Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 Vel, så veier jeg nå langt over 100 kg og det er mest sannsynlig det som stopper meg i å bli gravid denne gangen. Var ca 25 kg lettere med førstemann og vil minimum ned til den vekta igjen. Forsåvidt vil jeg heller ikke gå gravid med alle disse kiloene på kroppen, det må jo være forferdelig tungt. Så hjelp meg med dine beste hverdagstips for en sunnere livsstil! Startdatoen er 2.januar 2014! Jeg skal trene 1 time pr dag(har allerede begynt med dette). Det er ikke en rask diett jeg er ute etter, men et sunt kosthold uten snop. Godteri er mitt største problem. Jeg småspiser mye utover dagen. Tar jeg vekk godteriet så spiser jeg f.eks to skiver med ost, en frukt og middag i løpet av hele dagen. Jeg er så fæl til å glemme å spise noe, så når jeg først tar meg noe så blir det et eller annet søtt som får opp blodsukkrrt raskt. Vil bli kvitt denne uvanen! Kom med råd til meg! Anonymous poster hash: fa739...cea
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 1 reduser mengden inntak 2 reduser mengden sukker 3 reduser mengden karbohydrater ( alle former for sukker) 4 spis litt nøtter samtidig dersom du må ha feks sjokolade ( nøtter inneholder proteiner som igjen senker blodsukkeret) 5 spis max to frukter per dag, og ikkje samtidig 6 ha en frotsedag I uken (dette øker forbrenningen) 7 veiedag mandag ( kun denne dagen, for dersom du veier deg feks fredag og mandag blir du skuffet mandagen for da har du sikkert hatt frotsedag i helgen) 8 spis mindre de måltidene du ikke er mest glad i, og mer i det måltidet du på døgnet liker best. (Jeg elsker middag, og spiser det jeg vil da, og spiser mindre til frokost og kvelds) 9 spis noe søtt rett etter middagen. Feks en av fruktene. ( de fleste får søtsug rett etter proteinrik matinntak). Da blir faren for å sprekke pga søtsug på kvelden kraftig redusert) 10 spis jevnt utover dagen, og til faste tider. ( hyppig og lite om gangen holder et jevnt blodsukker som er nøkkelen du spør etter) Lykke til i fra ei som har tatt av 51 kg på 13 mndr Anonymous poster hash: 9c174...97c
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #3 Skrevet 28. desember 2013 Er det ikke voldsomt å satse på å trene en time hver dag? Jeg ville kanskje heller gått for 2-3 effektive økter i uka og eventuelt gått turer i tillegg. Spis godteri en fast dag i uken. Bytt ut all drikke med vann i løpet av dagen. Litt melk og juice er jo greit, tenker på alt det andre man eventuelt drikker. Sett opp en ukesplan for middager, jobb litt med å finne sunne og gode retter. Ha alltid sunne mellommåltider tilgjengelig, naturell yoghurt, frukt, bær, nøtter osv. Anonymous poster hash: feb9b...7ae
Vicky Pollard Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 Det enkle er ofte det beste... Se på det som med sparing. Setter du mer inn en du tar ut, vokser det på kontoen Tren litt mer, spis mye sunnere. Det er hva du har i deg som gir størst uttelling. Trener du muskler, økes dette forbrenningen. Selv liker jeg gruppetrening, gøy og sosialt. Altså: Tren mer, spis sunnere, du trenger ikke sulte
Regina_George Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Frotsedag må jo ikke misforstås!!! Dette er en klassisk feil som mange går rett på. Med "frotsing" menes bare at du kan spise en brødskive til frokost om du resten av uka nesten ikke fikk i deg karbohydrater. Mitt tips er å spise lavkarbo, UTEN frotse- eller godteridager. Spis egg, meieriprodukter (usøtet), grønnsaker, kjøtt, bær og nøtter. Kjøp deg en enkel kokebok som Hexebergs frokost&lunsj. Hvis du må ha karbohydrater så bør du gå på lavkalori og telle ALT du putter i munnen. Å gå ned i vekt krever mye innsats så du må velge en av disse. Lavkarbo er HELT KLART enklest siden man slipper å telle.
Nettie+jentungen Skrevet 28. desember 2013 #6 Skrevet 28. desember 2013 Registrer alt som inntas via munnen, da får du oversikt over hvor mye du inntar og hvor mange kalorier det utgjør.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #7 Skrevet 28. desember 2013 Skift ut talerknene med noen mindre. Da ser det ut som om du spiser mer enn du gjør. Anonymous poster hash: 364fc...297
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #8 Skrevet 29. desember 2013 Regiona regionale Jeg spiser alt jeg vil på frotsedagen min, og det er feks godterier, is, pizza og akkurat det jeg vil. Og mengden jeg vil. Etter at jeg begynte med det, gikk jeg raskere ned i vekt. Jeg går hurtig gange ute i naturen hver dag, bortsett fra denne frotsedagen som også er hviledagen jeg har i uken. Hilsen hun over her som har tatt av 51 kg Anonymous poster hash: 9c174...97c
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #9 Skrevet 29. desember 2013 Meld deg på nettkurs til grethe roede. Det ga neg en kjempevekker. Jeg fant ut at jeg spiste for lite mange dager, for så å spise alt for mye kcal andre dager igjen. Så når jeg begynnte å registrere alt jeg spiste, fikk jeg bedre oversikt. Jeg kan jo dette fra før, men ved at jeg fikk en veileder til å gi meg litt tips om kcal inntak og fordeling av måltider og dagen ble det enklere å sjønne hva jeg gjorde feil. Og trim gjorde kjempejtslag. Går 2-3 lange gåturer for uka. Prøver å tenke økt bevegelse/ aktivitet. Alle monner drar. Ta å gå i rulletrappa istede for å stå rolig. Reis deg fra sofaen noen extra ganger enn vanlig. Gå opp trappa en ekstra gang. ( glem igjen noe med vilje) osv Hos meg går det sakte men sikkert ned. Smoothie er knallgodt til kveldskos. Lykke til! Anonymous poster hash: e3254...1a1
Ekenna Skrevet 29. desember 2013 #10 Skrevet 29. desember 2013 Skriver under på hva Regina_George skriver ovenfor, lavkarbo er HELT KLART enklest, Hilsen meg som har gått ned 43 kilo, kun ved hjelp av kostholdsomlegging, og uten mulighet for å trene på grunn av sykdom. :-)
SpirenMin Skrevet 29. desember 2013 #11 Skrevet 29. desember 2013 Mitt tips som funker er å spise minimum 500 GR grønnsaker om dagen. Noe av det kan byttes ut med frukt, men om du er forsiktig med fruktsukker så trenger du ikke bytte. Det er såpass mye mat at da får du automatisk mindre plass til annet, uansett hva det måtte være. Jeg tenker ikke så mye på andre "regler", bortsett fra at jeg prøver å få i meg to liter vann om dagen. Da er magesekken som regel full, og jeg småspiser sjelden.
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2013 #12 Skrevet 29. desember 2013 Lavkarbo er det eneste som funker på meg. Med start på ketolyse først. Har hatt en pause nå i jula, men er pån igjen i morgen!
Regina_George Skrevet 29. desember 2013 #13 Skrevet 29. desember 2013 Regiona regionale Jeg spiser alt jeg vil på frotsedagen min, og det er feks godterier, is, pizza og akkurat det jeg vil. Og mengden jeg vil. Etter at jeg begynte med det, gikk jeg raskere ned i vekt. Jeg går hurtig gange ute i naturen hver dag, bortsett fra denne frotsedagen som også er hviledagen jeg har i uken. Hilsen hun over her som har tatt av 51 kg Anonymous poster hash: 9c174...97c Mulig det der funket på deg, men da er du i så fall unntaket ikke reglen. Les denne: http://fitnessbloggen.no/spisedagen-odelegger-dietten/
Ekenna Skrevet 29. desember 2013 #14 Skrevet 29. desember 2013 Det er jo veldig individuelt hva man tåler av utskeielser, frotsedager og lignende. Nå går jeg ikke på noe streng lavkarbo, siden jeg er gravid, men da jeg tideligere spiste veldig strengt, funket det ikke for meg med noen form for utskeielser hvertfall. (utskeielser for meg var mat/drikke som inneholdt sukker, søte frukter, snop, chips osv. Det gikk fint ant å kose seg med "lavkarbo-snop" og "lavkarbo-kaker" for det om) :-) Det er jo også veldig individuelt hvilken slankemetode som passer alle også. Noen klarer uten problemer å "sulte" kroppen ned i vekt. Jeg selv foretrekker å "spise" meg ned i vekt, da jeg ikke fungerer på kaloriunderskudd og kjedelig mat. ;-)
Regina_George Skrevet 29. desember 2013 #15 Skrevet 29. desember 2013 Det er jo veldig individuelt hva man tåler av utskeielser, frotsedager og lignende. Nå går jeg ikke på noe streng lavkarbo, siden jeg er gravid, men da jeg tideligere spiste veldig strengt, funket det ikke for meg med noen form for utskeielser hvertfall. (utskeielser for meg var mat/drikke som inneholdt sukker, søte frukter, snop, chips osv. Det gikk fint ant å kose seg med "lavkarbo-snop" og "lavkarbo-kaker" for det om) :-) Det er jo også veldig individuelt hvilken slankemetode som passer alle også. Noen klarer uten problemer å "sulte" kroppen ned i vekt. Jeg selv foretrekker å "spise" meg ned i vekt, da jeg ikke fungerer på kaloriunderskudd og kjedelig mat. ;-) Helt enig i det du skriver, og frotsing kan kanskje funke for noen, men jeg syntes det er feil å tipse andre om dette. Det typiske er å klare å gå ned 1 kg i hverdagen også kommer helgen og all frotsinga også sitter man der like tung som man var på mandagen.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #16 Skrevet 29. desember 2013 Regiona regionale Jeg spiser alt jeg vil på frotsedagen min, og det er feks godterier, is, pizza og akkurat det jeg vil. Og mengden jeg vil. Etter at jeg begynte med det, gikk jeg raskere ned i vekt. Jeg går hurtig gange ute i naturen hver dag, bortsett fra denne frotsedagen som også er hviledagen jeg har i uken. Hilsen hun over her som har tatt av 51 kg Anonymous poster hash: 9c174...97c Må bare si at jeg er imponert. Applaus og tommer opp til deg! Mange gode tips du har! Kan jeg spørre hva som gjorde at du gikk opp så mye i vekt i utgangspunktet? Jeg har 15 kg å bli kvitt, men det er vanskelig. Har levd veldig sunt (rent, "smartkarbo") i over 12 år med kun noe daglig inntak av kokesjokolade og innimellom ørlite brød og noe pasta/poteter for mye til middag. Det rare er at når jeg strammer inn på f.eks. min daglige knekk Dronningsjokolade, så stopper fornøyelsen fullstendig opp og jeg blir elendig helt til jeg inntar sjokolade igjen - det har nesten umiddelbar effekt. Flere som har det sånn? Har ellers insulinresistens, hypoglykemi og lavt stoffskifte (som ikke plager meg mye etter oppstart på Levaxin). Skal følge med på flere gode tips her. Anonymous poster hash: 65e13...6ac
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #17 Skrevet 29. desember 2013 Gått ned 35 kg på 1,5 år. Trente tre ganger i uken og gikk tur de øvrige dagene. Spiste sund normal norsk kost men var kjempe streng på fett og sukker. De fire første månedene spiste jeg ikke NOE snop. Innførte en kosedag i uka etter det men forsøkte å ta lette valg i kosen. Skulle jeg ha potetgull og dipp brukte jeg mager kesam feks. Laget jeg pizza var det grov bunn, kyllingkjøttdeig og lettgulost. Lettgulosten til Synnøve Finden funker veldig fint på pizza. Når jeg laget middag tok jeg veldig mye mindre porsjoner og hadde alltid en stor grønn salat vedsiden av. Også når jeg hadde grønnsaker til middag. Jeg spiste masse frukt. De sier jo at man skal begrense frukt til tre om dagen men det dreit jeg i. Ville jeg spise 6 clementiner så spiste jeg det. Jeg gjennomførte en fullstendig livsstilsendring. Lykke til. Anonymous poster hash: 185fa...61f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #18 Skrevet 29. desember 2013 Frotse? Mener dere fråtse? Anonymous poster hash: 30381...d3f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #19 Skrevet 29. desember 2013 Frotse? Mener dere fråtse? Anonymous poster hash: 30381...d3f Takk😃. Er det mulig at så mange skriver samme ord helt feil😁 Anonymous poster hash: e3195...e16
yogajente Skrevet 29. desember 2013 #20 Skrevet 29. desember 2013 Dessert hver dag. Det funker for meg, jeg elsker å kose meg! Men da med sunn dessert. Vi har -fruktsalat (forskjellig fra gang til gang) -kakao lagd av melk, kakao, litt kanel, stevia og yaconsirup -1-2 ruter med MØRK sjokolade -sunne kaker lagd på glutenfritt grovt mel uten sukker osv -4-5 nøtter med mørk sjokolade Og en kopp eller to med te :-D
Regina_George Skrevet 29. desember 2013 #21 Skrevet 29. desember 2013 Frotse? Mener dere fråtse? Anonymous poster hash: 30381...d3f Takk😃. Er det mulig at så mange skriver samme ord helt feil😁 Anonymous poster hash: e3195...e16 Har aldri skrevet det ordet før og da første skrev det med o gikk jeg ut i fra at det var riktig. Er også av typen som blir gal av skrivefeil;)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #22 Skrevet 29. desember 2013 Gått ned 15 kg siden i våren. Først og fremst har jeg gått tir hver dag. 1-2 timer i raskt tempo. Kuttet ut gotteri og potetgull og knipt igjen på porsjonene. Har vi vært ute og spist (som ikke er ofte), har det vært full middag med dessert. Det har vært utskeielser min. Har nå BMI såvidt under 25. Men litt mye på magen enda, som ikke er bra..så skal ned 4 kg til. Er ganske høy. Anonymous poster hash: 2f419...c7a
Frk Fjong Skrevet 29. desember 2013 #23 Skrevet 29. desember 2013 Meld deg inn i VG`s Vektklubb, og vær nøye med å føre inn alt du spiser. Gå en lang tur så mange ganger i uken du får til.. minimum 1 time, med høy puls Tren gjerne noe styrke i tillegg 1-2 ganger pr uke i tillegg Kutt ut godteri og andre søtsaker Ha en "Dagbok" fri dag i uken som du spiser det du har lyst på.. men med måte! Jeg har forsøkt mange ulike måter å gå ned i vekt på.. Men det er alltid den "enkleste" måten som har funka.. Kalori inn + kalori ut.. VG`s vektklubb hjelper deg å beregne hvor mange kalorier du kan spise pr dag, basert på hvor lang tid du skal bruke på å gå ned antall kilo, og hvor fysisk aktiv du er.. Er du flink til å føre dagbok (ALT du spiser) hver dag, går du ned! I fjor kutta jeg ut å spise sjokolade 1 januar, gikk 1 times tur, nesten, hver dag + 1 styrke/step økt pr uke. I starten spiste jeg hverken kaker eller godterier, ikke en gang på lørdager… Etterhvert ble lørdag en "dagbokfri-dag" hvor jeg spiste det jeg hadde lyst på.. uten å føre, men med måte! Du spiser ikke lenger en hel skål med smågodt, men klarer deg fint med 5-6 biter som du koser deg med. Sjokolade som var min største last, var fy-fy! Og det fristet heller ikke noe særlig, når kroppen var avvent.. 1 mai hadde jeg gått ned 10 kg, som også var målet. Jeg hadde mye mer energi, og kroppen føltes fantastisk! Med VG`s vektklubb kan du spise hva du vil.. men ikke så mye som du kanskje ønsker, og ikke alltid. Tenk mye proteiner, og lite kalorier og tomme karbohydrater.. Jeg har alltid hatt problemer med å spise opp alle kaloriene mine, med å bare spise sunne, fornuftige ting.. Da kan jeg kose meg med litt ekstra frukt/nøtter og feks vanilje kesam på kvelden.. Vær kreativ og du kan kose deg med mat, selv om du er på slanker`n
Elina Skrevet 29. desember 2013 #24 Skrevet 29. desember 2013 Mitt beste råd er http://www.drmcdougall.com/ Da vil du aldri trenge å gå på diet resten av ditt liv. Du blir vist en ny sunn måte å leve på som gjør at du mister all ekstravekt og samtidig vil holde den nede. En venninne skiftet kosthold til denne for flere år siden og hun gikk ned i vekt og har holt den selv om hun spiser så mye hun vil (hun spiser mye). Hun var overvektig før med celulitter, hun er tynn nå uten celulitter (hun trener også da) Så mitt beste råd til deg er noe som er mer bærekraftig enn å gå på jojo dieter nå og da. Skift livsstil slik at du aldri trenger å gå på en eneste diett noen gang. DET er verdt det. Selv har jeg et kosthold som er en miks av rå 80/10/10 og mcdougall. Og jeg holder vekta.
Elina Skrevet 29. desember 2013 #25 Skrevet 29. desember 2013 Og ja mitt råd er det motsatte av lavkarbo om du ikke skjønte det Lavkarbo gjør seg sløv og syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå