Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #1 Skrevet 29. desember 2013 Tror det er det det heter, da man har smerter i lår og hofte. Jeg tror jeg har det. Går isjias over av seg selv, eller må jeg behandles for det? Isåfall blir det legevakt idag for dette er vondt! Anonymous poster hash: 18c2f...2d1
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 Det kan være skikkelig vondt! faren min hadde det og fikk god hjelp av kiropraktor. Anonymous poster hash: eea6f...c94
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Kommer og går. Kan behandles men det kan komme tilbake. Mitt første utbrudd var det vondeste. Forebygger med trening og tøying av setemuskelen og bein. Anonymous poster hash: b1293...8c5
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 Det kommer jo an på hva som er årsaken til isjiasen.... Isjiasnerven går fra toppen av rumpa og nedover hele baksiden av bene, om denne nerven kommer i klem får man isjiassmerter. De skiller mellom isjias og falsk isjias. Da jeg gikk gravid med eldstemann hadde jeg isjias hele svangerskapet, da var det bekkenet som flyttet på seg og klemte på nerven, da gikk det over når bekkenløsningen gikk tilbake etter fødselen. Har også hatt isjias en gang utenom svangerskap, da var det en hevelse eller prolaps i korsryggen som klemte på isjiasnerven, kiropraktoren kunne ikke gjøre noe for å hjelpe, men det gikk tilbake av seg selv, sakte men sikkert. Anonymous poster hash: 00da2...951
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 For å finne ut om det er isjias, må du undersøkes av lege eller manuellterapet/kirpraktor el. Det anbefales! Isjias betyr at du har et prolaps i ryggen som igjen klemmer på isjisnerven, Men det er også noe som heter falsk isjias, da er det ikke prolaps. Litt smertestillende er å anbefale, så en tur til legen er smart! Selv fikk jeg hjelp av en manuellterapeut etter at det ble påvist prolaps på MR. Man kan godt ha det kun en gang og aldri mer, det trenger ikke komme og gå! Selv har jeg hatt det 2 ganger, påvist prolaps begge gangene. Den siste gangen var det sinnsykt vondt og nå nesten 3 mnd etter er jeg nesten bra igjen! Mye smertestillende måtte også til!! Anonymous poster hash: f5f1c...506
spiresnart Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Takk! Er 6 uker siden fødsel så kan ha noe med det og gjøre..Ringer fastlegen min i morgen jeg!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 Hmmm. Da lærte jeg noe nytt. Jeg fikk påvist isjas i ung alder etter en ulykke. Jeg har diagnose isjas og har ingen prolaps. Anonymous poster hash: b1293...8c5
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Har hatt isjas som følge av stor skiveprolaps. Prolapsen gjorde at isjasnerven kom i klem og førte til enorme smerter i foten. Var en lang periode uten følelse i foten. For meg begynte smertene som tannverk inni låret. Etterhvert bredte det seg nedover i foten. Måtte bruke krykker og var helt avhengig av morfin. Diagnose ble stil av MR. Tok veldig lang tid å komme inn til dette og de ville ikke operere da prolapsen da var på retur. Ble bedre sakte men sikkert. Måtte få timer hos fysioterapeut slik at jeg kunne lære hvordan og hva jeg skulle trene for å unngå dette i fremtiden. Hadde jeg vært klar over hvor tregt det offentlige helsevesenet arbeider med dette hadde jeg gått privat med en gang! Anonymous poster hash: 218ff...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå