Gå til innhold

Julegave fra farmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så grusomt det må være for barnet ditt! Tenk å ha en farmor som ønsker at barnebarnet skal få mange gaver :(

Det er bedre med en skikkelig gave enn mange dritting hun aldri kommer til å bruke

Anonymous poster hash: 1383b...163

Hadde du vært min datter hadde du fått ditt livs første ørefik for den uttalelsen der, og ikke en gave i din retning mer noensinne.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Mine barn er ikke utakknemlige, men man kan vel ikke forlange at de skal bli glade for ALT?

Jo vet du lilje det synes jeg faktisk man kan. Det er viktig å lære barna at det er tanken bak som teller og ikke hva som er i. Om ikke gaven inneholder det man ønsker seg eller står til forventingen så er det faktisk noen som brukt av sine penger, tenkt på, og brukt tid på å kjøpe gaver til akkurat ditt barn. Det fortjener respekt fra både barnet og de voksne.

Så hvis man får halvspist konfekteske fra i fjor så skal man bli hoppende glad og evig takknemlig? Hvilken tanke ligger bak sånne gaver som det over, ødelagte ting fra Fretex, klær som er str 1 år når barnet er 6... and the list goes on?

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Så grusomt det må være for barnet ditt! Tenk å ha en farmor som ønsker at barnebarnet skal få mange gaver :(

Det er bedre med en skikkelig gave enn mange dritting hun aldri kommer til å bruke

Hadde du vært min datter hadde du fått ditt livs første ørefik for den uttalelsen der, og ikke en gave i din retning mer noensinne.

Hvis du enda ikke har fått med deg at det er ulovlig og straffbart å slå barn så sier det mer om deg enn hi...

Skrevet

Hvis du enda ikke har fått med deg at det er ulovlig og straffbart å slå barn så sier det mer om deg enn hi...

Ikke skap deg. Du tror hi er et barn? Eller at det hadde brydd meg voldsomt?

Skrevet

Ser mange mener dette er en grusom tanke av HI.... Men det må vel være lov til å tenke slik? Her hadde vi også ei som tidligere overøste mine barn med gaver (som de ikke kunne bruke oftes). Tror de fikk 20 gaver hver det ene året. Jeg syntes det var trist rett og slett. De fikk ikke gjort annet enn å åpne gaver fra henne, som de der igjen bare la til side.

Mine barn er ikke utakknemlige, men man kan vel ikke forlange at de skal bli glade for ALT?

Ingen har sagt noe til denne gavmilde personen (tror jeg), som bare ville glede, men hun har av en eller annen grunn roet seg litt, og nå får de en fin gave av henne (under 200 kr tipper jeg). Perfekt! :) Jeg hadde blitt like glad om gaven kostet 20 kr. Men jeg vil ikke ha 20 gaver fra samme person ;)

Hilsen ei som er veldig takknemlig fastisk ;)

Det er ikke umulig. Barnet mitt blir faktisk glad for alt. Han er glad om han får et par sokker faktisk. Vil ta de på med engang. Og han er vandt til å få masse gaver og leker.

Anonymous poster hash: 608de...b1b

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

"Hadde du vært min datter så hadde du fått ørefik". Ja, det er ulovlig å slå folk, barn som voksne, visste du ikke det? Dessuten når man begynner å bruke nevene så vitner det om at man har sluppet for valide argumenter i diskusjonen.

Skrevet

Jo vet du lilje det synes jeg faktisk man kan. Det er viktig å lære barna at det er tanken bak som teller og ikke hva som er i. Om ikke gaven inneholder det man ønsker seg eller står til forventingen så er det faktisk noen som brukt av sine penger, tenkt på, og brukt tid på å kjøpe gaver til akkurat ditt barn. Det fortjener respekt fra både barnet og de voksne.

og hvor ofte skjer det?? Jeg regner med det ligger ting bak at noen gir slikt. Ikke alle mennesker er helt i vater og vår plikt som voksne er da å forkkare barnet at denne personen vet ikke bedre og hjelper barnet å skru ned forventingerne neste gang. Det gjelder forøvrig de voksne også. Vet man at man har folk i familjen som gir bort halvspiste konfektesker lærer man barna at ta det som det er helt enkelt.

Så hvis man får halvspist konfekteske fra i fjor så skal man bli hoppende glad og evig takknemlig? Hvilken tanke ligger bak sånne gaver som det over, ødelagte ting fra Fretex, klær som er str 1 år når barnet er 6... and the list goes on?

Skrevet

"Hadde du vært min datter så hadde du fått ørefik". Ja, det er ulovlig å slå folk, barn som voksne, visste du ikke det? Dessuten når man begynner å bruke nevene så vitner det om at man har sluppet for valide argumenter i diskusjonen.

Det er ikke en situasjon som kaller på argumenter. Vi driver ikke argumentering med drittungeoppførsel .Og "visste du ikke det?" er jo bare patetisk.

Skrevet

Farmor kjøptevogså mykje "dritt" då vi var barn, men sjølv oppfatta ho det nok ikkje slik. Veit ikkje om noko bestemor som kjøper gåver til barnebarna utan dei beste intensjonar. Synes det er synd ho har ei svigerdatter som ikkje kan sjå intensjonen bak tinga framfor å gnåle om cubusklede.

Og når var det feil å ønske å bli oppfatta som snill av barnet?

Skrevet

Tenkt på alle de som sitter uten og få noe som helst? det er de det er synd på. Min får klær fra både sparkjøp og Cubus og det er ingen dritt.

Skrevet

Skjønner HI godt jeg. Ser at det tydeligvis er fullstendig tabu å innrømme dette, men det får nå være. Er jeg takknemlig for å få gaver? Ja, selvfølgelig. Men jeg må da vitterlig ikke bli glad for alt jeg får. Hva jeg tenker innerst inne er bare min sak.

Fint å se at så mange andre her er perfekte i allefall.

Anonymous poster hash: 4523b...af0

Skrevet

Sønnen min hadde helt sikkert blitt kjempe glad for alle ting din svigermor pleier å kjøpe. Han er et barn og ser ikke på pris og kvalitet på ting. Han tenker bare at jo flere jo bedre! :D Og han ELSKER de små tingene som koster 20-50 kroner (som prompe-slim, sprettball, osv). Og jeg hadde ikke  brydd meg. 

Anonymous poster hash: 608de...b1b
Skrevet

Jeg skjønner også HI. Kjedelig å få dritting uansett om det er fra Cubus eller mer eksklusive butikker. Ting som ikke passer mottageren finner man i alle butikker, så tror ikke det var det at var galt med klær fra Cubus i seg selv som var problemet. Men samtidig er det nok i farmorens beste intensjoner, å glede barnebarnet, ikke å fremstille seg selv som snill. Til neste år kan dere gjerne være tidlig ute med konkrete ønsker, så er sjanse større for at gavene er noe som blir satt pris på etter gaveåpningen også.

Jeg forlanger ikke av barna mine at de skal være glade for alt de får. Men de skal sette pris på at noen ønsker å gi dem gave, så spiller man med og takker for det man har fått selv om det ikke falt helt i smak.

Skrevet

Jeg spurte den ene treåringen min om hvilken julegave som var finest. Fikk "- Alle sammen mamma!" til svar. Og han fikk mye forskjellig. Radiostyrt bil, skøyter, en bitteliten plastrev osv.

Anonymous poster hash: b2af0...a72

Skrevet

Kjenner jeg blir litt flau på egne vegne når jeg tenker på alle "dritt-tingene" jeg som barn kjøpte til mammaen min, som jeg oppriktig synes var fine ting.

Billige parfymer og såper og andre skatter som sikkert ikke ble brukt i det hele tatt, men som mamma tilsynelatende ble glad for.

Huff, så slem og dum jeg var som ikke skjønte bedre

Anonymous poster hash: 2e307...320
Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Klart det er kjedelig å få ting som ikke passer eller faller i smak. Men det faller på sin egen urimelighet å kalle det kjedelig og dritting fordi det kommer fra spar kjøp, nille og cubus. Nille har tatt seg opp betraktelig i det siste, cubus har da mye pent til voksne og barn. Spar køp sine ullklær er da gode de. Merkeklær finnes der også, hvertfall i ull. Tenk det...

Det er greit å bytte, av og til får man to av en ting, størrelsen er feil eller fargen. Uansett har giver tenkt at dette passer mottaker og handlet ut fra det. Det finnes nok dem som bare kjøper også, uten tanke for hva mottaker liker. Kan hende ligger det noe bak, noe du ikke vet. En krangel, noe trist, psykisk sykdom, bekymringer... En visshet om at mottaker blir sur og hater gaven uansett hva som blir gitt. Det kan få enhver til å miste motet.

Det er trist at kravene til gaver skal være så høye, så høye at giver kapitulerer fordi vedkommende uansett ikke harmulighet til å være med i pengegaloppen og kjempe mot andre i å være den beste gavekjøperen.

Ta julens budskap tilbake. La den omfatte tid og rom for samvær med dem vi er glade i. La gavene være en positiv greie, snakk sammen og senk kravene. Minnes de vi har mistet, glede oss over dem vi fortsatt har iblant oss og er glade i, glade for alt vi faktisk har, selv om gavehaugen ikke når uante høyde hvert år, både i mengde og pris.

Skrevet

Så alt av akryl går rett til noen stakkars barn i øst-Europa.

Anonymous poster hash: 41dc1...305 [/]

Eh.. Hvorfor i allverden gir du det videre? Ikke godt nok for deg og dine barn, men godt nok for noen stakkars barn i øst-Europa?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...