Gå til innhold

Er fire navn for mye??

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å bruke begges etternavn på babyen, men uten bindestrek slik at det ene offisielt blir etternavnet og det andre blir mellomnavn. Begge våre etternavn er i tillegg ganske lange.

Vi har funnet et fornavn vi begge liker, men er litt usikre på om vi vil inkludere et ekstra mellomnavn i tillegg. Begge disse navnene er korte, og det første er veldig uvanlig og det føles dermed "bedre" å ta med et mer vanlig navn som mellomnavn i tillegg. Vi synes begge det klinger fint, men er usikre på om vi synes det blir for voldsomt eller "kongelig" med fire navn.. Noen her med erfaring? Er det bare irriterende å ha fire navn eller bruker dere dem?

Hmmm:) takker for innspill!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144107453-er-fire-navn-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er viktig å gjøre som man selv ønsker, uavhengig av hva andre tenker. :)

Jeg har 4 navn, og har aldri brukt alle fire. Når jeg var liten merket jeg ikke noe til det, men nå i voksen alder er det ganske irriterende. Jeg har rett og slett kuttet ut et navn helt, og det er sjeldent jeg bruker mellomnavnet. Min samboer har to etternavn med bindestrek mellom, og nå som vi venter vårt første barn, har jeg krevet at det kun skal være ett fornavn om hans etternavn skal brukes. Det er fordi jeg ikke vil at mitt barn skal ha så mange navn som jeg selv har. Den dagen jeg gifter meg og tar hans navn, vil jeg ta bort tre av mine egne navn, for å unngå så mange navn. Og jeg ser frem til det! :)

Anonymous poster hash: e4fb3...24f

Så lenge det ikke er bindestrek har barnet valgfrihet. Det er litt viktig - særlig når det er så mange navn.

Jeg vet om en gutt som fikk seks navn. Faren var fra Søreuropa hvor navnetradisjonen er en annen så han fikk et mellomnavn og to etternavn derfra. For å kunne fungere her uten for mye trøbbel fikk han også sin mors etternavn. - Og så fikk han to fornavn. Igjen fordi det var tradisjon i mannens familie.

Hele livet har han valgt kun at bruke sitt første fornavn og sin mors etternavn. Nå er han voksen og har kuttet alle de midterste navnene. Jeg tror ikke som sådan de var i veien. Det var bare at han aldrig brukte dem. Det er selvfølgelig en ekstremsituasjon.

Selv har jeg tre navn. Mit mellomnavn er navnet på den gården min bestefar vokste opp på. Da jeg var liten var jeg irritert over dette navnet for det var vanskelig å stave. I dag er jeg veldig glad for at jeg har det - og begge mine barn har også fått det som mellomnavn. Jeg har et kort fornavn fordi mine foreldre synes det totale navn ellers ville bli for langt. Det har altid ergret meg. Jeg skulle gjerne hatt et lengre fornavn med litt substans.

Jeg tror ikke dere skal være redd for å gi fire navn så lenge det klinger bra og helheten fungerer og dere ikke bruker bindestreker. Om det blir et navn barnet aldrig bruker er det jo valgfritt. Jeg tror uansett det blir feil å ikke velge det navn man føler er rett fordi man er redd for hva barnet skal synes seinere. Det er umulig å forutse. Jeg synes mit navn er kort og kjedelig - men senere ble det skikkelig popp og mange mennesker synes det er så vakkert. ;)

Annonse

Jeg tror det går helt fint. Vet om flere som har to etternavn og to fornavn. Vet til og med om en som har tre fornavn og to etternavn. De bruker sjelden alle navnene, men etter min erfaring så er det vanlig kun å bruke et etternavn, selv om en har flere. Eneste som kan bli litt irriterende er ting som bankkort og slike ting. (Om det blir for mange bokstaver, så kutter de jo ut noen)

Jeg tror ikke det blir så kongelig når det er to fornavn og to etternavn, hadde det vært 3-4 fornavn derimot hadde kanskje virket mer kongelig.

Jeg har fire navn og det blir bare til at jeg dropper de to i midten. Det plager meg ikke, men de kunne like gjerne ha forsvunnet.

Barna våre får to etternavn (uten bindestrek så egentlig et mellomnavn og et etternavn) men kun et fornavn.

Men det er nok ikke en stor ulempe altså, det er jo opp til h*n etterhvert hvilke navn som brukes:)

Anonymous poster hash: 4c860...3dc

Går sikkert helt fint, men... Skjønner ikke hvorfor dere må gi barnet navn nummer 2 fordi det føles 'bedre'. Hvis dere har valgt et uvanlig navn dere elsker burde vel det være nok?

Anonymous poster hash: 178a6...e06

Takk for svar alle sammen! Vi må nok tenke litt på det:) det er dessuten viktigere for meg å bringe etternavnene videre og jeg tenker de kanskje da drukner litt om det blir fire navn og at man ender med å ikke bruke dem som mange sier. Vi ønsker å beholde begge etternavn da vi kommer fra ulike land og føler vi beholder begges identitet eller tilknytning ved å bringe disse videre. Dette med at det blir 'bedre' med det neste mellomnavnet ble kanskje litt klønete forklart.. Vi er litt usikre på om vi liker fornavnet alene, mens sammen med mellomnavnet synes vi det klinger bra:)

Nei..vi får se!!!

Takk alle:)

Jeg bor i sverige og her er drt som nevnt veldig vanlig medmange navn. Våre barn har bare ett fornavn og er veldig eksotiske her.... alle jeg kjenner har minst tre pluss etternavn, noen har fire pluss etternavn. Selv syns jeg det er veldig unødvendig da de fleste ekstranavnene er oppkalling som det forventes av slekt, og mange vet knapt hva de heter! Men for dere virker det som at mellomnavnet blir som et dobbelnavn der begge navn skal brukes daglig? For i såfall er det jo en tanke med det hele! Kan bli vanskelig å få plass til underskrifta i passet bare ;)

Anonymous poster hash: 716b3...5ed

Hehe ja - jeg tenker også på plassproblemer i pass og på diverse andre papirer. Jeg tenker at de to etternavnene er etternavn, selv om det ene formelt er mellomnavn, og at det første mellomnavnet er som du sier en del av fornavnet og et mellomnavn vi ville brukt. Men jeg er absolutt ikke sikker, så vi har bestemt oss for å legge navnene litt i bakhodet og slutte å dele navneforslagene med familie og venner (det blir altfor mange meninger, og jeg merker det påvirker oss). Vil være sikker på at vi velger det vi liker best - så lærer resten seg nok å like det like godt etterhvert:)

Fire navn er uproblematisk, du kommer aldri til å slite med passproblemer (jeg regner med at de fleste pass har like stor plass til navn). Mine barn har fem navn, selv har jeg syv, og det er plass til alt i passet (jeg fikk beskjed om at du kan ha fornavn med bokstaver opptil 30 (inkludert mellomrom) for å få plass til alle og etternavn opp til tilsvarende tegn, også med mellomrom. Litt verre med førerkort, men det er lite problematisk. Det er vel egentlig ikke så nøye at alle navn står på offentlige dokumenter heller.

Anonymous poster hash: 984de...2c1

Annonse

Jeg har fire navn, og for å si det enkelt - mitt barn får maks tre navn. Det å ha fire navn er bare slitsomt. Innen du har fått presentert deg på telefon, må du gjenta deg selv, fordi de ikke husker fornavnet ;) Så jo, litt slitsomt er det faktisk. Allerede i barndommen synes mine foreldre det var slitsomt å si alle navnene, og angret på at de hadde gitt meg så mange navn. 

Men det er en smaksak, og dere må gjøre som dere selv ønsker :)

Må man introdusere seg med alle navn? Jeg introduserer meg med fornavnet jeg bruker og et etternavn. Krever det mer utdyping, kan de få flere. Har ærlig talt vært i ytterst få situasjoner hvor alle navn må oppgis.

Må man introdusere seg med alle navn? Jeg introduserer meg med fornavnet jeg bruker og et etternavn. Krever det mer utdyping, kan de få flere. Har ærlig talt vært i ytterst få situasjoner hvor alle navn må oppgis.

Jeg har aldri skjønt poenget med flere navn som ikke skal brukes... Men det er kanskje bare jeg som tenker sånn, ikke vet jeg :)

Jeg har aldri skjønt poenget med flere navn som ikke skal brukes... Men det er kanskje bare jeg som tenker sånn, ikke vet jeg :)

Altså, det er du nok ikke alene om å tenke, jeg vil si at flertallet tenker slik og det er greit nok. Poenget mitt var at det ikke behøver å være problematisk med mange navn, for det er ytterst få tilfeller hvor en faktisk må presentere seg med alle og det er heller ikke et argument at passet ikke kan inneholde fire navn (for det kan det, med mindre vi snakker navn med usedvanlig mange bokstaver, men da bør heller spørsmålet være hvor mange bokstaver et navn kan inneholde før det blir til vesentlig ulempe for bæreren).

Altså, det er du nok ikke alene om å tenke, jeg vil si at flertallet tenker slik og det er greit nok. Poenget mitt var at det ikke behøver å være problematisk med mange navn, for det er ytterst få tilfeller hvor en faktisk må presentere seg med alle og det er heller ikke et argument at passet ikke kan inneholde fire navn (for det kan det, med mindre vi snakker navn med usedvanlig mange bokstaver, men da bør heller spørsmålet være hvor mange bokstaver et navn kan inneholde før det blir til vesentlig ulempe for bæreren).

Jeg har rimelig mange bokstaver i navnet. Har vel og merke ikke hatt problemer i pass, men har møtt på ganske mange "problemer" når jeg skal fylle inn "fult navn slik som i passet" - det er rett og slett ikke ruter nok.. Jeg har løst saken ved å bare bruke forbokstaven på de to midterste navnene. Problem er til for å løses, og det lar seg gjøre. Jeg skjønner bare ikke poenget med navn som ikke skal brukes, og ville aldri gitt mitt barn mange navn.. :)

Jeg har rimelig mange bokstaver i navnet. Har vel og merke ikke hatt problemer i pass, men har møtt på ganske mange "problemer" når jeg skal fylle inn "fult navn slik som i passet" - det er rett og slett ikke ruter nok.. Jeg har løst saken ved å bare bruke forbokstaven på de to midterste navnene. Problem er til for å løses, og det lar seg gjøre. Jeg skjønner bare ikke poenget med navn som ikke skal brukes, og ville aldri gitt mitt barn mange navn.. :)

Det er jo helt greit (og jeg kjenner til det selv, det finnes ingen dokumenter som i utgangspunktet lar meg skrive inn alle mine navn). På bankkort har jeg kun et fornavn pluss etternavn uansett. Hvis man ikke ønsker å gi flere navn enn de som brukes, er det jo bare å la være. Hvis man derimot har lyst, behøver ikke identifikasjonpapirer og redsel for plassmangel stoppe en - for det løser seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...