Gå til innhold

Bruker din 11 åring bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier at han må det enda, men ser jo at ingen andre gjør det.

Anonymous poster hash: fc094...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 10-åring har fått slippe beltestol nå, men jeg skal kjøpe pute til han som han må bruke en stund til.

Skrevet

Høres merkelig ut, men mine barn er ikke så store enda. Ingen av fetterene gjør det...

Skrevet

Det er vel høyden som er avgjørende. En venninne av meg fikk bot fordi datteren var 133 og satt uten pute, 1 cm for lite. Men det er noen som sier at de skal være 140 cm...

Skrevet

Alder er ikke et kriterium ift bilsikkerhet, men vekt og høyde. Så det kommer helt ann på hvor stort barnet er når det er 11 år. Men utifra størrelsen til eldste nå, så er det stor sannsynlighet for at beltestol fortsatt er i bruk ved 11 års alder.

Skrevet

Min 9-åring er over 140 cm lang så han bruker ikke beltestol lenger, de er vel beregnet på barn opp til 135 cm?

12-åringen min er over 160 høy, og sluttet med beltestol for mange år siden, han var jo over 150 som 11-åring.

Anonymous poster hash: 1c159...9b9
Skrevet

Han er 37 kg og 160 cm. Det er jo det tryggeste. Han satt bakovervendt til han var 7 år

Skrevet

Det er påbudt å sikre barn med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye, eller over 36 kilo tunge. Så om barnet er lavere/lettere er jo saken klar.

Ellers er rådene til Trygg Trafikk rimelig klare og greie å følge:

"Barn skal bruke beltestol til de er minst 135 cm høye. Barn mellom 135 og 150 cm (men under 36 kg) skal bruke beltestol dersom det finnes i bilen. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte"

Skrevet

Min 10-åring har fått slippe beltestol nå, men jeg skal kjøpe pute til han som han må bruke en stund til.

Da håper jeg du er klar over farene ved bruk av pute. Det er ikke sikkert bilsikringsutstyr.

Anonymous poster hash: e8c28...5f1

Skrevet

Min på straks 10 år er over 140 cm og over 36 kg, så han sitter ikke på noe lenger.

Skrevet

Hvor lang/tung er han?

Min 10 åring er 44 kg og 155 cm. Hun sluttet med sete for lenge siden.

Anonymous poster hash: eec39...de6

Skrevet

Da håper jeg du er klar over farene ved bruk av pute. Det er ikke sikkert bilsikringsutstyr.

Veldig klar over det. Han er noe over 135 cm, men bilen har så lave seter så jeg vurderer det til at det tryggeste alternativet er pute fremfor ingenting. Beltestol har ingen på hans alder og ikke de som er noen år yngre heller, så jeg er i grunn fornøyd med at han har villet bruke det såpass lenge.

Skrevet

Det er påbudt å sikre barn med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye, eller over 36 kilo tunge. Så om barnet er lavere/lettere er jo saken klar.

"Barn skal bruke beltestol til de er minst 135 cm høye. Barn mellom 135 og 150 cm (men under 36 kg) skal bruke beltestol dersom det finnes i bilen. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte"

Oi, stakkars min svigerinne som bare er 148 høy.. må bruke pute eller beltestol hun da...

Anonymous poster hash: cf67d...899

Skrevet

Yes! Han har ikke stilt spørsmålstegn, så da er all good! Han er ikke den største i klassen heller..

Skrevet

Hvilke farer er det med og bruke bilpute?

Skrevet

Hvilke farer er det med og bruke bilpute?

Google bilpute og kollisjon.

Skrevet

Oi, stakkars min svigerinne som bare er 148 høy.. må bruke pute eller beltestol hun da...

Anonymous poster hash: cf67d...899

Jeg antar hun er over 36 kg ;)

Skrevet

Min tiåring er 156 lang og 44 kilo, har ikke brukt pute eller stol på lenge... Kan han forresten sitte foran nå?

Anonymous poster hash: 4f906...754
Skrevet

Min tiåring er 156 lang og 44 kilo, har ikke brukt pute eller stol på lenge... Kan han forresten sitte foran nå?

Anonymous poster hash: 4f906...754

samme høyde og vekt som meg og jeg kjører. Det skal nok gå fint. Er vel 140 som er grensen.

Anonymous poster hash: 81823...a95

Skrevet

Han er 37 kg og 160 cm. Det er jo det tryggeste. Han satt bakovervendt til han var 7 år

han er altfor høy og tung for bilsete.

Anonymous poster hash: 81823...a95

Skrevet

Nei. Han er stor nok til å slippe. Både når det gjelder høyde og vekt. Det gjelder toåringen min også.

Anonymous poster hash: f7d01...8bc

Skrevet

Ooops!! Tiåringen skulle det stå ;-)

Anonymous poster hash: f7d01...8bc

Skrevet

Min 10åring er 30 kg og 142 høy. Han sitter i setet sitt, men liker det ikke!

Det er i allefall to år siden klassekamerater hans sluttet med pute/sete. Det veit jeg for vi må kjøre for å komme til kompisene hans, og de forteller at de ikke bruker annet enn belte i bilen.

Jeg har også vurdert pute, men har hørt at det ikke er bra det heller... Syntes overgang fra sete til ingen sete er vanskelig.

Skrevet

Pute er overhodet ikke farligere enn å sitte i bilens sete

Anonymous poster hash: 655ad...06b

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er helt feil at pute er farlig!  Pute er mindre trygt enn beltestol, men det er mye tryggere enn å sitte rett i bilens eget sete for barn og egentlig voksne også, som ikke er høye nok til at beltet sitter riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...