Gå til innhold

Hvor LITE er det egentlig mulig for en baby å sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og fremdeles være smørblid og happy som bare det?

Han fjompen min sover usannsynlig lite og oppstykket til baby å være.

På kveldstid tar det en halv evighet å roe ham ned, og når han endelig har sovna går det max 20-30 minutter før han våkner igjen. 

Og da snakker vi ikke _litt_ våken, men kravle-rundt-i-senga-og-rive-ned-babycallkameraet-våken.

Og sånn holder han på hele kvelden. Lengste strekkene han sover, om man er heldig, er 45 minutt, som regel må man inn hvert 10.- 15. min. 

Vi prøver alt- jeg går inn og klapper på ham, mannen går inn og klapper på ham, jeg legger meg ved siden av ham, mannen legger seg ved siden av ham, jeg slenger fram puppen. Eller vi venter og lar ham ligge der alene (sjeldent han skriker, nemlig, han er bare VÅKEN). No result.

Så, når vi kommer og legger oss, sovner han omsider ved puppen. Legges over i sin egen seng, for så å sove i en time, om jeg er heldig. Da prøver man først å bare trøste, legge seg inntil ham etc (sengen hans er festet i min, og sprinklene tatt vekk), men da blir det som regel baluba. Han sitter til slutt oppreist i sengen og er klar som et egg for å leke. 

Legger ham til puppen, han sovner, flyttes over i senga si igjen- og våkner etter en time. Sånn holder han på til klokken er 6-7 om morgenen. 

Og da er han klar for dagen. Blid som ei lerke og verdens søteste, men gudbedre som mora skulle ønske han kunne sove noen timer lenger!

Og dagsoving? Den er likedan. Han sovner ved puppen, jeg lirker meg ut, og rekker kaaaanskje å ta en dusj og å sminke meg før han er våken igjen. Og jeg er ingen fotballfrue, så jeg bruker vel 30 minutter på akkurat det. Og han sover bare en gang om dagen, noe annet er helt fånyttes.

Makan, altså. Og det rareste er jo at ungen ikke finnes sur, grinete eller noe slikt. Han er jo en fryd å ha i hus, blid som bare det, smiler og ler hele dagen og bærer sjeldent preg av å ha fått så lite søvn. Det gjør jo derimot jeg...

Noen tips? Sånn annet enn alt vi har prøvd? 

Og for ordens skyld; jeg er HELT imot skrikekurer og alt som ligner på det, så det er uaktuelt, uansett hvor lite søvn jeg får. Og ammingen har jeg heller ikke tenkt å slutte med. Om ungen trenger den trøsten, skal han få den. 

Men gudbedre som jeg gleder meg til at han slutter med denne puppingen sin. Men ser dessverre for meg at det kan ta sin tid, siden han ikke tar smokk- har aldri skjønt poenget med hverken det eller flaske, han. Sukk.

Blidfisen min..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror muligens jeg har svart deg før. Han forbinder pupp med søvn og han må lære å finne søvnen selv. Min minste var slik, brukte ikke flaske og smokk og måtte ammes i søvn. Det gikk egentlig fort å få det til. Noen få dager, tror jeg.

Skrevet

Tror muligens jeg har svart deg før. Han forbinder pupp med søvn og han må lære å finne søvnen selv. Min minste var slik, brukte ikke flaske og smokk og måtte ammes i søvn. Det gikk egentlig fort å få det til. Noen få dager, tror jeg.

Begynn på dagen. Mat og stell og i vognen ut på tur:)

Skrevet

Takk for svar- menneh, på vogntur har man ikke tiiid til å sove. Da er det jo så mye annet spennende å se på! ;)

Litt av problemet er også at han er ekstremt nysgjerrig. Håpløst å få ham til å sove om vi er på besøk, eller har besøk- selv om han har vært våken siden kl 6 den dagen og ikke sovet dagdupp. Julaften var sånn, da holdt han det gående til kl 23. Sov littegrann i 18-tiden, men det var det. Og likevel; blid som ei sol og hurramegrundt. :)

Så sover han også ekstremt lett og våkner av alt. Jeg kan feks ikke skylle ned i do på kveldstid uten at han våkner, og må vaske henda på kjøkkenet. Film med høy lyd er umulig. Får søstra ei hostekule inne på sitt rom som er vegg i vegg, er han våken. Blåser det litt ekstra ute(og det gjør det jo mer enn halve året her), våkner han. 

Ikveld er det feks en hund uti der et sted som står og bjeffer. Og vekker ham... Jeg har vært inne 5 ganger siden kl 19.30. :P

Rart å ha så totalt forskjellige unger, eldste sovner på 2 minutt, og når hun sover, så SOVER hun. Himmelen kunne ramla i hodet på henne uten at hun hadde merka det. Håper han her vokser seg inn i noe lignende. ;)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Altså nå er ikke min noe særlig bedre - han skal opp og frem og nåde den som står i veien! Men til kvelden (og ellers) bruker vi en sove app som heter sleep bug (norsk utviklet til og med!). Den har mange forskjellige lyder, white noise, som fagfolk kaller det eller svisjern som jeg sier :) her forsøker jeg å lure lille i søvn ved hjelp av havbris og bølgeskvulp - det funker flere ganger enn det ikke funker.

Har den på både iPad og iphone, så er vi ute, så skrur jeg lyd og slikt, setter den på og legger den i vogna til han har sovnet.

På kvelden setter jeg den på, sitter i senga ved siden av hans sprinkelseng og holder gjerne handa hans eller stryker han på kinnet. Som regel tar han hintet når jeg ikke endrer mønster uansett om han shower og styrer. Han ser og føler at jeg er der.

Jo en annen ting du kan gjøre - om ungen er våken og man ikke får gjort noe med det, så anbefaler jeg leker i senga. Jeg kjøpte et lite lekestativ som egentlig er ment for en gulvmatte og setter den oppi senga hvis han våkner før jeg mener det er morgen. Da kan han ligge og slå på dingleleker, skravle med sitt eget speilbilde og kose seg i trygge rammer mens jeg slumrer i senga ved siden av. Jeg har kjøpt meg søvn for nette 229 kr og det var det jaggu verdt.

Og ikke minst om det røyner på, så er man ikke grusom mor om man setter ungen i vippestolen og skrur på drømmehagen (eller marerittrøysa som golden &antonsen sa) - det er å investere i sin egen mentale helse å gi seg selv en halvtime på sofaen med en kopp et og et blad! Drit i nyheter og sånt - for hjernen med det du liker og slapper av med være det seg se &hør, vg, illustrert vitenskap eller elle :)

Joda og der var min våken - det var 45 min på øyet det!

Skrevet

Jeg ammet i søvni to år, såråd skal jeg nok ikke gi, men du får min medfølelse. Det er tungt.

Skrevet

Ja, det er litt av en jobb. 

Men ikveld har det ikke vært så altfor gale. Jeg har flytta ham over i hans egen seng- vanligvis ligger han i dobbeltsenga frem til vi legger oss. Jeg har faktisk "bare" vært inne 3 ganger siden kl 19, og han roet seg av seg selv her isted når han knirket. Og det er jo utrolig mtp at han er forkjøla i tillegg..

Og han sov i nesten 2 timer i strekk på dagtid også, så dette er jo virkelig underlig, hehe..

Skrevet

Du har sikkert prøvd det, men hva med å la han sove sammen med deg etter amming om natten?

Her har barna trengt kroppskontakt for å sove godt helt frem til de ble ca 3 mnd. Mini sov faktisk oppå oss leeenge.

Jeg hadde også prøvd å ikke gå inn til han før han gråter selv om han ligger lenge våken. Så lenge han bare ligger våken er han jo fornøyd med tilværelsen og kanskje han finner søvnen selv om han får fred?

Det høres veldig skritt ut når han sover så lite.

Skrevet

Takk for svar- menneh, på vogntur har man ikke tiiid til å sove. Da er det jo så mye annet spennende å se på! ;)

Litt av problemet er også at han er ekstremt nysgjerrig. Håpløst å få ham til å sove om vi er på besøk, eller har besøk- selv om han har vært våken siden kl 6 den dagen og ikke sovet dagdupp. Julaften var sånn, da holdt han det gående til kl 23. Sov littegrann i 18-tiden, men det var det. Og likevel; blid som ei sol og hurramegrundt. :)

Så sover han også ekstremt lett og våkner av alt. Jeg kan feks ikke skylle ned i do på kveldstid uten at han våkner, og må vaske henda på kjøkkenet. Film med høy lyd er umulig. Får søstra ei hostekule inne på sitt rom som er vegg i vegg, er han våken. Blåser det litt ekstra ute(og det gjør det jo mer enn halve året her), våkner han. 

Ikveld er det feks en hund uti der et sted som står og bjeffer. Og vekker ham... Jeg har vært inne 5 ganger siden kl 19.30. :P

Rart å ha så totalt forskjellige unger, eldste sovner på 2 minutt, og når hun sover, så SOVER hun. Himmelen kunne ramla i hodet på henne uten at hun hadde merka det. Håper han her vokser seg inn i noe lignende. ;)

Altså. Han minner veldig om min minste. Utrolig nysgjerrig og vitebegjærlig og redd for å ikke få med seg alt:)

Fordelen er jo at de lærer og kan mye. Jeg gjorde det vel slik at jeg sørget for at han var våken da jeg la han. Dvs. Han fikk mat og etter det litt kos på fanget slik at ikke sovnet ved brystet. Så ble han lagt og fikk litt koseprat før han sovnet. Han skjønte det temmelig fort.

Skrevet

Du har sikkert prøvd det, men hva med å la han sove sammen med deg etter amming om natten?

Her har barna trengt kroppskontakt for å sove godt helt frem til de ble ca 3 mnd. Mini sov faktisk oppå oss leeenge.

Jeg hadde også prøvd å ikke gå inn til han før han gråter selv om han ligger lenge våken. Så lenge han bare ligger våken er han jo fornøyd med tilværelsen og kanskje han finner søvnen selv om han får fred?

Joda, men da over ikke jeg. Iallefall ikke noe godt. 

Dessuten ligger jeg i praksis inntil ham, siden sprinklene i senga hans er fjernet mot meg. Jeg legger meg så nærme som det går samtidig som jeg fremdeles ligger behagelig. Som regel har jeg en hånd på rumpa hans eller holder ham i hånda. 

Og han er jo ikke 3 mnd, men straks 11 mnd.. ;)

Og jeg pleier ikke gå rett inn til ham når han er våken, lar ham holde på en stund. Problemet er at han kjapt begynner å ramponere kameraet til babycallen, krype rundt og prøve å komme ut av sengen. :P

Han går jo allerede- med litt støtte, men det er ikke mye-, i en alder an 11 mnd. Har reist seg opp og stått siden han var 6 mnd, står delvis alene nå og fyker som en oioi rundt om. Så når han forsvinner utenfor kameravinkelen der ute, er det ofte ganske lurt å gå inn og ta en titt. ;)

Skrevet

Joda, men da over ikke jeg. Iallefall ikke noe godt. 

Dessuten ligger jeg i praksis inntil ham, siden sprinklene i senga hans er fjernet mot meg. Jeg legger meg så nærme som det går samtidig som jeg fremdeles ligger behagelig. Som regel har jeg en hånd på rumpa hans eller holder ham i hånda. 

Og han er jo ikke 3 mnd, men straks 11 mnd.. ;)

Og jeg pleier ikke gå rett inn til ham når han er våken, lar ham holde på en stund. Problemet er at han kjapt begynner å ramponere kameraet til babycallen, krype rundt og prøve å komme ut av sengen. :P

Han går jo allerede- med litt støtte, men det er ikke mye-, i en alder an 11 mnd. Har reist seg opp og stått siden han var 6 mnd, står delvis alene nå og fyker som en oioi rundt om. Så når han forsvinner utenfor kameravinkelen der ute, er det ofte ganske lurt å gå inn og ta en titt. ;)

Hehe, unnskyld, men jeg må le litt her :D det høres jo ut som en fantastisk liten krabat du har. Travel, men skjønn :)

Jeg visste ikke hvor gammel han er, og ser jo at saken er en helt annen enn med et spedbarn.

Vi har måttet kaste alle prinsipper på båten og gå til innkjøp av babysafe med sele. Jeg tror det er at hun vet at hun ikke klarer å reise seg, for med safe sover hun godt natten gjennom, mens uten så turner hun rundt og får bare oppstykket søvn. Når hun har kommet inn i et godt sovemønster ligger hun i safen uten festet sele, men med jamne mellomrom må hun liksom 'hentes litt inn igjen' ved å være festet en periode.

Hun har også gått fra hun var 11,5 mnd, og det er TRAVELT :) gøy, men utrolig travelt og jeg ser ikke helt hvordan vi hadde klart oss uten 2 x 1,5 times dupper i løpet av dagen. Det trenger både mamma og snupp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...