Gå til innhold

Skravletråd i 2. Trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i gården trenger vi fint lite må jeg si. Med to tette gutter allerede har vi nok ALT vi måtte behøve og vel så det! Det er 16 mnd mellom dem, og det kommer til å bli under 4 år mellom eldste og den lille huleboeren. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er veldig koselig å handle til den lille, men det blir nok heller lite denne gangen også. Med mindre det skulle vise seg å bli en jente, for da ender jeg nok sikkert opp med litt jenteklær :fnise:

Eller, det er vel en DIGER innvestering vi må ut med, og det er ny bil! Noen av dere andre her inne som har bil med plass til tre bilstoler? Og i og med at eldste ikke vil ha fylt fire enda så snakker vi bil som må ha plass til tre bilstoler som tar mye plass. Så mye mulig vi ender opp med en 7-seter. 

Babyboom: Vi har seng og madrass fra Ikea til minste, og den er MYE bedre enn den vi kjøpte til elstemann på Barnas Hus. Annbefaler virkelig seng der du kan ta av den ene sida, for da varer senga mye lenger. 

Antoine: lykke til på UL i dag!

Ellers må jeg si det er godt å være tilbake på jobb i dag etter nesten to uker fri. Når ungene er hjemme er det som regel hektiske dager da de er skikkelige uteunger med lopper i blodet. Her er det ingen bønn og vi er sosm regel ute til klokka 9 i helgene. Ønsker meg masse snø sånn at vi snart kan dra på ski og skøyter og aketur!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et lite gladinnlegg kommer her  vi har vært på ny ultralyd i dag  Babyen vår er så perfekt som bare det  alt av organer er på plass, og ryggmargen er hel og rett  8,2 cm i dag - tilsvarer uke 14+2 ... jeg og mannen er helt forelska!! Nå skal jeg bare nyte og kose meg med graviditeten!! "ikke lov å bekymre seg lenger nå", sa gynekologen til oss :)

Ellers så har jeg ikke handlet noe til babyen enda.... håper jeg tør det snart :) gleder meg jo til redebyggingen :) hehe

Har du hund selv camillok? jeg har en labrador gutt på 4, han går godt i sammen med alle hunder vi har møtt... går gjerne en treig tur i skogen med deg en dag :) da trenger vi jo ikke være så freshe for førsteinntrykket heller :P haha :)

Skrevet

Endelig en tråd med litt fart i! 

Jeg er av dem som ikke gidder å være på facebook sine gravidtråder, foretrekker å være litt mer anonym her :) 

Jeg er 15+3 uker på vei med tvillinger, termin 23. juni. Vi venter nå på OUL den 22. januar, og er superspente på kjønnet på barna - har en gutt fra før og det blir spennende å se hva vi supplerer med denne våren/sommeren. 

Jeg har heller ikke investert noe i utstyr enda, både fordi jeg har seks mislykkede svangerskap bak meg (uke 8-10) og fordi vi har en del fra før. Men nå er det vel slik at vi trenger dobbelt opp av det meste, så vi får kjøpe en vognpose til, ei sprinkelseng til, to nye tripptrapp-stoler osv. 

Ellers HÅPER jeg at vi slipper å bytte bil. Cambri, du er i samme situasjon ser jeg. Vi har en Mitsubishi Outlander pr. i dag, det er en syvseter og jeg tror kanskje vi kan klare å skvise inn tre barneseter i den. Den har ikke tre fulle seter bak, men tre trepunktsseler og når vi snur sønnen vår fremovervendt til sommeren (han blir 4 i januar) kan vi kanskje klare å skvise inn et babysete på hver side. Hvis ikke er det alltids en mulighet å ha et barn bakovervendt i passasjersetet foran. Ellers har jeg hørt at Ford Smax og Touran er typiske trebarnsfamilie-biler. 

Ellers funderer jeg en del på hva slags tvillingvogn vi skal kjøpe. Har vært veldig fornøyd med Mountain Buggy Swift til eldste, og ser litt på tvillingvognene deres (duo og duet). Ellers hører jeg jo at Bugaboo Donkey skal være toppen, så sikler litt på den også. Uansett blir det en investering, og begge skulle vel holde prisen ganske ok i bruktmarkedet. Hvis noen har erfaringer tar jeg gjerne imot tips! 

Formen er ok så langt - har vært en del kvalm og sinnsykt slapp, trøtt og totalt energiløs. Etter to ukers juleferie er formen langt bedre, og jeg jobber 50% pga belastningen med to babyer i magen/formen laber, så håper å holde koken en stund fremover. Blir uansett sykemeldt 100 % ca halvveis i svangerskapet, da det er praksis med tvillinger - så det blir nok tid til å ligge på sofaen og avlaste mage, rygg og livmorhals :/

Kjenner jeg gleder meg til å gå igjennom babytøyet vårt (har riktignok gitt bort veldig mye, det tok så lang tid å bli gravid igjen og det føltes mer nyttig å gi det videre), og vurdere hva vi trenger å skaffe oss. Kikker på bodyer i str. 50 i lyseblått, beige og lyserosa og har SÅ lyst til å bestille noe. Meeen, venter til etter ultralyd så jeg kan gå litt mer bananas i gutte- og/eller jentekolleksjonene. Håper litt at det er en av hvert kjønn..

Håper alle dere stakkars kvalme gravide blir bedre raskt. Føler virkelig med dere, det er helt for j*** med kvalme. Jeg får spontane brekninger og plutselig kvalme sånn innimellom (åpner døren til oppvaskmaskinen, tørker gutten min i rumpa etter bæsj på do...) -men alt i alt er jeg ikke så kvalm nå. 

Da er det dusj med minsten og meg. Ha en fin kveld dere.

Skrevet

Jeg har vært på OUL i kveld!!!!  Perfekt lita jente og termin ble endret fra 2. juni til 31. mai.  Det betyr at jeg er 19+1 i dag og enda nærmere halvveismerket.  Herrlighet dette går jo såååå fort!

Så spennende det må være å gå med tvillinger.  Mamma er tvilling og tror mormor syntes det var en for mye.  Men det var helt andre tider da og bestefar drakk for mye og hjalp for lite ;)

Skrevet

Åh så gøy - gratulerer antoine! :D Spent på når vår endelige termin også blir, foreløpig menstermin er 29.mai. Men vi har først OUL om en uke.. Er da 20+2 etter denne beregningen. Ikke sikkert vi skal vite kjønn denne gang :)

Vi skal ikke bytte bil, selv om vi venter nr tre ;) Der er plass til en stor Be Safe som enda står motsatt vei til 2-åringen (snart) og en stor Recaro beltestol til 5-åringen som står rett vei, begge stoler er med isofix. Og det er enda plass til en stor Akto Graco babystol med base, også med isofix! Men vi har 7seter fra før da... En WW Sharan :D Har vanligvis ikke i de to setene bakerst, og da er det stooort bagasjerom med plass til både vogn, hund, bagasje, barnesykler etc ;) Vi er veldig fornøyd med!

Til de første to barna våre, og garantert til kommende barn, har vi vært noe bevisste på gjenbruk. Så til hver har vi kjøpt noe brukt, kjøpt noe nytt, fått noe nytt og fått noe brukt :) Selvfølgelig ikke alt, feks bilstol kjøper vi alltid ny pga sikkerhet. Samme med kluter, badehåndklær, stelleprodukter, amme-bh og slike artikler pga hygiene. Men feks seng, vogn (til første, kjøpte ny til andre), leker, enkelte klær det første året, etc.. Og det er jo sååå koselig med heklet teppe, strikkaklær og slikt :D Så det trenger ikke være ekstreme utgifter eller kostnader for førstefødte/ny baby.

Skrevet

Hurra for jenta i magen din Antoine :) så deilig å bli flyttet frem :) Synes ukene etter uke 12 har gått fort, så håper resten av svangerskapet fyker av gårde :) hehe

Vi har også mitsubichi outlander.. men det blir ikke så mye bagasjeromplass når man har stort hundebur der :P tenker vi kjøper et mindre hundebur, så vi kan velge og vrake i vogner etter hvert :P det bør være plass til 3 små bak i den da... den er jo litt bredere enn andre biler.
Før denne hadde vi Nissan quashqai +2, det er 7 seter, men er ikke direkte god plass når man benytter seg av alle setene...

så koselig å se at alt er bra med twinsa dine Lioness!!! nå går det jo bra :) Tenk til sommeren så har vi nurka våre i armene :babygutt:  :babyjente:  :babygutt:

Skrevet

Hei! Jeg vil også være med å skravle, selv om jeg snart er ferdig med 2. Trimester. Ble så godt humør av denne trivelige skravletråden!:) Jeg er 31 år og 26 uker på vei med nr tre, fra før har jeg to jenter på 2,5 og 4,5 år. Det er travelt allerede, så lurer innimellom på hvordan det skal gå rundt, men vi får bare ta en dag av gangen. Tiden går jo så fort, så babytiden varer jo ikke evig, det er vel ikke lenge til jeg lengter tilbake til den.. Formen er veldig fin her, var fryktelig kvalm i starten, men det ga seg rundt tre måneder på vei. Nå kjenner jeg bare på litt rygg/bekkenvondter og lite energi, men jobber 100% og synes egentlig det går ganske greit.

Vi har også akkurat skaffet oss en VW Sharan og er veldig fornøyde med den! Syvseter med tre fulle seter bak, masse bagasjeplass og ingen problemer med tre barneseter i baksetet.

Synes dagene går så utrolig fort denne gangen, hadde jeg ikke hatt en app som plinger en gang i uka hadde jeg knapt visst hvor langt jeg har kommet.. Ønsker meg litt tid til å sette meg ned, stryke på magen og bare glede meg, men jeg må vel bare rydde tid til det hvis det skal bli noe av:)

Skrevet

Vi har elbil (tesla) og har ingen planer om å bytte tross tre barn ;)

Skrevet

Vi har en Ford Focus:-) testa at vogna vi har passer i bagasjerommet:-) (emmaljunga city cross)

Skrevet

Notie - velkommen :) her betyr det null og niks hvor langt du har kommet :) vet du hva som kommer nå? Tenker nok det blir travelt ja ;)

Er ikke helt med på alle disse store bilene, vi har en BMW 5 serie stasjonsvogn og der er det mer enn nok plass til to barn :) Renault espace derimot kjenner jeg til - den har mamma. Vil vente med 7-seter så lenge vi kan - først må nok vår 3- dørs Opel astra gå når magefrø begynner i bhg ;)

Tante esel: jeg har nok ingen hund, men mamma har nok for hele familien ;) hun har 6 maltesere og 3 valper for øyeblikket! Tror ikke de egner seg så godt til tur med labrador... Jeg stemmer for tur ja, i turklær kan man godt møtes litt halvkvalm ;) er tilgjengelig når som helst, men deg må være her i området tom tirsdag pga guttungen. Etter tirsdag kjører jeg gjerne hvor som helst. Sender deg en pm med mobilnr mitt :)

Er så lei meg over at JM avdelingen på Fredrikstad er stengt over sommeren, planen om hjemmefødsel blir stadig mer reell. Skal ringe rundt i morgen :)

I dag har det vært en ekstremt dårlig dag, begynte med oppkast, vært konstant kvalm hele dagen, diaré flere ganger og hodepine. Sov fra 12-16 på sofaen... 14+0 i dag. Vil ha bra dag i morgen! God natt :)

Skrevet

Da ble jeg gradert sykemeldt idag etter timen hos fastlegen :/ 40 %, så er fremdeles i 50 % jobb ... Pga både blodtrykk og bekken. Fikk beskjed om å stresse ned, ta det rolig.. Ringt fysio har jeg også gjort, mulig bassengtrening fremover :) Og skal fortsette med kontroll annenhver uke.. Og kun halvveis på tirsdag. Dagens lille sukk fra meg ;)

Ønsker dere en gooood helg!! :D Her skal julen ut, jeg ha halve jobbhelgen og vi skal klargjøre for visning av leiligheten. Har kjøpt hus med stor plass til å romme alle, så håper på snarlig salg :)

Skrevet

Har snakket med jordmor og sjefen i dag, og hvis jeg får lov av legen på mandag, så skal jeg gå fra 100% til 95% sykemelding neste uke! Det vil si at jeg kan jobbe noen timer 2-3 ganger i uka, og vil da gå på toppen av de andre, slik at hvis jeg blir dårlig så kan jeg gå hjem hvis jeg må. Blir deilig å komme tilbake til jobb etter 2 mnd hjemme! :) jeg får jo uansett betaling pga sykemelding, men det hadde visst noe med at jeg ikke var forsikret på jobb hvis jeg hadde 100% sykemelding.. Avanserte greier..

Ellers tror jeg at vi har bestemt oss for vogn! Jeg har lenge siklet på emmaljunga sin super viking, og fikk endelig med meg mannen til å kikke på den. Han likte den også kjempegodt, og i tillegg fikk den plass i bagasjerommet på min bittelille toyota yaris!

Leste også at med adapter så passer britax baby-safe plus shr2 bilsete til vogna.. Leste at den hadde blitt best i test, men vet ikke noe mer.. Har noen av dere erfaringer med dette setet? Har ikke isofix i bilen, så må festes med beltebase.

Skrevet

Ellers er jo maxicosi cabriofix også testet med meget gode resultater med bilens belter, dette er i hvertfall lett og greit å få med seg rundt med baby oppi ;) Billig er det ofte også :)

Jeg føler meg lettere euforisk i dag! Jeg har snakket med hjemmejordmor og har avtale om møte i skiftet feb/mars :) Hun var meget positiv og er til og med på hytta i nærheten i hele sommer :) Herregud hva har jeg satt igang nå??!?!?! Hihi, er litt spent på hva fastlegen mener om dette. Har egentlig følelsen av at hun er positiv. Vi får se den 9, da har jeg neste time. 

Er forresten veldig usikker på det med jobb fremover, sånn som det er nå er det helt uaktuelt å jobbe... Og det er bare 10 dager til jeg liksom skal på jobb. Kanskje ting er bedre til da, kanskje ikke... Jeg savner jobben og kollegaene! Må ringe til uken og høre litt om hvilke muligheter vi har. Desverre MÅ jeg rett i 50% da jeg har turnustjeneste som ikke er tellende med mindre jeg er minst 50% på jobb. I tillegg er det komplett umulig med halve dager da jobben er av slik natur at det enten er full dag eller ingen dag.

Nellik: så kjedelig med tullete blodtrykk og kranglete bekken. Når fikk du høyt blodtrykk de forrige gangene? Bedre eller verre nå? Uff, det er virkelig ikke greit med svangerskapsforgiftning altså. Har skjønt at man føler seg rimelig pyton også... Og man vet at det kan være virkelig farlig og ende i for tidlig fødsel som du jo vet alt om. Stor klem til deg! Men hør på legen og ta det med ro, stress er jo en viktig faktor for blodtrykket det også!

Skrevet

Fikk telefon i går kveld om at bestemor døde litt over kl 21. Hun var nesten 93 år og ganske så dement, så det Kom forsåvidt ikke som noen overraskelse. Men det er jo litt trist likevel, og jeg vil gjerne ned til bestefar for å besøke han. Det er ca 4-5 timers kjøretur, tror jeg må ta det over flere etapper. Da må jeg ta med meg guttungen på dra nedover i midten av uka. I går hadde jeg skikkelig blodtrykksfall og trodde jeg skulle besvime, er jo litt redd noe slikt skulle skje mens jeg er alene på veien med gutten min. Men det er jo når jeg reiser meg brått det skjer, så med litt forhåndsregler går det nok bra. Har jo heller aldri faktisk besvimt. Tror jeg må gi klare beskjeder om når jeg kan forventes å dukke opp her og der. Ellers så har jeg mange venner som bor på strekningen og vi kan ta pauser hos dem. Mannen jobber så jeg må nok fikse dette alene. Hva tror dere?

Skrevet

Huff, kondolerer! Det er alltid vemodig og trist når noen dør selv om det ikke var uventet. Man er jo aldri helt forberedt. Masse gode tanker til deg og bestefar.

Selv har jeg hatt plutselig blodtrykksfall en gang denne graviditeten og det var veldig guffent. Har heller aldri besvimt før, men denne gangen datt jeg mot en seng (faktisk en fødeseng da vi var på omvisning på sykehuset, haha!) som heldigvis stod der, ellers hadde jeg deiset i bakken. Var helt hvit i ansiktet, men kom meg relativt raskt. MEN, som du sier, jeg had også siden vært redd dette skulle skje igjen og har ikke turt å svømme.. Ser for meg jeg plutselig synker mot bunnen, hehe huff! Så jeg forstår du blir redd for å kjøre alene nedover. Er det noe mulighet for å ta buss eller tog? Det er jo kanskje lettere ifht barnet ditt også? Hvis ikke så høres det lurt ut med mange pauser underveis og så får det heller ta litt lenger enn normalt. Jeg hadde nok dratt.. Det er sånn man kan angre veldig på i ettertid om man ikke drar, både ifht til seg selv og ifht bestefar.

Klem til deg!

Skrevet

Leser om K-vitamin til nyfødte og fordeler og ulemper og er usikker på om jeg vil at min lille skal få dette vitaminet. 

Synes jordmor kommer med gode spørsmål omkring dette: Særlig når jordmor spør om k-vit nivået i forhold til hva. Her har man faktisk ingenting å sammenlikne forholdet til...

http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2012/Trygg-mammamedisin/K-vitamin-til-nyfoedte-vet-vi-nok

Har dere noen formening om k-vitaminet? Til dere som vil argumentere med at "dette er alltid blitt gjort" og "alle andre gjør det" holder ikke for meg. ;) Jeg er forresten blant dem som er imot influensavaksinen og aldri tar den.

Kondolerer Camillok. Alltid trist med dødsfall.

Skrevet

Uff.. Alltid trist å miste de man har kjær. Kondolerer så mye.

Aldri opplevd bt-fall (haha), men vil jo tro det går greit å kjøre siden du sitter. Og kjenner du at du blir dårlig kan du jo ta en pust i bakken. Eller kanskje det går tog/buss ja? Lykke til med ferden :)

Stigende bt har alltid blitt oppdaget tilfeldig på vanlige svangerskapskontroller i uke 16 (førstegangs) og uke 24 her, så det er egentlig ganske likt som de andre gangene. Men denne gangen står jeg på albyl-e.. Har aldri vært sånn dårlig før på slutten, og da med nr to innlagt de tre siste uker før igangsetting. Ikke bare bare nei :/ En risiko å gå gravid for meg :( Så dette er garantert vårt siste barn om alt går som det skal. Hadde håpet å slippe unna... Jaja. Det er ikke direkte høyt nå, men stigende ift til normalt og undertrykket burde ho vært lavere uansett (126/84).

Skrevet

Skal så absolutt gi K vit sprøyte til lillegull i magen. Og barnet skal testes for føllingssykdom. Man gir K vit til alle og tar føllingstest på alle fordi det er enormt stor krise om de skulle få blødninger eller bli mentalt tilbakestående pga føllingssykdom som er veldig lett å behandle. Ok, ikke folkesykdommer, men f.eks K vit er gitt i 50 år uten at forskningen har kommet frem til at det er skadelig. Inntil de har sikre svar på at risikoen er høyere enn utbyttet er det uaktuelt å gjøre noe annet. Kroppen er ikke alltid perfekt laget, evolusjonen fungerer ikke slik. Skal selvsagt også ha antistoffer etter fødselen da jeg er rhesus negativ.

Tror nok jeg kjører nedover, orker ikke tog og buss med denne kvalmen... Får ta det etappevis og sørge for nok mat og drikke :)

Skrevet

Synes ikke blodtrykket ditt var så ille nå jeg :) men stigende er jo ikke bra :( skjønner godt dere ikke risikerer en til. På hvilket trykk får du blodtrykksmedisiner? Krysser fingre og tær for at babyen går bli i magen til uke 37 i hvertfall :) er leeeenge å gå syk... Hold ut!

Skrevet

Du har tydeligvis ikke lest artikkelen. Der vises det til en mulig sammenheng mellom økning i blodpropp i tidlig alder og k-vit tilskudd hos nyfødte, samt bivirkninger som autisme og svulster. K-vit tilskudd har også vært satt i sammenheng med en litt økt risiko for kreft senere i livet. 

Når du snakker om blødning så må det sies at risiko for å få slik blødning er SVÆRT lav og det er barn i visse risikogrupper som er mest utsatt. Spørsmålet man bør stille seg er om barn alltid har lavt vit-k og om det også er meningen hvis det alltid har vært slik. Eller: har nyfødte noengang hatt høyt nivå av vit-k og ikke minst: hva er det normale nivå i vit-k hos nyfødte? Dette har ingen svar på.

Forskning har ikke kommet frem til at vit-k er direkte uskadelig heller.

Jeg skjønner ikke at det ikke er gjort mer forskning på dette området og at man gir vitaminet "fordi det alltid er blitt gjort". Det holder liksom ikke for meg.

Skrevet

Jeg HAR lest artikkelen og kunne sagt det samme til deg, man leser med forskjellige briller og trekker forskjellige konklusjoner ;) jeg synes det er sunt og flott at flere JM setter spørsmål ved rutinene - det er sånn man kommer videre i verden. Men det er ikke trukket noen konklusjoner om at den gir noen av de bivirkningene som er nevnt og det trengs mer forskning. Det som imidlertid er helt sikkert er at for noen få kan det være forskjell mellom liv og død/ mellom funksjonshemmet og finksjonsfriskt barn. Som jeg skrev over: inntil ulempene er bevist større en fordelene skal selvsagt mitt barn få sprøyten. Om man har trukket andre konklusjoner neste gang jeg er gravid blir det en helt annen sak.

Grunnen til at jeg nevner føllingssykdom sammen med dette er at jeg under all research om hjemmefødsler har kommet over mange i denne gruppen som ikke vaksinerer barna sine, ikke vil ta testene for føllingssykdom og de andre sykdommene og ikke vil ha K vit sprøyten.

Jeg skulle forresten også ha de rette forutsetninger for å kunne lese artikkelen kritisk i forhold til utdannelsen min. Du ville vite om vi skulle gi sprøyten og hvorfor, dette er mitt svar :)

Skrevet

Mine får det som er anbefalt og følger vaksinasjonsprogrammet for øvrig.  De (og vi) tar imidlertid ikke (svine)influensavaksinen, da jeg har en dårlig følelse for den.

Skrevet

kondolerer så masse Camillok!!

mine skal ikke ha K-vitamin sprøyten, har selv jobbet med autistiske barn, og risikerer ikke den, både jeg og mannen min er enig i det. men de andre vaksinene skal de nok ha, skal bare sette meg inn i hva de er for og hva som er bivirkningene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...