Gå til innhold

Smokkavvenning, noen råd?

♥ Notie♥

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente på to år og åtte måneder som tidligere har brukt smokk kun når hun skulle sove. Det siste halve året har det imidlertid blitt mer og mer mas etter smokken, det begynner gjerne allerede ved henting i barnehagen. Vi voksne har dessverre gitt litt etter for maset også, hun har fått den i bilen og til barne-tv og etter at vi bestemte oss for å kutte den ut har vi kapitulert litt, så hun har gått rundt med den en del de siste ukene - dårlig gjort, jeg innser det nå, da ble jo overgangen til å kutte ut enda større.. Vi kuttet den iallefall på lørdag, hun kastet den på havet som storesøster i sin tid, var helt med på notene, vi filmet det hele, hun fikk gave etterpå og det var stor stas. Men så begynte fortvilelsen.. To døgn nå, og mange timer med utrøstelig og fortvilt gråt, særlig på kveld og natt. Vondt for mammahjertet og samvittigheten, men jeg kan jo ikke gå tilbake på det nå:/ Noen som har opplevd liknende og har noen tips? Hvor lang tid har det gått før denne bunnløse sorgen har gått over? Hun blir helt hysterisk og lar seg ikke trøste, veldig uvant.. var vi for tidlig ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det vel bare å holde ut ellers så må dere jo begynne på nytt igjen. Jeg ville bare trøstet så godt jeg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er like gammel og jeg stresser lite med smokkebruken. Er nå inne i en periode der jeg begrenser bruken på dagtid. Skal bruke den så lite som mulig på dagen. Om natta kan hun få ha den en stund til. Kutter først all smokkebruk på dagtid, og når hun blir godt vant med at smokken kun skal brukes på natt, så fjerner vi den helt etter hvert. Men, har tenkt til å vente til hun er litt større, så hun forstår at når smokken er borte, så er den borte.

Det at jenta di ville ha igjen smokken etter at hun kastet den har noe med at hun er ikke gammel nok til å forstå konsekvensen av handlingen sin.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i ditt tilfelle. Men, er nok mulig jeg hadde kapitulert og latt henne få igjen smokken på natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok jeg kampen etter mange runder med meg selv!

Frøkna var underkant av 2 år,og da snakket vi om at sutten nå måtte bort! Og hun kastet selv sutten!

Var ei uke med ett rent helvete om jeg kan bruke det ordet..men etter den uka har det ikke vært ett eneste spørsmål om den!:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har snart gått en uke her også, og det er fremdeles ganske turbulent, hun nekter rett og slett å prøve å legge seg uten smokken. Hun har forsåvidt skjønt hvordan hun skal sovne uten, men det virker som om hun straffer oss litt for å ha "lurt" den fra henne.. Kjemper med meg selv hver kveld og lurer på om jeg skal kapitulere og kjøpe en ny, men får vel prøve i noen dager til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kapitulerer forsterker du jo bare tankegangen med at "hvis jeg er vanskelig, får jeg viljen min". Det er vanskelig å ikke gi etter, men gjør du det -har du tapt. Det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la barnet vinne denne kampen.. Når du føler at du snart gir opp,så blir det alltids litt bedre:)

Trøst deg med at det blir bedre:)

Sender deg masse energi og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Vi er inne i denne slutt med smokk fasen om dagen. Har tenkt å legge den vekk nå midt på dagen, også får hun den kun når hun skal sove. Det går greit hvis man bare finner på spennende ting sammen med barnet, slik at oppmerksomheten blir avledet til noe annet. Litt sutring blir det jo naturligvis de første dagene.

Anonymous poster hash: cfb0c...997
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når smokken først er kastet må du bare holde ut, ellers gjør dere dere selv en skikkelig bjørnetjeneste! Har derfor ingen råd, annet enn at dere må holde ut og kanskje snakke litt om den gangen da dere ga smokken til havet...

Her gikk smokkeavvenningen veldig glatt.. Fikk vite av helsestasjonen at msn burde slutte med smokk før man blir tre pga tennene, så da sa vi til tulla (som da var 2,5 år) at helsesøster hadde sagt at hun var blitt for stor for smokk, og at hun måtte slutte på lørdag. Vi nevnte det hver dag i fem dager, at husk at på lørdag skal vi slutte med smokk! Det blir gøy! Hun protesterte i starten, men etter hvert virker det som hun vendte seg til tanken. Når lørdagen kom dro vi på et bibliotek der det står et tre man kan henge smokken i. Hun fikk henge den opp selv, og etterpå feiret vi med smoothie og bolle. Hun var veldig stolt, og fortalte til alle hun møtte at hun hadde sluttet. Når kvelden kom spurte hun ikke etter en smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt på 3 år brukte den siste tiden kun sokk i sengen. En morgen kom han til oss og sa at den var ødelagt. Det var et stort hull i den. Så da fikk han beskjed om å kaste den, noe han gjorde. Vi benyttet sjansen til å ikke finne ny til han om kvelden igjen. Han spurte etter smokken noen kvelder, men da sa vi bare "husker du at den var ødelagt og du kastet den i bosset?" Og det gikk veldig fint. Da hadde ikke vi tatt den fra han, det var han selv som hadde kastet den.

Du kan jo prøve å lage hull i smokken for da er den ikke like god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera vår er 3 1/2 år nå og hun kuttet helt ut med smokk rett før hun fylte tre. Da hun var litt over to år reduserte vi mer mer på dagtid. Etter hvert fikk hun kun smokk når hun skulle sove. Det er ikke så lett når de blir sutrete og skriker etter smokken men uansett så gir de seg etterhvert og det går bedre og bedre.

Da hun sluttet å sove på dagen var det kun smokk om nettene. Vi hadde vell på den tiden også bare to smokker hjemme og vi sa det flere ganger at det var de siste smokkene hun fikk og at hun var så stor jente at det ikke var noe vits og kjøpe flere smokker. Til slutt mistet hun dem og fant de ikke så da ble det noen netter uten smokk før hun fant dem igjen. Men når jeg fant de gjemte jeg de selvfølgelig og det gikk bra for henne å sove uten smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla her er 2.5 år og har alltid kun brukt smokk når hun skal sove, men aldri i barnehagen.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta kampen, men så reiste vi på ferie og da unnlot jeg å tilby smokken når hun skulle legge seg.

Hun ba ikke om den, og jeg gav den ikke.

Siden har hun ikke brukt smokk...

Lillesøster bruker smokk, så det er ikke sånn "out of sight, out of mind" - hun virker bare til å være ferdig med den. Da pappaen en kveld hun var litt forkjøla og utenfor spurte om hun ville ha smokken sa hun nei..

Så kanskje et tips kan være å prøve å ta kampen når man er et annet sted slik at leggerytmen og rutinen blir annerledes i utgangspunktet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærmer oss 3 år her. Kuttet ned til bare soving og evt når hun hadde slått seg etter at hun ble 1,5 ca. Siste 3-4 mnd har vi forberedt henne på at når hun blir 3 år så smaker smokken æsj og vi skal levere alle til Sabeltann. Hun ELSKER sabeltann :) 

Vi snakker om det ganske ofte, at når hun blir 3 år er hun stor jente. Hun har sluttet med bleie (utenom soving) og er veldig stolt av det. Så nå virker det nesten som at hun gleder seg til å slutte med smokken. Morningen hun har fylt 3 år er smokkene penslet med "slutte-å-bite-negler" guffe, sånn at OM hun vil smake på dem, så smaker de faktisk æsj. 

Leste tipset her inne og synes det var litt genialt. Ikke er det farlig og det gjør jo at de faktisk ikke får lyst på smokken når den smaker vondt. Lettere å ikke bkke under for presset om hun skulle få lyst til å mase om den :) 

Anonymous poster hash: ed8d7...ec7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Nå har det gått to måneder og smokken er heldigvis glemt for lengst. Det tok halvannen uke med raseri, sorg og frustrasjon, tungt for mammahjertet mens det sto på, men nå er hun ferdig med det for lenge siden og veldig stolt og fornøyd med den smokkefrie tilværelsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei :)

Jeg har en jente som fylte 3 år nå i mars og vi skal i gang med smokkeslutt. Har også en på snart 2 år som jeg syns må være med i samme slengen og bli ferdig rett og slett :) Vi har akkurat sluttet med bleier på dagtid med hun eldste og har det litt trutt om dagene, men jeg føler likevel at vi må i gang med smokkeslutt også. Det er nok mammahjertet som har det værst, eller? Vi skal i tillegg snart flytte inn i vårt nye hus og da tenker jeg at smokkene ikke kan være med. Det jeg lurer på er: kan det bli for mye nytt på en gang for hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg kanskje tatt det gradvis, men har hørt om flere som har "mistet" smukken og stoppet slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hva er problemet med smokk? Man lar et barn bli avhengig av smokk for så å forvente at de skal takle å plutselig ta bort det tryggeste de har? Vent til de blir gamle nok til å forstå. Når de er 3-4 år så er det mye enklere å kutte den ut.

Anonymous poster hash: 0c287...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...