Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 Har ei jente som blir 3 år i april. Hun har i flere måneder klaget på vobdt i magen. Stortsett hver dag og flere ganger pr. dag. Har tatt det opp med fastlege to ganger som sier det bare er slik barn er, og at vi kan prøve melkefritt kosthold hvis det blir for ille. Noe jeg ikke vil gjøre uten at det er gode grunner for det, pga at hun er velfog småspis, kresen og er for tynn (hun har ellets ingen symptomer på melkeallergi og har blitt testet for det før). Nevnte også magesmertene til barnelege da vi var der for en annen grunn. Men, hun har klaget mer etter vi var der. Var hos fastlege, og ble i grunnen bare avfeid. Så hva gjør vi egentlig nå? Hun klager over magen hver eneste dag, ofte flere ganger pr. dag. Det skal da ikke være sånn! Hva kan vi evt. kreve fra fastlege at blir gjort? Evt videre undersøkelser? Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Steget Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 Det første jeg ville gjort er å bytte fastlege! De skal ta bekymringer alvorlig. hvordan er avføringen? kan det være glutenallergi?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Det er egentlig en vikar for min egentlige fastlege da han er bortreist noen måneder. Avføringen hennes er helt normal. Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Kan det være noe annet som plager henne? At hun egentlig er bekymret for noe? Anonymous poster hash: 26225...866
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Nei, det tror jeg ikke. Hun er kun 2,5 år, så den koblingen mener jeg hun er for liten til. Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 - kontakt barnelegen dere var hos og forklar situasjonen. - kontakt legevakt. - be om time hos en annen lege på legesenteret du går til. (Om det er et legesenter) - få ny time hos vikarierende og be han/henne sende en henvendelse til sykehuset. Ikke gå før det er gjort. Du er mor, det er du som må kjempe for at ditt barn skal få hjelp. Ingen gjør noe uten at du ber om det, om så igjen og igjen. Du er alt hun har, ingen andre vil kunne ta kampen. Anonymous poster hash: e49ae...16d
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 Ja, jeg tar kampen. Men, er usikker på hvilken vei jeg skal gå, og hva jeg bør kreve at blir gjort. Er redd jeg må om fastlegen for og evt få snakke med barnelegen igjen. De tar ikke inn uten henvisning. Jeg lurer litt på hva som må til når det er blitt tatt opp med lege tre ganger uten at det er noen som reagerer... Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 Barn har ofte vanskelig for å lokalisere smerte skikkelig, vondt i magen kan bety alt fra umoden tarm til at de gruer seg til noe, de kjenner et ubehag og sier de har vondt i magen... Da min datter var på den alderen sa hun at hun hadde vondt i magen når hun var mett, og når hun måtte bæsje. Vi så jo fort mønsteret, hver gang hun hadde spist litt mye eller i minuttene før hun bæsjet sa hun at hun hadde vondt i magen. Nå er hun 4 år og sier aldri at hun har vondt i magen i disse situasjonene lenger, nå kjenner hun forskjell på mett og å måtte på do Men siden det er mange barn som er slik som min datter er det mange leger som nærmest avviser barn som sier de har vondt i magen men ellers spiser normalt og har normal avføring. Men det er klart det kan være noe galt også, å ta et par tester for å utelukke allergier er jo ikke vanskelig. Tester for bl.s cøliaki kan du ta hjemme, de selger hjemmetester på apoteket. Slår disse hjemmetestene positivt ut er det alltid allergi, men man kan være allergisk selv om testen er negativ også, noen ganger må man faktisk ta prøver inne fra tarmen for å få et sikkert svar. Har du snakket med legen på helsestasjonen, det skal være en egen barnelege tilknyttet helsestasjonen så jeg ville begynt der. Ringt helsestasjonen og spurt om du kan få en time hos legen der... Anonymous poster hash: 1c59f...8cf
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #9 Skrevet 26. desember 2013 Nei, det tror jeg ikke. Hun er kun 2,5 år, så den koblingen mener jeg hun er for liten til. Anonymous poster hash: 42b7e...6e5 Det er hun ikke for liten til nei Anonymous poster hash: e2eef...20d
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Vi hadde en lignende runde med ei på 3 år. Hun var som ei flis, vi noterte tidspunkt for magevondt og nøyaktig hva hun spiste. Etterhvert skjønte vi at hun ikke spiste fordi hun var vond i magen, men magevondt var sult!. Nå er hun 9 år og klager veldig på vond mage når hun er sulten. Virker som hun ikke tar linken mellom sultfølelsen i magen og behovet for å spise. Ikke sikkert det gjelder dere, men noter og se om dere finner mønster. Verd et forsøk 😊 Anonymous poster hash: 8f365...f4a
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 Jeg kan uansett ikke tenke meg at dette har noe med bekymring å gjøre. Det er ingrn bekyringer i hennes liv som dette skulle komme av. Ikke for å være vanskelig, men jeg tror det er noe annet. Var en god idé å føre opp hva hun spiser og når hun har vondt. Men, har observert at det kommer når som helst. Før mat, etter mat, morgen, kveld. Men, er uansett greit å gøre det opp en stund. Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Høstduft Skrevet 26. desember 2013 #12 Skrevet 26. desember 2013 Be om blodprøver og avføringsprøver for å utelukke cøliaki eller betennelse i tarmen.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #13 Skrevet 26. desember 2013 Takk for svar og tips! Det kan jo være som du lenger opp her sier, at det kan ha noe med å måtte bæsje, være sulten/mett etc. Skal føre opp litt framover. Hun har tatt blodprøver to ganger på kort tid nå. Alt var bra på alle prøvene. Avføringsprøve har hun ikke tatt (siden i høst, og da for å se etter bakterier). Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
NormaJean Skrevet 26. desember 2013 #14 Skrevet 26. desember 2013 Min sønn har klaget mye over vondt i magen, fra han var ca 2 år. Det viste seg å være slik en annen over her beskriver. At han brukte ordet "vondt" for å beskrive det meste. Mett/sliten/bæsje/oppmerksomhet
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #15 Skrevet 26. desember 2013 Test henne for cøliaki... Anonymous poster hash: 9cd56...059
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #16 Skrevet 26. desember 2013 Ja, det kan jo være at hun bruker ordet vondt om så mangt. Vanskelig å si syns jeg. Hvordan skal man vite det da? Hva om det er noe fysisk som feiler henne? Ang. cøliaki. Prøve en såånn hkemmetest fra apoteket først? Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #17 Skrevet 26. desember 2013 Ja, det kan jo være at hun bruker ordet vondt om så mangt. Vanskelig å si syns jeg. Hvordan skal man vite det da? Hva om det er noe fysisk som feiler henne? Ang. cøliaki. Prøve en såånn hkemmetest fra apoteket først? Anonymous poster hash: 42b7e...6e5 Hjemmetestene er ikke til å stole på, så jeg ville tatt testen hos legen. Testen kan jo umulig være like pålitelig som den hos legen som det tross alt tar flere uker å få svar på. Anonymous poster hash: 9cd56...059
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #18 Skrevet 26. desember 2013 Er det blodprøve de tar hos lege for å sjekke cøliaki? Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #19 Skrevet 26. desember 2013 Er det blodprøve de tar hos lege for å sjekke cøliaki? Anonymous poster hash: 42b7e...6e5 I første omgang er det blodprøve ja. Dersom det er utslag på denne over visse verdier, settes diagnosen på bakgrunn av denne. Dersom prøven viser litt lavere verdier (men likevel over normalt), må barnet ta gastroskopi for å få diagnosen. Dette gjøres i narkose. Anonymous poster hash: 9cd56...059
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #20 Skrevet 26. desember 2013 Kan være forstoppelse selv om hun bæsjer normalt. Anonymous poster hash: e1a84...55c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #21 Skrevet 26. desember 2013 Men, dere med barn som sier det er magesmerter pga for eks. sult, for mett, må bæsje osv. Har dere vært gjennom noen tester med barnet? Anonymous poster hash: 42b7e...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå