Mineto Skrevet 29. desember 2013 #151 Skrevet 29. desember 2013 Hvorfor kan det ikke bare være greit at vi kvinner velger ulikt? At vi liker forskjellige ting? At vi prioriterer ulikt... At vi rett og slett ER ulike. Hvorfor skal vi alle ha like liv og lik hverdag? Ingen hjemmeværende rakker ned på utearbeidene - hvor i såfall?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #152 Skrevet 29. desember 2013 Jeg ser ikke ned på hjemmeværende. Men selv er jeg stolt over, og glad for at jeg er en del av et samfunn hvor jobb er normalen. På den måten føler jeg meg nok "viktigere" for samfunnet enn hjemmeværende. Jeg har en høy arbeidsmoral. Folk som ufrivillig er arbeidsløse kan fort føle at de faller utenfor samfunnet og det fellesskapet som arbeid fører med seg. Som igjen KAN føre til depresjon, lav selvfølelse og lav verdighetsfølelse. Dette er ikke noe nytt; det er også grunnen til at det er stort fokus på tilrettelegging for at sykmeldte skal kunne jobbe noe, om bare 20 %. Nå er ikke du ufrivillig arbeidsledig, så du klarer deg nok. Men jeg vil tro du går glipp av et viktig sosialt fellesskap og kognitiv stimulans, samtidig som du merker at andre "ser ned" på deg. Noe som ikke kan være en god følelse... Anonymous poster hash: a43ca...b70
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #153 Skrevet 29. desember 2013 Hvorfor kan det ikke bare være greit at vi kvinner velger ulikt? At vi liker forskjellige ting? At vi prioriterer ulikt... At vi rett og slett ER ulike. Hvorfor skal vi alle ha like liv og lik hverdag? Ingen hjemmeværende rakker ned på utearbeidene - hvor i såfall? Så du har ikke fått med deg de hånlige innleggene fra hjemmeværende mødre som mener at de er myyyyye mer glad i barna sine siden de er hjemme enn sånne egoistiske karrieremødrene. Ikke tro at hjemmeværende mødre ikke forherliger egne valg og ser ned på andre. Anonymous poster hash: 0412e...9a6
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #154 Skrevet 29. desember 2013 Hvorfor kan det ikke bare være greit at vi kvinner velger ulikt? At vi liker forskjellige ting? At vi prioriterer ulikt... At vi rett og slett ER ulike. Hvorfor skal vi alle ha like liv og lik hverdag? Ingen hjemmeværende rakker ned på utearbeidene - hvor i såfall? Så du har ikke fått med deg de hånlige innleggene fra hjemmeværende mødre som mener at de er myyyyye mer glad i barna sine siden de er hjemme enn sånne egoistiske karrieremødrene. Ikke tro at hjemmeværende mødre ikke forherliger egne valg og ser ned på andre. Anonymous poster hash: 0412e...9a6 Enig med deg! Anonymous poster hash: a43ca...b70
Mineto Skrevet 29. desember 2013 #155 Skrevet 29. desember 2013 Jeg ser ikke ned på hjemmeværende. Men selv er jeg stolt over, og glad for at jeg er en del av et samfunn hvor jobb er normalen. På den måten føler jeg meg nok "viktigere" for samfunnet enn hjemmeværende. Jeg har en høy arbeidsmoral. Folk som ufrivillig er arbeidsløse kan fort føle at de faller utenfor samfunnet og det fellesskapet som arbeid fører med seg. Som igjen KAN føre til depresjon, lav selvfølelse og lav verdighetsfølelse. Dette er ikke noe nytt; det er også grunnen til at det er stort fokus på tilrettelegging for at sykmeldte skal kunne jobbe noe, om bare 20 %. Nå er ikke du ufrivillig arbeidsledig, så du klarer deg nok. Men jeg vil tro du går glipp av et viktig sosialt fellesskap og kognitiv stimulans, samtidig som du merker at andre "ser ned" på deg. Noe som ikke kan være en god følelse...Anonymous poster hash: a43ca...b70 Hvordan kan du sette deg i rang i forhold til en hjemmeværende og mene at du "føler deg viktigere for samfunnet"? Om ikke det er å se ned på og undervurdere andres valg, så vet jeg ikkehva det er. Det hadde kanskje hjulpet for hele vetdens befolkning om du sluttet å tro at du var viktigere enn noen annen. Mistenker at det er flere her som kommer til å få seg et lite sjokk den dagen de innser at man ikke ER jobben sin. At verdien man har som menneske ikke kan måles i utbetalingene som kommer hver måned. Og at den verdien er like stor, enten du er vaskehjelp eller aksjemegler.
Mineto Skrevet 29. desember 2013 #156 Skrevet 29. desember 2013 Hvorfor kan det ikke bare være greit at vi kvinner velger ulikt? At vi liker forskjellige ting? At vi prioriterer ulikt... At vi rett og slett ER ulike. Hvorfor skal vi alle ha like liv og lik hverdag? Ingen hjemmeværende rakker ned på utearbeidene - hvor i såfall? Så du har ikke fått med deg de hånlige innleggene fra hjemmeværende mødre som mener at de er myyyyye mer glad i barna sine siden de er hjemme enn sånne egoistiske karrieremødrene. Ikke tro at hjemmeværende mødre ikke forherliger egne valg og ser ned på andre.Anonymous poster hash: 0412e...9a6 Enig med deg!Anonymous poster hash: a43ca...b70 Hvem, hva, hvor?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #157 Skrevet 29. desember 2013 Jeg ser ikke ned på hjemmeværende. Men selv er jeg stolt over, og glad for at jeg er en del av et samfunn hvor jobb er normalen. På den måten føler jeg meg nok "viktigere" for samfunnet enn hjemmeværende. Jeg har en høy arbeidsmoral. Folk som ufrivillig er arbeidsløse kan fort føle at de faller utenfor samfunnet og det fellesskapet som arbeid fører med seg. Som igjen KAN føre til depresjon, lav selvfølelse og lav verdighetsfølelse. Dette er ikke noe nytt; det er også grunnen til at det er stort fokus på tilrettelegging for at sykmeldte skal kunne jobbe noe, om bare 20 %. Nå er ikke du ufrivillig arbeidsledig, så du klarer deg nok. Men jeg vil tro du går glipp av et viktig sosialt fellesskap og kognitiv stimulans, samtidig som du merker at andre "ser ned" på deg. Noe som ikke kan være en god følelse...Anonymous poster hash: a43ca...b70 Hvordan kan du sette deg i rang i forhold til en hjemmeværende og mene at du "føler deg viktigere for samfunnet"? Om ikke det er å se ned på og undervurdere andres valg, så vet jeg ikkehva det er. Det hadde kanskje hjulpet for hele vetdens befolkning om du sluttet å tro at du var viktigere enn noen annen. Mistenker at det er flere her som kommer til å få seg et lite sjokk den dagen de innser at man ikke ER jobben sin. At verdien man har som menneske ikke kan måles i utbetalingene som kommer hver måned. Og at den verdien er like stor, enten du er vaskehjelp eller aksjemegler. Jeg føler jo at jeg bidrar mer til fellesskapet ved å jobbe enn å gå hjemme. Det skal godt gjøres å argumentere mot det. Hvis alle hadde jobbet fremfor å gå hjemme, ville det ikke gitt store samfunnsmessige konsekvenser. Omvendt, derimot... Så det er ikke snakk om at jeg personlig rangerer meg selv høyere, det er sett ut i fra et økonomisk, samfunnsmessig perspektiv. Jeg har heller ikke sagt at jeg har forskjellig verdisyn på aksjemeglere og renholdere. Elsker renholderne på jobben min; de sørger for et rent,pent og ryddig arbeidsmiljø for meg:) Samtidig er det lov være stolt av egen profesjon og eget yrke. Og det er jeg!! Anonymous poster hash: a43ca...b70
Sokkedyret Skrevet 29. desember 2013 #158 Skrevet 29. desember 2013 Jeg skulle gjerne vært hjemmeværende noen år mens jeg hadde små barn. (Har ikke barn enda, men ser for meg at det er kjekt). Man har da mange mange år igjen å jobbe og "bidra til samfunnet" når barna blir litt større. Jeg håper jeg kan få muligheten til å være hjemmeværende, evt jobbe deltid når jeg har små barn!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #159 Skrevet 29. desember 2013 En skam at folk ikke respekterer andres valg! Jeg har aldri sagt eller skrevet noe nedsettend om arbeidende mødre, de har min fulle respekt.. Ikke alle har mulighet eller lyst til å være hjemmeværend noen år. Jeg kan ikke helt se at det er noe problem at enkelte er hjemme eller jobber deltid noen år. Jeg kommer trolig til å jobbe i 30 år til når jeg er ferdig med å gå hjemme med barn. Kommer trolig til å jobbe utover pensjonalder også hvis helsa holder lenge nok. Må vel være bedre enn å brenne lyset i begge ender nå og kansje ende opp både skillt og ufør! Jeg ble ufordragelig da jeg jobbet, og utifra det jeg leser av enkelte bittre kvinnfolk her inne så tyder det på at det kansje virker sånn inn på andre. De bør virkelig gå inn i seg selv og hvilket menneskesyn de har! En annen ting, ikke alle er sosialister, jeg er en typisk borgelig velger og en av ting som vi ønsker er valgfrihet og økt privatisering. Dvs, ikke på bekostning av velferdstaten, men en mulighet til å kynne kjøpe private tjenester, feks privat skoler, sykehjem, sykehus osv. HI Anonymous poster hash: 9bd9c...2e3
Hjertefru Skrevet 29. desember 2013 #160 Skrevet 29. desember 2013 En skam at folk ikke respekterer andres valg! Jeg har aldri sagt eller skrevet noe nedsettend om arbeidende mødre, de har min fulle respekt.. Ikke alle har mulighet eller lyst til å være hjemmeværend noen år. Jeg kan ikke helt se at det er noe problem at enkelte er hjemme eller jobber deltid noen år. Jeg kommer trolig til å jobbe i 30 år til når jeg er ferdig med å gå hjemme med barn. Kommer trolig til å jobbe utover pensjonalder også hvis helsa holder lenge nok. Må vel være bedre enn å brenne lyset i begge ender nå og kansje ende opp både skillt og ufør! Jeg ble ufordragelig da jeg jobbet, og utifra det jeg leser av enkelte bittre kvinnfolk her inne så tyder det på at det kansje virker sånn inn på andre. De bør virkelig gå inn i seg selv og hvilket menneskesyn de har! En annen ting, ikke alle er sosialister, jeg er en typisk borgelig velger og en av ting som vi ønsker er valgfrihet og økt privatisering. Dvs, ikke på bekostning av velferdstaten, men en mulighet til å kynne kjøpe private tjenester, feks privat skoler, sykehjem, sykehus osv. HIAnonymous poster hash: 9bd9c...2e3 Bekymringsfullt hvis et sånt reduksjonistisk menneskesyn overføres til barna, helt enig. Morsomste argumentet her er de som jobber for å ta vare på velferdsstaten. Har jobbet full tid i over 20 år, og har aldri tenkt et sekund at: "nå må jeg gå på jobb for velferdsstatens skyld". Sånn tror jeg ikke noen tenker. Det er vel heller andre grunner til at vi må gå på jobben tenker jeg. Som har med mer egoistiske motiv å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #161 Skrevet 29. desember 2013 En skam at folk ikke respekterer andres valg! Jeg har aldri sagt eller skrevet noe nedsettend om arbeidende mødre, de har min fulle respekt.. Ikke alle har mulighet eller lyst til å være hjemmeværend noen år. Jeg kan ikke helt se at det er noe problem at enkelte er hjemme eller jobber deltid noen år. Jeg kommer trolig til å jobbe i 30 år til når jeg er ferdig med å gå hjemme med barn. Kommer trolig til å jobbe utover pensjonalder også hvis helsa holder lenge nok. Må vel være bedre enn å brenne lyset i begge ender nå og kansje ende opp både skillt og ufør! Jeg ble ufordragelig da jeg jobbet, og utifra det jeg leser av enkelte bittre kvinnfolk her inne så tyder det på at det kansje virker sånn inn på andre. De bør virkelig gå inn i seg selv og hvilket menneskesyn de har! En annen ting, ikke alle er sosialister, jeg er en typisk borgelig velger og en av ting som vi ønsker er valgfrihet og økt privatisering. Dvs, ikke på bekostning av velferdstaten, men en mulighet til å kynne kjøpe private tjenester, feks privat skoler, sykehjem, sykehus osv. HIAnonymous poster hash: 9bd9c...2e3 Bekymringsfullt hvis et sånt reduksjonistisk menneskesyn overføres til barna, helt enig. Morsomste argumentet her er de som jobber for å ta vare på velferdsstaten. Har jobbet full tid i over 20 år, og har aldri tenkt et sekund at: "nå må jeg gå på jobb for velferdsstatens skyld". Sånn tror jeg ikke noen tenker. Det er vel heller andre grunner til at vi må gå på jobben tenker jeg. Som har med mer egoistiske motiv å gjøre. Det tror jeg også, jeg jobbet for pengene, før barna og huset overveldet meg likte jeg også å jobbe med eldre pleietrengende, men med mindr søvn, mer stress og at man hele tiden føler seg utilstrekkerlig så synes jeg ikke jobben ga noe positivt, det var ikke verdt det. Mye av skylden må nedskjæring i kommunen også ta skylden for, fryktelig når man på enkelte ruter kun har 5 minutter på seg til å hive i en pasient noen piller og tømme en urinpose. Jeg spekuler på hvor de som kommer med kritikken jobber. Så veldig sosialt var det heller ikke, stille rapport, fyke inn og ut dørene til syke og demente, aldri tid til å hverken trøste eller lytte. Har mye mer igjen for besøke de to eldre jeg besøker fast nå. Kunne kansje jobbet i butikk, kontor, men nå er det ikke den utdannelsen jeg valgte. Jeg har begynt å snuse litt på noen NKI studier, eventuelt vurderer jeg å studere noe helt annet når jeg er ferdig med permisjonen med den jeg har i magen nå. Hi Anonymous poster hash: 9bd9c...2e3
overlord Skrevet 29. desember 2013 #162 Skrevet 29. desember 2013 En skam at folk ikke respekterer andres valg! Jeg har aldri sagt eller skrevet noe nedsettend om arbeidende mødre, de har min fulle respekt.. Ikke alle har mulighet eller lyst til å være hjemmeværend noen år. Jeg kan ikke helt se at det er noe problem at enkelte er hjemme eller jobber deltid noen år. Jeg kommer trolig til å jobbe i 30 år til når jeg er ferdig med å gå hjemme med barn. Kommer trolig til å jobbe utover pensjonalder også hvis helsa holder lenge nok. Må vel være bedre enn å brenne lyset i begge ender nå og kansje ende opp både skillt og ufør! Jeg ble ufordragelig da jeg jobbet, og utifra det jeg leser av enkelte bittre kvinnfolk her inne så tyder det på at det kansje virker sånn inn på andre. De bør virkelig gå inn i seg selv og hvilket menneskesyn de har! En annen ting, ikke alle er sosialister, jeg er en typisk borgelig velger og en av ting som vi ønsker er valgfrihet og økt privatisering. Dvs, ikke på bekostning av velferdstaten, men en mulighet til å kynne kjøpe private tjenester, feks privat skoler, sykehjem, sykehus osv. HI Anonymous poster hash: 9bd9c...2e3 Hadde flere mødre valgt som deg kunne vi ikke ha opprettholdt velferdsstaten slik den er i dag.
overlord Skrevet 29. desember 2013 #163 Skrevet 29. desember 2013 Dersom man syns den jobben man har er for travel mens man har små barn hjemme er det jo grep man kan ta som er mindre drastiske enn å slutte i arbeid. Selv byttet jeg jobb og kjenner mange som har gjort det samme. Når ungene blir eldre kommer jeg til å skifte igjen da den jobben jeg har nå er mindre utfordrende enn det jeg ønsker på sikt, men perfekt for å ivareta sjelefred nå som hjemmet ikke akkurat er en fredelig oase.
Mineto Skrevet 29. desember 2013 #164 Skrevet 29. desember 2013 Jeg ser ikke ned på hjemmeværende. Men selv er jeg stolt over, og glad for at jeg er en del av et samfunn hvor jobb er normalen. På den måten føler jeg meg nok "viktigere" for samfunnet enn hjemmeværende. Jeg har en høy arbeidsmoral. Folk som ufrivillig er arbeidsløse kan fort føle at de faller utenfor samfunnet og det fellesskapet som arbeid fører med seg. Som igjen KAN føre til depresjon, lav selvfølelse og lav verdighetsfølelse. Dette er ikke noe nytt; det er også grunnen til at det er stort fokus på tilrettelegging for at sykmeldte skal kunne jobbe noe, om bare 20 %. Nå er ikke du ufrivillig arbeidsledig, så du klarer deg nok. Men jeg vil tro du går glipp av et viktig sosialt fellesskap og kognitiv stimulans, samtidig som du merker at andre "ser ned" på deg. Noe som ikke kan være en god følelse...Anonymous poster hash: a43ca...b70 Hvordan kan du sette deg i rang i forhold til en hjemmeværende og mene at du "føler deg viktigere for samfunnet"?Om ikke det er å se ned på og undervurdere andres valg, så vet jeg ikkehva det er. Det hadde kanskje hjulpet for hele vetdens befolkning om du sluttet å tro at du var viktigere enn noen annen. Mistenker at det er flere her som kommer til å få seg et lite sjokk den dagen de innser at man ikke ER jobben sin. At verdien man har som menneske ikke kan måles i utbetalingene som kommer hver måned. Og at den verdien er like stor, enten du er vaskehjelp eller aksjemegler. Jeg føler jo at jeg bidrar mer til fellesskapet ved å jobbe enn å gå hjemme. Det skal godt gjøres å argumentere mot det. Hvis alle hadde jobbet fremfor å gå hjemme, ville det ikke gitt store samfunnsmessige konsekvenser. Omvendt, derimot... Så det er ikke snakk om at jeg personlig rangerer meg selv høyere, det er sett ut i fra et økonomisk, samfunnsmessig perspektiv. Jeg har heller ikke sagt at jeg har forskjellig verdisyn på aksjemeglere og renholdere. Elsker renholderne på jobben min; de sørger for et rent,pent og ryddig arbeidsmiljø for meg:) Samtidig er det lov være stolt av egen profesjon og eget yrke. Og det er jeg!!Anonymous poster hash: a43ca...b70 Dette er da ingen kritikk mot din stolthet av profesjon og yrke. Kjempeflott at du lever et meningsfylt liv! Det er vel en stor del av selve meningen med det hele. Jeg tror forøvrig at du i løpet av din tid på jorden kommer til å bli klar over at viktigheten i det mennesker gjør, og verdien i hvert menneske, ikke nødvendigvis har noe med innbetalte skattekroner til staten å gjøre. Og at heller ikke samfunnsmessig nytte alltid står i samsvar med kroner og øre overført til statens konto. Det er jo ikke snakk om at "alle skal gå hjemme" nå, fordi noen få revolusjonære kvinnfolk ønsker å oppdra barn selv. Ingen fare for at det skjer! Du nevner jo selv stolthet og nytte som argumentasjon for å være i lønnet arbeid. Inspirerer jeg såpass mye med min livsstil at du står i fare for å velge en ny vei? Og hva mener du egentlig med det? "Gå hjemme"? Tror du det er det jeg gjør... Går hjemme... Nei, det er virkelig noe jeg gjør veldig lite av. Men, OK. Om vi nå skal prate ditt språk. Og se på de økonomiske perspektivene her. Har du barn i barnehage? På SFO? Isåfall må jeg skuffe deg med å opplyse at jeg er samfunnsmessig økonomisk verdt mer enn deg. Du kan lese innlegget jeg har skrevet på side 8. Hva om du blir syk? Ikke fordi jeg tror du vil bli ufør med det første, men du vet. Livet skjer. Hva er du verdt da? Ikke sånn personlig altså. Bare rent samfunnsmessig økonomisk. Hva er du verdt? Da er jeg nemlig verdt mer enn deg. Hva om du pensjonerer deg tidligere enn meg? Hva om JEG holder ut ti år lenger enn deg - hva vil du da være verdt i mellomtiden? Og hva vet du egentlig om meg, og hva jeg tilfører felleskapet? Hva jeg gjør for samfunnet vi begge lever i. I min bok handler det nemlig om gjerninger. Hva vi gjør for hverandre, store som små Ikke først og fremst om skattekroner.
FruSprudle Skrevet 29. desember 2013 #165 Skrevet 29. desember 2013 (endret) Akk og ve, og huttemegtu for en diskusjon dette ble.. Tenk hvis alle kunne feie for egen dør, istedet for å mene så mangt og ikke minst så bastant, hva som er det rette å gjøre. Det er ingen fasit på dette temaet. (Som på dette forumet stadig blir diskutert i fillebiter, uten at man noengang kommer noen vei..) Det er ikke noe poeng i å argumentere med: "Hadde alle gått hjemme som deg hadde ikke velferdsstaten gått rundt" etc. For hver eneste kvinne med barn i dette landet kommer aldri noensinne til å gå hjemme samtidig. Alt blåses opp til det ugjenkjennelige, og sinte bitre damer taster i vei og mener litt for mye om litt for mange. Det er bare trist. La alle leve slik de vil, så lenge de ikke skader andre. Og hva med å vise litt forståelse og positivitet? (Har i de 5 årene jeg har vært innom her ment at det har generelt vært altfor lite slikt å spore her inne..) Ha en fortsatt nydelig jul og et godt nytt år alle sammen :-) Måtte de som trenger det bli rammet av akutt medmenneskelighet og et lysere sinn... ;-) Endret 29. desember 2013 av FruSprudle
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #166 Skrevet 29. desember 2013 Akk og ve, og huttemegtu for en diskusjon dette ble.. Tenk hvis alle kunne feie for egen dør, istedet for å mene så mangt og ikke minst så bastant, hva som er det rette å gjøre. Det er ingen fasit på dette temaet. (Som på dette forumet stadig blir diskutert i fillebiter, uten at man noengang kommer noen vei..) Det er ikke noe poeng i å argumentere med: "Hadde alle gått hjemme som deg hadde ikke velferdsstaten gått rundt" etc. For hver eneste kvinne med barn i dette landet kommer aldri noensinne til å gå hjemme samtidig. Alt blåses opp til det ugjenkjennelige, og sinte bitre damer taster i vei og mener litt for mye om litt for mange. Det er bare trist. La alle leve slik de vil, så lenge de ikke skader andre. Og hva med å vise litt forståelse og positivitet? (Har i de 5 årene jeg har vært innom her ment at det har generelt vært altfor lite slikt å spore her inne..) Ha en fortsatt nydelig jul og et godt nytt år alle sammen :-) Måtte de som trenger det bli rammet av akutt medmenneskelighet og et lysere sinn... ;-) Koz og klemz og du har ikke skjønt noe som helst..alt kan ikke være bare blomster og regnbuer bestandig. Noen ting er viktige å diskutere! Anonymous poster hash: af7e7...255
overlord Skrevet 29. desember 2013 #167 Skrevet 29. desember 2013 Sterke meninger og et sterkt samfunnsengasjement er ikke synonymt med et mørkt sinn, FruSprudle!
overlord Skrevet 29. desember 2013 #168 Skrevet 29. desember 2013 Og slett ikke synonymt med mangel på medmenneskelighet.
Mineto Skrevet 29. desember 2013 #169 Skrevet 29. desember 2013 Sterke meninger og et sterkt samfunnsengasjement er ikke synonymt med et mørkt sinn, FruSprudle! Er en arbeidende mor synonymt med en samfunnsengasjert kvinne?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #171 Skrevet 29. desember 2013 Om noen er hjemme med barnet sitt eller ikke er ikke noe jeg skal mene så mye om, men det jeg vil ha meg frabedt er argumentet om at dere sparer staten for penger. Det er det latterligste jeg hører. En fulltidsansatt mor genererer mer skatteinntekter for staten enn det en barnehageplass koster. Alle kan ikke være hjemme med barna sine, da kollapser velferdsstaten Norge innen få tiår. Anonymous poster hash: e65fa...2bb Og dette er altså riv ruskende FEIL. Det koster staten mye mer med en barnehageplass for ett- og toåringer, enn hva det koster staten å betale ut kontantstøtte til en hjemmearbeidende mamma. Og det inkludert innbetaling av skatt for de arbeidende. Les her, så får du hele regnestykket: "Ifølge Kunnskapsdepartementets beregninger koster driften av en heltids barnehageplass 201.700 kroner i året. Summen ligger skyhøyt over hva det koster å dele ut kontantstøtte til et barn i samme alder." "Det er flest mødre som er hjemme og passer kontantstøttebarn. I 2012 betalt hver kvinne i gjennomsnitt 70 300 kroner i skatt – omtrent halvparten av den gevinsten det offentlige får ved å utbetale kontantstøtte fremfor å tilby barnehageplass fra neste høst."http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Okt-kontantstotte-kan-vare-god-butikk-for-staten--7398845.html#.UsBPuMu9KK0 Nei, det er faktisk ikke det i mitt tilfelle. Husk på at i referansen din snakker de om gjennomsnittlig skatteinntekt/kvinne, men ikke om skatteinntekt for fertile, utdannede kvinner isolert, som blir det rette her. Jeg jobber som lege og jeg betaler 350 000,- i skatt årlig. Dette vil si at om jeg har mitt barn i barnehagen istedet for hjemme med meg og kontantstøtte så tjener staten såklart på dette. I en slik diskusjon kan man ikke snakke om hva HVER kvinne i dette lanet betaler i skatt i gjennomsnitt, men man må se på den gruppen av kvinner dette gjelder for; nemlig fertile, ferdigutdannede kvinner, og der er nok skatten høyere. Jeg mener at artikkelen i aftenposten som du refererer til er vranglære. Anonymous poster hash: e65fa...2bb
Mineto Skrevet 29. desember 2013 #172 Skrevet 29. desember 2013 Om noen er hjemme med barnet sitt eller ikke er ikke noe jeg skal mene så mye om, men det jeg vil ha meg frabedt er argumentet om at dere sparer staten for penger. Det er det latterligste jeg hører. En fulltidsansatt mor genererer mer skatteinntekter for staten enn det en barnehageplass koster. Alle kan ikke være hjemme med barna sine, da kollapser velferdsstaten Norge innen få tiår. Anonymous poster hash: e65fa...2bb Og dette er altså riv ruskende FEIL. Det koster staten mye mer med en barnehageplass for ett- og toåringer, enn hva det koster staten å betale ut kontantstøtte til en hjemmearbeidende mamma. Og det inkludert innbetaling av skatt for de arbeidende. Les her, så får du hele regnestykket: "Ifølge Kunnskapsdepartementets beregninger koster driften av en heltids barnehageplass 201.700 kroner i året. Summen ligger skyhøyt over hva det koster å dele ut kontantstøtte til et barn i samme alder." "Det er flest mødre som er hjemme og passer kontantstøttebarn. I 2012 betalt hver kvinne i gjennomsnitt 70 300 kroner i skatt – omtrent halvparten av den gevinsten det offentlige får ved å utbetale kontantstøtte fremfor å tilby barnehageplass fra neste høst."http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Okt-kontantstotte-kan-vare-god-butikk-for-staten--7398845.html#.UsBPuMu9KK0 Nei, det er faktisk ikke det i mitt tilfelle. Husk på at i referansen din snakker de om gjennomsnittlig skatteinntekt/kvinne, men ikke om skatteinntekt for fertile, utdannede kvinner isolert, som blir det rette her. Jeg jobber som lege og jeg betaler 350 000,- i skatt årlig. Dette vil si at om jeg har mitt barn i barnehagen istedet for hjemme med meg og kontantstøtte så tjener staten såklart på dette. I en slik diskusjon kan man ikke snakke om hva HVER kvinne i dette lanet betaler i skatt i gjennomsnitt, men man må se på den gruppen av kvinner dette gjelder for; nemlig fertile, ferdigutdannede kvinner, og der er nok skatten høyere. Jeg mener at artikkelen i aftenposten som du refererer til er vranglære. Anonymous poster hash: e65fa...2bb Så du tror at de fleste fertile kvinner her har en inntekt på rundt en million i året? Og at det er dette som burde være det ledende eksempelet? Mener du virkelig at en ferdig utdannet kvinne i fertil alder, med små barn, IKKE kan ta seg ulønnet permisjon i noen år? Ettersom velferdsstaten da vil kollapse? I såfall er det kommunisme du etterspør, og jeg vet ærlig talt ikke om folket henger på.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #173 Skrevet 29. desember 2013 De fleste damer med barn i barnehage i Norge som er i jobb tjener under halvparten av du lege med en mill over her..... Så regnestykke om hvem som koster mest er helt rett. Jeg har to unger hjemme , får ikke noe utenom barnetrygd som alle får mens du får ca 7200kr dekket av staten pr barn i barnehage. Anonymous poster hash: ac709...232
Mineto Skrevet 30. desember 2013 #174 Skrevet 30. desember 2013 De fleste damer med barn i barnehage i Norge som er i jobb tjener under halvparten av du lege med en mill over her..... Så regnestykke om hvem som koster mest er helt rett. Jeg har to unger hjemme , får ikke noe utenom barnetrygd som alle får mens du får ca 7200kr dekket av staten pr barn i barnehage.Anonymous poster hash: ac709...232 Og i overkant av 15 000 for hvert barn under tre år. I måneden altså.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #175 Skrevet 30. desember 2013 Huff og huff for noen latterlige svar og argumenter enkelte kommer med....må nesten le! lyser bitterhet og misunnelse lang vei her! Ikke bidrar til samfunnet?! Stakkars.... Nei HI, du er kjempe heldig som har muligheten, bare og nyte det. Og en annen ting, å være husmor og mamma er verdens hardeste og viktigste jobb. Så grine biterne her kan gå å ta seg en bolle. Godt nyttår Anonymous poster hash: ba7bb...efc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå