Gå til innhold

Kan man kutte ut gluten og melk til et barn uten å ha snakket med en lege først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skriver ikke så mye om plagene gutten har, men jeg anbefaler deg å få tatt tester gjennom Lab1.

Ta en sjekk på denne linken her:

http://www.lab1.no/

Gå inn på analysemenyen.

Hvis det er mage/tarm-problematikk så går du videre inn på det.

Er det adferdsproblemer så kan du også sjekke ut nevropsykiatri.

Har dere vært i varmere strøk i verden så kan du også vurdere avføringsprøve med tanke på parasitter. En avføringsprøve vil også kunne gi svar på hvordan han fordøyer maten, om maten blir helt eller bare delvis fordøyd, den sier også en god del om hvilke tarmbakterier han evt ikke har nok av.

Du trenger en henvisende lege, men du må selv betale for disse prøvene.

Ta evt kontakt med lab1 og hør med dem hva de anbefaler, min erfaring er at de er hjelpsomme der.

Hvis du skal ta slike prøver bør du ikke kutte ut melk og gluten på forhånd!

Jeg ville tatt slike prøver for å få sikrere svar.

Å kutte ut melk og gluten en periode er ikke farlig, men skal man over tid ha et kosthold uten gluten og melk så er det fint å få gode råd. Legene er dessverre som regel ikke riktig instans for slike råd, da de som regel ikke kan nok om kosthold og ernæring.

Hadde det vært mitt barn ville jeg først tatt slike prøver som jeg snakker om her.

Ikke noe alternativt i disse prøvene, det er bare ikke innført som standard i norsk helsevesen enda. Mye av forskningen på proteinintoleranser (gluten og kasein er proteiner) ligger Norge i forkant med i verden (dr Reichelt ved Rikshospitalet), men likevel er dette ikke integrert foreløpig i helsevesenet.

Håper dere finner det ut :)

Anonymous poster hash: 3e7a7...8d8

Beklager. Men nå virker jeg sikkert som en surmaget person.

Men jobber i helsevesenet og vet av erfaring at endel av disse "labene" og private blodprøvene man betaler blodpenger for er firmaer som kynisk utnytter folk som føler at de ikke får de svarene de ønsker fra helsevesenet.

Har vært borti mange pasienter som har slitt veldig med å akseptere at etter grundig utredning så er konklusjonen at plagene deres er psykosomatiske.

Mange som ikke vil forstå at det ikke er noe rent medisinsk i veien med dem, men at deres helt reelle kroppslige plager stammer fra noe mer psykisk. (Dette sikkert fordi det ligger endel stigma rundt å lide noe psykisk fremfor å ha en "faktisk" diagnose å vise til.

Mange av disse blodprøvene finner så mye "feil" med folk og så mange allergier at vi har fått pasienter tilbake utkjørte og feil/underærnærte etter å ha forsøkt å følge helt spinnville diettforslag presentert etter at de har sent blodprøver og avføringsprøver til private aktører i utlandet.

Jeg sier IKKE at helsevesenet er ufeilbarlig og jo, jeg tror definitivt at man ikke avdekker alle allergier som folk evt skal ha. Men med tanke på hvordan endel av disse firmaene tar så heftig betalt for å gi desperate mennesker en "ekte" diagnose så vil jeg pent anbefale deg på din datters vegne å tenke deg nøye om før du setter i gang med behandlinger litt på siden av normalen. Spesielt når du har lest deg til en diagnose på nett.

Anonymous poster hash: 67d79...5bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...