Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 Har vært sykemeldt i lang lang tid. Går på på AAP, har gjort det i 6 mnd. Jeg har en eller annen form for utmattelses syndrom... aner ikke hvorfor. Er bare så sykt sliten hele tiden. Skal utredes for ME, ventetid er 8 mnd! Jeg er ikke frisk, er helt kjørt. Men psyken vil så gjerne jobbe, mens fysisk er jeg slaktet. Har en jobb som ikke er så utfordrende fysisk, så burde gå greit. Problemet er, har lyst til å PRØVE jobbe 2 dager i uka. Men det kan være jeg ikke klarer det.... Hvordan blir det da med Nav og arbeidsgiver (kommunen)? Blir det bare kluss? Må jeg ha nye møter, nye skriv fra arbeidsgiver, mister jeg pengene i flere mnd (gjorde det sist), blir det bare et helvete? Helt forferdelig at det er slik at man nesten ikke kan orke begynne jobbe igjen pga de som egentlig skal hjelpe en ikke klager hjelpe - i stedet gjøre det VÆRRE! Noen som har vært bort i liknende, eller som vet noe om dette? Anonymous poster hash: a63a9...0c5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 Skriver "Burde gå greit"... jeg mener: Håper det kan gå greit! Jeg har dager jeg ikke pusser tennene og vasker meg en gang, orker ikke hente meg et glass vann når jeg er tørst, går ikke på do før jeg kjenner det er på vei ut... For jeg er så sliten. Men jeg blir sliten av dårlig samvittighet også, skammen jeg bærer fordi jeg ikke klarer en dritt Kanskje om jeg jobber LITT jeg kan finne noe egenverd igjen... Hilsen HI Anonymous poster hash: 1dd07...629
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Er noe som heter arbeidspraksis, så mulighet for jobb er ikke noe problem. Men det er jo faktisk en grunn til at du er sykmeldt/aap, nettopp fordi du skal utredes. Anonymous poster hash: 9d2a3...81d
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Er noe som heter arbeidspraksis, så mulighet for jobb er ikke noe problem. Men det er jo faktisk en grunn til at du er sykmeldt/aap, nettopp fordi du skal utredes. Anonymous poster hash: 9d2a3...81d Har blitt utredet i alle bauer og vinkler. Alt er friskt (!??), men likevel er jeg ikke frisk. Derfor er det kun ME igjen. Har vært hos ME spesialist tidligere, da ble jeg undersøkt for ALT, da fant de ut jeg hadde cøliaki. Men har gått på glutenfri kost i over 1 år, og jeg er fremdeles helt ferdig. Så måtte jeg vente 8 nye mnd for å komme inn. Skal jeg bare sette livet mitt på vent 8 mnd til? Jeg vil bli frisk nå, blir mer syk av å gå hjemme, men er for syk til å jobbe?? Jeg er så frustrert Hår innvilget AAP til juni 2014, men har jo ikke rekket komme inn til ME spesialist da... Hilsen HI Anonymous poster hash: 1dd07...629
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Man får oftest kun innvilget AAP for ett år om gangen, og da får du vel innvilget et nytt år fra juni om du ikke er frisk igjen. Jeg tror ikke du behøver å søke på nytt (?). Og i en AAP-periode kan du jobbe "vanlig" inntil 60 % og få AAP for det resterende, og da krysser du bare av på meldekortet om hvor mye du jobber. Har du virkelig ikke fått orientering om dette? Anonymous poster hash: 5256d...0d9
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 Man får oftest kun innvilget AAP for ett år om gangen, og da får du vel innvilget et nytt år fra juni om du ikke er frisk igjen. Jeg tror ikke du behøver å søke på nytt (?). Og i en AAP-periode kan du jobbe "vanlig" inntil 60 % og få AAP for det resterende, og da krysser du bare av på meldekortet om hvor mye du jobber. Har du virkelig ikke fått orientering om dette? Anonymous poster hash: 5256d...0d9 Nei. Men har vært så syk kanskje de har tenkt det ikke kunne skje? Er enda dårlig, men blir ikke friskere av å være hjemme, vet ikke hva jeg skal gjøre. Er frustrert og lei meg Føler meg så unyttig og fæl... kanskje jeg bare kan slepe meg på jobb, og kanskje jeg vil føle meg litt nyttigere/bedre? Skal høre med Nav i januar. Takk!!! HI Anonymous poster hash: 1dd07...629
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 Be din vanlige lege sjekke om du har nok kobber. Cøliaki kan nemlig gi kobbermangel, og kobbermangel kan gi mange av samme symptomene som ME. Hvis du har vært i utlandet i varme strøk så kan det også være en ide å sjekke om du har fått parasitter i kroppen, for det kan også gi en god del lignende symptomer. Anonymous poster hash: 3e81a...f50
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 Glemte å si - ikke begynn å ta kobber uten å vite at du evt er lav på det. Anonymous poster hash: 3e81a...f50
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #9 Skrevet 26. desember 2013 Det er ikke noe problem å jobbe samtidig som du går på aap, jeg jobber ca 30% og har aap for resten. Jeg skriver bare på meldekortet når jeg jobber, får lønn fra arbeidsgiver når jeg er på jobb og fra nav når jeg ikke jobber, ikke noe problem. Det blir ikke noen flere møter pga jobbingen, man får innvilget aap for et år av gangen også kommer det an på oppfølgingsplanen din hvor ofte du har møte med nav. Jeg hadde siste møte hos nav i juli, da skrev vi at jeg skulle fortsette behandling, jobbe 2 korte dager i uken frem til jul og se hvordan det går. Skrev i oppfølgingsplanen at vi skal ha en telefonsamtale om fremgangen i januar og evt trappe opp til 3 arbeidsdager i uken mot sommeren om det er mulig. Har innvilget aap frem til juli 2014 (inntil videre, har da gått på aap i 2,5 år). Jeg har ME. Anonymous poster hash: 22281...927
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Det er ikke noe problem å jobbe samtidig som du går på aap, jeg jobber ca 30% og har aap for resten. Jeg skriver bare på meldekortet når jeg jobber, får lønn fra arbeidsgiver når jeg er på jobb og fra nav når jeg ikke jobber, ikke noe problem. Det blir ikke noen flere møter pga jobbingen, man får innvilget aap for et år av gangen også kommer det an på oppfølgingsplanen din hvor ofte du har møte med nav. Jeg hadde siste møte hos nav i juli, da skrev vi at jeg skulle fortsette behandling, jobbe 2 korte dager i uken frem til jul og se hvordan det går. Skrev i oppfølgingsplanen at vi skal ha en telefonsamtale om fremgangen i januar og evt trappe opp til 3 arbeidsdager i uken mot sommeren om det er mulig. Har innvilget aap frem til juli 2014 (inntil videre, har da gått på aap i 2,5 år). Jeg har ME. Anonymous poster hash: 22281...927 Hei. Takker for svar, fra alle! Men du over her, du som har ME. Får du noen form for behandling? Hva skal man gjøre for å bli bedre? Om jeg trener blir jeg jo kjempedårlig flere dager etter, bare en liten gåtur eller besøk setter meg ut av spill... Det å slappe av gjør heller ikke noe bedre, jeg er likevel dønnsliten. Ja, hva slags hjelp kan man få om man får ME diagnosen? Vet du? Hilsen HI Anonymous poster hash: 1dd07...629
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 `` Anonymous poster hash: 1dd07...629
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #12 Skrevet 26. desember 2013 Hva gjør dere når aap perioden går ut? Jeg er ferdig i august dette året, da er det slutt på aap for min del...jeg går på skole, men er jo fortsatt like dårlig som før, om ikke verre... Anonymous poster hash: 4883f...ca3
Gjest MMJ Skrevet 26. desember 2013 #13 Skrevet 26. desember 2013 Hva gjør dere når aap perioden går ut? Jeg er ferdig i august dette året, da er det slutt på aap for min del...jeg går på skole, men er jo fortsatt like dårlig som før, om ikke verre... Anonymous poster hash: 4883f...ca3 Får du AAP når du går på skole? Er det en del av "arbeidstrening"? Har forstått det slik at om jeg ikke klarer jobbe når AAP er over, så kan jeg søke om ny AAP periode? Hva skjer om jeg kun klarer jobbe 40% av min 100% jobb da? Jeg har jo permisjon. Mister jeg jobben da?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #14 Skrevet 26. desember 2013 Jeg får omskolering av nav.. Når man har fått aap i en viss periode så er det fullstendig stopp. Tror det er 3 eller 4 år jeg Anonymous poster hash: 4883f...ca3
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #15 Skrevet 26. desember 2013 Det er ikke noe problem å jobbe samtidig som du går på aap, jeg jobber ca 30% og har aap for resten. Jeg skriver bare på meldekortet når jeg jobber, får lønn fra arbeidsgiver når jeg er på jobb og fra nav når jeg ikke jobber, ikke noe problem. Det blir ikke noen flere møter pga jobbingen, man får innvilget aap for et år av gangen også kommer det an på oppfølgingsplanen din hvor ofte du har møte med nav. Jeg hadde siste møte hos nav i juli, da skrev vi at jeg skulle fortsette behandling, jobbe 2 korte dager i uken frem til jul og se hvordan det går. Skrev i oppfølgingsplanen at vi skal ha en telefonsamtale om fremgangen i januar og evt trappe opp til 3 arbeidsdager i uken mot sommeren om det er mulig. Har innvilget aap frem til juli 2014 (inntil videre, har da gått på aap i 2,5 år). Jeg har ME. Anonymous poster hash: 22281...927 Hei. Takker for svar, fra alle! Men du over her, du som har ME. Får du noen form for behandling? Hva skal man gjøre for å bli bedre? Om jeg trener blir jeg jo kjempedårlig flere dager etter, bare en liten gåtur eller besøk setter meg ut av spill... Det å slappe av gjør heller ikke noe bedre, jeg er likevel dønnsliten. Ja, hva slags hjelp kan man få om man får ME diagnosen? Vet du? Hilsen HI Anonymous poster hash: 1dd07...629 Behandlingen av ME er rett og slett å bli kjent med sykdommen og kroppen din, det er jo mange grader av ME. Du må rett og slett lære deg hvilken kombinasjon av bevegelse, restitusjon og hvile som fungerer best for akkurat deg. Jeg jobber for å holde meg mentalt frisk, men det gjør at andre ting må velges vekk. Jeg har en viss mengde energi å bruke, og siden jeg bruker en del av den på jobb har jeg ingen igjen til sosiale ting, så jeg er nok verdens mest usosiale person. Tiden min fordeles mellom sofaen, senga, jobben og ungene, ingenting annet egentlig. Trene kan jeg ikke gjøre, men de dagene jeg ikke er på jobb rusler jeg en liten tur i frisk luft, er jo et mål å beholde en viss muskelmasse også, kroppen forfaller jo veldig med denne diagnosen. Ellers går jeg til naprapat for en vedlikeholdsbehandling ca hver tredje-fjerde måned, det fjerner ikke muskelsmertene, men hjelper på følgefeilene av at jeg er anspent hele tiden. Du kan forresten gå på aap i 4 år, når de er over må du enten tilbake i jobb eller starte prosessen mot ufør/gradert ufør. Anonymous poster hash: 22281...927
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #16 Skrevet 26. desember 2013 Hvis det er ME du har eller en annen autoimmun sykdom så prøv ut LDN ! Det KAN gi deg et nytt liv! Hvor du holder sykdommen i skjakk. Ldn.no Ingen bivirkninger. Skader ikke å prøve. Bare et tips Lykke til! Anonymous poster hash: 7af6b...671
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2013 #17 Skrevet 26. desember 2013 Hvis det er ME du har eller en annen autoimmun sykdom så prøv ut LDN ! Det KAN gi deg et nytt liv! Hvor du holder sykdommen i skjakk. Ldn.no Ingen bivirkninger. Skader ikke å prøve. Bare et tips Lykke til! Anonymous poster hash: 7af6b...671 Mange bivirkninger av ldn altså(ikke alle får de selvsagt. Jeg har forsøkt over to perioder på ca 3 mnd men måtte gi opp begge gangene. Søvnløshet, angst, depresjon er noen av bivirkningene jeg har fått. Men det hjelper på smertene så jeg skal gi det et forsøk til Anonymous poster hash: 4883f...ca3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå