Gå til innhold

Inspirert av tråd om alkohol i julen. Hos oss er besteforeldre fulle hver jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besteforeldre til barna drikker så pass mye alkohol i julen at de rundt kl 21 snøvler, sjangler og dupper i sofaen. Vi har tatt det opp flere ganger, bedt dem drikke mindre - ingen effekt. Vi er liten familie og har bare dem samt bror med kone og 2 barn. For meg har det blitt en vane at de er fulle, jeg bryr meg ikke lengre. Elste hos oss er 9 år, har snakket med henne om det. Vi diskuterte med henne hvordan hun føler det når de blir så fulle og om hun ville feire jul med bare oss 4 i familien. Dette ønsket hun aldeles ikke, da hun storkoser seg sammen med fetterene sine, tanter og onkler og sammen med besteforeldre (de er supre besteforeldre når de ikke drikker, meget engasjerte i barnebarna) Jeg leser stadig hvor skadelig det er for barn å feire jul med fulle folk, og blir jo litt betenkt pga alkoholsituasjonen hos oss. Vi foreldre drikker ingen alkohol i jula, besteforeldre drikker nok for oss alle. På tross av dette har vi i mine øyne hatt en superkoselig jul, barna har etter hva jeg kan se koset seg skikkelig. Det sier de selv også. Så hva hadde du tenkt og gjort i mine sko? Har du kanskje noen erfaring å dele? For slik jeg ser det er alternativene å endten feire alene vi 4, eller bare akseptere 2 stk fulle besteforeldre?

Anonymous poster hash: 7fd89...f44

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet ærlig talt ikke. Om de ikke blir ufine og ufordragelige, så hadde jeg vel kanskje sett litt gjennom fingrene med det.

Det er hva jeg tror, vel å merke. Vi har aldri hatt for vane i den familien jeg kommer fra, at man drikker så mye at man sovner med barn tilstede. Har vært på noen familiefester der noen av tantene har blitt litt surrete og søte av seg. Om det bare er de to, så høres det ikke ut som at det er noe som lager mistemning blant dere andre.

Endret av Anne-Bjelleklang
Skrevet

Har de tatt det opp med dei om dei klarar å utsette drikkestarten noko?

Eg er ikkje så firkanta at eg synes at eit totalforbud er vegen å gå, men snøvling og barn synes ikkje eg høyrer heime i jula heller.

Skrevet

Husker VELDIG gody de gangene mamma var full, dvs. jeg husker godt følelsen av ubehag. Hadde to bestefedre som kunne finne på å drikke seg fra sans og samling, men iom at dette skjedde i større selskap med edru foreldre og tanter og onkler til stede, opplevde jeg aldri de situasjonene som ekle.

Her i huset har vi en (ste-)bestefar som går og forsyner seg i det skjulte. Jeg er ubehagelig når det blir en skjult affære, og man aldri vet hvor mye han faktisk har drukket (alle vet at han sniker). Han har heldigvis oppført seg pent.

I ditt tilfelle, og generelt, tenker jeg det viktigste er at foreldrene er edru og passer på :)

Skrevet

Og at ikke folk blir ufine som noen over kommenterte.

Skrevet

Jeg er såpass streng og hadde da sagt at de måtte finne seg et annet sted å feire julaften.

Skrevet

Takk for svar dere :) De blir ikke ufine, ikke i det hele tatt. Og godt å høre erfaringer Studvest, at du opplevde det trygt så lenge foreldre og tanter/ onkler er edru. Jeg føler det er sånn med mine barn, de tåler det fordi vi er edru. Og samt at de er opptatte med så mye annet at de ignorerer besteforeldrene. Så vi har valgt å se igjennom fingrene med det, til tross for at det ikke er optimalt. Også er jeg påpasselig med at besteforeldrene ikke begynner å styre og leke med ungene når de sliter med å stå på beina. For det kan de godt finne på, bestefar gnålte om å få legge minste hos oss nå denne julaften. Uaktuelt! For de er vanligvis sånne besteforeldre som gjerne vil hjelpe til, elsker å være sammen med barnebarn og storkoser seg med å ha de på overnatting.

Skrevet

Jeg er såpass streng og hadde da sagt at de måtte finne seg et annet sted å feire julaften.

Joda, det hadde jeg nok gjort om det ikke var for at vi mister resten av familien også på julaften. Og det er vi alle 4 enige om at vi ikke ønsker. Jul med familien er virkelig et høydepunkt for ungene. Vi er liten familie, og min bror med familie er også med på feiringen. Og han ønsker ikke å ekskludere dem. Det gjør forsåvidt ikke jeg heller, men er meget ambivalent pga alkoholen. Men de er så fantastiske resten av året, stiller opp når det måtte være og storkoser seg med å få ha barnebarna. Synd at de ikke klarer å begrense dette inntaket julaften da.

Skrevet

Har de tatt det opp med dei om dei klarar å utsette drikkestarten noko?

Eg er ikkje så firkanta at eg synes at eit totalforbud er vegen å gå, men snøvling og barn synes ikkje eg høyrer heime i jula heller.

Takk for svar :) Har forsøkt dette med å utsette drikking. Gikk fint i begynnelsen da barna var små og la seg i 20 tiden, verre nå som barna er oppe til 23 tiden. Helt enig med den snøvlingen.. Arg...

Skrevet

Takk for svar dere :) De blir ikke ufine, ikke i det hele tatt. Og godt å høre erfaringer Studvest, at du opplevde det trygt så lenge foreldre og tanter/ onkler er edru. Jeg føler det er sånn med mine barn, de tåler det fordi vi er edru. Og samt at de er opptatte med så mye annet at de ignorerer besteforeldrene. Så vi har valgt å se igjennom fingrene med det, til tross for at det ikke er optimalt. Også er jeg påpasselig med at besteforeldrene ikke begynner å styre og leke med ungene når de sliter med å stå på beina. For det kan de godt finne på, bestefar gnålte om å få legge minste hos oss nå denne julaften. Uaktuelt! For de er vanligvis sånne besteforeldre som gjerne vil hjelpe til, elsker å være sammen med barnebarn og storkoser seg med å ha de på overnatting.

Her måtte vi også gi beskjed om at denne bestefaren ikke fikk legge (selv om han ikke var synlig beruset). Hehe :) Høres ut som om dere har løst denne problemstillingen på en måte som fungerer bra for alle parter!

Skrevet

Jeg er sikkert litt rar, men når jeg var liten var mamma bestandig avholds. Og jeg husker at jeg syntes det var  døds kjipt. (Ja, du "hørte" riktig). Så på julaften så var det aldri noen som drakk noe. 

Men, 1juledag så feiret vi med flere slektninger. Og jeg stor koste meg hvergang for de alle lo,snakket og lekte så mye :P haha.. (veldig hyggelig ellers også altså) Men, det var litt mere "liv"i de. Og jeg som bestandig har vært veldig sosial og pratsom, syntes det var gøy å hyggelig ;) 

Skrevet

Hvorfor kan ikke du og din bror feire jul sammen?

Anonymous poster hash: 85a4c...018

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Så lenge ungene synes det er ok og at dere sørger for å være den edrue, trygge siden av familien, så tror jeg nok at det går helt fint.  I det øyeblikket ungene viser tegn på at de synes det er ekkelt eller ubehagelig, hadde jeg satt ned foten.

Jeg er vokst opp i en familie hvor alkohol hørte med til fest og vi ungene var alltid med.  Jeg husker at jeg syntes det var ubehagelig når jeg ble litt større, men kun de få gangene jeg merket at mor eller far hadde drukket.  Om tanter, onkler eller besteforeldre drakk, bekymret meg aldri.  Det var kun mine foreldre som jeg var oppmerksom på.

Skrevet

Jeg er så takknemlig for at min mormor har sørget for å holde oppveksten vår alkoholfri/tilnærmet alkoholfri. Jeg husker hvordan venners foreldre og naboer holdt på. Naboens fest der mamma både drakk og røykte(!) er brent inn i hukommelsen min for evig. Hun endte opp med å sitte på ene bygdelegens fang mens min stakkars far ikke visste hvor han skulle gjøre av seg og lot som det ikke plaget ham. Og hun gadd ikke bry seg om meg og min yngre bror (ti og seks år eller yngre). Og dette var ikke grøftefyll, men "gladfyll" eller hva jeg skal kalle det. Måtte alltid klare meg selv med det meste, men der og da følte jeg meg fullstendig alene og null verdt. Og dette er ikke en grufull historie på noe vis - egentlig.

Anonymous poster hash: 61b80...9f6

Skrevet

Svigerforeldrene mine feiret jul her for første gang på lenge. Både de, mine foreldre og mine søsken drakk, men svigermor var den eneste som drakk så mye at hun ble godt snytt. Hun ble høylytt, brautende og uhøflig. Svigers har alltid drukket mye til enhver anledning, men dette likte jeg ikke. Ønsker ikke at barna mine skal omgås snytte og fulle mennesker. Hadde jeg vært deg HI, så hadde jeg gitt beskjed. Helt ok at man drikker litt alkohol, men det går an å holde tilbake litt.

Anonymous poster hash: 8e1c1...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...