Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 Vi er 10 stk som feirer sammen. Vi har best plass og derfor er vi alltid hos oss. Selv om vi har god plass syns vi det er stress å lage mat til så mange. Syns også det er ekstra arbeid å sette ileggsplate i bordet og bære opp ekstra stoler. For ikke å snakke om oppryddingen. Vi ønsker å spørre om vi ikke kan spise hver for oss og så si at de er velkomne til kaker, kaffe og gaveåpning etter middag. Selv om de hjelper til faller det meste på oss både med tanke på arbeid og kostnad. Har lyst til å gjøre slik vi ønsker selv. Syns også måltidet blir mer fredelig og koselig uten så mange rundt bordet. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 4135c...1e7
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 Tipper dette er din manns familie og at du derfor er så negativ? Jeg liker å feire jul med slekt og hadde gladelig gjort i stand for 10 pers. Anonymous poster hash: 19fa6...759
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Jeg hadde ikke kommet etterpå heller... Seriøst, stress å legge i ileggsplate og bære opp stoler?? Anonymous poster hash: eeb28...40b
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Ja, det er hans familie. Men det er jeg som gjør i stand alt. Han er normalt sett flink til å hjelpe til, men han hater denne typen familiemiddager og sier at når det er jeg som vil ha det slik er det jeg som må lage til. Hadde det vært opp til han hadde vi feiret alene vi fire hvert år. Det syns ikke jeg går an. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7
Gjest MMJ Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Litt spesielt å spørre om kanskje? Kanskje dere kan feire det hos noen andre neste jul? Så blir det ikke kun du som må stelle i stant hvert år. Det er jo ikke noe greit om du sliter deg helt ut heller. Det skal jo være hyggelig for alle.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 Helt greit om de da velger å ikke komme etterpå heller. Blir ikke fornærmet av det. Dersom Mannens foreldre eller hans bror og kone vil lage til og invitere oss, så kommer vi gjerne, men jeg vil ikke stå med julemiddagen alene hvert år. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 Det er greit å spørre om noen andre kan arrangere, men veldig spesielt å be de andre spise hjemme for så å komme for å åpne gaver. Hos oss bytter vi på det. Anonymous poster hash: 351e3...95a
Gjest Julia1984 Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 Sært. Skikkelig sært! Da får du heller be om er hjelp!! Det er jul og høytid, verdifullt å bære sammen. Dette er bare sært, men både du og mannen din høres veldig sære ut!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #9 Skrevet 26. desember 2013 Kan du ikke si at du synes det blir for mye og at neste år så ordner alle en ting hver. Altså en koker poteter, en ordner ribbe/pinnekjøtt el. og noen kommer tidlig for å dekke bord... Anonymous poster hash: 2db7a...971
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Sett opp en bedre plan: Hvem kjøper inn hvilke matvarer ol, hvem står for matlagingen (da bør det være flere som hjelper) Hvem dekker bordet (den/de står for innleggs plater og stoler også, samt rydder dette på plass etterpå) og hvem som rydder opp, også ordner man til kaffe/kaker sammen. Samt man har en felles opprydning etter gaveåpning, eventuelt deler ut søplesekker rundt, så alle voksene passer på at papiret går rett i bassekkene. Her er vi 13 stk hver jul, alltid hos oss, siden vi er de eneste med plass til oss alle, og vi har kommet godt inn i det, det er blitt en tradisjon, og på 2 året så gikk det lekende lett.. Og vi fordelte utgiftene ca likt mellom hver voksen i familien Anonymous poster hash: 01fda...8e3
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 Men utelat gjerne det med at det er stress å legge plate i bordet, den var rimelig drøy. Anonymous poster hash: 351e3...95a
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #12 Skrevet 26. desember 2013 Kjøp et lite spisebord uten ileggsplate, så er problemet løst Anonymous poster hash: f914d...124
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #13 Skrevet 26. desember 2013 Det syns jeg godt dere kan gjøre! Skjønner godt at du syns det blir stress å stelle i stand hvert år. Kanskje dere kan invitere resten å spise til dere annethvert år eller noe? Anonymous poster hash: 86b69...1ee
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #14 Skrevet 26. desember 2013 De kommer aldri før middagen er servert. Vi har både svineribbe og pinnekjøtt, og dette må jo lages noen timer i forveien så det blir det uansett vi som står med og det er jo en relativ høy kostnad. Er lei av å ikke kunne sitte i sofaen med barna og kose meg, men må bære på stoler og bord (bordet må flyttes ut i stua for å kunne slå det ut, og deretter bæres ut på kjøkkenet igjen). Har lyst på en fredelig jul. Alternativet er å si at vi vil feire for oss selv, er det bedre? Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7
★julestjerne★ Skrevet 26. desember 2013 #15 Skrevet 26. desember 2013 Kunne forstått det om det var snakk om mange folk, men 10? Då synes eg du virkar lite gjestfri.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #16 Skrevet 26. desember 2013 Kunne forstått det om det var snakk om mange folk, men 10? Då synes eg du virkar lite gjestfri. Er man lite gjestfri fordi man ikke ønsker å være vertinne hvert eneste år? Hadde det vært hvert tredje år hadde det vært greit, men jeg har ikke slappet av en julaften på mange år. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #17 Skrevet 26. desember 2013 Hehehe, skikkelig sært, slitsomt å sette i ileggsplate og hente stoler Se det som en investering i gode juleminner for barna og ikke minst deres egen alderdom, om barna deres blir vant til at man ikke inviterer besteforeldre på julemiddag fordi det er så slitsomt å dekke bordet kan dere ikke akkurat regne med å selv bli invitert den dagen dere har blitt besteforeldre.... Hvordan kan det være mer slitsomt å lage middag til 10 stykker, litt større ribbe, noen flere poteter osv, dere lager jo akkurat samme maten bare litt mer av den. Anonymous poster hash: 7de0b...2db
mamma_til_verdens_beste Skrevet 26. desember 2013 #18 Skrevet 26. desember 2013 Det synes jeg er sært!For meg er jo det halve kosen med julaften, at vi er samlet flere i familien og spiser sammen.Hva med at noen tar med seg forskjellige ting til måltidet da? Mat, drikke, godis, dessert, kaker?En sånn plate kan vel ikke ta lange tiden å sette i bordet?
mamma_til_verdens_beste Skrevet 26. desember 2013 #19 Skrevet 26. desember 2013 Er man lite gjestfri fordi man ikke ønsker å være vertinne hvert eneste år? Hadde det vært hvert tredje år hadde det vært greit, men jeg har ikke slappet av en julaften på mange år. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7 Hva med å spørre om noen andre kan ha det hos seg da? Sånn du la det frem først virket du lite gjestfri ja. Men jeg skjønner at det er slitsomt å måtte stå med alt alene hvert år, for all del.
sug lut Skrevet 26. desember 2013 #20 Skrevet 26. desember 2013 Veldig stusslig. Ikke er dere mange og ikke er det krevende mat - julemiddag er den enkleste og mest selvgående middagen man kan servere noen - så dette lyser bare uvilje.
Bella75 Skrevet 26. desember 2013 #21 Skrevet 26. desember 2013 Inviterer dere, eller tar de det for gitt at de skal komme? Jeg synes du skal bestemme, skjønner godt at dette er stress!!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #22 Skrevet 26. desember 2013 Jeg skjønner godt du syns det blir stress. Men ikke pga bordet og stolene det er klart det blir en del ekstra mat + opprydning, og det er jo dette som blir stress. Og maten + drikke blir dyrt ja. Jeg tror ikke jeg ville spurt om å spise hver for oss, men hadde ikke invitert de heller. Er det noen som spør, får dere si at dere ikke orker å stå for alt neste år, men at dere gjerne kommer på besøk til noen andre. Anonymous poster hash: 2fd78...940
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #23 Skrevet 26. desember 2013 Har faktisk spurt, men de hadde mer lyst til å være hos oss. Broren til mannen sa til og med at de ville ikke ha det hos dem fordi de ville gå lang tur på formiddagen og kunne ikke da stå med matlagingen. Dessuten hadde de ikke stort nok bord. Ser at noen foreslår at vi kan kjøpe et ekstra bord, så da kan vel like godt de gjøre det? Kanskje vil skal kjøpe oss et mindre bord så vi kan bruke samme argument? Det er koselig å feire med familie, bevares, men når det blir slik at det er vi som må ordne til og betale hvert år så blir det mer til irritasjon enn til glede. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. desember 2013 #24 Skrevet 26. desember 2013 Men herlighet, da sier du jo bare det at du synes det er slitsomt å være vertskap hvert år, og spør om dere ikke kan bytte på å ha det? Hva er problemet? Alternativ ber du om dere kan ha et spleiselag, der alle tar med noe mat hver? Her har vi 20 stk på pinnekjøtt hver eneste 1. søndag i advent, og det er nada problem. Da spanderer svigers pinnekjøttet, svigermor baker kaker, svogeren tar med ekstra stoler og svigerinna mi fikser brus. Svogeren min m familie har spleiselag når de har julaften hos seg, da tar noen med poteter, noen ordner tilbehør, svigermor lager saus og vertskapet står for resten. Intet problem. Vi har dessuten alle blitt enige om at julen går på rundgang. Kommunikasjon er en god ting.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #25 Skrevet 26. desember 2013 Vi inviterer aldri, alle tar det for gitt at vi holder jula. Jeg er flink til å lage mat og flink til å lage til selskap. Liker det egentlig også, men ikke hver eneste julaften. Har ikke sett askepott de siste åtte årene. Hi Anonymous poster hash: 4135c...1e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå