Gå til innhold

Om skolebytte i barneskolen(1 klasse) - behandlingstid og mulighet til å klage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt jenta mi over til en annen skole enn den hun kom inn på,  av diverse årsaker. Jeg har nå fått høre at nærskolen hun først kom inn på trenger sårt flere elever, og at de `sliter`på grunn av for lite elevantall..

Jeg er derfor redd jeg ikke vil få innvilget skolebytte for datteren min. Jeg vet at det er flere barn i samme barnehage som søker over til en annen skole enn nærskolen. 

Hvis det er slik at vi ikke får innvilget skolebytte, har jeg rett på å klage, isåfall hvor mange ganger? 

Hvor sannsynlig er det at jeg får innvilget skolebytte, når nærskolen sliter?

Noen som vet hvor lang behandlingstid før man får svar ? 

Dette er forøvrig i Fredrikstad kommune.

Takknemlig om noen har svar, om ikke på alle spørsmålene mine, ihvertfall på noen:)

Anonymous poster hash: 69002...101

Fortsetter under...

Skrevet

Hvorfor vil du ikke at hun skal gå på nærskolen? Det må vel være det beste i forhold til å få venner i nærheten.

Ellers må du vel flytte inn i skolekretsen til den skolen du ønsker.

Anonymous poster hash: 1d4ef...d72

Skrevet

Jeg kjenner ikke kommunen, men så lenge det er plass på skolen dere søker dere til, så får hun plass.

Barna som sogner til skolen har førsterett, så dere kommer bakerst i køen.

Ring skolen 6. Januar og hør, da skal de ha åpnet igjen.

Anonymous poster hash: c605e...db8

Skrevet

Nærskolen har et dårlig rykte, derfor. 

Det er omtrent like langt til begge skoler. Det er kanskje 1 km lengre til den skolen jeg søker til. De fleste venninnene  fra bv søker seg også over. Håper jo at jeg slipper å flytte da. 

Skrevet

dytt

Skrevet

Dersom det er ledige plasser så får dere bytte skole. Er det fullt så får dere ikke bytte.

Det er fritt skolevalg, men barn som sogner til skolene blir først prioritert. Alle andre kommer etterpå.

Anonymous poster hash: 80857...c5f

Annonse

Skrevet

Takk, men problemstillingen er også den at nærskolen sliter med for lite elever, og trenger flere, om dere skjønner. Vil vi av den grunn bli nektet å bytte skole fordi nærskolen trenger flere elever?

Skrevet

dytt

Skrevet

Takk, men problemstillingen er også den at nærskolen sliter med for lite elever, og trenger flere, om dere skjønner. Vil vi av den grunn bli nektet å bytte skole fordi nærskolen trenger flere elever?

Nei. Det er fritt skolevalg, og de kan kun nekte dersom det er fullt på den skolen dere søker.

Anonymous poster hash: f4d4b...b8e

Skrevet

Som det skrives ovenfor er det fritt skolevalg så lenge det er ledig plass! Jeg må også si at det faktisk hjelper å ringe den nye skolen å mase.. Den som roper høyest....

Du kan klage så mange ganger du ønsker men det hjelper ikke om det ikke er plass, gi derfor beskjed om at du ønsker å stå på venteliste på ny skole om du ikke kommer inn med det samme (vil også si at det ikke hjelper å flytte. Er det fullt på nærmeste skole får du på den som er 2.... Uten å ha krav på nærmeste skole likevel).

Den skolen du søker deg vekk fra har ingenting med den nye skolen å gjøre så i teorien skal ikke den gamle skolen få informasjon om skolebytte før du som foreldre informerer.

Ble litt mye rot her men håper det hjalp litt.

Anonymous poster hash: 773e1...8a3

Skrevet

Hvilken skole er nærskolen? Vi bor i samme kommune og vurderer å søke gutten vår over til naboskolen.

Anonymous poster hash: d1a67...893

Skrevet

Takk for svar:)

Ettersom jeg har kunnet google meg til, er det ikke fritt skolevalg i Fredrikstad kommune. Forandrer ikke det saken da, at kommunen kan gjøre mer som `selv vil`?

Skrevet

Hvilken skole er nærskolen? Vi bor i samme kommune og vurderer å søke gutten vår over til naboskolen.

Skolen ligger på østsiden, så mye kan jeg si. 

Annonse

Skrevet

Skolen ligger på østsiden, så mye kan jeg si.

Det hjelper lite. Du kan skrive område iallfall.

Skrevet

Det er ikke fritt skolevalg i grunnskolen i Norge. Kan hende enkelte kommuner har dette, men det er ikke i Norges lover. Ikke enda i alle fall.

Anonymous poster hash: 65bb8...580
Skrevet

dytter igjen jeg :P

Skrevet

Vi bor også i Fredrikstad.

Ønsket ikke nærskolen, av gode grunner. Vet det er vanskelig å få skolebytte, så vi søkte privatskole til sønnen vår. Noe vi er veldig fornøyd med i dag.

Vi tok ikke sjanse på å ikke få innvilget skolebytte.

Skrevet

Vi hadde samme problemstilling da vår datter skulle begynne på skolen. 

Hun hadde heller ikke gått i den barnehagen som ligger nærmest hjemmet, og som ligger ved siden av barneskolen som da er nærskolen. Hun fikk skoleplass på nærskolen, men i søknaden om å bytte skole argumenterte vi med at hun ikke kjente noen som skulle begynne i klassen, nettopp fordi kommunen ikke hadde gitt oss barnehageplass i bhg. som ligger "vegg-i-vegg" med skolen. 

At denne skolen i tillegg har elendig rykte og rett og slett ikke er noen særlig god skole, gjorde det enda viktigere for oss å få byttet skole. Søknaden ble innvilget, takk og lov. Men den ble innvilget på den betingelse at vi selv sto for skoleskyss, skoleveien er ca 3 - 3,5 km. Ja, som om det er veldig aktuelt med skoleskyss uansett, liksom... Barnet må jo gå på sfo både før og etter skoletid, vi foreldre jobber jo, og begynner før skolen begynner og slutter etter skolen er slutt. 

Men vi fikk altså innvilget på bakgrunn av at barnet ikke kjente noen hun evt. skulle begynt i klasse med. 

Anonymous poster hash: 7e078...3f8
Skrevet

Du søker rektor på den skolen du ønsker plass på. Rektor på "hjemmeskolen" har formelt sett ikke noe med det. I praksis pleier imidlertid rektorer i kommunen å se på elevfordelingen sammen. Første klageinstans er skolesjefen hvis Fredrikstad fortsatt har det, evt rådmannen. Ankeinstans deretter er Statens Utdanningskontor for Østfold. 

Det mest risikable i dette er at du kan risikere å få avslag hele veien og dermed ha kjempet mot noe i månedsvis som du deretter må finne deg i. Kjenn etter om du er i stand til det og om du da klarer å bidra til at skolestart blir bra selv om du er så skeptisk. For min egen del ville jeg nok forhørt meg om hvordan kommunen ellers forholder seg til søknader om å gå på en annen skole enn nærskolen og hvis de er kjent for å være sære, tror jeg at jeg ville vurdert å flytte. Eller å endre min oppfatning (og det er ikke alltid så lett...) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...