Gå til innhold

Kan Wikipedia brukes som kilde i en oppgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten del av teksten/info er funnet på Wikipedia, går det?

Er en fagtekst.

Anonymous poster hash: 1a9bb...165

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes ikke det. Wikipefia oppgir kildene sine, så bruk hellerdem.

Skrevet

Ikke om du forventer noen god karakter.

Anonymous poster hash: c825a...6d7

Skrevet

Nei det kan trekke veldig ned. Da jeg studerte visste vi at sensorene alltid leste kildehenvisningene først, men det er ikke likt for alle studieretninger. Wikipedia er uansett for usikkert for seriøse tekster, og en har mye mer igjen for å gå direkte til orginalkildene som wikipedia selv oppgir noen ganger. 

Skrevet

En liten del av teksten/info er funnet på Wikipedia, går det?

Er en fagtekst.

Snart blir nok wikipedia like anerkjent som andre internettkilder, men foreløpig anbefaler jeg å sjekke det samme emnet på store norske leksikon.

Det er et dårligere leksikon, men mer anerkjent.

Ellers er nok trikset å bruke wikipedia som utgangspunkt - les kildehenvisningene nederst i artikkelen og bruk den kilden.

Ellers er det greit å hente bilder o.l. derfra. (Sist jeg studerte var det foreleseren min som hadde skrevet opp til flere av artiklene på wikipedia...)

Anonymous poster hash: d7dbf...9ca

Annonse

Skrevet

Takk for svar, var det jeg tenkte.

Men noen som kan hjelpe meg  å finne originalkilde?

http://no.wikipedia.org/wiki/Lek - er betydningen av ordet, og avsnittet "lek hos barn" jeg er ut etter.

Skrevet

Vil du ha en definisjon av ordet "lek"?

Hva med bare å bruke bokmålsordboka om du skriver på bokmål?

Anonymous poster hash: c825a...6d7

Skrevet

Ville aldri brukt Wikipedia som kilde. Jeg studerer ved UiO og vi har fått beskjed om at det er noe av det dummeste man kan bruke i en oppgave.

Anonymous poster hash: eeda3...43a

Skrevet

Da jeg gikk på høgskolen var noe av det første de sa i sammenheng med oppgaver at Wikipedia IKKE er en pålitelig kilde og dermed ikke skal brukes i oppgaver. Hadde aldri gjort det! Tror du i verste fall kan stryke på det. Det er noe som kalles for kildekritikk ;)

Anonymous poster hash: e4a52...bc0

Skrevet

Nope, ville jeg ikke gjort hvis jeg var deg.

Skrevet

Ville aldri brukt Wikipedia som kilde. Jeg studerer ved UiO og vi har fått beskjed om at det er noe av det dummeste man kan bruke i en oppgave.

Anonymous poster hash: eeda3...43a

Jeg har undervist mye på UiO og ville godtatt bruk av wikipedia som kilde, dersom den var kildet korrekt med dato og årstall. Wikipedia er etterhvert blitt et meget godt og kurert online leksikon, men man bør være kildekritisk til dette som med alle andre kilder, selvfølgelig.

Bruk av kilder som wikipedia, kan understøtte allmengyldigheten til det der skrives om, som f.eks hva betyr ordet lek. Ville reagert om man brukte wikipedia som hovedkilde, eller kildet spesifikke ting hvor det ville være naturlig å bruke originalkilde. HI kan absolutt bruke wiki, eller ordboka/leksikon innenfor det fagfeltet jeg underviser i :)

Lykke til med oppgaven HI

Anonymous poster hash: 0ba98...038

Annonse

Skrevet

Jeg sitter for øyeblikket og sensurerer eksamensoppgaver ved UiO og jeg godtar generelt sett ikke henvisninger til Wikipedia dia. Det forteller meg at studenten ikke har lest pensum og ikke har oversikt over hva som er de riktige referansene.

Det kommer likevel an på hva det er snakk om. Om du definerer sentral fagterminologi eller viktige begreper som er omtalt i pensum med henvisning til Wikipedia trekker det veldig ned. Om du presiserer fødselsår og fødested til en sentral person er det helt greit.

Skrevet

Studerer ved UIT og vi har fått beskjed om at Wikipedia ikke er en godkjent kilde

Anonymous poster hash: 8abd2...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...