Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 Og hvor får jeg tak i sånn sukker til å ha på toppen? Husker ikke hva det heter nå. Er brenner ett must, eller funker det greit med grillen på ovnen? Hvordan former funker? Kanskje du har en oppskrift i samme slengen? Anonymous poster hash: 600e4...289
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/creme-brulee Anonymous poster hash: 89d16...ab5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/creme-brulee Anonymous poster hash: 89d16...ab5 Har allerede tittet litt på oppskrifter på nett. Blant annet denne. Og etter å ja funnet mange forskjellige oppskrifter med forskjellige fremgangsmåter, satt jeg igjen med noen spørsmål. Takk for at du svarte på dem;) Anonymous poster hash: 600e4...289
gresskar Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Grillen på ovnen funker. Demerasukker eller rørsukker har de på butikken?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/creme-bruleeAnonymous poster hash: 89d16...ab5 Har allerede tittet litt på oppskrifter på nett. Blant annet denne. Og etter å ja funnet mange forskjellige oppskrifter med forskjellige fremgangsmåter, satt jeg igjen med noen spørsmål. Takk for at du svarte på dem;)Anonymous poster hash: 600e4...289 Svarene på det du spurte om står i linken:-) På toppen bruker du brunt eller hvitt sukker - kjøpes på hvilken som helst matvarebutikk. Brenner er ikke et must, men en fordel. Så lenge formene skal i ovnen eller brennes må det være ildfaste former. Oppskrift ligger fortsatt i linken. Noe jeg ikke har svart på nå? Anonymous poster hash: 89d16...ab5
gresskar Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 Formene må tåle litt varme, har egne creme brulee-former jeg da, men funker sikkert andre og. :-)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 Sorry, jeg bare trenger det skikkelig med t-skje. Av det jeg har lest egner ikke vanlig hvitt sukker seg. Måtte være sukker fra sukkerrør. Men sånn demerasukker, heter det deremasukker i butikken, eller gjemmer det seg bak ett annet navn? Og jeg ser at noen oppskrifter siles stang og frø av vanilje ut, i andre blir bare stilken tatt ut for hånd. Noen varmer opp og kjøler ned melkeblandingen før det blandes med egg, andre blander det varmt med egg i piskebollen, for så å helle tilbake i kjelen. Så var det noen som varmet det opp for andre gang, og noen som satte det kaldt i ovnen tror jeg? Noen har sukker i melkeblandingen, andre pisker sukkeret med eggeplommene. Hva blir best, og hva er forskjellen? Og blir resultatet bedre i smak eller annerledes med grill vs brenner? Har jo sett sånne creme brulee skåler, og vurderer å gå til innkjøp, men syns de er så små. Leste også at de bare skulle fylles 2 cm i formen. Men jeg vil lage store porsjoner. Har skikkelig lyst til å lage dette på nyttåraften, men ble bare skikkelig forvirret etter en runde på nett. Hva er deres erfaringer? Anonymous poster hash: 600e4...289
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/creme-bruleeAnonymous poster hash: 89d16...ab5 Har allerede tittet litt på oppskrifter på nett. Blant annet denne. Og etter å ja funnet mange forskjellige oppskrifter med forskjellige fremgangsmåter, satt jeg igjen med noen spørsmål. Takk for at du svarte på dem;)Anonymous poster hash: 600e4...289 Svarene på det du spurte om står i linken:-) På toppen bruker du brunt eller hvitt sukker - kjøpes på hvilken som helst matvarebutikk. Brenner er ikke et must, men en fordel. Så lenge formene skal i ovnen eller brennes må det være ildfaste former. Oppskrift ligger fortsatt i linken. Noe jeg ikke har svart på nå? Anonymous poster hash: 89d16...ab5 I ovnen ELLER brennes? Må det ikke i ovnen først uansett? Eller skal det ikke stekes om jeg har brenner? Anonymous poster hash: 600e4...289
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #9 Skrevet 26. desember 2013 Og hvor får jeg tak i sånn sukker til å ha på toppen? Husker ikke hva det heter nå. Er brenner ett must, eller funker det greit med grillen på ovnen? Hvordan former funker? Kanskje du har en oppskrift i samme slengen? Anonymous poster hash: 600e4...289 Hvordan former? Runde kanskje, eller hjerteformer. Det heter hvilke former! Anonymous poster hash: 87f04...fab
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Og hvor får jeg tak i sånn sukker til å ha på toppen? Husker ikke hva det heter nå. Er brenner ett must, eller funker det greit med grillen på ovnen? Hvordan former funker? Kanskje du har en oppskrift i samme slengen? Anonymous poster hash: 600e4...289 Hvordan former? Runde kanskje, eller hjerteformer. Det heter hvilke former! Anonymous poster hash: 87f04...fab Det gjør det vettu;) Men når man ikke får redigert anonyme innlegg etter de er publisert så må det bare stå Anonymous poster hash: 600e4...289
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 Og hvor får jeg tak i sånn sukker til å ha på toppen? Husker ikke hva det heter nå. Er brenner ett must, eller funker det greit med grillen på ovnen? Hvordan former funker? Kanskje du har en oppskrift i samme slengen? Anonymous poster hash: 600e4...289 For å ta det første først; jeg synes ikke det er så enkelt å lage creme brulee, faktisk. Enten kan den bli for stiv eller for våt, men det blir alltid godt:) Jeg tror alle typer former kan fungere, har sett det laget i både glass-skåler og terracottaformer. Jeg har egne creme brulee-former, blir ikke automatisk perfekt likevel.. Brenner er slett ikke et must, men gjør det hele mye enklere. Tradisjonelt skal creme brulee serveres ganske kaldt, så da brenner man bare toppen. Under grillen blir alt varmt, men jeg foretrekker det varmt, så det gjør jo ingenting. Ang sukker heter det demerarasukker, og det funker fint. Lykke til! Anonymous poster hash: 7e8e9...772
Iiiiik Skrevet 26. desember 2013 #12 Skrevet 26. desember 2013 Demerasukker kjøper du i matbutikken. Kanskje ikke Rimi eller Rema, men i hvert fall Meny, Ica osv. Det står i bakeavdelingen. Jeg bruker sånne ramekinformer, rette former. Mine har høyere kant enn ordentlige creme brulee-former og jeg har mer enn 2 cm i. Har aldri prøvd med grillen i stekeovnen, har en brenner, så på det punktet kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg har en oppskrift der jeg pisker eggeplommer og sukker først og hvor melk/fløte kokes opp med vaniljestangen oppi. Siler ikke, jeg bare tar ut vaniljestangen. Synes silingen er noe herk, da sitter de gode vaniljefrøene fast i dørslaget når jeg er ferdig. I vannbad i ovnen, men sånn er vel alle oppskrifter? Det er ikke vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #13 Skrevet 26. desember 2013 Hmm..Men da kommer nytt spm; er en slik brenner dyrt? Er det noe de har på jernia? Og er vanilje-stang dyrt? Tror jammen meg jeg skal gå til innkjøp av brenner og egnede former imorgen og prøve meg litt fram. Tror ikke samboeren blir så lei seg for det uansett, ikke munnen min heller Skal lage til 10 personer, så tenkte dette var "enkelt" å steke mange på en gang. Men burde kanskje øve meg litt først skjønner jeg. Tror jeg skal gå for metoden din iiik, den som fristet mest fra de på nettet. Men heller du melkeblandingen over eggene, så tilbake i kjelen og varmer opp på nytt før du steker de ? Eller kan blandingen stå litt før den stekes? Eller er det kanskje best å steke den med en gang for så å laden stå og brenne rett før mat kanskje? Det siste hørtes mest logisk ut egenlig. Uff.. hehe.. Nei, som jeg sier til barna, øvelse gjør mester Anonymous poster hash: 600e4...289
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #14 Skrevet 26. desember 2013 Nei huff nå surrer jeg det til for meg selv. Det jeg mente var om jeg kan lage og steke de tidlig på dagen, for så å brenne de rett før de serveres? Eller lager jeg blandingen og lar den stå, for så å steke og brenne rett før servering? Anonymous poster hash: 600e4...289
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #15 Skrevet 26. desember 2013 Jeg tror jeg bare følger denne trinn for trinn bortsett fra siling jeg http://trinesmatblogg.no/2010/11/13/creme-brulee-trinn-for-trinn/ Takk for hjelpen damer ) Anonymous poster hash: 600e4...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå