Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a Søk opp og se de andre trådene om hvor misfornøyde lærerne er. Anonymous poster hash: 34c1e...706
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #3 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a 1. Å gjøre ungdommene i stand til å bli gode kunnskapsrike voksne 2. nei 3. Ja 4. Hvis du er faglig sterk og har lederevner og liker målgruppen, definitivt Anonymous poster hash: c6ef3...e62
Optatium Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 1 jeg liker best å være i kontakt med ungdom og få bidra til deres vekst og utvikling. 2 misliker dokumentasjonskravet som medfører stort merarbeid for meg, og jeg misliker trenden med stadig flere foreldre som tror det bare er ett barn i hver klasse, nemlig deres. 3 både ja og nei, jeg liker godt det jeg driver med, men det er også så slitsomt at jeg i perioder leter etter andre ting. 4 ja, dersom du liker barn (ungdom), er selvstendig, kan jobbe under tidvis høyt press, og takler urimelig høye krav fra både elever, foreldre, system og samfunn.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Det beste med å være lærer, er å stå i klasserommet. Når du får elevene til å være med i det du snakker om, når vi får i gang en skikkelig diskusjon, når mange, så godt som alle deltar. Andre store øyeblikk er når du ser at det "går opp et lys for en elev", når du oppdager at nettopp den setningen, eller de ordene var de rette og de som løste opp floken i elevens hode. Det beste med å være lærer, er denne samhandlingen med ungdommene, og det flotte samholdet vi har i kollegiet. Jada, det er noe jeg misliker. Det er alt kravet om dokumentasjon, dokumentasjon og atter dokumentasjon på at jeg har gjort alt jeg skal. Det er for mye skrivebordsarbeid som er dønn kjedelig, og der kravene blir stadig strengere og strengere. Det er liten tillit til lærerne i dag, så derfor må vi snart dokumentere hvert lille ord vi sier. Jeg har til nå jobbet i skolen i 14 år, og jeg blir nok mest sannsynlig i skolen til jeg blir pensjonist. Det vil si ca 20 år til... Ja, jeg vil absolutt anbefale yrket til andre. Det er et utrolig slitsomt, men også et voldsomt givende yrke. Det er et yrke med stort arbeidspress, lange dager og lange uker, men med den gode bonusen at vi får avspasere det meste av overtiden vi jobber. Det er ingen hemmelighet at jeg syns avspasering og ferie om sommeren er et stort gode vi har, men jammen trengs det. Det tar minst 14 dager å få skoleåret som akkurat er slutt, ut av hodet, og tidlig i august begynner hodet å forberede seg på å ta i mot nye elever. Jeg har som regel ca 150 elever pr. skoleår, og ofte er 120 av dem nye. Det tar litt tid å forberede seg mentalt på å bli kjent med så mange. For å trives som lærer, bør du, etter min mening, ha en viss naturlig autoritet, du må like ungdom, du må ha formidlingsevne og du bør absolutt kunne faget ditt godt. Lykke til i valget!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #6 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a 1 å dele kunnskap og erfaringer. Diskutere og reflektere med elevene og andre lærere. Å ha muligheter og det å måtte holde seg faglig ajour. Det å kunne være en god rollemodell og støtte i det ungdommene opplever som utfordrende. 2 det at man aldri har fri ( elever som ringer, kollegaer som skal samarbeides med,papirarbeid, forarbeid og etterarbeid ) 3 ja 4 ja Anonymous poster hash: f2868...b34
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #7 Skrevet 28. desember 2013 Tusen takk for ærlige svar!! Har lest så mye negativt om yrket her inne, godt å se litt nyanser. HI Anonymous poster hash: 445ec...d5a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #8 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a 1. Å se hvor mye det betyr for de vanskelige elevene at det er akkurat jeg som møter dem hver dag, med respekt, omsorg og kjærlighet. 2. Ja, jeg misliker at foreldre flest er så utrolig kravstore på vegne av sine barn, at de aldri blir fornøyde uansett hva du gjør for barna deres, samt at de legger skylden på deg og skolen når ungene deres ikke oppfører seg. 3. Nei, ikke med små barn, i det minste. Jo eldre barna blir, jo mindre må du forholde deg til urimelig kravstore foreldre, så kanskje u-trinn eller vgs? Hvis vi taper arbeidstidsforhandlingene nå, slutter jeg tvert. 4. Nei, egentlig ikke... Men samtidig er det så givende å være sammen med elevene at det på en måte oppveier all dritten med jobben... Hmmm... Jeg både elsker og hater jobben min, så vanskelig å si... Men du bør være tykkhudet for å klare denne jobben, vi kan si det sånn. Anonymous poster hash: 44864...9da
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #9 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a 1 å dele kunnskap og erfaringer. Diskutere og reflektere med elevene og andre lærere. Å ha muligheter og det å måtte holde seg faglig ajour. Det å kunne være en god rollemodell og støtte i det ungdommene opplever som utfordrende. 2 det at man aldri har fri ( elever som ringer, kollegaer som skal samarbeides med,papirarbeid, forarbeid og etterarbeid ) 3 ja 4 ja Anonymous poster hash: f2868...b34 Bare et spørsmål: forventes det at dere er tilgjenelige på telefon etter arbeidstid for elever og foreldre? Er dere forpliktet til det? Anonymous poster hash: 8a0a3...71c
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #10 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a 1 å dele kunnskap og erfaringer. Diskutere og reflektere med elevene og andre lærere. Å ha muligheter og det å måtte holde seg faglig ajour. Det å kunne være en god rollemodell og støtte i det ungdommene opplever som utfordrende. 2 det at man aldri har fri ( elever som ringer, kollegaer som skal samarbeides med,papirarbeid, forarbeid og etterarbeid ) 3 ja 4 ja Anonymous poster hash: f2868...b34 Bare et spørsmål: forventes det at dere er tilgjenelige på telefon etter arbeidstid for elever og foreldre? Er dere forpliktet til det? Anonymous poster hash: 8a0a3...71c Det er forskjellig fra skole til skole, men der jeg jobber nå: ja. Da jeg jobbet i Oslo fikk vi omtrent ikke lov til å gi ut vårt private nummer. Her på bygda må vi, og foreldrene har ingen grenser. De "skal bare", og tenker ikke på at jeg har 19 andre foreldre som også "skal bare". Jeg er helt enig med hun over her; kødder de med arbeidstidsavtalen min, slutter jeg på flekken. Anonymous poster hash: 9e3f2...422
Gjest Hercule Poirot Skrevet 29. desember 2013 #11 Skrevet 29. desember 2013 Jeg vurderer å begynne på lærerutdanning til høsten. 1. Hva liker du best med å være lærer? 2. Er det noe du misliker, evnt hva? 3. Ser du for deg en lang karriere som lærer? 4. Vil du anbefale dette yrket til andre? Tusen takk for svar!! Anonymous poster hash: 445ec...d5a 1 å dele kunnskap og erfaringer. Diskutere og reflektere med elevene og andre lærere. Å ha muligheter og det å måtte holde seg faglig ajour. Det å kunne være en god rollemodell og støtte i det ungdommene opplever som utfordrende. 2 det at man aldri har fri ( elever som ringer, kollegaer som skal samarbeides med,papirarbeid, forarbeid og etterarbeid ) 3 ja 4 ja Anonymous poster hash: f2868...b34 Bare et spørsmål: forventes det at dere er tilgjenelige på telefon etter arbeidstid for elever og foreldre? Er dere forpliktet til det? Anonymous poster hash: 8a0a3...71c Jeg har en bitteliten sum pr. mnd. i godtgjøring for å være tilgjengelig på telefon, ja. Det går forøvrig mest pr. sms nå, og jeg har aller mest direkte kontakt med elevene. De melder f.eks. fravær, forseintkomming osv. på sms.
Optatium Skrevet 29. desember 2013 #12 Skrevet 29. desember 2013 Jeg får ingen godtgjørelse for å være tilgjengelig. Er heller ikke noe krav om det, men det forenkler min hverdag. Har derimot sagt at det skal være nødstilfelle, dette er det ikke alle som forstår. Fikk sms av en mor 2.juledag kl 22 hvor hun lurte på en av karakterene til datteren. Har riktignok ikke svart på denne da jeg mener det får være grenser for min tilgjengelighet, men kan ikke annet enn å la meg irritere noe.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2013 #13 Skrevet 29. desember 2013 1. Elevene og undervisningen 2. Urimelige krav fra alle kanter, dokumenteringen og den generelle mistilliten. 3. Har jobbet i 2 år og føler meg utbrent 70% av arbeidsåret. Så nei. I hvertfall ikke som kontaktlærer. 4. Hvis du er hardhuda nok. Anonymous poster hash: dc3fb...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå