Gå til innhold

Nyttårsaften, hva spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kalkun med plenty godt tilbehør!! Men dere kalkunspisere, forslag til hvordan jeg kan lage en knallgod saus!!

Saus ; Smør smeltes i en panne tilsett hvetemel , brun dette lett ( som lys sjokolade ) tilsett så kraften fra kalkunen , rør GODT så alt hvetemelet blir løst opp , skjær 3-4 appelsin i to og press saften i en bolle , rasp så 1 appelsinskall opp i sausen , 2 kopper med appelsinjuice kokes inn til sirup , dette haes i sausen , smakes til med salt pepper,litt sukker , Har du litt fløte igjen kan du bruke dette i sausen ( viktig å bruke litt sukker )

Denne skal jeg teste ut :) fikk oppskriften av en tidligere kjøkkensjef, han er råflink med mat så satser på det blir bra :)

Oioi!! Dette hørtes godt, og ikke minst enkelt, ut!! Tenker jeg prøver denne jeg også :)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er invitert til svigers sammen med mannens søster m fam, og de spiser rømmegrøt.... Må vel bare trykke det i meg og drømme om kalkun, waldorfsalat og bringebærcoulis. Men seriøst, i fjor takket jeg nei og laget noe mat med mer substans her hjemme så møttes vi seinere på kvelden (de bor i huset ved siden av).

Anonymous poster hash: 4e8fd...451

Du har min fulle sympati. Grøt er ekkelt!!
Skrevet

Kalkun med plenty godt tilbehør!! Men dere kalkunspisere, forslag til hvordan jeg kan lage en knallgod saus!!

Sleng en god dæsj smør i en gryte, 50-100gr.

(dette forutsetter f.eks at du har kuttet opp epler, gulrøtter, appelsiner osv og lemper i formen du steker kalkunen i, dekk gr.sakene og frukten halvveis med vann, etterfyll om du må)

Jevn ut med mel, dess mer smør og mel dess mer ferdig saus får du. Sleng oppi 3 dl fløte, og når det tykner godt sper du ut med kraften du har fått fra kalkunformen;) 

Nå må du smake på sausen mens den står på svak varme, trenger absolutt ikke koke. Så finner du fort ut hva som mangler av krydder, jeg liker igrunnen best å bruke kraft jeg har fått fra innmaten til kalkunen, men det blir kanongodt hvis du jukser med litt kjøttbuljong også faktisk.

Anonymous poster hash: 0e280...336

Skrevet

9 åringen ville gjerne ha grandis :P

Vi ble tilslutt enige om hjemmelaga pizza :D

Vi to skal kose oss alene, blir nok filmkveld på oss .

Anonymous poster hash: d3ce5...260

Skrevet

Vi er invitert til svigers sammen med mannens søster m fam, og de spiser rømmegrøt.... Må vel bare trykke det i meg og drømme om kalkun, waldorfsalat og bringebærcoulis. Men seriøst, i fjor takket jeg nei og laget noe mat med mer substans her hjemme så møttes vi seinere på kvelden (de bor i huset ved siden av). Anonymous poster hash: 4e8fd...451

Du har min fulle sympati. Grøt er ekkelt!!

Takk :D he he. Synes forsåvidt ikke grøt er ekkelt, men til fest er det litt stusselig. Og de har rømmegrøt til alle mulige festlige anledninger så jeg er lei av det. Det legger seg som betong i magen, to porsjoner er døden.

Anonymous poster hash: 4e8fd...451

Skrevet

vi har ikke laget oss noe tradisjon på det ennå. men i år (som i fjor) blir det svineribbe med mandelpoteter og tilbehør. i morgen skal jeg lage pinnekjøtt ;)

er mest sansynlig bare mannen,4åringen og meg men vi skal kose oss glugg vi ;-)

Skrevet

9 åringen ville gjerne ha grandis :P

Vi ble tilslutt enige om hjemmelaga pizza :D

Vi to skal kose oss alene, blir nok filmkveld på oss .

Anonymous poster hash: d3ce5...260

Det hørtes ut som et veldig koselig nyttår :-D

Skrevet

Reinskavgryte, og så tenker jeg å bake suksessterte for første gang.

Anonymous poster hash: b0ba8...d3f
Skrevet

Kalkun med tilbehør her. Men i år skal vi i bryllup så veldig usikker på hva jeg får servert der :-)

Skrevet

Åå.. masse gode ting som havner på bordene rundt omkring ja :) men en ting, serverer dere forrett? Eller er det vanlig?

Skrevet

Sausen til kalkunen lager jeg med stekesjyen fra kalkunen. Steker kalkun i stekepose. Jeg blander Sjyen med to eller tre poser med woksaus, type østers- og vårløksaus og litt soyasaus. Dette blir en nydelig saus, og så serverer jeg med ris og waldorfsalat :-) anbefales :-)

Anonymous poster hash: 6ed94...5cc

Gjest lykkeliggift
Skrevet

Her blir det store fine kyllingfilet med grønnsaker og en god saus som tilbehør. Tenker det blir kjempe godt :-). Orker ikke så mye fuzz i år.

Skrevet

Kalkun, og jeg gleder meg. I dag hadde vi kålgryte, og ellers har vi hatt fisk hver dag siden julaften. Julaften fikk vi ribbe. I morgen blir det nok kålgryte igjen. Godt, men ikke julemat. Så nyttårskalkunen blir virkelig å føles som festmat. :)

Skrevet

Nettopp krydra ribba så her blir det langtidstekt svin. Kjøpte ei på 2,8 kg til meg og mannen, blir godt å snavle som restemat/pålegg også. Sjokoladepudding til dessert. Er nybakte foreldre så vi har hendee fulle og lite tid til kjøkkentjeneste :)

Anonymous poster hash: a9d45...8b7

Skrevet

Pleier å ha kalkun, men i år har 9 åringen bestemt at vi skal ha raclett :)

Får gjester og blir 9 til bords ;) Blir masse tilbehør, som: kylling, bacon, svinekjøtt, biff, pølser etc. Sopp, tomat, løk, squash, poteter, forskjellige oster selvfølgelig :) Div dipper og ris og salat :))) Deilig :))

Anonymous poster hash: 437d7...5bb

Skrevet

Kalkun, mandelpoteter, waldorfsalat, gulrøtter, rosenkål og brun saus.

Det er tradisjon, vi har dette hver nyttårsaften.

Anonymous poster hash: ed657...689

Skrevet

Nå er kalkunen i ovnen.. Det lukter himmelsk! :)

Skrevet (endret)

Jeg skal lage kalkun for første gang. Så blir det hjemmelaget fløtesaus og waldorfsalat, mandelpoteter, rosenkål og aspargesbønner til. Til dessert har jeg laget pavlova i porsjonsform. Gleder meg :)

Endret av Bananahammock
Skrevet

" stjälknöl" og fløtegratinerte poteter. Peppersaus og grønnsallat. Desser blir nok karamelpudding

Skrevet

Pinnekjøt og dronning Mauds til dessert litt seinare på kvelden.

Skrevet

Hvis vi er hos vennene våre pleier vi å få kalkun.

Men i år er blir det hjemme hos oss så da blir det lammelår :) Store og små gleder seg :)

Riskren til dessert tror jeg. Vennene våre fixer den biten ;)

Anonymous poster hash: 987b3...e28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...