Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #1 Skrevet 29. desember 2013 Spør av ren nysgjerrighet i tilfelle jeg må gi mme i tillegg. Jeg fullammer, men hs stresser meg med veietimer hver uke siden babyen mangler så lite som 20-30 gram før "godkjent" vektøkning hver gang, ifølge boka. Litt irritert jeg. Hørt mye negativt om Nan, og får anbefalt Hipp. Synspunkt? Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 Kun en mme som helsepersonell anbefaler de første ukene og det er NAN HA. Den selges kun i apotek i Norge men er halvparten så dyr over grensen. Anonymous poster hash: 018ac...142
Monajenten Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Min fikk vondt i magen av nan så vi bruker kun hipp.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 Ok. Babyen er 6 uker nå. Kjøper kun det beste samme hva det koster Irriterer meg at hun stresser sånn med så få gram i minus. På ammehjelpen står det at morsmelkernærte barn legger på seg ulikt fra uke til uke og at det dermed er normalt. Hyppige veietimer skal unngås med mindre barnet er prematurt/syk, ellers kan mor bli stressa og det virker negativt på melkeproduksjonen. Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 Ok. Babyen er 6 uker nå. Kjøper kun det beste samme hva det koster Irriterer meg at hun stresser sånn med så få gram i minus. På ammehjelpen står det at morsmelkernærte barn legger på seg ulikt fra uke til uke og at det dermed er normalt. Hyppige veietimer skal unngås med mindre barnet er prematurt/syk, ellers kan mor bli stressa og det virker negativt på melkeproduksjonen. Anonymous poster hash: 5f8a2...796 Hvor mye går hun opp hver uke da? Anonymous poster hash: a107a...932
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 ÅÅÅ uheldige du Min HS er supersøt på det området. Vår baby legger på seg ca 130g pr uke, og hun sier IKKE STRESS, og vei max hver annen uke Kanskje du kan be om å få snakke med en annen HS? Anonymous poster hash: b7791...af9
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 Min datter gikk ned i vekt og mme var redningen. Både sykehuset og helsesøster anbefalte NAN HA. Anonymous poster hash: 018ac...142
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Takk for sympati Skal ta det opp neste gang, jeg klarer ikke presset. Baby kan f.eks ha gått opp 180 g på 7 dager, og det er for lite for "i boka" burde det vært 200 g. Så når det da mangler 20 g må vi tilbake ei lita uke etter igjen for å veie. Føler jeg må tvangsmate. Ammer hver 1,5-2 time i gjennomsnitt på dagtid og 4 ganger om natta. Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Takk for sympati Skal ta det opp neste gang, jeg klarer ikke presset. Baby kan f.eks ha gått opp 180 g på 7 dager, og det er for lite for "i boka" burde det vært 200 g. Så når det da mangler 20 g må vi tilbake ei lita uke etter igjen for å veie. Føler jeg må tvangsmate. Ammer hver 1,5-2 time i gjennomsnitt på dagtid og 4 ganger om natta. Anonymous poster hash: 5f8a2...796 Dette er bare vås fra HS. På helsestasjonen her sier de ca 150g per uke i snitt over en lengre periode. Ville tatt et kraftig oppgjør med HS og krevd å få en ny person å forholde meg til om jeg var deg om hun/han ikke endrer innstilling på dette punktet! Anonymous poster hash: b7791...af9
Prøvekanin86 Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Vi måtte kun gi mme nesten pga trøbbel med amminga, men lillegutt her tålte inn Nan, han fikk vondt i magen. Så vi gikk over til Hipp og det gikk så mye bedre:) Prøvde også Collett da det var tomt for Hipp i butikkene, men den ville han ikke ha, så hvert måltid var et mareritt. Ville anbefalt en av de to siste hvertfall:)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Takk for sympati Skal ta det opp neste gang, jeg klarer ikke presset. Baby kan f.eks ha gått opp 180 g på 7 dager, og det er for lite for "i boka" burde det vært 200 g. Så når det da mangler 20 g må vi tilbake ei lita uke etter igjen for å veie. Føler jeg må tvangsmate. Ammer hver 1,5-2 time i gjennomsnitt på dagtid og 4 ganger om natta. Anonymous poster hash: 5f8a2...796 Dette er bare vås fra HS. På helsestasjonen her sier de ca 150g per uke i snitt over en lengre periode. Ville tatt et kraftig oppgjør med HS og krevd å få en ny person å forholde meg til om jeg var deg om hun/han ikke endrer innstilling på dette punktet! Anonymous poster hash: b7791...af9 Ja, er du ikke enig!? Vet ikke hva mer jeg kan gjøre annet enn mme hvis dette er for dårlig. Ungen har (som vokser merkbart for hver uke) bollekinn, dobbelthake, fettvalker på lår og armer, tunge tissebleier tross hyppige skift, siste døgn har jeg bytta 4 bæsjebleier og 2 med noe mindre bæsj i. Det soves og det er godt humør. Babyen gulper tross raping.Trodde de skulle følge egen vekstkurve og ikke sånne ideelle tall i bøker. Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Vi måtte kun gi mme nesten pga trøbbel med amminga, men lillegutt her tålte inn Nan, han fikk vondt i magen. Så vi gikk over til Hipp og det gikk så mye bedre:) Prøvde også Collett da det var tomt for Hipp i butikkene, men den ville han ikke ha, så hvert måltid var et mareritt. Ville anbefalt en av de to siste hvertfall:) Takk Ikke lett med magetrøbbel, er redd det blir det hvis jeg må gi flaske i tillegg.. Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Jeg ville hørt med den HS du går til om hvorfor det er så viktig med de 20-30grammene. Har det vært slik fra starten at det alltid har manglet litt? Har du vært 6 turer til HS allerede? Uansett håper jeg du ikke ser det som et nederlag om du må gi tillegg. Viktigste er jo at babyen får det han skal ha, selv om det set ut som han får nok, kan det hende han trenger litt ekstra. Min fikk vondt i magen av nan, men hipp fungerte bra. Delamming fungerer bra det også skal du vite Anonymous poster hash: c375e...19c
Dini Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 min første begynte med nan, men fikk bare vondt i magen av det, så vi byttet over til Hipp. Hipp har jeg bare god erfaring med, så begynte rett på det da jeg kom hjem nå med vår andre.
smet Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Vi fikk nutrimigen (?) på sjukehuset. Når vi dto heim sa dei at vi kunne bruke kva som helst type frå butikken, så vi begynte med NAN og hadde ingen problemer med den.
Elskerhøsten2014 Skrevet 30. desember 2013 #16 Skrevet 30. desember 2013 Nan er eneste som funker her
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #17 Skrevet 30. desember 2013 Nan er vinneren her Første ukene brukte vi NAN HA1. Anonymous poster hash: bfcd8...c8d
Musemora Skrevet 30. desember 2013 #18 Skrevet 30. desember 2013 Blås i hs og si du ikke ønsker å veie hver uke. Det er helt frivillig å gå på helsestasjonen. Krev å få snakke med leder hvis hun ikke gir seg.
Lillababy Skrevet 30. desember 2013 #19 Skrevet 30. desember 2013 Kjære deg! Eg hadde det på samme måte berre at min låg på seg mykje mindre. Eg valgte å velga vekk helsestasjonen litt. Sa i frå at eg ikkje mørke å koma på desse veiingane, at det ikkje var bra for oss,og det gjekk fint. Sjå om nokon kan få tak i boka " alt om barnet" til deg. Den er frå 70 talet ca. Der er det reine ord for penga,eller kva det no heiter erstatning skal kun bli gitt ved medisinsk indikasjon,altså ikkje våte bleier,ikkje blikk-kontakt og ingen,veldig liten oppgang. Akkurat i mitt tilfelle så måtte eg gje meg,men det var pga for lite melk. Det gjeld veldig få. Normalt sett får ein meir melk jo meir ein ammer,og mme forstyrrer dette. Elles brukte min vanlig nan. Eg og ville gitt det beste,men har ikkje hørt om det som blei nevnt her,den nan med ekstra bokstaver bak. Lykke til,ikkje la helsestasjonen ødelegga mamma-lykken! Klem
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #20 Skrevet 30. desember 2013 Jeg ville fortsatt ammingen. Som min hs sa: så lenge ungen vokser og trives og vekten peker oppover er det bra alle unger følger sin egen kurve, noen ligger over gjennomsnittet, andre under. Stress ned og gi ungen mat når hun vil ha. Har hun vakker og dobbelthaker får hun nok akkurat det hun trenger Anonymous poster hash: 2be3b...38f
me_87 Skrevet 30. desember 2013 #21 Skrevet 30. desember 2013 Gutten min hadde kolikk å nan ble han verre av så vi brukte HIPP
Håpet ble virkelighet! Skrevet 30. desember 2013 #22 Skrevet 30. desember 2013 Så lenge barnet er i vigør og i greit humør betyr vel dette mer enn spesifik vektøking? Følg din egen magefølelse du om du synes babyen din er fornøyd og overse HS, virker som de er noget hysteriske til tider. Min frøken veide 4,4 kilo ved fødsel og "bare" 7,4 kilo på 9 mnders kontrollen, men er en aktiv og oppvakt frøken så jeg har aldri hengt med opp i gram og kilo. Når det er sagt kunne jeg ikke amme pga brystreduksjon så mine har fått MME fra første uke og det som har fungert best med mine to er HIPP. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #23 Skrevet 30. desember 2013 Jeg har hatt bare gode erfaringer med Collett, men dette er selvfølgelig helt individuelt. Jeg vil tro at alle typer mme er bra om de blir solgt i butikkene. Når det er sagt, så annbefalde de Collett på nyfødtintensiven da eldstemann ble født, og de hadde NAN på barsel da yngstemann ble født. Ut i fra hvor mye du sier ungen legger på seg høres jo denne helsesøstra helt tullerusk ut! Jeg er enig med noen av de andre her om at jeg ville bedt om å bytte helsesøster. Så lenge ungen din spiser og legger på seg og ser ut til å trives er det nok ingen grunn til bekymring over 20 gram!!! Anonymous poster hash: bfa63...a50
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #25 Skrevet 30. desember 2013 Tusen takk for fine svar Jeg trodde man måtte møte og at hs er en myndighet sånn sett? Jeg blir bare utrolig stressa av det kjøret der. Barnet har full score på alle tester etter fødsel og har normal fremgang i utviklingen, sterk som en okse og vokser mye i lengde. Jeg er ikke noen lege, men det er ikke noe logikk i at barnet mitt skal fores med mer mat når det tydelig får nok. Det er det samme som å tvinge voksne til å spise mat når de er tilfredse i mitt hode. Skjønner ikke hvorfor et barn på 6 uker skal fores opp med mer mat enn det vil ha selv. Jeg ammer 30-45 min de fleste gangene. Anonymous poster hash: 5f8a2...796
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå