Gå til innhold

Jeg liker ikke biff, mannen elsker det. Tenkte jeg skulle være snill, siden det er jul og sånn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..Hva slags biff kjøper jeg? Må være noe uten slintrer og fett:-)

Anonymous poster hash: 81653...de6

Fortsetter under...

Skrevet

Indre fillet, eller til nød ytre fillet.

Anonymous poster hash: 7bba9...637
Skrevet

Enterecote, absolutt best :) det skal være litt fett på en god biff, spesielt tynne finne "fettårer" i kjøttet. Dette gir god smak og saftig resultat. Marmorering kalles det. Er det fett forøvrig på biffen skjærer man det bort etter å ha stekt den. I Norge er det hysteri mot fett og dette har ført til at mange butikker rett og slett ikke tar inn bra kjøtt... Lykke til :)

Skrevet

Enterecote, absolutt best :) det skal være litt fett på en god biff, spesielt tynne finne "fettårer" i kjøttet. Dette gir god smak og saftig resultat. Marmorering kalles det. Er det fett forøvrig på biffen skjærer man det bort etter å ha stekt den. I Norge er det hysteri mot fett og dette har ført til at mange butikker rett og slett ikke tar inn bra kjøtt... Lykke til :)

Men jeg liker ikke fett. Ikke fordi jeg er hysterisk men fordi det er ekkelt og kvalmt.

Skrevet

Om du absolutt ikke orker fett på, så kjøp indrefilet.

Skrevet

Jeg likte heller ikke fett. Men fettmarmorering i en god biff er noe annet. Det gir kun smak, og man merker ikke hvor fettet var etter steking. Spiser ikke det tykkere fettet rundt selv om jeg vet om de som liker dette også. Prøv en gang om ikke annet - kanskje du faktisk liker biff??! ;)

Annonse

Skrevet

Jeg likte heller ikke fett. Men fettmarmorering i en god biff er noe annet. Det gir kun smak, og man merker ikke hvor fettet var etter steking. Spiser ikke det tykkere fettet rundt selv om jeg vet om de som liker dette også. Prøv en gang om ikke annet - kanskje du faktisk liker biff??! ;)

Hmmmm, skeptisk....

Skrevet

Hihi, det var jeg også. Likte ikke biff i det hele tatt før jeg rundet 25 tror jeg - da jeg fikk servert en god kvalitetsbiff tilberedt på virkelig godt vis ;)

En måte som er veldig god er medium stekt enterecote som får hvile ti min under alufolie på en seng av god olivenolje, friske urter og godt med salt og pepper. Skjær opp i tynne strimler og server med feks ovnsstekte potetbåter, saus og en frisk salat :)

Skrevet

Ikke kjøp entrecote, jeg hater virkelig alt det fettet og trevlene....

Anonymous poster hash: 44f88...5e2

Skrevet

Har du kjøpt trevlete enterecote har du kjøpt en dårlig en. Den skal være marmorert med tynne fettråder, ingen harde render eller slintrer. Anbefaler egentlig å kjøpe hos noen hvor du kan få personlig service hvis man er ukjent med hvordan en god biff skal se/kjennes ut. Om man ikke har tilgang på slike butikker er vel antagelig indrefilet et tryggere valg. Den er mør om enn litt smakløs. Ytrefilet kan ofte bli litt i tørreste laget men kan være ok det også.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Indrefilet blir nydelig :)

(hva er greia med å prøve å overbevise deg om å kjøpe noe du vet du ikke liker? :)

Skrevet

Jeeeez, ok jeg skal holde kjeft. Som tidligere biffskeptiker hadde jeg et ønske om å spre litt info om god biff. Nå virker det ikke som om HI har smakt en god enterecote ut i fra svarene hennes, så å si at man ikke skal oppfordre til noe man vet man ikke liker blir vel feil... Masse godt her i verden man går glipp av hvis man ikke smaker ;) velvel, lykke til med biffen :)

Skrevet

Kjøp hel ytrefilet. Kun litt fett på utsiden og det kan du skjære bort. :-)

Annonse

Skrevet

Gå til slakteren eller til kjøttdisken i en større butikk og be om en god biff, da får du det, men den må jo stekes på riktig måte også da ;) Er enig i at en god entrecote er best, men den skal selvfølgelig ikke være trevlete og seig, da har du fått en dårlig en. Det smaker heller ikke fett, men marmoreringen gjør den saftig og god.

Er ikke så glad i biff selv jeg, men det er mye mat du kan ha akkurat samme tilbehøret til, så det er ikke så sjelden at far og sønner her i huset spiser en biff mens mor og døtre spiser kyllingfilet eller en wienersnitzel, med akkurat det samme tilbehøret. Fløtegratinerte poteter eller båtpoteter, stekte grønnsaker og en god saus kan du ha til all slags kjøtt, dere trenger ikke spise biff begge to...

Anonymous poster hash: 957a8...78c
Skrevet

Hva med å spørre mannen om hvilken type biff han foretrekker? Hvis HI likevel ikke liker biff så er det vel et fett for henne hva slags det blir...

Her i huset foretrekker mannen entrecote, mens jeg foretrekker ytrefilet.

Skrevet

Jeg elsker biff, synes indrefilet er best, men enig i at det er best å spørre mannen siden det er for han:)

Anonymous poster hash: 4432a...bb7

Skrevet

Ta heller mannen med ut på biff-restaurant.

Anonymous poster hash: 44f88...5e2

Skrevet

Enterecote er ikke biff, men Enterecote.

Ytrefilet er biff og indrefilet er indrefilet.

Anonymous poster hash: 63a41...d94

Skrevet

Jeg takker for alle svar:-)

Planen var å prøve meg på en entrecote som camillok foreslår, men i butikken var det tomt. Valget falt da på langtidsmørnet ytrefilet fra Gilde. Den så bra ut.

Jeg tror seriøst ikke at mannen vet hva han spiser når han kjøper biff. Biff er biff i hans øyne, så lenge den blir servert med sopp, hvitløkssmør og chips og i dag er ikke restaurant et alternativ.

Om jeg syntes det blir ekkelt så har jeg en løvbiff til meg som back up plan :tommelopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...