Gå til innhold

Slutte på SFO??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som går i 3. klasse og nettopp har blitt 8 år.

Siden tidlig i høst har han fått lov til å gå hjem fra SFO rett etter skolen opp til flere ganger i uka. På morgenen har han vært der.

Han klarer seg i grunnen fint hjemme alene. Smører seg skiver (jeg skjærer opp brød til han på forhånd),og koser seg. Ser på tv og spiller på Ipad/playstation.

De dagene han er på SFO etter skolen er de dagene det er noe som skjer der som han synes er gøy.

Han har egentlig mast siden i høst på at han skal slutte helt på SFO. I følge han selv er han ikke alene hjemme for schäferen er jo der. De to er verdens beste venner og hunden blir helt fra seg om gutten går ut uten han. I går holdt hunden på å gjøre meg sprø. Han rett og slett ulte når gutten gikk ut med vennene sine :-)

Har hatt en viktig regel når han har vært alene hjemme og det er at han ikke får ha noen inne hos seg før vi voksne er hjemme. Dette er pga. hunden siden det er en del av vennene til sønnen som ikke skjønner enkelte elementære regler som gjelder rundt hunden. Som feks. la hunden være i fred, ikke løpe, ikke skrike og at hundens leke skal ikke røres og plassen til hunden er det kun hunden som skal være på.

Lillejulaften åpnet SFO sent og da gikk gutten alene hjemmefra, noe som gikk helt fint.

Vi vurderer nå å la han slutte på SFO. Både fordi vi ser at han ikke vil være der noe særlig og fordi det da er penger "ut av vinduet". Det koster tross alt 2700 kr.

Men så har vi jo skoleferier og sånn. Da må han jo være hjemme alene hele dagen. Vi kan enkelte dager ha han med oss på jobb, men ikke hver dag.

Ville dere tatt barnet ut av SFO om dere var oss?

Anonymous poster hash: 9dfa0...9b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du naboer du kan samordne med er det til stor hjelp, har selv tatt barn ut av SFO  og naboer har samordnet det fungerer greit her! Lykke til.

Anonymous poster hash: 8e85e...5e9
Skrevet

Ingen naboer som er hjemme på dagtid. Eller ene veninnen min som bor noen hus bortenfor oss jobber natt er jo hjemme de fleste dager på dagtid. Men da skal hun jo naturlig nok sove.

Jeg jobber 10 min. med bil unna heimen så er jo ikke veldig langt hjemmefra om det skulle være noe og har jo egentlig muligheten til å hente han i lunchen og ta han med på jobb, eller evt. kjøre han han hjem i lunchen om han skulle kjede seg veldig.

Anonymous poster hash: 9dfa0...9b9
Skrevet

Hvis dere sier fra dere SFO plassen nå så er det tre måneders oppsigelse så vinterferien og evt påskeferien er dekket der. Problemmet blir kanskje i sommer.

MEN, hvis dere reduserer SFO plassen til halv plass har dere fortsatt tilbudet, men redusert kostnad.

I ferier er skoletiden dekket og halv plass er 10 t som fordeles før og etter skoletid. Kan jo være at det er løsningen da?

Anonymous poster hash: 6ed07...a33
Skrevet

Jeg har en 3.klassing (som blir 9 veldig snart), og hun sluttet på SFO i juni. Har nøkkel og går hjem selv hver dag. Har en gammel mobil som hun har arvet av meg, og hun sender melding eller ringer når hun er kommet hjem. Det hender hun ringer og spør om noen kan være med henne hjem, og det er ikke noe problem. Pappan er hjemme til hun går om morgenen så da har vi aldri hatt bruk for SFO, men en dag i uka slutter hun tidlig og er hjemme alene i opptil 4 timer. Vi har besteforeldre som naboer, de jobber begge to, men det hender en av dem er hjemme tidlig. Har også en nabo som går i 4. klasse som er hjemme samtidig. Hun er veldig fornøyd med dette opplegget, jeg er litt nervøs noen ganger når hun må være mange timer alene hjemme, men det går veldig greit :) Hun må tømme oppvaskmaskinen og gå ut med søppel, og rydde rommet sitt 2 ganger i uken når hun er hjemme.

Anonymous poster hash: 92aec...84f
Skrevet

"Hvis dere sier fra dere SFO plassen nå så er det tre måneders oppsigelse så vinterferien og evt påskeferien er dekket der. Problemmet blir kanskje i sommer.

MEN, hvis dere reduserer SFO plassen til halv plass har dere fortsatt tilbudet, men redusert kostnad.

I ferier er skoletiden dekket og halv plass er 10 t som fordeles før og etter skoletid. Kan jo være at det er løsningen da?"

Her har vi 1 mnd oppsigelse og ikke mulighet for halv plass for de som ikke går i 1. klasse, så det er nok forskjellig fra sted til sted....

Anonymous poster hash: 92aec...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...