Gå til innhold

Fatter ikke folk som snakker om trassalder? Jeg lurer på hvor den blir av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som snart er 3.år gammel og har aldri hatt en eneste fight med han. Hender han av og til ikke hører etter med en gang, men da venter jeg et par minutter, så hører han etter... 

Så ja, hvorfor er trassalderen så slitsomt?  

Anonymous poster hash: e769e...426
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt hende den kommer senere, eller ikke i det hele tatt. Hvis du ikke aner hvorfor trassalderen er slitsomt, har du ikke hatt mye med barn å gjøre ;) OG trass trenger absolutt ikke være negativt!! Selvsendige barn som forsøker å utvikle seg selv får ofte mye trass. 

Anonymous poster hash: 1cdd5...338
Skrevet

sånn var nr en her også,utrolig enkel å ha med å gjøre.er nå 6 år og fortsatt enkel.nr to var værre,men ikke så ille som noen barn kan være.

ikke sett deg for høyt på hesten din,blir så langt å falle...

Anonymous poster hash: cb74c...05a
Skrevet

Jeg har heller aldri hatt noe trass med min gutt, men vi må allikevel ha forståelse for hvor slitsomt det er for de det gjelder.

Tror ikke vi skal slå oss på brystet og tro vi er bedre enn andre ;)

Barn er så forskjellige. Jeg tar ingen ære for at min sønn er så rolig.

Anonymous poster hash: 3ab04...60a

Skrevet

Eh,-har det slått deg at barn er forskjellige?? Ta det helt med ro,-du få kanskje oppleve det med nestemann....;)

Skrevet

Fordi du er heldig og har en enkel liten pjokk kanskje?

Ta en morgenstund. Vi snakker timesvis med hyling og skriking fordi:

1. Vil ikke ta av seg pysjen

2. Vil ikke ta på strømpebuksa

3. Vil ikke pusse tennene

4. Tar av seg strømpebuksa enda en gang.

5. Vil ikke ha skiven delt i to i dag. Nekter å spise den fordi den var delt. Noe pjokken vanligvis foretrekker, men ikke I DAG.

6. Vil ikke ta på seg gummistøvlene, vil ha penskoene, selv om det regner ute. 

7. Vil ikke gå inn i bilen, vil leke i sandkassen i stedet. 

Anonymous poster hash: 5993f...319
Skrevet

Min datter trasser masse og det er en utrolig spennende fase. Slitsomt, men spennende. Hun har oppdaget at hun er et sevstendig menneske med mange meninger. Jeg elsker selvstendighetsfasen. Fantastisk å få følge et lite menneske under en slik utvikling :)!

Anonymous poster hash: 6369d...248
Skrevet

Kan godt hende den kommer senere, eller ikke i det hele tatt. Hvis du ikke aner hvorfor trassalderen er slitsomt, har du ikke hatt mye med barn å gjøre ;) OG trass trenger absolutt ikke være negativt!! Selvsendige barn som forsøker å utvikle seg selv får ofte mye trass. 

Anonymous poster hash: 1cdd5...338

Takk, og det er helt riktig. Jeg har ikke hatt mye med barn og gjøre. Har mitt første barn nå. Far til barnet var veldig aktiv og det samme var jeg, men vi har til nå fått en veldig snill gutt. Men som du sier, så kan det hende det kommer. Hehe :P 

Skrevet

Ikke missforstår, jeg spør fordi jeg lurer og ikke har noe erfaring med barn. Og ikke har opplevd vårt eget barn som trass. Men mulig det kommer. :) Bare nysgjerrig da de fleste sier og har sagt, bare vent til barnet er i trassalderen, 2,3,4 års alderen. 

Skrevet

Eh,-har det slått deg at barn er forskjellige?? Ta det helt med ro,-du få kanskje oppleve det med nestemann.... ;)

Jo, jeg bare lurte jeg:) Kan hende jeg opplever det med neste ja :P 

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min 6 åring har aldri trassa, enda. Men merker at han begynner å gå litt imot oss nå,mot det er helt greit. Han hat vært stille og rolig hele livet, så et eller annet må han vel snart få ut :P

Skrevet

Eh,-har det slått deg at barn er forskjellige?? Ta det helt med ro,-du få kanskje oppleve det med nestemann.... ;)

Jo, jeg bare lurte jeg:) Kan hende jeg opplever det med neste ja :P

Ok. Da misforstod jeg nok litt. Kunne kanskje høres ut som at fordi du gjorde det på din måte, opplevde du ikke trass fra din 3-åring. Jeg hadde også en veldig rolig unge, og vi trodde vi gjorde alt riktig og at det var derfor hun var så grei. Helt til vi fikk andre barn med et helt annet temperament. Da skjønte vi hvor forskjellige barn er, og at det nok ikke hadde med våre fantastiske oppdragerevner å gjøre:)

Skrevet

5. Vil ikke ha skiven delt i to i dag. Nekter å spise den fordi den var delt. Noe pjokken vanligvis foretrekker, men ikke I DAG.

aaahhhhh..... denne var kjent. her pleide det ofte å avsluttes med en "nei, du kan ikke få kjøre bilen. mamma må styre" diskusjon og hyl og vræl hele veien ;-)

Skrevet

Jeg lurte også på hvorfor alle klaget sånn angående trass. Og vi mente nok at vi hadde gjort noe helt fantastisk. Skjønte ikke helt hvorfor ikke alle håndterte barn som oss... Sannheten er nok at vi fikk en rolig og bedagelig førstemann, hehe :) Nr to kom som en liten bombe, for ikke å snakke om nestemann.

Nyt den trassfrie tiden sammen! :)

Skrevet

Barn er små personligheter, enkelte er milde og rolige, mens andre er strie og vanskelige. De fleste er et sted i mellom.

Men normalt sett vil alle barn før eller senere og gjerne flere ganger prøve grensene, det er normalt og et sunnhets tegn.

Enkelte er vanskeligst som små, mens andre lager et helvete når de kommer i pubertet.

Jeg var som liten verdens snilleste unge i følge mine foreldre, aldri noe problem eller styr, helt til jeg kom i puberteten og helvete starta. Nå ble det folk av meg, men tror nok de syntes min bror treårstrass var bagatell i forhold til mitt tenåringsopprør ;)

Skrevet

Min godgutt på 3 år og 4 mnd trasser heller ikke :)

Anonymous poster hash: 1a690...d42
Skrevet

Kjenner til fenomenet!!

Skrevet

Min gutt på åtte har aldri trasset heller. Ventet spent på trassalderen men den kom aldri. Han er en veldig rolig men bestemt gutt, som vet at mamma og pappa bestemmer ;)

Anonymous poster hash: c80df...acd

Skrevet

Min gutt på åtte har aldri trasset heller. Ventet spent på trassalderen men den kom aldri. Han er en veldig rolig men bestemt gutt, som vet at mamma og pappa bestemmer ;)Anonymous poster hash: c80df...acd

Har du flere barn?

Skrevet

er ikke sikkert barnet ditt har trass da.

du skjønner vel at barn er forskjellig?

jeg har to.

en på 5 og et halvt og en på 2 og et halvt.

Eldste har foreløpig ikke hatt noe trass, og vært et veldig "enkelt" barn på alle områder.

Nr 2 er litt mer som jeg forventet unger skulle være, om det går ann å si det.

Et herlig barn som sitt storesøsken, men mer krevende.

Anonymous poster hash: d8732...2b1

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Her har vi hatt både 1 1/2 års-trass, 3 års-trass, 6-årstrassen og ikke å forglemme hormon-trassen, men ikke på samme ungene.  Det har lite eller ingenting med at ungene vet at det er mamma og pappa som bestemmer, om det er det som er grunnen til at ungene ikke tør å trasse, så vil jeg si at det er et usunnhetstegn.  

Alle disse trassaldrene er egentlig utgaver av det samme: Barn som kommer til stadier av livet hvor de plutselig oppdager at nye ting skjer, at livet er større enn det de trodde, at de skal løsrive seg stegvis fra far og mor, at de er selvstendige individer med rett til egne meninger, at livet kanskje ikke er så enkelt og forutsigbart som de trodde osv osv.  Noen kan sikkert gli forholdsvis enkelt gjennom disse periodene, kanskje fordi de gjennomgår dem langsommere og over lenger tid enn andre, og da blir det ikke så intenst og uttrykt og spennende som hos andre.  

Min erfaring er at 1 1/2 års-trassen er den letteste å takle og egentlig er den ganske morsom også for 1 1/2 åringen har jo ikke erfaring nok til å skjønne at han ikke kan gjøre alt selv som han tror han kan gjøre.  Og jeg lurer nesten på om de synes det er kjekt å oppleve sitt eget sinne.  Men jeg lurte av og til på naboene tenkte når jeg omtrent lå oppå ungene for å spenne fast bilsetet fordi han ikke kunne fatte at han ikke kunne gjøre det selv.  Samtidig er jo ungene i den alderen så vannvittig åpne og livsglade og selvsentrerte og har denne utrolige troen på at de er verdens navle at det bare er helt skjønt å være sammen med dem.

Fullt så sjarmerende er ikke 3-åringen i trassalderen, da har de lært seg noen nye ord og noen flere knapper å trykke på.  De er ikke like trygge på verden og på seg selv som 1 1/2 åringen, men de lar seg stort sett roe ned og trøste når "anfallene" er over og vi sammen skal finne fram til normalen og vise at vi er glade i hverandre igjen.  Og så klarer de å dele noen tanker og stille noen spørsmål som kan være ganske interessante etterhvert.

Det mest skremmende er 6-årstrassen når den rolige, enkle gullungen plutselig blir en tyrann som ikke liker noen ting, ikke kan sitte ordentlig ved bordet lenger, har virkelig lært seg noen nye ord, tester grenser til de grader mens han innvendig hyler om oppmerksomhet og bekreftelse på at vi fremdeles er glad i ham selv når han er en tyrann.  Ikke så rart, det er kjempeskummelt å være seks år og plutselig skal ut i en helt ny verden hvor man ikke blir passet på like godt lenger, enten det er av foreldre eller barnehagen, verden har ikke bare blitt litt større, men mye større.

Snart-tenåringstrassen er den mest intense, for da får ungen ekstrahjelp av hormonene også.  De fleste av oss damer har jo selv opplevd hvor intenst uforutsigbare og idiotiske disse hormonene kan være når vi er gravide eller i forbindelse med mensen.  Det er ille nok for oss som er voksne nok til å skjønne om ikke hva som skjer, men hvorfor det skjer.  Tenk for ille det må være for et barn som ikke har den erfaringen.  

Jeg trøster meg med at trass også er et tegn på trygghet, at ungene uansett alder tørr å dele disse frustrasjonene som er årsak til trassen med oss foreldre, som tør å være vanskelige rundt oss.  Og vi fornuftige foreldre gråter våre tårer i enerom, viser at vi fremdeles er glade i dem og prøver å finne denne vanskelige balansegangen mellom hva vi kan overse og hva vi må gripe fatt i.

Lykke til med alle trassaldre, og dere som ikke har opplevd noen pust ut nyt det om alt ellers er i orden.  Men ikke slapp helt av, for plutselig er man der som lyn fra klar himmel.

Skrevet

Eldste min trasset aldri. Han var verdens snilleste og hørte alltid etter hva vi sa. Da han ble 6 år og begynte på skolen begynte han å trasse. Og jeg var kjempeglad!!! Han var ikke lenger den som bare sa ja til alt og alle. Endelig turte han å si ifra og han gjør ikke lenger ting han ikke vil (tenker da spesielt ift. andre barn).

Jeg var litt bekymret for han en stund siden han var så altfor snill, men nå er jeg ikke det lenger.

Lillebror som nå er 4 år er et lite (stort) trassetroll!! Gud, jeg tror jeg skal bli gal mange ganger!

Men han bekymrer jeg meg faktisk ikke for. Jeg vet nemlig at han sier tydelig fra om det er noe han ikke vil (tenker også her ift. andre barn).

Så selv om det kan slite ut foreldrene mange ganger, tror jeg det er bra for urviklingen deres å trasse litt, jeg. Lære å sette grenser for seg selv.

Skrevet

Når du sitter i gangen, og tvangspåkler et barn som absolutt ikke vil noe, og du skal rekke jobben i noelunde normaltid, og er svett idet du går ut døren slepende på et barn som hyler, slik at du egentlig er klar for kvelden samtidig fordi du allerede har brent all energi, så kan du tenke at det er trassalderen som har inntrådt, kanskje.

Husk det at alle barn er ulike. Jeg har en som har hatt trass til de grader, og langt forbi 3 år. Og så har jeg et barn etter det, som aldri har virkelig trasset. Eller der var vel spor av det, men de ble fort plukket bort med samme teknikker som jeg prøvde med eldste, uten at de virket da ;)

Du bør huske at enkelte får en "enkel" unge først, og faktisk ikke fatter helt hva det vil si å ha barn. Så kommer neste, eller den etter der, og plutselig forstår de at barn ikke er like snusfornuftige og enkle alltid :D

Anonymous poster hash: 8828b...cc8
Skrevet

Min gutt på åtte har aldri trasset heller. Ventet spent på trassalderen men den kom aldri. Han er en veldig rolig men bestemt gutt, som vet at mamma og pappa bestemmer ;)Anonymous poster hash: c80df...acd

Har du flere barn?

Nei.

Anonymous poster hash: c80df...acd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...