Gå til innhold

"Frekke" huspassere? Beklager litt langt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt noen slektninger (et ungt par) som har passet huset vårt noen dager i juleferien. Begge bor hjemme hos foreldrene sine. Dette er, slik jeg ser det, i utgangspunktet en "vinn-vinn"-situasjon for begge parter. Vi får pass av hus og dyr, de får sårt tiltrengt alenetid.

Jeg fylte opp kjøleskap, fryser og skuffer med god mat slik at de skulle få et hyggelig opphold, men også for at vi skulle ha mat/julegodt til romjulen. Vi har i tillegg fått en del dyre konfektesker fra arb.giver også. Det har altså vært mer enn nok godsaker i huset.

Så til "problemet": Det virker som de har vært veldig uforsiktige når de harbodd her. flere ting i huset har fått medfart. Blant annet var blandebatteriet på kjøkkenvasken helt løst (!) og en knagg var revet ut av veggen. Da jeg spurte hva som var skjedd med knaggen fikk jeg til svar at h*n hadde holdt seg fast i knaggen da h*n skulle reise seg opp (!).

H*n virket helt likegyldig.

Har ikke funnet ut av hva som har skjedd med blandebatteriet, men samboer mener at det er et resultat av rå makt. Det lot seg heldigvis reparere. Skuffer, skap, fryser osv. er nærmest kjemisk renset for mat. Jeg tror ikke de kan ha spist så masse i løpet av de få dagene de var her. H*n sa at de hadde laget seg godteposer (er ikke det litt rart av folk i 20-åra?), men jeg synes det er litt spesielt å ta med seg omtrent alt innholdet i dyre konfektesker.

Jeg unner dem absolutt god mat og drikke, men jeg tror faktisk at de har tatt med seg ganske mye da de reiste.

Er jeg smålig? Er dette greit eller frekt?

Hva mener dere? Ville dere konfrontert dem eller bare latt det ligge? Jeg tror ikke jeg vil be dem passe hus igjen.

Anonymous poster hash: 6d749...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du bare må skrive dette på egen regning og aldri spørre de igjen. OG siden du faktisk ikke har tenkt å spørre de igjen er det helt lovlig å gi dem en omgang også. Ærlig talt man stjeler IKKE med seg det man ikke har klart å spise. Det er mangel på folkeskikk og de fortjener en oppstrammer.

Spørsmålet er om det er noen familieforhold som kan bli anstrengt av dette?

Anonymous poster hash: 30270...68c

Skrevet

Hvorfor har dere huspassere?

Eeeeh. Når pleier man ha huspassere?

Fordi man skal i butikken? Neeeei.

Fordi man skal bort selvsagt.

Skrevet

Hvorfor har dere huspassere?

Eeeeh. Når pleier man ha huspassere?

Fordi man skal i butikken? Neeeei.

Fordi man skal bort selvsagt.

Som det står i innlegget: pass av hus og dyr da vi var bortreist noen dager i juleFERIEN. Ta inn post osv. Men også for at de skulle få kjærstetid sammen siden vi faktisk er er hyggelig familie.

Anonymous poster hash: 4b499...d06

Skrevet

Tror nok du bare må skrive dette på egen regning og aldri spørre de igjen. OG siden du faktisk ikke har tenkt å spørre de igjen er det helt lovlig å gi dem en omgang også. Ærlig talt man stjeler IKKE med seg det man ikke har klart å spise. Det er mangel på folkeskikk og de fortjener en oppstrammer.

Spørsmålet er om det er noen familieforhold som kan bli anstrengt av dette?

Takk for svar :) Jeg vil jo gjerne bevare husfreden så jeg kommer ikke til å si noe, men vi vil ikke be dem om å passe huset igjen. Vi har hyggelige og pålitelige naboer som kan stikke innom neste gang vi er bortreist :)

Jeg var bare redd for å være "den urimelige og gjerrige".

Skrevet

Jeg synes det var frekk måte og levere tilbake et hus på..

Anonymous poster hash: c565a...634

Skrevet

Det var frekt, og jeg hadde sagt fra med en gang og lurt på hva i helvete de tror de har holdt på med osv, og at de kan bla opp og erstatte ting som er ødelagte. Enkelt og greit, gidder ikke dikkedere med voksne folk.

Anonymous poster hash: c8460...9a4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dere skulle holde de med mat og godsaker?? Som du sier selv, de er unge mennesker som bor his foreldrene sine. Vinn-vinn situasjon, de før alenetid og får låne hus......i tillegg fyller du opp skap og skuffer med mat og godsaker?

Du kan nå sitte der med skjegget i postkassa mener jeg!!

Anonymous poster hash: 7427f...e4b

Skrevet

Har de passet dyr også?

Med pass av dyr har de gjort en veldig god jobb. Ingen ting å klage på i forhold til det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dere skulle holde de med mat og godsaker?? Som du sier selv, de er unge mennesker som bor his foreldrene sine. Vinn-vinn situasjon, de før alenetid og får låne hus......i tillegg fyller du opp skap og skuffer med mat og godsaker?

Du kan nå sitte der med skjegget i postkassa mener jeg!!

Anonymous poster hash: 7427f...e4b

Du har forsåvidt et poeng, men jeg tenkte å gjøre noe hyggelig for dem siden det var jul.

Skrevet

Jeg hadde mistenkt at de hadde arrangert fest

Skrevet

Ja de har vært frekke og jeg ville også reagert. Mulig at disse ungdommene ikke helt har forstått avtalen og trodd at mat og godteri var "lønn" for hus og dyrepass. Hvis de bor hjemme hos foreldrene sine så har de kanskje ikke helt innsett at festmat og konfekt er dyrt. Kanskje er de litt bortskjemte og ikke vant til å tenke lengre enn egen nesetipp.

Men jeg ville nok snakket med dem om dette. Ellers tror de bare at slik oppførsel er helt greit og turer i vei på samme viset.  

Skrevet

Jeg hadde mistenkt fest. Tipper de var fulle når knaggen og blandebatteriet ble ødelagt..

Hør med naboene om det har vært mye bråk, høy musikk, mye ungdommer som har kommet og gått de dagene disse 2 passet på huset...

Skrevet

Jeg hadde mistenkt at de hadde arrangert fest

Du sier noe, men barskapet er urørt. Ikke bra om de har hatt fest. Jeg skal høre med naboene om de har hørt noe.

Gjest Julia1984
Skrevet

De har vel vært "høflige" nok til å ikke røre bardkapet. Men et par i 20 åra, jul, hus alene for seg selv......ja, garantert fest. Trenger jo ikke bety at det har vært 35 gjester, men flere enn de to - helt klart JA

Skrevet

Hør med naboene nå og oppdater oss hi!

Anonymous poster hash: 15451...c44
Skrevet

I utgangspunktet utrolig frekt ja, men kommer litt an på hvordan du formulerte deg også. Hvordan sa du det med maten, sa du f.eks at det var bare å forsyne seg, sa du at du hadde fylt opp kjøleskapet til dem el.l? De kan jo ha misforstått og trodd at alt var til dem... Eneste forklaringen jeg kan komme på, kan ikke forestille meg at noen er så frekke ellers.

Med mindre det stemmer at de har hatt fest da.

Anonymous poster hash: 5fbee...bbc
Skrevet

Høres ut som om de har hatt fest ja.

Anonymous poster hash: f099d...e12

Skrevet

Ingen hjemme i nabohuset nå, men gjett om jeg skal spørre dem om det har vært fest her.

Husvaktene kan umulig ha trodd at all maten . var til dem. De skulle bare være her fra 21-23.desember.

Skrevet

I utgangspunktet utrolig frekt ja, men kommer litt an på hvordan du formulerte deg også. Hvordan sa du det med maten, sa du f.eks at det var bare å forsyne seg, sa du at du hadde fylt opp kjøleskapet til dem el.l? De kan jo ha misforstått og trodd at alt var til dem... Eneste forklaringen jeg kan komme på, kan ikke forestille meg at noen er så frekke ellers.

Med mindre det stemmer at de har hatt fest da.

Anonymous poster hash: 5fbee...bbc

Men om de trodde alt var til dem, er det ikke likevel frekt å ta med seg ALT av mat hjem etter endt opphold? Hvis jeg hadde vært i samme situasjon hadde jeg tenkt at jeg kunne kose meg når jeg passet huset, ikke at jeg kunne pakke bilen full med alt av rester når jeg skulle hjem..

Skrevet

Utrolig frekt. Hadde bedt om erstatning for den dyreste maten og for skadene.

Anonymous poster hash: 731c5...6d2
Skrevet

Tror de har stjelt av dere jeg.. dra å besøk dem å se de koser seg med maten og godtet ditt. De har sikkert kranglet eller festet. Krev et svar og be om erstattning. Herre fred..

Anonymous poster hash: c565a...634

Skrevet

Du sa vi kunne forskyne oss med alt av mat i huset...

Anonymous poster hash: 3b729...9cc
Skrevet

Tipper de har hatt forspill eller nachspiel og maten forsvunnet i gapet til sultne venner ;)

Anonymous poster hash: 8a9b3...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...