Gå til innhold

Inspirert av :kvinner må jobbe mer! Er det for mye press i arbeidslivet og samfunnet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går selv på aap etter å jobbet under stress over en lang periode, som resulterte i at jeg ble utbrent og konstant var syk. Nå tåler jeg lite psykisk og fysisk påkjennelse, og blir ofte syk, ofte utmattet og mye smerter i kroppen.

Ser nå at flere jeg kjenner klager over arbeidsplassen sin. De fleste har i bunn og grunn god arbeidsmoral, men har stått på hardt og brått så blir det for mye og de er enten sykemeldte eller sliter med å komme tilbake i arbeidslivet.

Jeg tenker at det er for stort press både fra arbeidsplass og til levestandaren vår, som gjør at fler jobber redusert eller er hjemmeværende.

Anonymous poster hash: a1872...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med jobb, hus, hjem og barn kan det bli mye.. Hadde et sykehusopphold grunnet utmattelse, men ikke svarte om jeg skal gi meg. Var 100% sykmeldt i 5 mnd og 50% i 5 mnd.. Jobber 100% nå.. Har ikke råd til å gå på aap, så tvang meg selv til å jobbe fullt. Jeg er alene med 3 barn og to av de har sjelden samvær, så hverdagen er hektisk. Men jeg ser ikke for meg en fremtid med å bare gå hjemme hver dag og dårlig utbetalt pensjon..

Anonymous poster hash: bf68c...1c8

Skrevet

Leste en undersøkelse som sa noe om at foreldre (var snakk om foredre som jobbet 100%) har langt mer tid til barna sine og langt mer fritid enn foreldre hadde før.

Vi har alle mulige slags hjelpemidler i hjemmet. Vi har vaskemaskiner (slipper å vaske for hånd), vi har oppvasskmaskiner, kaffemaskiner, tørketromler osv. Vi har penger til å betale for både vaskehjelp, snekkerarbeid og vi henter mat og klær i butikkene.

Snodig opplegg at man er så mye mer "sliten" nå enda så lite som vi jobber og så mange hjelpemidler vi har som kan lette jobben. Tror folk er mer kravstore og sutrete nå enn da!

Anonymous poster hash: e93a9...d5b
Skrevet

#3 Før i tiden kunne barna gå i de samme klærne dag etter dag, og det var sjelden en så unger som var helt på stell. De måtte ikke vaske klær hele tiden, eller kjøpe den garderoben til hvert barn. I dag hadde disse barna blitt tatt av barnevernet. Det er mye høyere krav fra samfunnet nå enn før. Barna ble ikke kjørt overalt når de skulle på fritidsaktiviteter. Aldri i verden om de hadde det travlere før.

Anonymous poster hash: be378...2d7

Skrevet

Jeg finner det også fasinerende at vi har en av de korteste arbeidsdagene i verden, og husker jeg ikke feil så er det kun Danmark som har flere feriedager enn oss i året.

Alikevel er vi det sykeste landet i verden, med noe av det høyeste fraværet samt størst andel av befolkningen som mottar sin "lønn" gjennom ytelser fra staten.

Vi er også det landet i verden med best velferdsordninger....

Kan det da være så enkelt at vi er såpass mye syke fordi vi kan? At det har sånn sett ingen konsekvenser for økonomien vår at vi ikke jobber?

Jeg tror det er lett å kjenne etter på alle mulige vondter og plager, og ikke velge å overse de fordi vi har det alt for trygt i dette landet....

Skrevet

Eller er kvinnen virkelig det svake kjønn?

De fleste menn klarer jo helt fint å kombinere arbeid med hjem og familie.

Anonymous poster hash: ce08d...4e9

Skrevet

Foreldre(les mødre) krever for mye av seg selv.

Barna skal være veloppdragne og se søte ut. De skal følges opp på alle mulige måter med skole og fritid. kjøres hit og dit.

I tilleg skal mor være i 100% jobb, hun skal ha tid til å pleie seg selv, trene og holde seg slank. I tillegg skal vi ha et sosialt liv, bidra i samfunnet og fortsatt være kjærester med gubben.

Det blir for mye for mange ikke sant?

Skrevet

#3 Før i tiden kunne barna gå i de samme klærne dag etter dag, og det var sjelden en så unger som var helt på stell. De måtte ikke vaske klær hele tiden, eller kjøpe den garderoben til hvert barn. I dag hadde disse barna blitt tatt av barnevernet. Det er mye høyere krav fra samfunnet nå enn før. Barna ble ikke kjørt overalt når de skulle på fritidsaktiviteter. Aldri i verden om de hadde det travlere før.

Ja, det er jeg sikker på. I min samboers familie bandt de ettåringene fast i en gyngestol mens de gikk på kaien etter fisk i en time/halvannen. Og melketennene ble til brune små stubber. Jeg og min bror gikk stort sett på selvstyr.

Selv er vi foreldre som stiller høye krav til foreldrerollen og jobber 100 % begge to. Vi kjøper en del tjenester, for ellers hadde det ikke gått rundt.

Anonymous poster hash: fc1d1...7b7

Skrevet

Ingen i dag som må fornye garderoben til barna hvert år eller jobbe ræva av seg så 2åringen kan få iPad til jul. Det velger du selv.

Ingen som må vaske klær, vaske hus eller bake 7 sorter til jul heller. Er vi blitt mer opptatt av det materielle og av å vaske oss ihjel så er det ikke rart at folk stresser, men det velger dere selv. Å ha en normal jobb, holde et vanlig hus i grei stand, ha høflige og rene barn er verken særlig stressende eller slitsomt.

Anonymous poster hash: e93a9...d5b

Skrevet

Nordmenn har jo aldri hatt mer fritid og jobbet mindre enn i dag.

Er nok heller oljen og velferdsstaten som har gjort oss sytete og storforlagne.

Anonymous poster hash: ce08d...4e9
Skrevet

Skjønner ikke folk, at alle mennesker har forskjellige forutsetninger? 

Noen, får til å gjøre mye mere enn hva andre makter og klarer.. At alle skal være like, å få til det samme går bare ikke! 

Og vi er så heldig her i Norge at om du ikke har like forutsetninger som "Kari" så skal du slippe å bli enda mere syk, ved at du ikke jobber eller jobber 50%. 

Hva er det som er så feil med det egentlig ? Vi er heldige som har det slik. Og da synes jeg det blir dumt å jobbe seg ihjel om leger og profesjonnele, atester på at du blir og er for syk til å jobbe nå. 

Skrevet

Jeg har jobbet samme sted siden på begynnelsen av 2000-tallet og ting har endret seg enormt mtp på arbeidspress. Vi blir stadig færre på jobben, dvs personalbudsjettet strammes inn, samtidig som omsetningen økes og vi får nye tidskrevende arbeidsoppgaver på toppen av alt det andre vi ikke rekker.. Det virker ikke som ledelsen har noen som helst grenser for å stille krav til oss, uten å bidra med økt personalbudsjett/bedre utstyr etc. Flere har utviklet kroniske skader/smerter pga overbelastning over lengre tid. Jeg tror dessverre ikke at vi er enestående i denne sammenhengen.. :(

Anonymous poster hash: 1627a...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...