Camillok Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #76 Skrevet 4. januar 2014 Jeg tar heller ikke svineinfluensavaksinen. Men barna får hepatitt B vaksinering fra nyfødt og bcg da de har indisk far og vi har til hensikt å dra dit en gang i året eller hvert andre år.
Tante_Esel Skrevet 4. januar 2014 #77 Skrevet 4. januar 2014 så trist camillok man er vel egentlig aldri forberedt på at noen dør, selv om de er gamle, eller alvorlig dødssyke... vi er jo så ille glad i dem Jeg har alltid slitt med BT fall, gravid eller ikke gravid, men kanskje litt ekstra nå, med bøllefrø i magen så lenge du forstår tegna på at blodtrykket faller, og da stopper bilen, passer på å få i deg rikelig med drikke, så synes jeg du og sønnen skal kjøre og være støtte, og kanskje en liten glede for bestefar... ang k-vitamin sprøyta, så får nok min det, så lenge det ikke er kommet ut noen andre anbefalinger i løpet av den tiden... svineinfluensavaksine skal jeg ikke ha. Kroppen tåler å være syk, også under graviditeten.
Camillok Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #78 Skrevet 4. januar 2014 Der er du tante esel vært dårlig? Formen er dårlig her i dag, kunne sårt trengt å sove litt. Selvsagt nekter lillegull å sove akkurat i dag jaja, han er jo så søt og god, får sove når han legger seg! Skulle egentlig ha vært på en date med mannen snart - men orker ikke. Det positive er at jeg har fått gått to lange turer med litt tempo denne uken Kjenner det river i samvittigheten at jeg ikke orker å herje med guttungen i dag... Han begynner å kjede seg voldsomt nå etter et par uker hjemme. Ingen jeg kjenner med jevnaldrende som har tid til samvær heller, kanskje vi prøver oss på Leos igjen i morgen...
A_K Skrevet 4. januar 2014 #79 Skrevet 4. januar 2014 Hei dere! Har glemt litt å skravle her:) er i uke 19 nå, og har fått bekkensmertene:( jeg synes det var så tidlig! Andre som sliter med bekkenløsning her? Idag etter jeg hadde gått en liten tur med toåringen (som gjorde litt vondt), klarte jeg nesten ikke å gå etterpå.. Blir det verre av å bevege seg? Jeg har lagt på meg såååå mye allerede, og har virkelig ikke lyst å bli bundet til sofaen resten av sv skapet.. Da blir jeg elefant og får elefantbaby:)
Antoine Skrevet 4. januar 2014 #80 Skrevet 4. januar 2014 Da blir jeg elefant og får elefantbaby:) Da får du et veldig langt svangerskap
Vera831 Skrevet 4. januar 2014 #81 Skrevet 4. januar 2014 Etter masse lesing på nettet og lest deres tilbakemelding (takk damer for innlegg ) på mitt spørsmål ang k-vitamin sprøyta har jeg bestemt meg for ikke å gi mitt barn k-vit sprøyta. Har funnet et annet interessant innlegg til en far og hans erfaring: http://www.altshop.no/generell-helse/hjemmefodsel-vs-sykehus-fodsel-en-erfaring-rikere Etter å ha lest hva vit-k sprøyta består av er jeg desto mer sikker på å ikke ville gi dette til mitt barn. (Glychocol acid, lecithin, sodium hydroxid, hydrochoric acid, vann). Jeg visste heller ikke at kolostrum (den første delen av morsmelken) er rik på k-vitamin! Camillok: ang hepatitt B vaksinering på nyfødte. Vær klar over at noen (få nyfødte med allikevel) får alvorlig allergisk reaksjon på vaksinen. Slik som disse foreldrene: http://www.iansvoice.org/ Greit å være obs på alle sider ved vaksinen
Camillok Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #82 Skrevet 4. januar 2014 Jeg er lege og er fullstendig oppdatert og informert om hva jeg gir barna mine som nyfødte, men takk for tipset! Jeg synes ikke at den historien du viser til over er spesielt godt egnet til å ta et kvalifisert valg om man skal gi sprøyten eller ikke, men det er en fin skildring av en hjemmefødsel. Jeg synes det er skummelt at man velger å avstå fra slik behandling når de siste 20 årenes forskning har blitt avbrutt da k-vit gitt i dråpeform gruppen har fått økte blødninger. (merk! De har ikke engang turt å kjøre studier hvor man ser på en gruppe med sprøyte, en med dråper og en uten, fordi det er uetisk og slik forskning ikke blir godkjent gjennom regional etisk kommite som skal godkjenne forskningsprosjekter før de startes opp). Jeg leste en annen hjemmefødselhistorie i går (husker ikke siden) hvor de hadde fått kvit i dråpeform og barnet fikk hjerneblødning. De foreldrene var ikke spesielt fornøyd med sin JM! Før man kan anbefale å avstå fra sprøyten må man først finne ut hvilke grupper som er i risikosonen, deretter forsøke dråper i lavrisikogrupper og om dette ikke gir økt blødning kan man tenke seg kontroller uten kvit. Når det er sagt så respekterer jeg valgene dere (og pasientene mine) gjør, og jeg skulle så inderlig ønske dette ble gjort systematisk slik at man i hvertfall fikk forskning på de barna som likevel ikke får det. Blir nesten litt forbannet over at det ikke gjøres! Flott med fokus på disse tingene, men jeg hadde aldri turt å la være å gi det til mine barn og kommer ikke til å anbefale det videre heller. Skal se om jeg får litt tid en dag til å lete opp noen skikkelige artikler om temaet, finner jeg noe spennende skal jeg legge ut det her
Cambri Skrevet 4. januar 2014 #83 Skrevet 4. januar 2014 Jeg må si meg enig med Camillok i at den artikkelen kanskje ikke var den beste til å avgjøre om man vil ta k-vit sprøyta eller ikke! Jeg ante forresten ikke at nyfødte får k-vit sprøyte en gang! Er dette noen som det skal opplyses om før de setter den eller må man si spesielt i fra om man ikke vil at de skal få den? Vil anta at begge mine har fått den! Må forresten tilføye at ikke alle igangsatte fødsler er traumatiske da! Jeg har selv hatt en som var en drømmefødsel. Problemet er vel heller at vi alltid leser om disse forferdelige fødslene som f.eks er igangsatt. Jeg tipper det er mange flere gode opplevelser enn traumatiske om alle hadde delt sin historie;) Vi var i akkurat samme situasjon med en baby som ikke vokste så mye som han "skulle", og når legene mente det var best at han fikk komme ut så valgte vi å tro at de kom med den beste annbefalingen. Alt gikk helt supert og jeg tror alt har med innstillng å gjøre. Om man virkelig ikke vil være på sykehuset kan jeg neste garantere at opplevelsen vil bli dårlig. Hjemmefødsel står ikke på ønskelista mi (og i hvert fall ikke på mannens!), men har ingen problemer med å se at andre vil ha det. Vet om flere som har hatt det og som syntes det var helt fantastisk. Å føde i badekar derimot kan jeg godt tenke meg. Har ei venninne som gjorde det sist og hun syntes der var helt topp!
Tante_Esel Skrevet 4. januar 2014 #84 Skrevet 4. januar 2014 Camillok: har hatt migrene av og på i 2 døgn er så tråki!!! egentlig så har ikke selve hodepina vært verst denne gangen, men aurafasen... den har kommet og gått gang på gang på gang.... blir så uvel, og faktisk så er det litt skremmende, `siden jeg mister følelsen i venstrearmen og bare seg stjerner... men mye bedre nå Har fått (nesten) rydda ut jula og tenkt på at neste år, så har jeg en liten knert som pludrer mens jeg pynter til jul ... ååå jeg er heldig jeg Kvalm har jeg nesten ikke opplevd de siste dagene så godt at noe er på hell nå begynner/begynte dere å kjøpe inn masse utstyr til babyen? tenker jeg kommer til å vente en god stund til.. i hvert fall til OUL er over... kanskje enda lenger og... sist jeg var gravid, kom venninda mi med gave til babyen allerede da jeg var 5 uker på vei.. hun var så glad på våre vegne... men jeg mistet jo, og denne gaven, ble bare et stort saltkorn i såret... så å skulle kjøpe inn masse greier det er jeg virkelig ikke klar for, selv om jeg er snart 15 uker på vei, og jeg kan kjenne lillegull sparke i magen hver kveld
lioness* Skrevet 4. januar 2014 #85 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har vært på OUL i kveld!!!! Perfekt lita jente og termin ble endret fra 2. juni til 31. mai. Det betyr at jeg er 19+1 i dag og enda nærmere halvveismerket. Herrlighet dette går jo såååå fort! Så spennende det må være å gå med tvillinger. Mamma er tvilling og tror mormor syntes det var en for mye. Men det var helt andre tider da og bestefar drakk for mye og hjalp for lite tvillinger er spennende ja! Føles nesten som å være førstegangsgravid igjen, det er så mye nytt... Heldigvis tror jeg at mine tvillinger ikke kommer til å bli en for mye - hehe, måtte le av din stakkars utslitte mormor. Jeg har blitt gravid nå med donoregg etter seks MA og er egentlig bare overlykkelig over å bli premiert med TO på en gang. Har en gutt og nå ser det ut til at jeg blir trebarnsmor - noe som er mye mer enn jeg noensinne turte håpe på
lioness* Skrevet 4. januar 2014 #86 Skrevet 4. januar 2014 Tante Esel, takk for hyggelige gratulasjoner - vi har jo "snakket" sammen på andre formum hvor det har vært litt tristere å være Men til sommeren blir det friske, fine barn på oss begge - gleder meg masse! Og ja, Outlanderen er romslig og fin. GOOOOD plass til bakovervendte barneseter, sønnen vår sitter nå i en Besafe, og de er jo ikke av de minste. Likevel er det fin benplass i passasjersetet foran. Forstår at dere med et hundebur får det litt trangt med vogn, men det bør være plass til begge deler Inalille; du spurte om Besafe babysete, det hadde vi til vår gutt og vi var fornøyde vi. Veldig greit å sette i beltebasen, og lett å ta med seg på reise feks. Det kan jo også festes uten basen, noe vi gjorde da vi var i utlandet og leide bil. Nå supplerer vi med ett til, slik at vi får med oss alle småingene våre på bilturer. Camillok - takk for gode faglige vurderinger her mtp k-vitamin og andre spørsmål. Jeg må si jeg støtter ditt syn i aller høyeste grad. Jeg tror mye av skepsisen til vaksiner o.a bunner i manglende kunnskap, myter og misforståelser. Fatter for eksempel ikke hvorfor foreldre velger å holde barna sine utenfor det anbefalte vaksinasjonsprogrammet. Det er da LANGT farligere for et lite barn å få feks. meslinger enn å få vaksinen. Det er ikke slik at all sykdom bare styrker immunforsvaret, noen sykdommer er faktisk også dødelige. Og når man kan unngå dem bør man jo gjøre det man kan, tenker jeg da for min del. Jeg vurderer å ta influensavaksinen (ikke svin, den ordinære) for min egen del. Ikke fordi jeg ikke ville tåle en runde med influensa, men fordi FHI anbefaler det til gravide. Flere gravide får alvorlige komplikasjoner enn ikke-gravide, og med tvillinger tenker jeg at feks lungene får en tøffere runde pga mindre plass og kapasitet. Ikke bare heldig for fosteret med infeksjoner heller - en vet jo at tidlig fødsel og abort i noen tilfeller kan ha sammenheng med diverse infeksjoner. På den andre siden tar jeg absolutt minimalt med risiko i svangerskapet så fremt jeg kan. Ingen medisiner av noe slag så langr jeg kan unngå (ikke tatt en eneste paracet så langt). Hva tenker dere andre om influensavaksinen som gravide?
Tante_Esel Skrevet 4. januar 2014 #87 Skrevet 4. januar 2014 Lioness: ja nå er vi heldigvis på det riktige forumet tror nok vi får plass til bur og vogn asså. Men vurdere litt mindre bur uansett. han er ikke sånn kjempestor labrador hehe og nå som han ikke blir "enebarn" lenger, så må vel også han vike litt jeg skjønner heller ikke de som "boikotter" vaksiner på barna sine. spesielt ikke når selve sykdommen er så mye farligere.. når det gjelder vanlig influensavaksine, så er jeg også litt i tvil... har allerede hatt feber og halsinnfeksjon dette svangerskapet... jobber i barnehage, så hvis jeg kommer til å jobbe mye fremover, så blir det nok influensavaksine på meg... men hvis jeg skal fortsette svangerskapet med alle disse "problemene" så blir det nok minimalt med jobbing, og da tror jeg at jeg sjangser på å ikke vaksineres...
Mirakel <3 Skrevet 4. januar 2014 #88 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har vært veldig frem og tilbake i i forhold til influensavaksine. Mange har blitt dårlige med feber og div etter å ha tatt den og de jeg har snakket med som er gravide har valgt å ikke ta den. Det er et vanskelig valg... Har nok falt ned på at jeg ikke tar den, men andre vaksiner for barna mener jeg at det er viktig å følge opp. Det er først etter svineinfluensa for 4 år siden at det ble anbefalt at gravide også skulle vaksineres.
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 4. januar 2014 #89 Skrevet 4. januar 2014 Vi følger det normale vaksinasjonsprogrammet som er utprøvd og velkjent gjennom mange år, men jeg er hverken selv- eller lar mine barn være- prøvekanin på lite prøvde og ikke så velkjente vaksiner som feks.influensavaksinen. Men viktig at slike debatter tas opp og at man er oppdatert ja. I tilegg så kan reaksjoner komme av alle vaksiner, så vi må alltid være utstyrt med EpiPen (adrenalin) når vi setter vaksiner i jobbsammenheng (sykepleier). Camillok: Med første fikk jeg ikke blodtrykksmedisin, men ble satt igang på bt 168/110 =/ I tilegg til de andre symptomene og epidural ble medisinsk forordnet (da det gir synkende bt). Med andre fikk jeg blodtrykksmedisin Adalat kun i kort tid før fødsel, da betablokkere ikke skal/burde brukes på gravide.. Neida det er ikke direkte høyt nå Men stigende fra mitt vanlige bt og i akkurat samme tidsrom som i de tidligere svangerskap. Ingen spor etter protein enda heller Det bruker vanligvis komme etter uke 30 hos meg og så øker det på. Har alltid blitt igangsatt til termin.. Så om ikke jeg skal være såå heldig å få èn naturlig start, siden jeg aldri får føde hjemme, håper jeg hvertfall at det blir til termin denne gang også Har hatt kveldsvakt idag og jeg kjenner det godt i haleben, rompe og symfyse nå :/ tidlig i morgen.. Lurer på om jeg kan gå etterpå! Og kjenner egentlig at det skal bli litt godt å kun jobbe 50%. Men er så spent på hva fysio egentlig gjør? Siden dette med bekkenløsning-problematikk er helt ny for meg... Og har kjent det siden uke 15. Fisj. Blir vel ikke akkurat bedre som magen vokser, så jeg må vel bare belage meg på å være langtidssykemeldt. Og enda er det utrolig lenge til mai!!! Men sånn positivt sett, klarte endelig pappaen å kjenne spark med handa utenpå magen igår!! og det er sirkus inni magen i kveld å. Gøy Han har klart å kjenne med kinnet siden uke 16 da, men enda mer virkelig og like fantastisk som de to andre når vi kan kjenne med handa også!!
Camillok Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #90 Skrevet 4. januar 2014 Har ryddet ut jula i dag vi også, fikk masse hjelp av min snart to år gamle sønn som la kulene i kofferten for meg Høres fryktelig slitsomt ut med sånn aura tante esel deilig å ikke være kvalm da si ifra når du er i form til tur da Nellik - så herlig med spark her er det nok bare jeg som kjenner det noen uker til (14+2) Lioness: gleder meg til å følge svangerskapet ditt - ekstra spennende med tvillinger. Er helt enig at det er utrolig skremmende at folk ikke vaksinerer, tror de hadde hatt godt av å snakke litt med noen eldre som levde i tida før poliovaksinen kom... Hver vinter/vår var alle livredde for hvem polioen kom til å ramme dette året.... Kom barna til å overleve? Og i hvilken forfatning? Uff, vil ikke tenke på det engang... Nei, nå er det natta her, sov godt alle gravide damer
BabyBoom-84 Skrevet 5. januar 2014 #91 Skrevet 5. januar 2014 Wuhu idag klarte jeg å se lille babyens spark utenpå magen (23+1 idag)! Og mannen har kunne kjenne dem siden julaften så det ble en koselig julegave:D ellers har humøret vært skikkelig labert idag - tårer og snørr uten grunn.. Så jeg satser på fn bedre dag imorgen med ikke fullt så hissige gravidhormoner! Usikker på influensavaksinen selv, vanligvis ville jeg latt være, men tenker litt anderledes nå som jeg er gravid..!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #92 Skrevet 5. januar 2014 Her har vi fulgt vaksinasjonsprogrammet til begge to og har aldri vurdert å ikke gjøre det. Når det gjelder influensavaksinen derimot så bruker jeg aldri å ta den da jeg generelt sjelden er syk. Når ungene en sjelden gang har hatt oppkast eller diare har jeg faktisk aldri blitt smittet. Og skulle jeg få influsensa, bank i bordet for at jeg ikke gjør d i år heller, så overlever vi nok d også. Men skjønner veldig godt at folk som er i risikogrupper og har lette for å bli syke tard en. Da er nok risikoen større å la være. Jeg kjenner fortsatt ikke liv enda, tror jeg i alle fall. I så fall er det kun et bitte lite dunk i ny og ne som gjør at jeg lurer på om det virkelig var et spark. Er 17+2 i dag i følge menstermin, så ikke uvanlig å ikke kjenne noe enda. Med førstemann var jeg vel kanskje 21-22 uker på vei før jeg kjendte noe, men med nummer to var det vel rundt nå om jeg ikke husker helt feil. Takk og pris for Angelsounds sånn at jeg kan sjekke ståa i ny og ne! Anonymous poster hash: 18828...81c
Rosarose8 Skrevet 5. januar 2014 #94 Skrevet 5. januar 2014 Gleder meg til jeg kan komme hit om noen uker. Vil bare si at jeg har lest diskusjonen rundt k-vit med interesse! Helt enig med deg Camillok, synes argumentene for å ta den er sterkere enn å la være! Når det kommer til vaksine følger vi normalt vaksinasjonsprogram. Veldig glad for det når søsteren min fikkk påvist kikhoste når lillegutt var 6 mnd gammel...disse sykdommene er "nærmere" enn vi tror...ses om noen uker jenter:)
*Cilie - prøver igjen* Skrevet 5. januar 2014 #95 Skrevet 5. januar 2014 klarer ikke å dy meg ser det er flere som mener at argumentene for å ta k-vit sprøyten er større enn å ikke gjøre det sånn forskningsmessig...... det er forsket fram at; 1. det er forbunnet med barn som får autisme 2. det er påvist å øke svulster og øke kreftrisiko 3. det er ikke påvist at barn trenger ekstra mye k-vitamin i'm just saying men for all del, det er jo opp til hver enkelt hva de velger, og det er det riktige valget for den familien. tenker bare at det er viktig at folk ser på begge sidene av saken, ikke bare det man blir anbefalt fra leger osv osv. våre barn kommer til å få vaksine mot sykdommer, altså se på Russland ol, de har tuberkolose og mange kommer hit til Norge, så selvsagt skal barna få det, samme med stivkrampesprøyte osv, men våre kommer ikke til å få en sprøyte som ingen forskere klarer å bevise at de trenger, men som har masse stygge livsforandrende sykdommer som bivirkninger. men igjen, kun min gravide hormonpreget utsagn alle er forskjellig og må få ta sine valg bare viktig at folk setter seg inn i hva leger gir barna våre
Inalille Skrevet 5. januar 2014 #96 Skrevet 5. januar 2014 Jeg er også veldig usikker mtp influensavaksinen. Fastlegen min oppfordret meg til å ta den, og så lenge jeg jobber på sykehus med infeksjonspasienter (og det er garantert at er det barn innlagt med influensa i sesongen;)) så føler jeg kanskje at jeg bør. Men har klart meg helt fint uten tidligere! Er foreløpig sykemeldt, så får se hva som skjer når jeg begynner på jobb igjen:)
supermjau Skrevet 5. januar 2014 #97 Skrevet 5. januar 2014 (endret) klarer ikke å dy meg ser det er flere som mener at argumentene for å ta k-vit sprøyten er større enn å ikke gjøre det sånn forskningsmessig...... det er forsket fram at; 1. det er forbunnet med barn som får autisme 2. det er påvist å øke svulster og øke kreftrisiko 3. det er ikke påvist at barn trenger ekstra mye k-vitamin i'm just saying *snip* Hvor finner du denne forskningen? Red: Mulig det er jeg som er ræva på google, men jeg finner ingenting som tilsier at K-vitamin sprøyten øker sjansen for å få et autistisk barn. Jeg finner noen artikler som nevner at K-vitamin ble forbundet med leukemi i en forskningsstudie på 90-tallet, men at flere forskjellige studier i ettertid har tilbakevist dette. Så jeg trenger nok noen gode kilder fra din side, for å bli overbevist om at kiddo ikke skal få K-vitamin når den kommer.. Just saying Endret 5. januar 2014 av supermjau
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #98 Skrevet 5. januar 2014 Kan man se på ul i uke 20 om barnet har downs???? Anonymous poster hash: 0f7cc...809
BabyBoom-84 Skrevet 5. januar 2014 #99 Skrevet 5. januar 2014 Jeg tok duo-test i uke 12 og regner med det er en grunn til at de tar den i nettopp denne tiden ifht å sjekke for kromosonfeil. Men på 20 uker scannet så sjekket de bl.a. etter nesebein, og dette er jo positivt om de finner ifht redusert risiko for downs. For min del hadde et downs syndrom barn vært like velkommet, selv om jeg selvfølgelig ønsker babyen slipper å ha dette:)
Cambri Skrevet 5. januar 2014 #100 Skrevet 5. januar 2014 Vi følger som sagt vaksinasjonsprogrammet, men jeg har faktisk stusset litt på at de får mmr vaksina ved 15 mnd kontrollen. Noen so vet hvorfor de får den så tidlig? Jeg fikk den ikke før i 6. klasse, og mange av mine venner fikk en eller flere av sykdommene uten at det var noen krise;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå