Gå til innhold

Hvorfor drikker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Havnet i en diskusjon i går, da vi var på venners vennefest. Min mann er totalt avholds og drikker aldri og mange synes dette er kjempe rart, og må spørre han om alt mulig rart for å liksom forske på hvordan han har blitt sånn... Han er ikke i mot alkohol, men liker ikke følelsen av det selv. Jeg drikker, men sjelden.
Oss to i mellom er ikke dette noe å snakke om, det har bare alltid vært sånn.

Uansett, temaet ble etter hvert hvorfor man drikker. Det viste seg at veldig mange drakk ganske ofte, flere ganger i uken, for å slappe av, som kos osv. En øl her, ett glass vin her, osv.
Dette fikk meg til å tenke over egne drikkevaner, og jeg ble satt ut av at jeg hadde et annet forhold til alkohol enn andre, noe de mente var veeeldig rart...

Jeg drikker kanskje 5 ganger i året, og da er det for rusen sin skyld. Jeg tar aldri et glass vin for kos, eller en øl til maten. Jeg opplevde i går at folk synes det var mer "skummelt" at jeg drakk kun for rusen, da svært sjelden, enn at folk tar seg en øl daglig og er på grisefylla flere ganger i mnd.

ER det virkelig sååå rart?

Anonymous poster hash: d326e...2e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker for kosen kanskje en gang annenhver mnd, og da Max et par glass vin.

Jeg hater å være full og har ikke vært det på sikkert ti år. Men hva andre gjør innen rimelighetens grenser bryr jeg meg ikke med.

Skrevet

Jeg er en "symboldrikker". Vin er symbolet som skiller hverdag og fri :D Drikker ikke mye, ett glass vin er nok, og gjerne til god mat.

Har ikke vært på fest eller vært full på årevis.

Skrevet

Jeg drikker gjerne ett glass vin eller to hver helg. Da koooser jeg meg..d samme gjør samboer. jeg elsker smaken av en god rødvin. Og jeg slapper av og senker skuldrene allerede etter første slurk. Ellers fester jeg vel sånn ca 4-5 ganger iløpet av ett år. Da drikker jeg for å få kjenne rusen.. miste litt hemninger ;) ahh d er så deilig :)! Gleder meg til svangerskapet er over kjenner jeg !

Skrevet

Det var en gang en foredragsholder som sa at man drikker for å oppnå rus. Ikke nødvendigvis å bli full, men det den lille rusen gjør. Noen blir avslappet, andre blir trøtte, noen blir glad, andre drikker for å trøste seg selv. Uansett årsak så drikker man for å oppnå det rusen kan gi.

Anonymous poster hash: a7957...85f

Skrevet

Tidligere drakk jeg maks fire ganger i året og da kun for rusens skyld. Det siste året har dette endret seg, og jeg har et større behov for alkohol i mindre porsjoner og oftere. Både for avslapning, fordi det er godt, for den lille rusen det gir (kan kobles sammen med avslapning), og i større festligheter er det naturligvis for den større rusen det gir. Jeg føler nå heller at jeg vil ha litt alkohol om jeg er sliten, enn feks sjokolade, som jeg var mer avhengig av før. Dessuten er det morsomt, rett og slett. Det er gøy å bli litt brisen, det er gøy å bli full. 

Skrevet

Av og til for smakens skyld.

Av og til for å bli litt tipsy :P

Skrevet

Det var en gang en foredragsholder som sa at man drikker for å oppnå rus. Ikke nødvendigvis å bli full, men det den lille rusen gjør. Noen blir avslappet, andre blir trøtte, noen blir glad, andre drikker for å trøste seg selv. Uansett årsak så drikker man for å oppnå det rusen kan gi.

Det blir for dumt å si at man alltid drikker for rusen sin skyld.

Jeg og mannen er matnerder, og elsker å gå ut å spise på ordentlig restauranter. Det å spise en 10 retters middag, med nøye utvalgte viner til har ingenting med å oppnå rus å gjøre. Det har selvfølgelig med nytelse å gjøre, men ikke primært rus.

Men jeg skal heller ikke nekte på at noen ganger så drikker man for å oppnå en behagelig og morsom rus. Å sitte ute i sola på terrassen på sommeren, og drikke litt for mange glass med bobler kan være fantastisk det :D

Skrevet

Med andre - for kos og rusen sin skyld
Alene - for å rømme fra virkeligheten. (ikke gjort dette siden jeg fikk barn altså:P)

Skrevet

Til tross for hvordan jeg fremstår i tråder som handler om barn og alkohol, så hender det at jeg drikker. Jeg tar meg et glass eller to til god mat med venner, jeg drikker vin på vintreff med venninner og jeg tar en tur ut innimellom :)

Jeg blir aldri full, det er ikke gøy :P

Skrevet

Det var en gang en foredragsholder som sa at man drikker for å oppnå rus. Ikke nødvendigvis å bli full, men det den lille rusen gjør. Noen blir avslappet, andre blir trøtte, noen blir glad, andre drikker for å trøste seg selv. Uansett årsak så drikker man for å oppnå det rusen kan gi. Anonymous poster hash: a7957...85f

Jeg og mannen er matnerder, og elsker å gå ut å spise på ordentlig restauranter. Det å spise en 10 retters middag, med nøye utvalgte viner til har ingenting med å oppnå rus å gjøre. Det har selvfølgelig med nytelse å gjøre, men ikke primært rus.

Men jeg skal heller ikke nekte på at noen ganger så drikker man for å oppnå en behagelig og morsom rus. Å sitte ute i sola på terrassen på sommeren, og drikke litt for mange glass med bobler kan være fantastisk det :D

Men ville nytelsen vært like stor for dere om dere drakk alkoholfritt, OM det smakte det samme?

Skrevet (endret)

Jeg smaker sjeldent alkohol, nå er det to år siden sist og det henger sammen med svangerskap og amming. Før det nøt jeg alkohol kanskje noen få ganger i løpet av året, som regel ved å takke ja til et glass vinn på middag med gode venner. Jeg opplevde ofte at fok syntes det var rart at jeg ikke ønsket å smake alkohol - men jeg synes faktisk at sprit smaker gift og selv om den blandes godt ut så smaker det bare kunstig og rart - med unntak av en enkelt paraply drink fordi den smaker som juice og da kan man vel like gjerne drikke juice og slippe hodepinne - vin kan være litt godt, men det er helt avhengig av at den passer utmerket sammen med maten - som regel har maten gitt meg lyst til å takke ja til et lite glass vin og det pleier da å være en kjempe deilig kombinasjon ellers synes jeg en spesifikk iskald øl flaske eller to med deilige oliven til kan være kjempe god kos for meg selv foran en film - en deilig avslappende kveld hjemme - og da blir jeg god trøtt etterpå og sover veldig veldig godt. Akkurat det gleder jeg meg til å få oppleve en gang igjen etter at jeg har sluttet helt å amme. Så om jeg smaker alkohol så er det for smakens skyld eller for å løfte smakene til et høyere nivå og rusen det er litt deilig så femt jeg bare kjenner den så vidt. Om jeg tar mer enn et glass vin eller to flasker øl så kjenner jeg brisen mye bedre og faktisk så liker jeg ikke det så godt ¨Så det er mitt forhold til alkohol. Også synes jeg ikke at man skal nyte alkohol foran barn eller når man er alene med barna da det er sløvende og derssom det oppstår noe akut så bør man være 100% tilstedet. Jeg synes også at man burdet ha en mye strengere alkohol politikk og at man burdet ha solidaritetskampanjer som går ut på at man noen ganger ikke nyter alkohol ved høytider eller merkedager - fordi det er mange barn og voksne som lider under andres alkohol problemer.

Endret av BinaBaby
Skrevet

Er veldig glad i kvalitetsøl og vin, og de alkoholfrie alternativene er absolutt ikke i nærheten.

Drinker derimot, dropper jeg ofte alkoholen i, siden jeg synes det er like godt.

Drikker meg aldri full ettersom jeg verken liker følelsen eller tåler det, men drikker ofte i små mengder.

Gjerne hver uke når jeg ikke er gravid eller ammer.

Anonymous poster hash: 9b13d...ae7

Skrevet

Det var en gang en foredragsholder som sa at man drikker for å oppnå rus. Ikke nødvendigvis å bli full, men det den lille rusen gjør. Noen blir avslappet, andre blir trøtte, noen blir glad, andre drikker for å trøste seg selv. Uansett årsak så drikker man for å oppnå det rusen kan gi. Anonymous poster hash: a7957...85f

Men ville nytelsen vært like stor for dere om dere drakk alkoholfritt, OM det smakte det samme?

Ja, uten tvil. Hadde man på noen som helst måte klart å komme opp med alkoholfri vin som hadde hatt samme funksjon i forhold til å fremheve smaker osv så hadde det vært fint nok for meg :)

Skrevet

Men ville nytelsen vært like stor for dere om dere drakk alkoholfritt, OM det smakte det samme?Anonymous poster hash: a7957...85f

Ja, uten tvil. Hadde man på noen som helst måte klart å komme opp med alkoholfri vin som hadde hatt samme funksjon i forhold til å fremheve smaker osv så hadde det vært fint nok for meg :)

Så bra :)

Jeg mener ikke at du drikker for å bli full, men jeg tror allikevel denne damen hadde et poeng :)

Skrevet

I jula og andre ferier blir det fort et glass vin eller to om dag. Og jeg drikker kun fordi jeg koser meg med det, ikke for rusen. Samtidig som det er deilig å ta et glass vin på fredag og senke skuldrene og kjenne at man slapper av. Så kanskje bruker jeg rusen litt til avslapping?

Skrevet

Drikker skjeldent, og da for kosens skyld. Med årene så gae jeg begynt å musluke rusen, så det blir helst med et glass eller to. Nå er jeg gravid og er selvsagt avholds. Vi drikker ikke i jul og høytider. På ferie drikker jeg kansje et glass vin til maten for smaken.

Mannen min liker ikke maken engang, men kan drikke for rusens del en gang i året med kompisene.

Anonymous poster hash: e591c...4a4

Skrevet

Om jeg er på fest drikker pga. rusen. Slapper meg av og blir litt friere av promille. Synes det er kjekt å slå ut håret en sjelden gang, og det skjer som regel ikke uten alkohol. 
Så er jeg vokst opp med at man tar et glass vin til god mat. Ikke de typiske hverdagsmiddagene, men om vi har noe ekstra godt, eller har middagsgjester en kveld, så hører liksom vinen med. Jeg synes vin og mat er en strålende kombinasjon, og det er pga. smaken. 

Hender jeg tar en sider eller noe om jeg sitter alene en kveld, og da er det for å få lett rus. 

Anonymous poster hash: 33cdc...f51
Skrevet

I noen tilfeller; fordi det er godt.

I andre tilfeller; fordi det er deilig å være brisen.

Anonymous poster hash: 5c4ed...1b6

Skrevet

For meg er nytelsen i smaken, så ja. Alkoholfritt øl er faktisk bedre pga prisen (syns jeg) :P  Vin drikker jeg ikke.  Liker  ikke å bli full, men nyter den lille rusen av 2-3 øl. Fikk nok av flatfylla i tenårene..

Typen drikker ikke  fordi han liker ikke å miste kontrollen + liker ikke smaken av vin/øl/sprit.  Totalt avholds hvis han får velge selv, men lager ikke noe styr hvis noen skjenker til ham.

Skrevet

Når jeg var ung drakk jeg for rusen. Bli full og glad.

Nå drikker jeg for kos. Det ER kos med rødvin, fyr i peisen og ullsokkebein på bordet. Er kanskje fortsatt rusen men en annen rus. En deilig avslappet rus.

Drikker kanskje ti vinglass i året så er ingen dranker lengre. Er ett eller to glass i jula og det samme i påsken. Ellers er det på ferie, 17. Mai eller lignende.

Anonymous poster hash: 1a0f9...f90

Skrevet

Men ville nytelsen vært like stor for dere om dere drakk alkoholfritt, OM det smakte det samme?Anonymous poster hash: a7957...85f

Jeg mener ikke at du drikker for å bli full, men jeg tror allikevel denne damen hadde et poeng :)

Jeg er ikke uenig med deg, det ble bare veldig svart / hvitt.

Og jeg skal også innrømme at jeg måtte tenke meg om et par ganger før jeg kunne svare at rusen var uviktig i en slik situasjon :)

Skrevet

Jeg er ikke uenig med deg, det ble bare veldig svart / hvitt.

Og jeg skal også innrømme at jeg måtte tenke meg om et par ganger før jeg kunne svare at rusen var uviktig i en slik situasjon :)

Det er klart. Men dette var i forbindelse med kurs i "tegn og symptomer" via politihøyskolen. Og ja, jeg måtte tenke meg om selv. Ser jo på svarene at rusen nok spiller en stor rolle. Ikke for å bli full, men fordi det ikke er til å stikke under en stol at rusen gjør noe med en, på en eller annen måte. "Nei, jeg drikker ikke for rusen, men for å slappe av"...da har jo rusen gjort nytta si :)

Skrevet

Jeg drikker gjerne et par glass vin i helgene etter ungene er lagt. Det er noe jeg har gjort de siste årene fordi jeg har blitt glad i rødvin. Jeg jobber turnus, så det er langt i fra hver helg. Jeg gjør det for å koble av, så sånn sett er det vel litt for rusens skyld?

Her i huset er det ikke alkohol på bordet før barna er lagt. Mannen synes jeg er streng, men han respekterer det!

Blir sjelden full, godt brisen på fest to ganger i året. Da er barna hos

besteforeldrene.

Skrevet

Jeg drikker fordi det er godt. Altså jeg elsker vin og øl, derfor drikker jeg det.

Det er ikke så jysla ofte at folk her ville fått ståhår, men når det passer meg.

Jeg drikker ikke brus for det liker jeg ikke. Jeg kunne drukket vann på fest, såklart, men vin og eller øl er bedre, derfor drikker jeg det i anledninger der det passer seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...