Gå til innhold

Kjære julevertinne, håper du deler noen triks!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det opplest og vedtatt, til neste år skal jeg til pers for aller første gang! Så, mens dere har alt friskt i minne, gi meg dine beste tips og triks, værsåsnill (dådyrøynesmiley)!

Det blir overnattingsgjester, det blir lillejulaften torsk, julaften ribbe, 1. juledags brunsj og julefrokoster.

Lite eller stort, kjør på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din heldiggris! Sååååå hyggelig! Utdyper i morgen, har akkurat kommet inn dør i mørket. I full storm og med trøtte unger. Nå sover ungene, jeg har fått fyr i dansken(vedovnen), og har i tillegg til mannen fått herr Barolo 2004 på besøkB-) JULEFRED!!

Skrevet

Hjemmelaget surkål til ribba! Imponerende godt og imponerende mye cred for lite innsats. Og kan gjøres et par dager i forkant - her er balkongen kjøleskap hele jula.

Skrevet

Å ja, er den ikke hjemmelaget kan den ikke kalles surkål. Og heldigvis har jeg landets største surkålekpert i hus, nemlig vesla. Hun er også dønn ærlig i tilbakemeldingen! Tenker å lage tidlig og fryse (til egen huskeliste: ny fryseboks!). Blir nok også en del prøvesteking av ribbe til høsten...

Skrevet

Krydre ribba med en blanding av salt, pepper, hvitløkspulver(littegrann) og gastromat. Høres rart ut, men det blir veldig, veldig godt.

Putt fnhakket løk, jeg moser den i blenderen, i medisterkakene. 2 ss på 500 g, det gjør dem saftige og de føles ikke så feite, og for al del, bruk medisterdeig og ikke -farse.

Skrevet

Ribbe fant jeg ut er superenkelt å lage, bare man har en ovn som fungerer som den skal :D Men jeg er überblond på ribbesteking og pinnekjøttdamping ettersom jeg har en far som har ordnet julematen i alle år og ikke har lært bort noe før jeg flyttet hjemmefra, omsider skulle ordne istand jul selv, og insisterte på å få noen gode tips til å få til herligheten. Så jeg har laget meg en "ribbesteking for dummies" som jeg oppbevarer i den store kokeboka.

De første årene her på gården jobbet jeg hardt med å få litt samarbeid ut av en 25 år gammel, riktignok forferdelig sjarmerende og fin, ovn, som hadde defekt grillelement og tvilsom termostat. 

Etter 45 minutter under grillen gikk det til slutt opp for meg at svoren ganske enkelt ikke kom til å bli sprø det året. Da ovnsdøren til slutt løsnet og måtte hektes på for hver gang vi skulle bruke den forklarte jeg gubben tålmodig at uansett hvor fin og gammel og ærverdig denne ovnen var, så ville vi, dersom han var interessert i å få god og ferdig stekt mat, og ikke minst en fornøyd fru som slapp å slåss med løs ovnsdør hver dag, bli nødt til å investere i en ny stekeovn. Han tok heldigvis hintet, og etter det har matlaging blitt en lek i forhold.

Men, til poenget, steking av ribbe er veldig enkelt hvis du får hevet den sånn at den er jevn over det hele, og ikke en del av ribben "synker" og blir lavere enn resten. Det er også viktig å sørge for at du bruker en ribbe med nok fett på. Fettet siver nemlig opp under steking og hjelper til med å gjøre svoren sprø. 

Av samme grunn er det viktig å gå over ribben med kniv før steking, selv om den er ferdig rutet, og skjære godt nedi fettet over det hele. Dette er et triks jeg lærte av pappa, og som gjør at svoren blir sprø helt av seg selv. 

Det er vel min største stolthet denne jula, perfekt ribbe, så det var mitt bidrag. Sikkert elementært for andre, men altså en stor landevinning for meg ;) 

Jeg er dessverre ingen født vertinne, så det er ikke mye hjelp i meg. Skravle om unyttige og unødvendige ting, derimot, det kan jeg. 

Skrevet

Hjemmelaget surkål til ribba! Imponerende godt og imponerende mye cred for lite innsats. Og kan gjøres et par dager i forkant - her er balkongen kjøleskap hele jula.

Det vil jeg gjerne ha oppskrift på, hvis dere vil dele! Mitt eneste forsøk på hjemmelaget surkål endte med så fastbrent kål at jeg måtte kjøpe ny gryte. Såeh.. har du en idiotsikker oppskrift? For posesurkål er stusselige saker. 

Skrevet

Det vil jeg gjerne ha oppskrift på, hvis dere vil dele! Mitt eneste forsøk på hjemmelaget surkål endte med så fastbrent kål at jeg måtte kjøpe ny gryte. Såeh.. har du en idiotsikker oppskrift? For posesurkål er stusselige saker. 

I ettermiddag, lover! Får gjester snart..

Skrevet

Jeg er ikke glad i surkål, men hjemmelaget rødkål imponerer visst også. Enda så enkelt det er å lage... 

Skrevet

Lag lister. Lister med ting som må tines til dagen etter og lister med tider for når ting må gjøres for at alt skal klaffe til klokka 17. Og sett folk i arbeid. 

Skrevet

OK, gjestene stakk for å klare å komme seg hjem - sleaføre - så her kommer surkål til 12:

Stor kjele

2 kålhoder skjæres opp

500 g smør

sukker eddik karve har jeg ikke mål på, bare vær generøs

Legg en 4-5 generøse smørklatter i bånn avkjelen. strø over litt sukker (men ikke en teskje, lizzom, mer 4-5 spiseskjeer, vil jeg anta)

Ett lag kål, strø over karve og litt sukker, hiv på flere smørklatter, skvulp over litt eddik

Nytt lag kål

Fortsett til topps.

Står og småputrer i fred i et par timer under lokk. Smak på sjyen, mer sukker eller eddik etter forgodtbefinnende.

Tilsett en skvulp ribbefett og rør om før servering.

Skrevet

Jeg er enstemmig for røkt pinnekjøtt julaften, så der er det lite hjelp i meg... Dessert er min tippoldemors hoffdessert. Ingen over ingen ved siden. Mandelmakroner dynket i konjakk, overrislet med mørk sjokolade og toppet med krem. Førstedagsbrunsj er en ELSK med store bokstaver! Der må man ha sildesalat, den stora svenske julskinkan som blir påbegynt i november, røkt lammelår, røkelaks, eggerøre, gravlaks og sennepssaus, remulade, pateer, oster, marmelade og sukk sukk jeg elsker lange lunsjer! Hadde faktisk julens tredje i dag<3

Skrevet

Lager egt det meste selv, forresten, om du trenger tips er der bare å si fra. Min svigermor laget julemannjane(som hun sier) dine og syntes de var supre!

Skrevet

Å dere er gode!

Skal vurdere om ny stekeovn må inn i budsjettet faktisk. Har en Grepa god en, men den er litt sliten og lunefull...

Ribba kommer jeg nok til å bestille i byens ærverdige slakterforetning, ferdig ruta! Men tips om å gå over rutinga noteres.

Hvor lang tid i forveien kan grøten til riskremen lages?

Noen som har noen minneverdige blemmer å dele da, som jeg ikke bør gjenta? :)

Skrevet

Lager egt det meste selv, forresten, om du trenger tips er der bare å si fra. Min svigermor laget julemannjane(som hun sier) dine og syntes de var supre!

Så bra de falt i smak! Der jeg kommer fra kalles de av uvisst grunn for Gøttekællær...

Kunne tenke meg å prøve meg på hjemmelaget sild (sursild, kryddersild, portvinssild e.l). Noen tips der?

Skrevet (endret)

OK, gjestene stakk for å klare å komme seg hjem - sleaføre - så her kommer surkål til 12:

Stor kjele

2 kålhoder skjæres opp

500 g smør

Legg en 4-5 generøse smørklatter i bånn avkjelen. strø over litt sukker (men ikke en teskje, lizzom, mer 4-5 spiseskjeer, vil jeg anta)

Ett lag kål, strø over karve og litt sukker, hiv på flere smørklatter, skvulp over litt eddik

Nytt lag kål

Fortsett til topps.

Står og småputrer i fred i et par timer under lokk. Smak på sjyen, mer sukker eller eddik etter forgodtbefinnende.

Bruker samme oppskrift ca, men her koker ( putrer) surkålen i 12-15 timer. I gamledager het det visst brunkål. Da blir den absolutt fantastisk! Jeg har en fast kundekrets av venner som kommer og henter hver jul. Koker den lille julaften, og da blir det jul hehe Endret av ellen-propellen
Skrevet

Å dere er gode!

Skal vurdere om ny stekeovn må inn i budsjettet faktisk. Har en Grepa god en, men den er litt sliten og lunefull...

Ribba kommer jeg nok til å bestille i byens ærverdige slakterforetning, ferdig ruta! Men tips om å gå over rutinga noteres.

Hvor lang tid i forveien kan grøten til riskremen lages?

Noen som har noen minneverdige blemmer å dele da, som jeg ikke bør gjenta? :)

Grøten koker du dagen før, eller til lunch om dere har noen grøttradisjon. Poteter kan skrelles dagen før, dekkes med vann og kast i et par båter sitron så blir de så hvite og pene. 

Skrevet

Grøten koker du dagen før, eller til lunch om dere har noen grøttradisjon. Poteter kan skrelles dagen før, dekkes med vann og kast i et par båter sitron så blir de så hvite og pene.

Bra, bra! Liket alt som kan gjøres før selve dagen :)
Skrevet

Stor kjele

2 kålhoder skjæres opp

500 g smør

Nytt lag kål

Fortsett til topps.

Bruker samme oppskrift ca, men her koker ( putrer) surkålen i 12-15 timer. I gamledager het det visst brunkål. Da blir den absolutt fantastisk! Jeg har en fast kundekrets av venner som kommer og henter hver jul. Koker den lille julaften, og da blir det jul hehe

Åh dere er fantastiske altså! Takk! Skal noteres og prøves :) Kanskje en billig ribbemiddag-på-romjulssalg?

Vet ikke hva slags oppskrift jeg hadde fått, der var det nesten ikke noe eddik (et par ss), men det skulle være i et par dl vann. Tror det kokte tørt, for det sved seg fast og kålen var kølsvart. Kan hende jeg var litt for generøs på varmen også ;) Som sagt, måtte si farvel til gryta for den var ikke mulig å skrubbe ren. 

Skrevet

Men et spørsmål til, selv om jeg kupper tråden til stakkars blomstre, bruker dere vanlig 5% eddik? Eller eplecidereddik? Eller noe annen, finere eddik? 

Skrevet

Men et spørsmål til, selv om jeg kupper tråden til stakkars blomstre, bruker dere vanlig 5% eddik? Eller eplecidereddik? Eller noe annen, finere eddik? 

Vanlig hvit 7%. :)

Skrevet

Eller er den 5? Åkke som.

Skrevet

Jeg bruker den jeg har , men aldri noe fancy ;) Det er mye vann i kål så man trenger ikke mye vann i gryta. Men pass på varmen, og ha lokk på. Husk å røre hver gang du går forbi gryta :)

Skrevet

Jeg bruker hvitvinseddik ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...