Gå til innhold

Hvor hardt ville du presset 13-åringen til å innføre allergivennlig kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.

I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder.

Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter.

Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten.

Anonymous poster hash: 41052...628

Er ikke moderat det samme som å være forsiktig? :)
Ikke helt. Et glass eller to var ikke farlig. Moderat = kunne fint drikke litt pluss i matlaging. Bare ikke pøse på. Forsiktighet innebærer vel å ikke bruke hver dag.

Jeg har en slektning med ekstrem melkeallergi. Moren hans brukte mye soya til ham og han fikk tendens til "jenterumpe" og bryster :o Har blitt litt skremt av det - ikke veldig flatterende.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.

I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder.

Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter.

Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten.

Ja, jeg bor i Bergen.

Hvilken butikk er det? Jeg har brukt matbutikker og Kinsarvik.

Anonymous poster hash: c712a...ac9

Den heter noe med hane tror jeg, ligger over gaten fra burger king i strandgaten. Ved apoteket der. En økologisk butikk. Ganske dyr men har ihvertfall hatt et godt utvalg av glutenfritt mel og melkefrie/ glutenfrie produkter som pølser f.eks.

Takk, jeg skal se om jeg finner den butikken.

Anonymous poster hash: c712a...ac9

Skrevet

Hvis han ikke er ferdig utredet er han muligens ikke overbevist om at dette er noen vits i?

Anonymous poster hash: a61e2...406

Enig. Gjør ferdig utredningen, så kan han kanskje få en time med ernæringsfysiolog som kan hjelpe han med å forstå diagnosen sin (hvis han faktisk får en)

Har han gjennomført en eliminering/introduksjons diett? For å verifisere at han faktisk reagerer på disse tingene? Husk at blodprøver alene ikke kan avgjøre om det er allergi.

Skrevet

Hvis han ikke er ferdig utredet er han muligens ikke overbevist om at dette er noen vits i?

Anonymous poster hash: a61e2...406

Enig. Gjør ferdig utredningen, så kan han kanskje få en time med ernæringsfysiolog som kan hjelpe han med å forstå diagnosen sin (hvis han faktisk får en)

Har han gjennomført en eliminering/introduksjons diett? For å verifisere at han faktisk reagerer på disse tingene? Husk at blodprøver alene ikke kan avgjøre om det er allergi.

Veldig enig, om han ikke er ferdig utredet så få det gjennomført først, om han da får påvist allergier vil han ha krav på time med ernæringsfysiolog på sykehuset. Siden han er så ung vil han antagelig få time hos en som er vant til å jobbe med barn, f.eks på bup.

Har et barn med litt utfordringer selv og på sykehuset er de veldig bestemt på at vi som foreldre ikke skal "bruke opp" kampene våre til ting som er kjipt pga sykdom, noen av disse kampene er det faktisk veldig greit å få hjelp av proffe til...

Om han får påvist allergier har han også krav på støtte fra nav for å dekke opp noen av kostnadene ved slikt kosthold. 

Anonymous poster hash: 23c07...4d8

Skrevet

Er det gluten dere mistenker at han reagerer på? Mange som har glutenallergi tåler visst nok gluten hvis man baker med surdeig. Surdeigsbrød fra vanlig matbutikk er ikke det samme. Er visst noe med at gluten spaltes delvis ned i denne prosessen og som da gjør at mange tåler det likevel:)

Anonymous poster hash: 4298c...6fb

Skrevet

Om man mistenker at man ikke tåler gluten og ikke er ferdig utredet for cøliaki skal man IKKE starte på glutenfritt. Kjedelig om legene ikke oppdager det, fordi kroppen har fått for liten dose med gluten til at det kan oppdages på blodprøver og gastroskopi. 

Ellers støtter jeg meg på de andre her. Synker kanskje mer inn når noen fra helsevesenet forklarer han, og at han faktisk har fått noe påvist? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...