Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Jeg er idag 25 uker på vei. Jobber som vikar på sykehjem, og de siste månedene har jeg jobbet fulltid, eller nærmest fulltid. Tar en fridag i ny og ne om jeg trenger det. De første ukene som nyansatt var jeg rundt 3 mnd på vei og jeg gikk på jobb med kvalme og slikt. Kunne lett bli svimmel. Ikke optimalt, men jeg greide det jo. Magen er litt større og det er bittelitt tyngre å puste innimellom. Bekkenet er ikke helt optimalt såklart, men jeg greier meg fint på jobb. Litt demotivert innimellom, men den siste mnd har jeg jobbet overtid. Men føler "alle" spør meg når jeg skal trappe ned/jobbe mindre? De spør om det ikke er kjeempetungt å jobbe siden jeg snart er 6 mnd på vei. De som spør er da venner, familie og noen kolleger. Skal ikke være heroisk, kommer til å trappe ned hvis kroppen sier ifra. Føler jeg sålangt har vært heldig med formen, men vil prøve å jobbe nærmest fulltid mot termin dersom kroppen tillater det. Anonymous poster hash: 36190...c47
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Man sykemelder ikke seg selv. Legen sykemelder deg. Anonymous poster hash: 17c8c...feb
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Nei, så lenge man klarer så jobber man vel? Var gradert sykemeldt selv pga symfyseløsning med gangvansker, men dro meg på jobb halve tiden fordi jeg hater å gå hjemme. Angrer på det nå. Men flott for alle som klarer å stå hele veien ut
Serepta Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Dette er så forskjellig. Første gangen jobbet jeg 100% frem til permisjonsstart uten problemer. Andre gangen fikk jeg migreneanfall av den minste ting, i tillegg yil bekkenløsning ca halvveis. Da jobbet jeg 50% de siste 4 mnd. Er du i fin form er det bare å jobbe. Er du syk, blir du sykemldt.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 Mange blir sykemeldte og mange blir ikke sykemeldte. Leser du her inne får du kanskje inntrykk av at "alle" blir det. Jeg hadde også jobbet lenger hvis ikke jeg hadde fått bekkenlåsninger som fysisk stoppet meg fra å sette det ene beinet foran det andre. Anonymous poster hash: 29c36...59c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Var sykemeldt første gang altså, fra uke 28. Da 50% pga bekkenløsning. Men da jobbet jeg i butikk. Nå er det jo innen helse, og på en av avdelingene jeg jobbet på er det mange tunge pasienter ( Man må være to på stell på nærmest alle pasientene). Så håper formen holder seg enda. Men virker på mange som spør at det bare er å gå til legen om man er litt sliten for å få sykemelding. Har ikke råd til å ta mindre vakter, vi trenger den inntekten. HI Anonymous poster hash: 36190...c47
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 De som jobber fullt har ikke like mye tid til å sitte på nett hele dagen:) Er gradert sykemeldt pga komplikasjoner, jobbet fullt til permisjon forrige gang. De fleste jeg kjenner jobber fulltid hele veien. Anonymous poster hash: c0d93...53e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 De som jobber fullt har ikke like mye tid til å sitte på nett hele dagen:) Er gradert sykemeldt pga komplikasjoner, jobbet fullt til permisjon forrige gang. De fleste jeg kjenner jobber fulltid hele veien. Anonymous poster hash: c0d93...53e Sikter du til meg? Har nå tatt noen fridager da jeg har jobbet hele julen. Bikket 150 timer igår for desember mnd, så ingen dårlig samvittighet, idag skal jeg sitte på nett heeele dagen Anonymous poster hash: 36190...c47
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 De som jobber fullt har ikke like mye tid til å sitte på nett hele dagen:) Er gradert sykemeldt pga komplikasjoner, jobbet fullt til permisjon forrige gang. De fleste jeg kjenner jobber fulltid hele veien. Anonymous poster hash: c0d93...53e Sikter du til meg? Har nå tatt noen fridager da jeg har jobbet hele julen. Bikket 150 timer igår for desember mnd, så ingen dårlig samvittighet, idag skal jeg sitte på nett heeele dagen Anonymous poster hash: 36190...c47 Nei, absolutt ikke:) Mer meg selv, men generelt er det jo lettere å være aktiv på nett om man er hjemme hele/halve dagen. Antok at ikke du var sykemeldt altså, det fremkom av innlegget ditt:) Anonymous poster hash: c0d93...53e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Vanlig og vanlig. Det kommer vel an på helsen og jobben og hva legen synes. Her jobbet jeg omtrent 150% hele første svangerskap og er nå i uke 25 med nr. 2 og nede i 60%. Tror ikke jeg kommer meg opp på 100% før fødsel denne runden. Anonymous poster hash: 77c2d...c78
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 De som jobber fullt har ikke like mye tid til å sitte på nett hele dagen:) Er gradert sykemeldt pga komplikasjoner, jobbet fullt til permisjon forrige gang. De fleste jeg kjenner jobber fulltid hele veien. Anonymous poster hash: c0d93...53e Sikter du til meg? Har nå tatt noen fridager da jeg har jobbet hele julen. Bikket 150 timer igår for desember mnd, så ingen dårlig samvittighet, idag skal jeg sitte på nett heeele dagen Anonymous poster hash: 36190...c47 Nei, absolutt ikke:) Mer meg selv, men generelt er det jo lettere å være aktiv på nett om man er hjemme hele/halve dagen. Antok at ikke du var sykemeldt altså, det fremkom av innlegget ditt:) Anonymous poster hash: c0d93...53e Åja, beklager :-P Anonymous poster hash: 36190...c47
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Jeg har jobbet 50% fra uke 21 denne gangen. Jeg kaster opp hver gang jeg blir sliten, har vonde kynnere og tåler veldig lite. Har et barn fra før som krever sitt og pendler ca 1 time hver vei til jobb. Håper å gå opp til 75% etterhvert, men da må denne kvalmen dempes først. Anonymous poster hash: fd11e...77c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Jeg jobbet helt til jeg var 7mnd på vei, var KJEMPE kvalm helt til uke 37, mange som er late når de er gravide. når jeg var 7 månder på vei, måtte jeg sykmelde meg,ville ikke,men legen sa jeg måtte Anonymous poster hash: d42d6...6bf
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 De som jobber fullt har ikke like mye tid til å sitte på nett hele dagen:) Er gradert sykemeldt pga komplikasjoner, jobbet fullt til permisjon forrige gang. De fleste jeg kjenner jobber fulltid hele veien. Anonymous poster hash: c0d93...53e Sikter du til meg? Har nå tatt noen fridager da jeg har jobbet hele julen. Bikket 150 timer igår for desember mnd, så ingen dårlig samvittighet, idag skal jeg sitte på nett heeele dagen Anonymous poster hash: 36190...c47 Nei, absolutt ikke:)Mer meg selv, men generelt er det jo lettere å være aktiv på nett om man er hjemme hele/halve dagen. Antok at ikke du var sykemeldt altså, det fremkom av innlegget ditt:) Anonymous poster hash: c0d93...53e Åja, beklager :-P Anonymous poster hash: 36190...c47 Haha, skjønner jo at det virket sånn siden det var deg jeg egentlig svarte, men ikke sånn ment altså Anonymous poster hash: c0d93...53e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå med denne tråden. Ja, det er mange som ikke er i form til å jobbe fullt mens de er gravide. Men de fleste av oss skulle nok gitt mye for å være i så god form at vi klarte det. Ikke noe heroisk av dere som greier det, dere et bare heldige som har mindre plager. Selv presser jeg meg så langt som er forsvarlig for meg, det betyr lavere sykmeldingsgrad enn jeg kunne hatt. Anonymous poster hash: 91562...ec6
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #16 Skrevet 30. desember 2013 Iom at du bare er vikar vil det lønne seg for deg å bli sykemeldt hvis du ikke orker å ta så mage vakter lengre, da får du sykepenger utifra hva du har jobbet. Disse teller som grunnlag for svangerskapspenger. Du kan gå på en smell økonomisk hvis det plutselig blir lite vakter og få. Det viker kanskje kynisk å anbefale noen å sykemelde seg, men sånn er det når man jobber på ekstravakter. Anonymous poster hash: ced01...8cb
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #17 Skrevet 30. desember 2013 Jeg har jobbet 50% fra uke 21 denne gangen. Jeg kaster opp hver gang jeg blir sliten, har vonde kynnere og tåler veldig lite. Har et barn fra før som krever sitt og pendler ca 1 time hver vei til jobb. Håper å gå opp til 75% etterhvert, men da må denne kvalmen dempes først. Anonymous poster hash: fd11e...77c Huff, håper formen blir bedre etterhvert! Skjønner jo formen er så forskjellig hos alle gravide. Jeg pendler forresten og 45 min hver vei til jobb og har en aktiv femåring hjemme, i tillegg til en fulltidsstuderende samboer på siste året. Er mye alene med jentungen på kveldene. Er man dårlig skal man selvsagt ikke presse seg selv unødvendig! Har aldri hatt kynnere, men hører det er vondt og ubehagelig. Jeg kjenner faktisk ingen gravide som har jobbet fullt mot termin jeg da og vet om folk som får sykemelding fordi man sover litt dårligere om natten. Anonymous poster hash: 36190...c47
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #18 Skrevet 30. desember 2013 Og til dere siste her, kunne ikke sitere dere men: Jeg har aldri rost meg selv opp i skyene fordi jeg ikke jobber gradert enda? Jeg sa jeg har vært HELDIG som har jobbet nærmest fulltid frem til nå, nettopp fordi jeg har vært gravid før og vet hvor fort formen kan snu og forverres betraktelig. Man skal ikke presse seg mer enn man må når man er gravid, vi har da en baby inni magen å tenke på. Jeg bare lurte siden det på folk rundt meg virker som om det er helt normalt å jobbe mindre siden man er gravid. Og til du siste: Ja, jeg vet. Kanskje derfor folk ymter frem om sykemelding. Kan godt hende det blir lite vakter å få, men jeg har faktisk to arbeidsplasser jeg sjonglerer imellom, så håper det ikke blir slik da. Anonymous poster hash: 36190...c47
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #19 Skrevet 30. desember 2013 Jeg fikk 40% sykmelding siste tre uker før permisjon fordi jeg sov dårlig om natten. Dette var for kunne fungere på jobb de dagene jeg var på jobb. Men når jeg først var på jobb så var jeg 100% tilstede. hadde avtalt med sjefen (før sykemelding) jeg kunne ta fem minutter når jeg følte jeg trengte det, men jeg jobber i bhg og følte for barnas del at jeg ikke kunne gå i fra de. Anonymous poster hash: f13f5...5d9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #20 Skrevet 30. desember 2013 Og til dere siste her, kunne ikke sitere dere men: Jeg har aldri rost meg selv opp i skyene fordi jeg ikke jobber gradert enda? Jeg sa jeg har vært HELDIG som har jobbet nærmest fulltid frem til nå, nettopp fordi jeg har vært gravid før og vet hvor fort formen kan snu og forverres betraktelig. Man skal ikke presse seg mer enn man må når man er gravid, vi har da en baby inni magen å tenke på. Jeg bare lurte siden det på folk rundt meg virker som om det er helt normalt å jobbe mindre siden man er gravid. Og til du siste: Ja, jeg vet. Kanskje derfor folk ymter frem om sykemelding. Kan godt hende det blir lite vakter å få, men jeg har faktisk to arbeidsplasser jeg sjonglerer imellom, så håper det ikke blir slik da. Anonymous poster hash: 36190...c47 Ok! Så fint for deg.... Skjønner ikke hvor du vil med dette...... Anonymous poster hash: 44599...a4f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #21 Skrevet 30. desember 2013 Vanlig og vanlig... Man må ta helsa i betraktning. Jeg fikk en uke full sykmelding halvveis, da var jeg så utmatta av å kaste opp seint og tidlig (ikke ekstrem sv.sk.-kvalme). Men jeg våkna til og med om natta for å opp å spy. Etter den uken fikk jeg roet ned og begynte på jobb med delvis sykmelding på grunn av konstante kynnere når jeg var på jobb. Greide da å jobbe frem til 2 uker før permisjon. Da var det nok. Kvalme og kynnere tok knekken på meg, og 4 liter vann i hver fot, føltes hvertfall sånn :-/ Anonymous poster hash: 8fb89...08c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #22 Skrevet 30. desember 2013 Jeg jobbet helt frem til permisjon med de to første barna. Dette fordi jeg var heldig og var i form til det. Med nr 3 var ikke formen der i det hele tatt. Et helt annet svangerskap, med alle plagene i boka. Da ble jeg sykemeldt halvveis ut i svangerskapet, og har ingen dårlig samvittighet for det. Anonymous poster hash: 57109...4c7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #23 Skrevet 30. desember 2013 Med første var jeg sykmeldt totalt 2 dager, jobbet frem til permisjonsstart. Med andre jobbet jeg med kvalme etc og ble 100% sm de siste 3 mnd pga bekkenløsning fra h... Gikk på krykker og måtte ha hjelp til mer eller mindre alt. Så forskjellig kan det være Anonymous poster hash: 82f7a...918
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #24 Skrevet 30. desember 2013 Veit ikkje statistikkane på dette. Kan berre snakke utifrå eiga erfaring. Mange jobbar fullt til permisjonstida byrjar, og mange blir delvis eller heilt sjukemelde, frå ca. midtveis i svangerskapet og utover. På min arbeidsplass har dei aller, aller fleste gått fullt eller opp mot fullt heilt fram til permisjonstida. Eg gjekk fullt fram til permisjonstida med begge mine. Hadde ikkje ein sjukedag heller, pga graviditetane. Så for å svare deg HI, det høyres ut som at det er dei som spør deg om nedtrapping som tenkjer rart. Mange går fullt på jobb i svangerskapet. Anonymous poster hash: 9fbba...af8
Appelsinpiken Skrevet 30. desember 2013 #25 Skrevet 30. desember 2013 Jeg presset meg for hardt i forrige svangerskap, og sliter med ryggen enda.. Sier seg selv da at jeg komme til å bli sykmeldt tidligere denne gangen. For i min jobb blir bortimot alle sykmeldt mellom uke 30 og 34. Dette pga tungt fysisk arbeid, og lite muligheter for tilrettelegging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå