Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg ultralyd før uke 18. Men hvor og når? Gjør de det på sykehusene, eller hos gynekolog, eller andre private klinikker?

Gubben kom hjem fra kompis tur nå, damene til 2 av gutta hadde vært på 4d ultralyd, privat på Jessheim. Kosta 1500, synes det var mye jeg da....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144107362-tidlig-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har akkurat bestilt time til tidlig ultralyd i uke 12. Privat ultralydklinikk. På sykehuset tror jeg bare du får det dersom du er henvist dit av legen din (og da må det være "gyldige" grunner til det (høy alder, påvist arvelig genestisk sykdom i fam. ol.)). Vi betaler 1300. Er jo litt penger, men jeg tror det er verdt det  :) Kjenner det blir lenge å vente til uke 18... (førstegangsgravid, så er nok litt ekstra utålmodig)

Hei! UL i ca uke 7 viser hjerneslag og antall, UL i uke 11-13 kan avdekke en rekke misdannelser, bl.a. mistanke om syndrom. Ser på Majorstuenlinikken at den sistnevnte anbefales 12+x. 3D(4D?) anbefales først fra uke 24 i følge samme klinikk. Det er mest for gøy og egentlig ikke nødvendig.

Selv vil jeg utføre UL i 12+3 hos Majorstuaklinikken. Det koster 1300.

:)

Anonymous poster hash: e1964...bf4

Hei! UL i ca uke 7 viser hjerneslag og antall, UL i uke 11-13 kan avdekke en rekke misdannelser, bl.a. mistanke om syndrom. Ser på Majorstuenlinikken at den sistnevnte anbefales 12+x. 3D(4D?) anbefales først fra uke 24 i følge samme klinikk. Det er mest for gøy og egentlig ikke nødvendig.

Selv vil jeg utføre UL i 12+3 hos Majorstuaklinikken. Det koster 1300.

:)

Mener HJERTEslag i uke 7, ikke hjerneslag.. ;)

Jeg har sett at det kan være betydelig billigere hos privatpraktiserende jordmor enn gynekolog. Ikke så rart mtp at en lege vel vanligvis tjener dobbelt så mye som en sykepleier. Jeg lurer på å ta ultralyd hos privatpraktiserende jordmor for å se et (forhåpentligvis) bankende hjerte i uke 7-8, og så gå til privatpraktiserende gynekolog i uke 12 ettersom det er mulig å fastsette termin og oppdage avvik da.

Annonse

Jeg skal på tidlig-UL torsdag 2.januar. Var inne til UL før jul pga. sterke smerter og mistanke om exu. Det var ingen tegn til exu på det tidspunktet, eggstokkområdet var ikke spesielt ømt ved undersøkelsen og UL avdekket en liten "svart pose" inne i livmora, men ingen hjerteslag. Jeg var da 5+1, og gynekologen ønsket en kontroll etter jul, når jeg var kommet litt lengre. Ved neste undersøkelse vil jeg være 7+1. Dersom jeg har forstått det riktig, så vil vi da kunne se hjerteslag og kunne puste litt ut mtp. SA? Har dere erfaringer med dette?

Jeg skal på tidlig-UL torsdag 2.januar. Var inne til UL før jul pga. sterke smerter og mistanke om exu. Det var ingen tegn til exu på det tidspunktet, eggstokkområdet var ikke spesielt ømt ved undersøkelsen og UL avdekket en liten "svart pose" inne i livmora, men ingen hjerteslag. Jeg var da 5+1, og gynekologen ønsket en kontroll etter jul, når jeg var kommet litt lengre. Ved neste undersøkelse vil jeg være 7+1. Dersom jeg har forstått det riktig, så vil vi da kunne se hjerteslag og kunne puste litt ut mtp. SA? Har dere erfaringer med dette?

Jeg var på ul når jeg var 7+0 med førstemann, og fikk se et bankende hjerte :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...