Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #1 Skrevet 29. desember 2013 Jeg ammer nå og skal leve melkefritt noen uker for å se om det er dette som er problemet. Kall meg gjerne lat, men hvis det er tilfellet at hun reagerer på melk så ønsker jeg å gå over på morsmelkerstatning for allergikere. Jeg tror rett og slett ikke jeg klarer å leve melkefritt i nesten et helt år, og dette vil også påvirke hele familien. Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem? Tenkte å begynne å leve melkefritt f.o.m imorgen, men bør jeg da kontakte lege eller barnelege for å informere om dette? Og også om planen videre med at jeg ønsker mme på blå resept? Var hos legevakta idag med den lille og det var der de ga beskjed om at plagene hennes kunne skyldes melkeallergi. Anonymous poster hash: e9a63...16b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 Du må ta blodprøver av barnet for å sjekke allergi, også tar du det der i fra. Anonymous poster hash: 964c5...2e7
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Jeg ammer nå og skal leve melkefritt noen uker for å se om det er dette som er problemet. Kall meg gjerne lat, men hvis det er tilfellet at hun reagerer på melk så ønsker jeg å gå over på morsmelkerstatning for allergikere. Jeg tror rett og slett ikke jeg klarer å leve melkefritt i nesten et helt år, og dette vil også påvirke hele familien. Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem? Tenkte å begynne å leve melkefritt f.o.m imorgen, men bør jeg da kontakte lege eller barnelege for å informere om dette? Og også om planen videre med at jeg ønsker mme på blå resept? Var hos legevakta idag med den lille og det var der de ga beskjed om at plagene hennes kunne skyldes melkeallergi. Anonymous poster hash: e9a63...16b Ikke noe svar. Lurer på samme selv. Men hvorfor måtte du på legevakt? Hva var symptomer? Mini er 7 uker, har kolikk og tydeli magevondt. Mørkegrønn avføring. Gir litt mme Pga lite melk. Anonymous poster hash: aa27d...a8e
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 Det er da vel bare å ringe legen, og så få babyen testet? Anonymous poster hash: 5d39b...bc6
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 De tester visst ikke så små (10 uker). Testene er visst ikke så pålitelige, sa de på legevakta. Eneste måten å finne det ut på er visst å leve med et melkefritt kosthold, evt melkefri mme. og se om babyen blir bedre. #3: Babyen hadde slimete avføring med spor av blod i. Det var derfor vi reiste til legevakta. Men da vi var der nevnte jeg andre ting som jeg har stusset litt over i det siste, og alt dette tilsammen kan visst tyde på melkeallergi. HI Anonymous poster hash: e9a63...16b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Testing av melkeallergi gir ikke alltid rett svar, den slår ut positivt på ca 50 % av de som har det. Eneste mulighet for å få sikkert svar er å kutte ut alle melkeprodukter i minst 14 dager. Melkefri mme får du kjøpt på apoteket. Anonymous poster hash: 03bdf...519
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Hvis du har en liten med melkeallergi, så blir det en omveltning for familien uansett. Etter et år skal hun nemlig begynne å spise vanlig mat.... Min lille hadde allergi mot kumelk. Hun fikk utslett av morsmelkerstatning, og jeg holdt meg til melkefri kost frem til hun var 6 md. Så var vi til kontroll hos legen, fikk henvisning til sykehuset, der det ble tatt blodprøve og prikktest. Begge var positive, og dermed fikk vi Nutramigen på blå resept. Ville tatt kontakt med legen først. Blå resept skrives ut av spesialist, så du må ha en henvisning til allergiseksjonen på sykehuset.. Anonymous poster hash: ef91d...b87
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Reagerer babyen på melkeprotein så er dette noe de ikke kan teste. Mine to yngste har melkeproteinallergi. På mellomste ble det ikke oppdaget før han var 5 år. På minste fikk jeg anelser når hun spiste lite og ofte, og var grining etter hver sup av flaska. Jeg fikk prøve nutramigen hos en venninne, og ungen drakk melk som om hun aldri hadde fått mat før. Hun ble bedre i magen, la på seg. Fikk da nutramigen på resept og tilslag fra helfo. Anonymous poster hash: 3c595...d91
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 tull Anonymous poster hash: 23280...4b3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 tull Anonymous poster hash: 23280...4b3 Hva er tull? Anonymous poster hash: ef91d...b87
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Har du allergikerbarn, så er det ekstra gunstig å amme for å forebygge utvikling av andre allergier. Så jeg synes det er egoistisk av deg å ville gå over til mme hvis du kan amme. Jeg har selv gått på melkefri kost i et år mens jeg ammet, og vet at det er en stor overgang. Men når man har kommet inn i det, så er det ikke noe problem. Det finnes så mange gode alternativer uten melk. 90 % av små barn med melkeproteinallergi vokser det av seg før de er tre år. Noen allerede etter noen få måneder. Så du kan teste litt melk igjen etter hvert for å se om det fortsatt gir problemer. Anbefaler for øvrig nettsiden utenmelk.no for tips. Anonymous poster hash: df16b...1ad
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Min var 5 uker gammel når han fikk diagnosen melkeproteinallergi. Basert kun på somatikken. Dette ble gjort av overlegen på barneavdelingen på sykehuset. Ble henvist til sykehuset av fastlegen, så tok vi det derifra. Du kan fint få mme på blå resept, men frem til du får det godkjent fra Helfo koster den litt over 230 kr pr boks. Har du prøvd å kutte ut andre ting du tenker er årsaken?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Må først til legen for å bli henvist videre. Det enkleste er å selv leve melkefritt. Første mnd er værst, så blir det en vane. Er det allergi må du uansett lære å ha melkefritt kosthold til ungen om noen mnd. Her kostet nutramigen 600(!) kr per boks før blå resept, neocate som vi bruker var hele 1200 kr boksen. Ikke alle unger klarer smaken av nutramigen. Det beste for babyen er at du ammer. Jeg var nødt å slutte pga medisiner og sykehusopphold og barnet ble mye mye værre. Anonymous poster hash: 48238...ab1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå