Gå til innhold

Hvordan står det til med økonomien deres nå i romjulen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer dere dere økonomisk nå i romjulen og når vi går inn i nyttårsdagene?

Jeg er alenemor og har vært sparsom i hele desember. Vi har ikke manglet noe, men tar ikke av. Nå i romjulen spiser vi mye rester av julematen.

Har fått litt mathjelp av en lokal kirke.

Hvis noen har noen gode spareråd så bare kom med dem :)

Anonymous poster hash: e26d7...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomisk har vi det godt. Blir litt trangt i to uker nå frem mot lønning, men det er fordi vi skal spare så mye penger. Selvforskyldt altså. Satt av 25 000 kroner nå i desember, prøver å lage en bufferkonto. Vi har god økonomi, to voksne, ingen barn ennå

Mitt råd, sett av et fast beløp på sparing hver måned. Lag billig mat, Kjør minst mulig bil for å spare bensin. Se i fryser og skap, du har sikkert mer mat enn du tror

Klem til deg

Anonymous poster hash: 08b88...56c

Skrevet

Takk for tilbakemelding :)

Noen andre?

Dere jenter her inne er så flinke og har så mange gode sparetips :)

Skrevet

Bak eget brød, frys ned. Har spart masse penger på dette, og spiser sunnere. Kjøp brukte klær og arv fra slekt og venner. Bedre både for miljø og lommebok.

Anonymous poster hash: b2090...a06
Skrevet

Jeg har nettopp hatt meg en real opprydning i bod og garasje, ble totalt 14000 i inntjening etter jeg solgte alt på finn:)

Skrevet

Veldig bra! Er alenemor med to barn. Jobber 75%, får litt os, og lån fra lånekassa. Planen de andre mnd er å spare pengene fra lånekassa, men det har jeg ikke klart i desember. Men jeg har så det holder til mat og morsomme ting i to uker til når neste lønning kommer. 

Anonymous poster hash: a578f...9e5
Skrevet

Vi har ikke brukt spesielt mye i jula egentlig, kjøper kun til barn, så det begrenser seg. Jeg er flink å handle inn hele året hvis det er tilbud slik at jeg ikke har mange presanger jeg må kjøpe med desemberlønnen.

Vi var invitert både julaften og 2. juledag, så ingen pengebruk der heller (svigers hadde blitt dødsfornærmet bare ved antydning at vi vil bidra). Så egentlig har vi mer penger nå enn en vanlig måned og vi har ganske grei økonomi også ellers.

Jeg er litt sparsomlig, vi sløser lite. Bevisst forbruk, ikke impulsshopping. Ting som å skru av lys i rommet man ikke er i, senke temperaturen i rom der man ikke er så mye, generelt fyre mindre, helt greit med en genser om vinter, trenger ikke ha 25 grader inne slik at man kan gå rundt i bikini. Sjekk om du har abonnemang du kan/vil kutte ut, kanskje billigere strømleverandør? Sjekk banken din og betingelsene for lånet! Kan være flere tusen å spare der. Alt dette er selvsagt ting som lønner seg på sikt, de er ikke en quick-fix for 2 uker.

Spare penger en kort periode er nok begrenset til matbudsjett. Kjøp sesongvare, lag fra bunnen av. Toro er bare dyr, fult av fortykningsmidler og dritt. Lag litt enkel mat med poteter, frosne grønnsaker er ofte rimelig i forhold til fersk. Supper og gryteretter, har gjerne også fordelen å være litt snillere på kalorifronten enn all julemat og snop.

Skrevet

Jeg har nettopp hatt meg en real opprydning i bod og garasje, ble totalt 14000 i inntjening etter jeg solgte alt på finn:)

Det var jammen en bra idé. Dessuten frigjør det jo masse plass.

Skrevet

Er ikke super,men det går veldig bra, vi har mat i fryseren og skal bort på nyttårsaften,så ingen problem +  at vi har gavekort på europris som vi kan  kjøpe litt  godis,snacks og raketter til nyttårsaften :) får penger den 2 januar,så går nok bra da :)

Anonymous poster hash: ae662...14f
Skrevet

Merklig nok har vi ikke hatt så godt råd på evig lenge=) på tross av alle julegaver, yttertøy og nytt bilsete som har blitt kjøpt!!

Anonymous poster hash: ecfa7...959
Skrevet

Har du forslag til slike billige gryteretter?

Anonymous poster hash: 1f36e...cff

Skrevet

Har du forslag til slike billige gryteretter?

Anonymous poster hash: 1f36e...cff

Skrevet

fikk purring på siste husleia fra forje leiligheten min denne mnd så måtte ut med 9000 extra alltså betalte jeg nesten 23 tusen i leie denne mnd... så mekler gadd alltså ikke å ordne med avbetaling sån som hu sa hu skulle. så får min del er det trangt akkurat nå men sambo fikk dobbel lønn & vi reiser til svigers i morgen så da trenger jeg ikke bruke så mye penger før andre uka i januar & da kommer jo første lønna uansett :D så her er det vell både trangt & helt vanlig økonomi samtidig. veldig glad jeg har verdens beste samboer som ikke har noe imot å dekke min del av regningene om det trengs, jeg gjør naturligvis det samme for han om nødvendig. 

Skrevet

Vi har alt for god råd, så vi lever godt i romjulen og går inn i det nye året med voksende sparekonto.

Vi har ikke alltid hatt det lett, og da vi hadde dårlig råd skranket vi inn på absolutt alt. Ingen brus og kun saft som kosedrikk. Lagde mye mer hjemmelaget mat, fulgte med i tilbudsavisene og laget marokkanske utifra ukens tilbud. Var det noe som var ekstra billig frøs vi det ned.

Brød bakte jeg ett par ganger i uken, og det gikk mye mindre brød enn da vi kjøpte. Sparte nesten 150 kr i uka bare på å bake brød selv(Kjøpe aldri Kneipp, selv om det er billig).

Hadde også automatisk trekk fra kontoen hver gang jeg brukte bankkortet. Hver gang jeg handlet gikk 50 kr fra brukskonto til sparekonto. Skjedde at jeg måtte å "hente" pengene tilbake, men jeg tenkte meg mye mer om før eg handlet noe. En pakke tyggis kostet ikke lengre 10 kr, men 60. Så merket at jeg brukte kortet mye mindre og sluttet med de teite impulskjøpebe. Så fra å bruke kortet kanskje 10-15 ganger i uken, brukte jeg det ca. 3-5 ganger i uken etter det. Og jeg merka det godt! Alle pengene jeg tidligere hadde brukt på impulskjøp, ble til sparepenger så vi fikk spart litt krisesenter.så d vil jeg absolutt anbefale! :D

Anonymous poster hash: c8033...be1

Skrevet

Hehe økonomien ja😉 har 500kr som skal vare til 20 januar. Har klart å lage en fin jul for datteren min, men er utrolig kjedelig at jeg aldri kan gjøre noe ekstra for henne uten at vi får sånne perioder som ligger foran oss nå! Jeg skal unne meg å kjøpe en pakke stjerneskudd til henne til nyttårsaften, og så går det vel på et vis frem til den 20. Godt nyttår alle sammen🎆

Skrevet

Er blakk frem til 25. januar

Anonymous poster hash: 52bf0...c2c
Skrevet

Mange flotte og kreative sjeler her :)

Er så kjekt å lese alle tips og råd :D

Skrevet

Jo takk bare bra:) 700.000,- på sparekonto og 17.000 igjen på lønnskonto så det skal nok gå greit dette. Skal på januarsalg i London også så det er det rom for:)

Anonymous poster hash: eb7c6...7de

Skrevet

Sånn passe😉

Anonymous poster hash: 55a0b...f2a

Skrevet

Helt ok. Vi har ikke brukt så mye på julegaver i år, så derfor er økonomien bra akkurat nå. Men jeg vet at det kommer flere stygge regninger i januar, så det lønner seg å spare noen ekstra kroner til det. 

Skrevet

Helt ok egentlig. Jeg får lønn andre uka i januar. Men vi har både mat og penger på konto. Alt til nyttår er også handlet inn unntatt raketter, det ordner mannen når de begynner å selge på mandag :)

Mitt råd er å gå innom de forskjellige dagligvarebutikken å se etter varer som er satt ned pga av dato. Rett før jul fikk jeg handlet med meg 17 pakker med karbonadedeig fra gilde til 10 kr pakken, fryd den ned. I dag fikk jeg 1 kg med kyllingfilet til 30 kr, kjøpte flere pakker og fryser ned.

Ellers er jo mye av julemarked ganske billig, kjøp ribbe og fryd ned, samme gjelder kalkun.

Ellers så gå igjennom alle tilbudsaviser her kan du spare møteplass handl mye av butikkenes egne merker like bra, ofte bedre og billigere :)

Sørg for å bruk opp alle rester. Mye kan brukes til lunsj neste dag, kjøttrester funker på skiva eller på pizza.

Lager du suppe eller gryteretter så kostet det minimalt å dobble opp porsjonene for å fryse ned.

Skrevet

Her er det noe dårlig med penger på brukskonto. Men venter en større sum penger på mandag, heldigvis. De skulle egentlig kommet den 12.12. Har ellers 170 000 på bufferkontoen, så lider ingen nød foreløpig.

Anonymous poster hash: 358ba...e76

Skrevet

Sånn passe. Har 200 kr på brukskont (har penger på regningskonto). Skal på kino i morgen med ungene. Har kjøpt billett og snop og det tar vi med oss har kjøpt. Lønn kommer mandag.

Anonymous poster hash: 437d9...78c
Skrevet

Har nå 54000 stående så god råd. Vi handler for 1-2 uker om gangen, planlegger annen handling og kjøper ikke unødvendige ting. Sparer mye på det.

Anonymous poster hash: 5ee2b...c7b

Skrevet

Nettopp brukt 340.000 på ny bil, så sparekontoen minsker. Men blir deilig med ny bil. Og har fremdeles over 100.000 spart opp. Jeg skjønner ikke at det går an å leve fra mnd til mnd og ha null penger før neste lønning. Jeg hadde aldri klart å leve sånn. Ikke med barn i alle fall.

Anonymous poster hash: 474d2...680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...