Gå til innhold

Hvordan unngå at barn tar på varm ovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat installert en ny vedovn i gangen. Utfordringen nå er hvordan vi skal barnesikre denne. Noen tips?

Anonymous poster hash: 1a61c...f07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kjøpt slike grinder til å montere foran. Selges på barneutstyrsbutikker. De er ofte på tilbud også. Babydan heter det merket jeg har sett.

Skrevet

Takk! Fant hjemmesiden nå :-)

Anonymous poster hash: 1a61c...f07
Skrevet

Kommer an på alderen. Vi har ikke grend, men snakker mye om at det er varmt og at hun kan brenne seg. Hun har vært borti den en gang, og det var nok. (Hun fikk ikke blemme en gang, heldigvis) hun er nå 21 mnd

Skrevet

Greit med grind foran, men ennå viktigere å lære barnet å holde fingrene unna fordi det er varmt. Fordi dere kan ikke forvente at ale dere besøker har barnesikret ovnen. 

La barnet få kjenne at det er varmt med hjelp fra en voksen, er ikke snakk om å legge hånda inntil slik at barnet brenner seg. Men før barnets hånd mot ovene slik at barnet kjenner varmen som kommer fra den og forklar at det er aua

Anonymous poster hash: 4c550...6a1
Skrevet

Aldri hatt grind, har bare sagt at det er vondt og varmt. Latt som om at jeg får vondt når jeg tar på den etc.

Anonymous poster hash: 8ecc3...017

Skrevet (endret)

Hvis du føler du må ha grind så kan du kjøpe brukt eller på ikea til en rimeligere pris :)

Endret av Hønemor30
Skrevet

Skjønner ikke at noen tar sjansen på å ikke ha grind.

Man kan advare og 'skremme' så mye man vil, men det skal bare EN gangs uoppmerksomhet til før barnet er merket for livet.

Kjenner en som i en alder av to år snublet rett foran ovnen, tok seg for med begge hender og er avhengig av hudtransplantasjon resten av livet siden huden inni hendene ikke utvider seg når han vokser.

Det er en sjans jeg ikke er villig til å ta med mine barn og da er en peisgrind en billig forsikring.

Skrevet

Har ei på 21 mnd som veit godt at omnen er varm og farlig, kunne likevel ikkje falle meg inn å ta vekk grinda. Ho kan dette mot omnen under leik, den risikoen tek vi ikkje.

Skrevet

"IKKE RØR" når de nærmer seg.

Hehe DEN funker ikke på alle barn altså.

Sønnen min fikk en mild 2.grads forbrenning etter å tatt på ovnen vår,å vi hadde sagt mange ganger strengt at den måtte han ikke røre.

Å selv etter å ha brent seg den gangen så lærte han fortsatt ikke.

Noen måneder senare var vi på besøk hos en vennine av meg,å plutselig tok han på ovnen der å brant seg IGJEN!

Han skreik mye men slapp unna noen merker den gangen.

Anonymous poster hash: 5c578...0aa

Skrevet

Jeg leste nylig en artikkel hvor de testet med klær forann en vedovn etter at en jente hadde fått hele ryggen brent fordi klærne tok fyr forann ovnen..

På kort avstand tok det ikke mer enn noen sekunder før ett plagg med 100% bomull tok fyr.

Her er det grind med stor avstand!

Anonymous poster hash: 653ef...a26

Skrevet

Vi har alltid hatt vedovn, men ungen har aldri rørt den. Har alltid sagt at den er varm og hun får vondt om hun tar på den. Også var ho redd for flammene som liten så hun styrte alltid unna. Aldri hatt behov for grind for hun står aldri i nærheten av den siden hun var redd for den som liten. Går alltid langt unna

Skrevet

Aldri vært et tema å nærme seg ovnen her hjemme hvertfall, det er voksenområde på lik linje med å håndtere kniver når vi lager mat osv. Eldste får legge i vedkubbe ved hjelp av oss, mens ingen av dem får kutte opp poteter osv med skarp kniv. Har troen på at det at de får lov når de er klare for det gjør at de ikke føler noe behov for å klå på ting de ikke skal/bør, men skjønner at alle unger er forskjellige:)

Anonymous poster hash: 84f42...5e5
Skrevet

Unger er forskjellige. Minste skyr alt jeg sier er auau. Eldste tar auau og nei som en oppfordring til å teste.

Om ditt barn er som sistnevnte er en grind på sin plass. Man kjenner ungene sine best. :-)

Anonymous poster hash: 2524f...774

Skrevet

Skjønner ikke at noen tar sjansen på å ikke ha grind.

Man kan advare og 'skremme' så mye man vil, men det skal bare EN gangs uoppmerksomhet til før barnet er merket for livet.

Kjenner en som i en alder av to år snublet rett foran ovnen, tok seg for med begge hender og er avhengig av hudtransplantasjon resten av livet siden huden inni hendene ikke utvider seg når han vokser.

Det er en sjans jeg ikke er villig til å ta med mine barn og da er en peisgrind en billig forsikring.

Enig med deg... Men folk har så sror tro på at det holder med og si det. Jenta her veit at ovnen er farlig, så hun går ikke bort, men uhell kan skje at dem detter borti eller noe... Blir så irritert når folk sier at dem brenner seg bare en gang... Men godt det ikke er min unge som gjør det.

Anonymous poster hash: c6e86...da5

Skrevet

Det skumle er jo hvis barnet snubler og kommer borti ovnen. Her har ettåringen fra første møte med steikeovn, panelovn og peis sagt "au" og trukket seg unna eller sett på fra avstand. Han har kjent varmestrålingen eller noe og skjønt at det er varmt. Men jeg hadde nok hatt gitter hvis vi hadde peis her vi har flyttet til nå...

Skrevet

Rart hvor ekstremt det er mulig å være i mot sikkerhetstiltak i andre menneskers hjem.

Skrevet

Kjenner ei som snublet under lek og landet med kinnet mot glassplata på ovnen når ho var liten. MYE arr, for å si det slik. Er heller ikke redd for at barnet mitt skal gå bort å ta på ovnen men jeg kan ikke garantere at hun ikke kan ramle på den. Dere som ikke har ovn: kan dere garantere at ungen ikke kommer borti ved et uhell. Hvis ikke: hvorfor tar dere sjansen? Fordi det ikke er dere som må leve med de stygge arrene?

Skrevet

Siden jeg selv har andre og tredje grads forbrenning i hendene og har gjennomgått 15 operasjoner kommer det alltid til å være grind her. Den sjansen tar jeg ikke. Litt som at barna skal ha gode seter i bilen i tilfelle man er uheldig og Kræsjer.

Skrevet

Brent barn skyr ilden er det ikke det de sier?

Anonymous poster hash: 5eeec...b72

Skrevet

Nå som vi er hos svigerfar har vi satt opp grind, jeg er livredd for at jenta vår skal ta på eller dette i nærheten av ovnen. Leste også artikkelen om jenta som fikk brannskader fordi hun stod for nærmere.

Skrevet

Brent barn skyr ilden er det ikke det de sier?

Anonymous poster hash: 5eeec...b72

Det stemte ikke her.

Han han brent seg flere ganger på våres og andre sine ovner uten å lære at det ikke er lurt å gjøre igjen.

Her er det bare snakk om panelovn da,men han brant seg faktisk så ille den ene gangen at det var 2.grads forbrenning.

Selv etter han brente seg skikkelig så gikk det ikke mange ukene før han tok på ovnen IGJEN!

Skrevet

Dere som ikke har beskyttelse foran ovnen, bruker ikke barna sykkelhjelm heller? De bør jo lære at de ikke skal falle. Trappetrinn er også dumt, de må jo skjønne at man ikke skal falle der heller.

Jeg syns det er utrolig at man tar så lett på noe som potensielt kan merke en person for livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...