Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Han må kutte ut melk og de fleste sorter mel, dvs. det blir en stor forandring i livet. Vi har jobbet med dette i en måned, prøvd å gradvis kuttr ut det han ikke tåler. Gutten er ikke motivert. Havremelk byttes ut med kumelk og han spiser titt og ofte ost, som er en stor favoritt. Jeg vet ikke lenger hva vi skal gjøre, hvor hardt jeg skal presse han. Anonymous poster hash: c712a...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Har han fått forklart hva det vil gjøre med kroppen hans om han ikke kutter ut det han er allergisk mot på en ordentlig måte? Anonymous poster hash: 7048f...9a9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Har han vært hos legen og fått forlart fra ham eller hene hvorfor han må gjøre endringen. Han liker vell ikke å være syk? Ellers vil det nok jelpe om hele familien legger om slik at det ikke finnes melk og mel i huset. Anonymous poster hash: a61e2...406
MammantilNurket Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 (endret) En 13-åring bør være i stand til å forstå at allergier må tas på alvor. Om han er "motivert" eller ikke er faktisk irrelevant i denne sammenhengen. Dette handlet om liv og helse. Jeg synes ikke at hele familien skal behøve å legge om kostholdet totalt, men visse endringer kan gjøres for å gjøre det mer praktisk med tanke på felles måltider osv. Her tenker jeg at foresatte må ta ansvar og vise at det er de som bestemmer - ikke barnet. Det er faktisk dere som bestemmer hva han skal spise hjemme og hva som finnes i matpakken, samt tilgang på lommepenger. Dersom han ikke er i stand til å ligge unna mat han ikke tåler i f.eks.bursdager får han la vær å gå. Jeg ville også tatt et møte med fagperson (lege, helsesøster e.l.) og latt dem forklare det medisinske perspektivet. Hilsen hun som var allergisk mot "alt" som liten og hadde med matpakke (brødskiver med leverpostei) i bursdager. Endret 30. desember 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 Hvilke symptomer får han om han får i seg melk og mel da? Hvilke tester er tatt og hva sier han srlv om saken? Anonymous poster hash: a61e2...406
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Er det snakk om allergier eller intoleranser? Han kan vel ikke bli så veldig syk av det om han selv velger å spise tingene? Ville tatt han ved til en kostholdsveileder og sørget for at han fikk skikkelig skolering i hva feil mat gjør med kroppen hans, også på sikt. Jeg har hveteintoleranse selv, men spiser hvetemel innimellom likevel. Jeg blir jo ikke skadet av det, men jeg blir uggen i magen, oppblåst og får gjerne litt diare, av og til spiser jeg det likevel. Hadde vært noe annet om jeg hadde hatt cøliaki, da hadde jeg jo ødelagt kroppen min ved å spise mel, da kunne jeg ikke gjort det i det hele tatt. Anonymous poster hash: 23c07...4d8
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Han er allergisk. Om dette kommer av allergi eller noe annet, det vet jeg ikke. -Muskelsmerter -Mageknip -Nedfor, trist -Vitaminmangel (det vet jeg er pga. melk) Anonymous poster hash: c712a...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Gjør som faren til en kompis gjorde. Heng hengelås på kjøleskapet og ha ett minikjøleskap der dere har mat han KAN spise. Kompisen min hadde også allergi. Anonymous poster hash: 8e963...9fc
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Jeg synes dere som foreldre har et stort ansvar her. Ansvar for å forklare og motivere han, men også for å finne gode alternativer som han tåler. Klart det er frustrerende for han hvis han opplever at han nektes mye som han liker, uten at det tilbys gode alternativer i stedet for. Det er mye allergivennlig mat som er like god som vanlig mat, men det tar tid å sette seg inn i. Den jobben kan dere som foreldre gjøre. Anonymous poster hash: ed229...f42
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Har han vært hos legen og fått forlart fra ham eller hene hvorfor han må gjøre endringen. Han liker vell ikke å være syk? Ellers vil det nok jelpe om hele familien legger om slik at det ikke finnes melk og mel i huset. Anonymous poster hash: a61e2...406 Legen har kun tatt blodprøver. Han skal til legen etter nyttår for videre utredning. Håper legen kan snakkke litt med han da. Anonymous poster hash: c712a...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Lag samme middag til alle, så han slipper å føle seg annerledes hele tiden. til brødmåltider bør han tåle å velge det han kan spise. han må lære hvorfor han ikke kan spise alt. la han vær med og lage maten selv, og sørg for at den ikke er kjip, men like god som det han er vant til! kjøp noen kokebøker med oppskrifter og bli inspirert. Anonymous poster hash: 7a135...99e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Dere er foreldrene. Slutt å kjøpe det han ikke skal spise! Der er massevis av erstatningsprodukter på markedet! Skal han ikke ha melk og ost så ikke ha det i kjøleskapet. Eksperimenter med ulike typer erstatningsmelk, noen med smak er veldig gode. Her er rismelk lite populært mens havre og soyamelk er ok. Usøtet ( rød) soyamelk er god i middager, havremelk i bakverk og vafler. Om det er kalsium du tenker på så er det juicer tilsatt kalsium også, evt tabeletter ( konsulter lege først/ ernæringsfysiolog) Anonymous poster hash: 41052...628
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Middagen styrer jeg, så alle felles måltider fungerer fint. Der bruker jeg alternative produkter. Jeg sliter litt med bakverk, får ikke deigen til å heve seg, men jeg får det nok til etter hvert. Det er frokost, kvelds og skolemat som er problemet. Nå er det slutt på å kjøpe lunsj i kantinen sammen med vennene. Jeg skal se om jeg kan lage litt god kveldsmat til han, se om han klarer å bli inspirert av det. hi. Anonymous poster hash: c712a...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 Hvis han ikke er ferdig utredet er han muligens ikke overbevist om at dette er noen vits i? Anonymous poster hash: a61e2...406
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Vann eller havremelk er fint i bakverk, men du må nok justere mengden litt. Er treningssak. Soyamelk er ikke så godt. Rismelk fungerer om det skal være litt søtere, den er så søt i seg selv. Med hevingen kan det hjelpe med litt sukker i blandingen når du rører ut fjærene i væske. Trenger bare en liten klype. Om det er glutenfritt mel er det også en egen kunst å få til synes jeg, det klapper så fort sammen. Jeg skal prøve ut en mer flytende blanding neste gang som stekes i jern/ leiregryte, kanskje det kan prøves om det er brød som er problemet? Fant oppskrift på nett. Anonymous poster hash: 41052...628
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #16 Skrevet 30. desember 2013 Hvis han ikke er ferdig utredet er han muligens ikke overbevist om at dette er noen vits i? Anonymous poster hash: a61e2...406 Hmm. du sier noe der. hi. Anonymous poster hash: c712a...ac9
MammantilNurket Skrevet 30. desember 2013 #17 Skrevet 30. desember 2013 Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #18 Skrevet 30. desember 2013 Vann eller havremelk er fint i bakverk, men du må nok justere mengden litt. Er treningssak. Soyamelk er ikke så godt. Rismelk fungerer om det skal være litt søtere, den er så søt i seg selv. Med hevingen kan det hjelpe med litt sukker i blandingen når du rører ut fjærene i væske. Trenger bare en liten klype. Om det er glutenfritt mel er det også en egen kunst å få til synes jeg, det klapper så fort sammen. Jeg skal prøve ut en mer flytende blanding neste gang som stekes i jern/ leiregryte, kanskje det kan prøves om det er brød som er problemet? Fant oppskrift på nett. Anonymous poster hash: 41052...628 Jeg har brukt de melblandingene fra Toro. Hittil har jeg prøvd å bake lussekatter og rundstykker. Rundstykkene hevet ikke. Lussekattene hevet seg litt, men fikk likevel halvparten av normal størrelse. hi. Anonymous poster hash: c712a...ac9
Isola&Lille+julegave Skrevet 30. desember 2013 #19 Skrevet 30. desember 2013 Dere må nok bare legge om hele familien. Og han må erfare hva det gjør med kroppen selv, det å spise ting han ikke tåler. Han er jo i den flaueste perioden også der ingen ønsker å være annerledes. Skjønner at det er vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #20 Skrevet 30. desember 2013 Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen. I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder. Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter. Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten. Anonymous poster hash: 41052...628
MammantilNurket Skrevet 30. desember 2013 #21 Skrevet 30. desember 2013 Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder. Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter. Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten. Anonymous poster hash: 41052...628 Er ikke moderat det samme som å være forsiktig?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #22 Skrevet 30. desember 2013 Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder. Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter. Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten. Anonymous poster hash: 41052...628 Ja, jeg bor i Bergen. Hvilken butikk er det? Jeg har brukt matbutikker og Kinsarvik. Anonymous poster hash: c712a...ac9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #23 Skrevet 30. desember 2013 Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder. Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter. Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten. Anonymous poster hash: 41052...628 Er ikke moderat det samme som å være forsiktig? Ikke helt. Et glass eller to var ikke farlig. Moderat = kunne fint drikke litt pluss i matlaging. Bare ikke pøse på. Forsiktighet innebærer vel å ikke bruke hver dag. Anonymous poster hash: 41052...628
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #24 Skrevet 30. desember 2013 Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder. Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter. Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten. Anonymous poster hash: 41052...628 Ja, jeg bor i Bergen. Hvilken butikk er det? Jeg har brukt matbutikker og Kinsarvik. Anonymous poster hash: c712a...ac9 Den heter noe med hane tror jeg, ligger over gaten fra burger king i strandgaten. Ved apoteket der. En økologisk butikk. Ganske dyr men har ihvertfall hatt et godt utvalg av glutenfritt mel og melkefrie/ glutenfrie produkter som pølser f.eks. Anonymous poster hash: 41052...628
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #25 Skrevet 30. desember 2013 Vær forsiktig med soyabaserte produkter til gutter. Soya inneholder mye østrogen og kan forstyrre hormonene i kroppen.I følge min ernæringsfysiolog og barnelege er ikke dette noe problem så lenge det ikke drikkes rent i store mengder hver dag. Det var helt ok å bruke i vanlig matlaging og å drikke i moderate mengder. Da kan det være like ille eller værre med mye rismelk som har vist seg å inneholde mye miljøgifter. Ang melblandinger: sjekk ut helsekost butikker. Kinsarvik butikkene har jeg funnet endel i. I Bergen er det også en annen butikk som har litt om du bor i nærheten. Anonymous poster hash: 41052...628 Ja, jeg bor i Bergen. Hvilken butikk er det? Jeg har brukt matbutikker og Kinsarvik. Anonymous poster hash: c712a...ac9 Den heter noe med hane tror jeg, ligger over gaten fra burger king i strandgaten. Ved apoteket der. En økologisk butikk. Ganske dyr men har ihvertfall hatt et godt utvalg av glutenfritt mel og melkefrie/ glutenfrie produkter som pølser f.eks. Anonymous poster hash: 41052...628
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå