Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 Vi har et barn som har diverse plager, og etter å ha lest mye rundt på nett kan det se ut som om det kan være gluten og melk som forårsaker dette. Han har gått til lege på sykehuset i mange år nå, men vi føler fortsatt at vi står helt fast. Legen har bare en tanke i hode, men den virker IKKE. Vi ønsker å prøve noe nytt, tenke litt utenfor boksen. Derfor har jeg lest masse på nett, og ser at det som feiler gutten er symptomer på at han ikke tåler gluten og melk. Anonymous poster hash: 725b2...562
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 Nei, det bør overhodet ikke gjøres uten legene samtykke. Anonymous poster hash: 32f90...30a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #3 Skrevet 28. desember 2013 Melk kan du jo kunne ut en periode for og se om det hjelper. Sikkert samme med gluten. Men må jo ha kosttilskudd på kalsium osv. Hva med og ta kontakt med et privat legesenter. De har kontakter i utlandet og kan derfor ta blodprøver og avføringsprøver og gå i dybden. Med andre ord kan finne ut mer. F.eks allergier osv Anonymous poster hash: 68684...7ff
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 Nei, ingen dietter skal prøves ut uten at det er kvalifisert helsepersonell som styrer behandlingen. Det kan være kjempeskadelig for barnet. Anonymous poster hash: b90a2...cee
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Ja, jeg ser den, og forstår det. Men hva når legen ikke vil tenke på noen annen løsning? Legen har kun en tanke i hode, som han mener vil fikse dette. Gutten lider ikke av noe farlig, men nok at hverdagen er litt kronglete. Jeg får prøve å ta dette gjennom fastlegen da, går det? Eller er det bare sykehuslegen som " bestemmer "? HI Anonymous poster hash: 725b2...562
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #6 Skrevet 28. desember 2013 Ja, jeg ser den, og forstår det. Men hva når legen ikke vil tenke på noen annen løsning?Legen har kun en tanke i hode, som han mener vil fikse dette. Gutten lider ikke av noe farlig, men nok at hverdagen er litt kronglete. Jeg får prøve å ta dette gjennom fastlegen da, går det? Eller er det bare sykehuslegen som " bestemmer "? HI Anonymous poster hash: 725b2...562 Du kan fint ta det med fastlegen. Anonymous poster hash: 32f90...30a
MrsMilla Skrevet 28. desember 2013 #7 Skrevet 28. desember 2013 Jo! Men du må vite litt hva du gjør slik at man ikke får ensidig kost etc. La hele familien følge på, mye lettere da. Tenk kokosmelk, rismelk og soyamelk med kalsium. Masse bra glutenfritt. Vær obs på alle ingredienser, og sørg for at alle får et sunt kosthold. Ikke vær redd for kalorier, men fokuser på næring og vitaminer og mineraler. Ta gjerne kontakt med noen som kan dette. Du kan melde meg om du ønsker hjelp, vi er veldig drevne.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #8 Skrevet 28. desember 2013 Jammen kjære vene da. Hvis DU mener at gutten din er allergisk mot melk og gluten, ja da prøver du å kutte ut det for å si om han blir bedre. En lege kan ikke bestemme hva gutten din skal ha i seg om han blir dårlig.prøv det over en periode og se om det hjelper. det er IKKE kjempeskadelig for barnet at mor prøver å hjelpe han!Det er ingen diett, det er forebyggende og hjelpene! Anonymous poster hash: d4fa8...520
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #9 Skrevet 28. desember 2013 Du skriver ikke så mye om plagene gutten har, men jeg anbefaler deg å få tatt tester gjennom Lab1. Ta en sjekk på denne linken her: http://www.lab1.no/ Gå inn på analysemenyen. Hvis det er mage/tarm-problematikk så går du videre inn på det. Er det adferdsproblemer så kan du også sjekke ut nevropsykiatri. Har dere vært i varmere strøk i verden så kan du også vurdere avføringsprøve med tanke på parasitter. En avføringsprøve vil også kunne gi svar på hvordan han fordøyer maten, om maten blir helt eller bare delvis fordøyd, den sier også en god del om hvilke tarmbakterier han evt ikke har nok av. Du trenger en henvisende lege, men du må selv betale for disse prøvene. Ta evt kontakt med lab1 og hør med dem hva de anbefaler, min erfaring er at de er hjelpsomme der. Hvis du skal ta slike prøver bør du ikke kutte ut melk og gluten på forhånd! Jeg ville tatt slike prøver for å få sikrere svar. Å kutte ut melk og gluten en periode er ikke farlig, men skal man over tid ha et kosthold uten gluten og melk så er det fint å få gode råd. Legene er dessverre som regel ikke riktig instans for slike råd, da de som regel ikke kan nok om kosthold og ernæring. Hadde det vært mitt barn ville jeg først tatt slike prøver som jeg snakker om her. Ikke noe alternativt i disse prøvene, det er bare ikke innført som standard i norsk helsevesen enda. Mye av forskningen på proteinintoleranser (gluten og kasein er proteiner) ligger Norge i forkant med i verden (dr Reichelt ved Rikshospitalet), men likevel er dette ikke integrert foreløpig i helsevesenet. Håper dere finner det ut Anonymous poster hash: 3e7a7...8d8
Von Hertelhofen Skrevet 28. desember 2013 #10 Skrevet 28. desember 2013 Selvfølgelig kan du det! Men du bør på forhånd gjøre grundig research om dette kostholdet slik at gutten får det han trenger Kan det være en ide og kutte ut en ting om gangen? På den måten er det jo lettere å finne ut hva han reagerer på, dessuten blir det en mildere overgang. Det kreves mye av både kokken og økonomien å ha et slikt "strengt" kosthold. Håper det ordner seg for gutten din
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #11 Skrevet 28. desember 2013 Har han vert testet for gluten allergi da? Fikk beskjed om å ikke kutte dette når datteren vår ble utredet. (p.g.a. at tarmtottene da voks ut igjen) Bytt lege og få en ordentlig utredning er mitt råd. Anonymous poster hash: eaa3a...e09
MrsMilla Skrevet 28. desember 2013 #12 Skrevet 28. desember 2013 Cøliaki er lett å teste forresten, det bør dere få sjekket raskt. Om det er intoleranser kan det hende dere ikke slår ut på tester, det gjør ikke vi, men alle symptomer forsvinner med riktig kosthold. Vi tåler ikke hveteproteinet. Da spiser vi spelt - som har masse gluten.... Ang melk kan det jo også være laktose? Finnes mange laktosefrie alternativ. Viktigste er vel å finne ut hva det er først forsåvidt, og så sørge for at man også får rett næring. Lykke til, dette er en lang og tøff vei å gå, vi har vært der......
Siamese Hellhound Skrevet 28. desember 2013 #13 Skrevet 28. desember 2013 Pass i hvertfall på at han får i seg nok av det han trenger. Hvorfor tror du forresten han ikke tåler noen av delene? Lurt å kutte ut en ting om gangen, over en periode. Men jeg ville nok sørget for å få hjelp av fagpersoner. Kan du ikke bytte lege hvis du ikke er fornøyd? Eller prøve å få hjelp hos en spesialist? Allergi er ofte vanskelig å finne ut av på egenhånd, da det er sjelden man bare spiser en ting i løpet av et måltid (var det egget? brødet? juicen? et tilsetningsstoff i brødet? eller en av ingrediensene i salamipølsa? osv).
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #14 Skrevet 28. desember 2013 Det er ikke skadelig for barnet å kutte ut en av tingene i 3-4 uker for å se hvordan han reagerer. Problemet er jo om det da blir tatt en test om 4 uker så vil resultatet bli feil fordi symptomene på glutenallergi er vekk fordi du har gitt han glutenfritt kosthold. Jeg tror likevel jeg ville gjort det, f.eks prøvd laktoseredusert kosthold i 3-4 uker først, om det ikke gir noen resultat droppet det og heller prøvd glutenfritt en periode. Det er ganske avansert da, husk at til og med leverpostei (de fleste av dem) inneholder gluten. Det er derfor det er lettest å gjøre det i samarbeid med en lege/kostveileder. Selv har jeg hveteintoleranse, det tar tid å finne ut av sånt altså. Anonymous poster hash: 8e132...53a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #15 Skrevet 28. desember 2013 Det er ikke skadelig å kutte det ut. Problemet dersom han har cøliaki, er at en ikke får støtte fra NAV dersom ikke diagnosen er stilt på riktig måte. Dette utgjør ca 1800 kr pr måned for de over 4 år. I løpet av livet blir det utrolig mye penger. Å starte opp igjen med glutenholdig mat for å kunne stille en diagnose er i mange tilfeller ren tortur. Når kroppen har blitt vant til et liv uten gluten, vil en kunne bli kjempedårlig av bare noen smuler gluten (altså myyye sykere enn de var i utgangspunktet). Her er det faktisk en del fastleger som synder, og ber pasienten forsøke om de blir bedre uten gluten. Dette uten at diagnosen er stilt. Dette må absolutt ikke gjøres. Be om å få tatt de nødvendige prøvene først, og vent til diagnosen med sikkerhet er stilt. Dersom min datter får i seg gluten, resulterer det i sterke magesmerter (kramper), kraftig oppkast og diaré. Hun har heldigvis fått stilt diagnosen før vi begynte på diett. Det hadde ikke vert mulig for henne å spise mat med gluten i tre (!) måneder for å få stilt diagnosen. Vet at noen tenker at de ikke har bruk for pengene, men hva når poden skal studere og etablere seg? Glutenfri mat er dyrt, og pengene kommer godt med... Anonymous poster hash: 417e3...89a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #16 Skrevet 28. desember 2013 Hvis det er laktosen i melk du vil kutte ut, så kan du bytte ut melk og andre melkeprodukter med laktosefrie produkter som er akkurat like. Produsert av tine melk og allting. Det finnes lettmelk, kremfløte, matfløte, kaffefløte og yougert som er helt laktosefritt. Anonymous poster hash: 2a761...59b
skjotta Skrevet 28. desember 2013 #17 Skrevet 28. desember 2013 Du må IKKE kutte gluten!!! Dersom det er gluten som er problemet vil tarmtottene vokse ut dersom du kutter ut gluten. Så, når sønnen din skal få påvist cøliaki (dersom det er det han har) må han begynne å spise gluten igjen. Siden tarmtottene da er utvokste og fine vil det være utrolig smertefullt for ham. Bytt lege og krev en tarmbiopsi.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #18 Skrevet 28. desember 2013 IKKE kutt gluten, før en diagnose er fastsatt! Dersom gutten din faktisk har cøliaki, og dere kutter gluten uten å ha fått en diagnose, så vil det by på store utfordringer å få den på et senere tidspunkt. Og uten diagnose vil han ikke få grunnstønad fra NAV. Denne utgjør faktisk masse penger, som kommer godt med i et sterkt fordyret kosthold. Og jo, cøliaki er faktisk en alvorlig sykdom. Det er ikke en allergi, men en tarmsykdom som gjør at gluten ødelegger tarmen. Det er flere følgesykdommer og man skal ikke ta lett på det. Når det gjelder melk, så er det mer ok og vanlig å prøve seg fram. Legger også til at veldig mange med cøliaki ikke tåler melk særlig godt når de er udiagnostisert, fordi tarmtottene er ødelagt og det er i tarmtottene laktasen brytes ned. De er derfor laktoseintolerante fram til tarmene blir friske igjen. Anonymous poster hash: 39868...b1a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #19 Skrevet 28. desember 2013 Har det blitt tatt blodprøve for å sjekke cøliaki? Om ikke engang det har blitt gjort ville jeg kjøpt en hjemmetest på apoteket, om denne slår ut er det garantert cøliaki. Problemet er når testen er negativ, men man likevel har cøliaki, da må det tas en prøve inne fra tarmen for å få riktig svar. Det må da være mulig å få tatt en slik prøve for å utelukke cøliaki, hør med fastlegen om han kan henvise dere. Anonymous poster hash: 8e132...53a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #20 Skrevet 28. desember 2013 https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30395 Anonymous poster hash: 8e132...53a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #21 Skrevet 28. desember 2013 Har det blitt tatt blodprøve for å sjekke cøliaki? Om ikke engang det har blitt gjort ville jeg kjøpt en hjemmetest på apoteket, om denne slår ut er det garantert cøliaki. Problemet er når testen er negativ, men man likevel har cøliaki, da må det tas en prøve inne fra tarmen for å få riktig svar. Det må da være mulig å få tatt en slik prøve for å utelukke cøliaki, hør med fastlegen om han kan henvise dere. Anonymous poster hash: 8e132...53a Overlegen på barnegastro på Haukeland fraråder å bruke hjemmetester på barn. De kan ikke stoles på til barn, og vil sannsynligvis ikke slå ut. Anonymous poster hash: 39868...b1a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #22 Skrevet 28. desember 2013 Har det blitt tatt blodprøve for å sjekke cøliaki? Om ikke engang det har blitt gjort ville jeg kjøpt en hjemmetest på apoteket, om denne slår ut er det garantert cøliaki. Problemet er når testen er negativ, men man likevel har cøliaki, da må det tas en prøve inne fra tarmen for å få riktig svar. Det må da være mulig å få tatt en slik prøve for å utelukke cøliaki, hør med fastlegen om han kan henvise dere. Anonymous poster hash: 8e132...53a Overlegen på barnegastro på Haukeland fraråder å bruke hjemmetester på barn. De kan ikke stoles på til barn, og vil sannsynligvis ikke slå ut. Anonymous poster hash: 39868...b1a Jeg vet det, derfor jeg skrev at problemet er når de ikke slår ut og man likevel har cøliaki. Men om testen faktisk slår ut, da er det virkelig ingen tvil, for barn pleier ikke ha så mye av disse antistoffene i blodet selv om de er syke. Anonymous poster hash: 8e132...53a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #23 Skrevet 28. desember 2013 Tusen takk for mange svar. Det har blitt tatt blodprøve som ikke gav utslag på noe. Tror ikke han har cøliaki, han har ingen smerter eller noe som tilsier det. Han har tatt innvendig ultralyd av ende og tykktarm. Det som plager han er alvorlig forstoppelse og til tider ukonsentrert, frustrasjon og er utrolig aktiv. Var ei som skrev her inn om et barn som hadde liknende symptomer, som det viste seg ikke tålte melk og gluten. Har lest en del om dette, og at melk og gluten blir som " dop" for enkelte mennesker. ( dårlig forklart ) HI Skal bestille time hos fastlege rett over nyttår. Anonymous poster hash: 725b2...562
Gjest PeppaGris Skrevet 30. desember 2013 #24 Skrevet 30. desember 2013 Det kan du godt, men ta kontakt med ernæringsfysiolog eller lignende for å få kunnskap nok om hvilke erstatninger du bør bruke. Et barn bør få i seg en viss mengde kalsium hver dag, men kalsium finnes jo i massevis annet enn melk! Hvetemel er jo ansolutt ingen krise å stå over, det finne ikke en flik av næring i det uansett. Finn en fin erstatning, så går det finfint! Men for all del, få veiledning fra FAGFOLK slik at du ikke ender opp med feilernæring. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #25 Skrevet 30. desember 2013 For å finne ut om man har genet som fører til cøliaki, så kan man ta en blodprøve. Hvis man ikke har det genet, så kan man ikke ha cøliaki. Fastelegen til barnet vårt tok den testen. Han hadde ingen flere symptomer på det enn generelle mageproblemer. Hvis den slår ut, så bør han testes mer og da kan han ikke ha kuttet ut gluten på forhånd. Anonymous poster hash: 72b67...59d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå