Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #26 Skrevet 30. desember 2013 Takk for sympati Skal ta det opp neste gang, jeg klarer ikke presset. Baby kan f.eks ha gått opp 180 g på 7 dager, og det er for lite for "i boka" burde det vært 200 g. Så når det da mangler 20 g må vi tilbake ei lita uke etter igjen for å veie. Føler jeg må tvangsmate. Ammer hver 1,5-2 time i gjennomsnitt på dagtid og 4 ganger om natta. Anonymous poster hash: 5f8a2...796 Dette er feil!! Mine jenter var innlagt på barneklinikken i Bergen pga prematur fødsel, og de anbefalte en vektøkning mellom 150-250 g/uke i de første månedene. Etterhvert flater det ut. Din jente ser ut til å legge bra på seg, og om du føler at barnet får nok melk uten at du stresser livet av deg så ville jeg ikke gjort noen endringer. Anonymous poster hash: c5d81...74b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #27 Skrevet 30. desember 2013 Hipp Anonymous poster hash: e5927...6ce
Musemora Skrevet 30. desember 2013 #28 Skrevet 30. desember 2013 Tusen takk for fine svar Jeg trodde man måtte møte og at hs er en myndighet sånn sett? Jeg blir bare utrolig stressa av det kjøret der. Barnet har full score på alle tester etter fødsel og har normal fremgang i utviklingen, sterk som en okse og vokser mye i lengde. Jeg er ikke noen lege, men det er ikke noe logikk i at barnet mitt skal fores med mer mat når det tydelig får nok. Det er det samme som å tvinge voksne til å spise mat når de er tilfredse i mitt hode. Skjønner ikke hvorfor et barn på 6 uker skal fores opp med mer mat enn det vil ha selv. Jeg ammer 30-45 min de fleste gangene. Anonymous poster hash: 5f8a2...796 Neida. Helsestasjon er frivillig. Si du vil hå til fastlegen til kontroll istedet. Fins så utrolig mye rare/kunnskapsløse/påståelige hs der ute.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #29 Skrevet 30. desember 2013 5f8a2...796 [/acronym] Ikke akkurat myndighet, men de loggfører hvem som møter opp med barnet og etter et vist antall fravær i avtalt tid melder de barnevernet. Så man skal ta det alvorlig ja. Men kan du ikke spørre HS om alt dette for å få klarhet og evnt be om å snakke med en annen HS? Anonymous poster hash: c375e...19c
Lillababy Skrevet 30. desember 2013 #30 Skrevet 30. desember 2013 5f8a2...796 [/acronym] Ikke akkurat myndighet, men de loggfører hvem som møter opp med barnet og etter et vist antall fravær i avtalt tid melder de barnevernet. Så man skal ta det alvorlig ja. Men kan du ikke spørre HS om alt dette for å få klarhet og evnt be om å snakke med en annen HS? Anonymous poster hash: c375e...19c Nei nei nei. Helsestasjonen har plit etter loven å kontakta barnevernet viss dei er alvorleg bekymra for omsorgssituasjonen til eit barn. bekymringa skal ha ein alvorlighetsgrad som vert omfatta av § 4-12: og mulig føra til omsorgsovertakelse. Andre meldingar til bv må dei ha foreldra sitt samtykke til. Helsestasjonen er ein seriøs aktør som sjølvsagt ikkje vil melda til barnevernet pga at mor foretrekker morsmelk framfor nan. Då vil jo dei bli sett på som utruleg useriøse. Men er sjølvsagt viktig å ha ein god dialog med helsestasjonen så langt det lar seg gjera. Eg er kjempeglad i helsesøstera me har, men eg fekk litt vondt i magen av alt maset om veiing, eg opplevde det som negativt og valgte det vekk. Og om nokon skulle vera uenig med det eg skriv, eller om helsestasjonen hi bruker ikkje er godt nok orientert om kva som er meldingsårsak, så hadde I verste fall barnevernet fått ei melding som hadde blitt henlagt rimleg raskt.
Lillababy Skrevet 30. desember 2013 #31 Skrevet 30. desember 2013 Det er forskjell på å hindra at barnet sitt får nødvendig helsemessig oppfølging, i form av å stilla til dei obligatoriske avtalane med helsestasjonen. men her er det jo snakk om ekstra timer
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #32 Skrevet 30. desember 2013 Ja, var det jeg var redd for ja, å bli meldt til bv bare fordi jeg synes det er drøyt å må møte 3 juledag til veiing når barnet har det utmerket. Det ser de jo med egne øyne når vi er der og. Har hatt lange samtaler og hu vet hvor nøye jeg er. Hu vet også hvor vi bor og har vært hjemme hos oss i strøkent koselig hjem med sunne foreldre. Det høres jo ut som jeg indirekte må sjekkes om jeg sulter barnet på grunnlag av at det ikke legger på seg de siste få grammene. Hele barseltida gikk med på bekymring fra ende til annen. Min største frykt var å ikke få til amminga og gi for lite mat, og nå virker det på hs som det er nettopp det som skjer. Dette kan ikke fortsette. Takker igjen for innspill, ikke lett å tenke klart når man er under press. Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Lillababy Skrevet 30. desember 2013 #33 Skrevet 30. desember 2013 Heilt sant Hi! Forstår deg inderleg godt. Viss du føler behov for å forsvara deg ( noko du sjølvsagt ikkje egentlig treng) så finn noko å gøyma deg bak. SEi at fastlegen, ammehjelpen, mora di og den og den boka fraråder deg å gjera dette. ver blid og imøtekomande. men hugs: det er du som er mora, du bestemmer. Amminga er gjerne første utfordring, så dukker det opp andre kor det finns mange meiningar. nett no føler eg meg pressa til å senda gutten vår på 16 mnd i barnehage, endå eg har rikeleg kompetanes på området og tilbyr han noko veldig fint heime. MEn eg er gravid og sårbar, og det er lett å føla seg pressa. Prøv å unngå slike situasjoner ( og personer)kor du mister styrken og klarheten din. Amminga gjekk hardt utover barselstida her og, det skal ikkje skje igjen! Eg tok med meg boka "alt om barnet" på helsestasjonen. Eg var ærlig og sa at dette følte eg var feil. at eg no ville følga mi overbevisning, og at dersom det skulle visa seg at den metoden ikkje funka, så ville eg sjølvsagt legga om strategien. dei hørte på meg.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #34 Skrevet 30. desember 2013 HIPP :-) Den kjøpte vi til å begynne med, og aldri prøvd noe annet. Alle babyer er forskjellige, men har hørt mye bra om HIPP. Anonymous poster hash: d4cb2...129
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #35 Skrevet 30. desember 2013 Jo mer jeg leser, jo mer føler jeg hi er mer opptatt av seg selv om hvor fantastisk og strøken hun er og har det. Hva med å faktisk bare få senket skuldrene ved å gå ofte på veiing? Selv gikk vi de første 8ukene 2ganger i uken pga babyen var født prematurt. Selv om det var krevende og jeg ikke orket annet den dagen enn å møte opp hos HS, var det aller viktigste å vite at babyen hadde det bra og la på seg godt og at HS var fornøyd med arbeidet jeg la ned. Da babyen la på seg lite ammet jeg hver andre time og pumpet i tillegg for å øke produksjonen. Det var et fryktelig arbeid og jeg orket ingenting annet, men er i ettertid evig takknemlig for arbeidet jeg la ned, ettersom jeg fullammet til nesten seks mnd. Dette er bare for en liten periode hi! Kanskje får babyen faktisk for lite, det kan ikke en gang du vite. Selv trodde jeg at babyen fikk nok over fem mnd, men måtte starte med fast føde for at babyen skulle legge på seg tilstrekkelig. Jeg kan banne på at jeg trodde den fikk nok. Av å til må man faktisk være ydmyk å høre på HS. Å da spiller det liten rolle hvor strøket du har det hjemme eller hvor friske dere er. Verden raser ikke om du må gi en flaske eller tre i løpet av dagen. Anonymous poster hash: c375e...19c
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #36 Skrevet 31. desember 2013 Såklart måtte det komme et søkt svar også i denne tråden. Hvor har jeg skrevet at jeg er strøken hen? Vennligst quote det så vi får se hva du snakker om. Jeg prøver å få frem at jeg ikke gjør noe galt her og tilbyr mitt barn det beste jeg kan gi, og at det er min intensjon. Det seg være et sunt miljø hjemme, gode foreldre og nok mat og stell. Jeg synes det er å krisemaksimere å kalle oss inn på veietimer hver uke fordi barnet mangler 20 gram for å tilfredsstille hs. Hadde det vært flere hundre gram stiller saken seg annerledes. Jeg blir forbanna over å bli kontrollert når alt er i skjønneste orden med både barnet og oss, det er det jeg poengterer, jeg skryter ikke av strøkent hjem til folk som ikke engang kan se det.. Hvis du mener at mitt barn får for lite mat når det magler 20 gram så tror jeg du bør lese deg opp litt på morsmelkernærte barn sin vekt på ammehjelpen.no. Jeg hadde skjønt at vi må møte dersom barnet faktisk sulter eller det har ligget bekymringer for hvordan barnet blir behandlet generelt. Tok motsetningen til f.eks voldelig, grisete, innrøyka hjem som et eksempel på at vi er oppegående ift noe bv sak. Barnet er født to dager over termin og veide 4 kg. Jeg spurte etter erfaringer med mme-merker og hvordan babyene reagerte, nettopp fordi jeg er åpen for å gi tillegg, og igjen vil gi barnet det beste, samme hva det koster. Snakk om å vri om på hele min intensjon. Pumpa mm i kveld mens babyen sov for å spe på med enda mer mat. Trodde aldri barnet skulle bli ferdig med flaska, det var jo mett fra før. Bra å høre at de hørte på deg Lillababy, har hørt så mye rart om hysteriske hs og dårlig behandling av mødre her inne. Tviler meget sterkt på at min mm er så næringsfattig at barnet lider, melka renner så jeg har nok. Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Lillababy Skrevet 31. desember 2013 #37 Skrevet 31. desember 2013 Huff for eit svar du fekk over! Rist det av deg. GRATULERER med at dine veie-turer er over. Må ikkje gje mme enn melka renner! Godt nytt år!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #38 Skrevet 31. desember 2013 Uff, stakkars barn. Allerede fra de er babyer SKAL de passe inn i alle skjemaene. Ingen er like! Alle er ulike! Så lenge babyen faktisk legger greit på seg, følger SIN kurve og er fornøyd, hvorfor må man på liv og død plassere de nøyaktig på skjemaet?? Dette er for all del ikke ment som kritikk til deg, HI, eller noen andre her.. Bare samfunnet generelt. Anonymous poster hash: 66c58...1a8
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #39 Skrevet 31. desember 2013 Det var ikke meningen å gjøre noe bigdeal ut av svarene mine, men du har lagt mest vekt på om du må gå å veie, å ikke om hvilke mme merker som er ok, synes jeg å lese. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Har dessuten stilt deg flere spørsmål/gitt råd men du svarer ikke. Gjør som du vil du hi, men om noen uker vil du ha glemt dette for lengst. Men 20gram er faktisk ganske mye når det er viktig å legge på seg bare 100+ hver uke. Hadde stilt seg annerledes om babyen la på seg 300g i uken. Anonymous poster hash: c375e...19c
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #40 Skrevet 31. desember 2013 Har hatt lange samtaler og hu vet hvor nøye jeg er. Hu vet også hvor vi bor og har vært hjemme hos oss i strøkent koselig hjem med sunne foreldre. Anonymous poster hash: 5f8a2...796 Var dette jeg siktet til hi Anonymous poster hash: c375e...19c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå