Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #76 Skrevet 26. desember 2013 Kunne forstått det om det var snakk om mange folk, men 10? Då synes eg du virkar lite gjestfri. Er man lite gjestfri fordi man ikke ønsker å være vertinne hvert eneste år? Hadde det vært hvert tredje år hadde det vært greit, men jeg har ikke slappet av en julaften på mange år. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7 Når du blir voksen og får barn kan du nesten bare glemme å slappe av på julaften. Det er som regel mer styr å få familien, gavene og andre ting avgårde på julaften enn å ha besøk selv. Skal du klare å gi ungene den julen du ønsker de skal få er det å flytte et bord og noen stoler et lite offer. Det blir ikke mindre styr å dra til noen andre.Sliter du med maten kan du jo be noen av gjestene om å fikse noen rettet. Anonymous poster hash: b8ba2...741 Hvis du hadde lest det Hi har skrevet, så hadde du fått med deg at hi har barn som hun kunne tenkt seg å tilbringe tid med på julaften, istedenfor å stresse med å lage alt klart for svigerfamilien! Anonymous poster hash: 86b69...1ee
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #77 Skrevet 26. desember 2013 Kunne forstått det om det var snakk om mange folk, men 10? Då synes eg du virkar lite gjestfri. Er man lite gjestfri fordi man ikke ønsker å være vertinne hvert eneste år? Hadde det vært hvert tredje år hadde det vært greit, men jeg har ikke slappet av en julaften på mange år. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7 Når du blir voksen og får barn kan du nesten bare glemme å slappe av på julaften. Det er som regel mer styr å få familien, gavene og andre ting avgårde på julaften enn å ha besøk selv. Skal du klare å gi ungene den julen du ønsker de skal få er det å flytte et bord og noen stoler et lite offer. Det blir ikke mindre styr å dra til noen andre.Sliter du med maten kan du jo be noen av gjestene om å fikse noen rettet. Anonymous poster hash: b8ba2...741 Hvis du hadde lest det Hi har skrevet, så hadde du fått med deg at hi har barn som hun kunne tenkt seg å tilbringe tid med på julaften, istedenfor å stresse med å lage alt klart for svigerfamilien! Anonymous poster hash: 86b69...1ee Ha ha, ser nå jeg misforsto! Anonymous poster hash: 86b69...1ee
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 26. desember 2013 #78 Skrevet 26. desember 2013 Vi er 10 stk som feirer sammen. Vi har best plass og derfor er vi alltid hos oss. Selv om vi har god plass syns vi det er stress å lage mat til så mange. Syns også det er ekstra arbeid å sette ileggsplate i bordet og bære opp ekstra stoler. For ikke å snakke om oppryddingen. Vi ønsker å spørre om vi ikke kan spise hver for oss og så si at de er velkomne til kaker, kaffe og gaveåpning etter middag. Selv om de hjelper til faller det meste på oss både med tanke på arbeid og kostnad. Har lyst til å gjøre slik vi ønsker selv. Syns også måltidet blir mer fredelig og koselig uten så mange rundt bordet. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 4135c...1e7 10 stk er ikke mange mennesker å lage middag til i mine øyne. Vi er som regel 6 stk til middag i hverdagen, da er et et par venner av ungene som er med. Så nå er jeg ganske vant til å medregne flere enn kun vi fire i husstanden, når det gjelder middagsplanlegginger. Men dersom dere helst har lyst til å feire alene, så ville jeg heller ha sagt det nettopp slik.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #79 Skrevet 26. desember 2013 Vi har delt oss opp, spiser hver for oss eller noen slår seg sammen, så vi møtes sånn rundt kl18 hos en av oss og åpner gaver. Synes det er best slik, vi vil ikke skape for mye stress, eller være til bry,vi foretrekker også mer ro. Det er ingen som synes vi er rare. Tilsammen er vi 16 stk. Anonymous poster hash: 011cf...3b6
Bumblebeee Skrevet 26. desember 2013 #80 Skrevet 26. desember 2013 Jeg forstår godt at det er slitsomt å være vertskap hvert år. Og siden familien ikke orker å ha selskapet hos seg så burde de jo skjønne at også HI synes det er mye styr. Mitt forslag ville vært at det gikk på rundgang. Da får alle oppleve å ta det med ro de åra de bare er gjester. Og hvis dere samtidig hjelper hverandre litt, feks at en familie står for hus og middag, en annen familie tar med desserten og en tredje kaker, så blir det ikke så mye på vertskapet. Bordet kan gjøres klar og dekkes lille julaften.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #81 Skrevet 26. desember 2013 Vi feirer alltid jul hjemme, men har en tredeling der vi rullerer på min familie, svigerfamilie og alenejul - dvs bare oss fire. Dette fungerer strålende for oss. Kanskje dette kunne være en ide for dere også, så får dere et "hvileår" med jevne mellomrom? Synes forøvrig at familien deres høres rimelig sære ut. Rart å forvente å komme til dekket bord hvert eneste år uten å tilby seg å hjelpe. Anonymous poster hash: d2bd7...a79
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. desember 2013 #82 Skrevet 27. desember 2013 Om jeg liker å ha hele familien rundt meg til jul og om jeg synes det er like enkelt å lage mat til 10 som til 4 eller 6, eller at jeg synes at det er mye kjekkere å være hjemme hos oss selv enn å dra hele familien med ut på tur, har vel ingenting med saken å gjøre. Saken her er at HI i 8 år har holdt julaften for hele familien og hun (og mannen) føler at nok er nok, at de blir utnyttet, at det koster mer enn det smaker og rett og slett ikke ønsker å ha det sånn lenger, og det er hun i sin fulle rett til å føle og mene. Det er henne og familien det dreier seg om her, ikke om meg. Hadde det dreid som om gamle svigerforeldre med liten eller dårlig mulighet til å lage til jul selv og som ville ha blitt alene hjemme om HI ikke hadde tatt ansvar eller om sykdom eller andre alvorlige ting gjorde det umulig for svoger og svigerinne å invitere til eller lage sin egen jul, da hadde det vært noe annet. Da kunne vi snakket om "plikt" og hva man bør gjøre og hva man bør lære barna sine. Nå snakker vi om at HI ikke trenger å lære barna sine å bli utnyttet heller. For det er det hun og mannen blir, og det hadde jeg blitt forbanna for også, uansett hvor moro og enkelt jeg synes det er å ha masse folk til middag. HI, dere burde i alle fall i det minste forlange at svoger og svigerinne inviterer til julefeiring annet hvert år om det så skulle være sånn at det blir for mye for svigers å ha jula hjemme hos seg, selv om de ikke er så gamle ennå. Men du må kvinne deg skikkelig opp, og mannen din må stå støtt og synlig ved din side - egentlig var det jo han som burde slå i bordet her, men uansett, dere skal ikke spørre om noe som helst er ok. Dere skal gi beskjed på en klar, men ordentlig måte at dere har bestemt dere for at nå, etter 8 år, er det på tide å innføre en annen ordning. Nå er det på tide å dele på dette, så heretter kommer dere til å invitere til julefeiring hjemme hos dere hvert tredje år (eller andre om dere vil la tvilen komme svigers til gode, jeg ville i alle fall forlangt at svoger og svigerinne tok sin del). Ikke noe hinting, ikke noen listing rundt grøten, men direkte tale i god tid før neste jul. Kanskje allerede i løpet av januar. Det er jo ingen krise om de blir sure, for dere kan jo tenke dere å være alene uansett.
Vinterlilje Skrevet 27. desember 2013 #83 Skrevet 27. desember 2013 Du kan godt si fra. Høres ikke noe særlig ut at du skal gjøre alt og de andre forventer å komme til dekket bord år etter år. Vet ikke hvem som ikke er gjestmild her, men det slår meg at det er neppe deg HI. Neste år kan noen andre stå for maten (kjøpe større bord, ordne med stoler og utføre andre forslag som har kommet inn her) og så kan kanskje du få oppleve å bli litt oppvartet på julaften.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #84 Skrevet 27. desember 2013 Hvis du synes det er slitsomt å stelle i stand til hver jul (det kan jeg forstå- handler ikke om antallet, men alt som skal fikses) så sier du i fra. Si at du er sliten, og siden ingen andre ønsker å invitere velger dere å feire jul alene neste år. Det er ikke noe galt med det. Ikke vits å lete etter "teite unnskyldninger" , bare si at neste år ønsker du å komme til dekket bord for en gangs skyld! Anonymous poster hash: 9668b...888
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #85 Skrevet 27. desember 2013 Av prinsipp synes jeg det må gå an å veksle på hvem som arrangerer julemiddagen. Din svigerbror og kone kan vel ta selskapet annethvert år? Anonymous poster hash: 2174d...fb7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #86 Skrevet 27. desember 2013 Hvis du synes det er slitsomt å stelle i stand til hver jul (det kan jeg forstå- handler ikke om antallet, men alt som skal fikses) så sier du i fra. Si at du er sliten, og siden ingen andre ønsker å invitere velger dere å feire jul alene neste år. Det er ikke noe galt med det. Ikke vits å lete etter "teite unnskyldninger" , bare si at neste år ønsker du å komme til dekket bord for en gangs skyld!Anonymous poster hash: 9668b...888 selvfølgelig kan hun der, men det blir jo ikke mye mindre jobb av det. Det tar like lang tid å gjøre i stand en ribbe med tilbehør til fire som til ti, det tar like mye tid å vaske, pusse sølv osv og det tar like lang tid å pynte juletreet, men hun sparer et par minutter på å ordne bordet. Jeg ser bare for meg at hi blir ganske overrasket over at hun har det like travelt neste år, selv uten gjester. Anonymous poster hash: b8ba2...741
Mamsemums Skrevet 27. desember 2013 #87 Skrevet 27. desember 2013 Jeg synes ikke du er vanskelig. Derimot synes jeg det er bra frekt at alle antar at det skal være hos dere når dere (les du) egentlig ikke ønsker ansvaret. Jeg foreslår at du sier du ikke orker å stå for middag hvert år. Foreslå tredeling og om folket ikke gidder så si at dere feirer alene fra og med julen 2014.
SmellyCat Skrevet 27. desember 2013 #88 Skrevet 27. desember 2013 Hadde sagt at enten får dere begynne å rullere eller så spiser dere hver for dere. Utrolig frekt at de år etter år bare nekter og hjelpe til "fordi det blir så mye styr" mens de forventer å komme til dekket bord uten å løfte en finger. Dynes du får mye ufortjent tyn her. Hi har hatt all jobben og kostnaden i åtte (!!) år. Hun har flere ganger bedt om hjelp men ingen ønsker å bidra med noe. Hvorfor skal hun fortsette å oppvarte når de egentlig ikke ønsker å ordne stort selskap år etter år?
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #89 Skrevet 27. desember 2013 Her er mine personlige tanker... Å stelle istand julemiddag til 4 eller 10 tar like lang tid. Men så klart, det blir jo dyrere å lage mat til 10 stk. Men kan dere ikke bare handle inn alt og dele regningen på 3? Å dekke bordet kan gjøres dagen før, det samme gjelder å skrelle poteter og andre ting. Be gjestene ta med dessert og kaker til kaffen. Be også de andre hjelpe til med opprydding og oppvask. Syns ikke hi skal måtte stå med alt alene. MEN, hi er i sin fulle rett til å be svoger om å stå for julaften annethvert år eller å si at de ønsker å feire alene, ingen kan pålegge henne å være vertinne hvert eneste år.. Anonymous poster hash: 86352...c44
Ladybird2014 Skrevet 27. desember 2013 #90 Skrevet 27. desember 2013 Hos oss samarbeider vi om maten. Søster tok seg av ribbe, pinnekjøtt, pølse, rødkål og surkål. Mor tok med nykokte poteter og gulrot, klar til servering+en dessert. Jeg tok med kålrabistappe, varm og klar til servering+riskrem og hjemmelaget saus. Ikke verre enn det...
DramaMama Skrevet 27. desember 2013 #91 Skrevet 27. desember 2013 Jeg lagde julemiddag til 12 stykker i år, og synes virkelig ikke det var mere stress enn om vi hadde vært bare oss. Jeg stekte en ribbe og lagde surkål dagen før, så skrellet jeg potetene på morgenen julaften og satte den andre ribba i ovnen rundt klokka to. Varmet medisterkaker, pølser og ekstra ribbe de siste 20 minuttene. Det vil si at med unntak av potetene kunne jeg slappe av hele formiddagen... Bordet dekket jeg dagen før. Skjønner ikke helt hva du styrer sånn med, for både ribbe og pinnekjøtt lager seg selv, og hvis du forbereder det meste dagen før kan du slappe av nærmest hele dagen om du vil! Skjønner heller ikke argumentet med at det er styr å forlenge bordet og bære opp stoler...? Det må isåfall være toppen av latskap. Det jeg derimot kan skjønne er at du synes det blir ekstra utgifter på dere hvert år og at dette er urettferdig. Det bør uansett være en smal sak å spørre de andre om dere kan spleise. Det gjorde vi her. Ellers ser jeg bare fordeler med å være hjemme på julaften. Man slipper å ut i kald bil, man kan legge trøtte unger, det er koselig i egen julestue - og man får som regel en del rester til overs som passer godt til den store julelunchen 1.juledag. Og her vil vi gjerne samle så mange som mulig, det er det som er jul for oss.
Håper<3 Skrevet 27. desember 2013 #92 Skrevet 27. desember 2013 Ser det går igjen i tråden at det ikke er stress å lage mat til "kun" ti. Men det er ikke et argument for at HI skal måtte ha feiringen som seg hver jul! Det er da like enkelt for de andre å stelle i stand denne middagen for ti, for det er jo som dere sier såååå lett....Hvis HI føler hun aldri får tid til å kose seg med barna fordi hun står på kjøkkenet hele dagen, hvor lett er det egentlig da?Dette er jo en direkte urettferdig fordeling når det ikke er noen spesielle grunner til at de andre ikke kan stå for feiring!
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #93 Skrevet 27. desember 2013 Synes ikke ti pers er så mange. Vi var 12 til jul, og vi fikk hjelp til å lage mat, hjelp til å dekke på bordet, sette mat på bordet, og til opprydningen etterpå. Det er bare rett og rimelig at folk kan hjelpe til, men å be om å spise hver for dere er bare stusselig! Be heller om håndsrekninger. Anonymous poster hash: 5ff88...2d3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #94 Skrevet 27. desember 2013 Jeg skjønner deg godt. Det ER krevende å stille med både pinnekjøtt og ribbe på julaften, i tillegg til pyntet og vasket hus, samt organisere kaffe, kaker og presanger etterpå. Jeg skjønner godt at du forbinder julaften med stress. Det er ikke dere som er sære, som enkelte her inne sier, men heller gjestene deres som ikke tilbyr seg å betale eller å hjelpe til på noen måte. Det er da helt normalt at vert-vertinnerollen på julaften går på rundgang? Jeg skjønner godt at du er lei, og du får nok ikke anledning til å se på koselige filmer/tegneserier med dine barn eller å gå i kirken/ev besøke graven slik det er nå. Jeg støtter deg, HI, og er i grunn overrasket over svarene til en del her inne. Men de fleste har trolig ikke julaften hos seg hvert bidige år. Det slår meg at det er så inderlig lett å uttale seg om ting en ikke har opplevd selv. Anonymous poster hash: 999b6...c2b
blåbæret Skrevet 27. desember 2013 #95 Skrevet 27. desember 2013 Jeg skjønner deg kjempe godt!Jeg er ikke glad i å lage mat, så å skulle lage til så mange hadde stresset livet av meg.Si fra nå at neste år vil dere feire alene eller bli bedt bort, da har de tid til å tenke litt.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #96 Skrevet 27. desember 2013 Det tar jo ikke lenger tid å steke ribbe til flere. Anonymous poster hash: 48f9e...459
Bananen Skrevet 27. desember 2013 #97 Skrevet 27. desember 2013 Her syns jeg du er litt vrang, samtidig som jeg forstår deg godt. Jeg hadde heller ikke giddet hver jul. Men hvorfor legger du ikke dette på mannen din? Fortell han at enten må han ta praten med familien sin, eller hjelpe deg. Si at hvis han ikke gjør noen av delene, disker du ingenting. Så får de komme til tomt bord om han ikke bærer stoler og tar unger. Å skylde på stoler og ileggsplater blir for tafatt, men regner med du ordla deg litt feil? Ventetiden er lang, så man har god tid til forberedelsene.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #98 Skrevet 27. desember 2013 Skjønner deg godt jeg, er generelt sett ikke glad i besøk i timesvis, og hvertfall ikke i julen når jeg vil slappe av. Det har jeg også sagt fra om til familie osv, og de forstår det godt. Ser ikke problemet med å si fra jeg. Anonymous poster hash: f2ca3...eb0
SmellyCat Skrevet 27. desember 2013 #99 Skrevet 27. desember 2013 Hos oss samarbeider vi om maten. Søster tok seg av ribbe, pinnekjøtt, pølse, rødkål og surkål. Mor tok med nykokte poteter og gulrot, klar til servering+en dessert. Jeg tok med kålrabistappe, varm og klar til servering+riskrem og hjemmelaget saus. Ikke verre enn det... Det ER jo verre enn det, når alle de andre nekter å bidra fordi "det blir så mye styr". De vil slappe av på julaften. Lurer på om dere som henger dere opp i hvor lite/mye jobb dere synes det er egentlig har lest hele tråden.
Mrs Smith Skrevet 27. desember 2013 #100 Skrevet 27. desember 2013 Selvfølgelig et det ikke frekt, eller foreslå en rullering, eller at hver og fn bidrar. Mange sære svar du har fått. Det er styr å lage julaften til 10 personer hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå