Gå til innhold

Jeg kan noe som ikke du kan!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette er allmenn kunnskap, men for meg var det nytt. Jeg hører jo "de gamle" snakker om at de datt og brakk lårhalsen.

Men de detter visst ikke og brekker lårhalsen. Men lårhalsen brekker, derfor detter de........

?

Anonymous poster hash: 859ab...d97

det er helt korrekt. Våre kjære legekontor og gamlehjem propper våre kjære med en type medesiner som gir vonde ben, skjøre ben og derfor knekker de lårhals og hofter. De blir så dårlig til bens at de detter.

Medisinen gir hjelpe personell tid til jaffe å kaker. Medesinen gjøe også de gamle sløve og trette og derfor lettere å håntere.. galskap..

Anonymous poster hash: f7ac5...7ba

Skrevet

Kanten øverst på et glass skal aldri høyere enn øyehøyden din når du skåler med noen.

Anonymous poster hash: 1698a...234

Ja, og så skal man se alle man skåler med kort i øynene. Det tror jeg det er fåtallet som gjør.

Anonymous poster hash: 8d086...2b3

Skrevet

Muldyret, som er blanding av hest og esel, er sterilt.

Anonymous poster hash: 3582c...6c6

Jepp, og i den blandinga er faren esel og moren hest. Hvis derimot faren er hest og moren esel heter det ikke muldyr, men mulesel. Men det er like sterilt.

Skrevet

Det opprinnelige norske navnet på øl er munngått.

ordet '' øl'' er en fornorskning av '' ale''. :P

Syns jeg husker fra ungdomsskolen at 'øl' er gått via 'ol' fra 'alu' som er den gamle indoeuropeisk stammen pga omlyd? Og ale er det engelske ordet fra samme stammen? Noen norsklærere her som har dette klart for seg?

Skål, uansett - øl er jo munngodt!

Dette om at øl er en fornorskning av Ale lest jeg nettopp på en bok om ølbryggeri som jeg ga til mannen min. Den heter "Ølbrygging" av Thomas Horne og Colin Eick ( side 12). :)

Skrevet

Syns jeg husker fra ungdomsskolen at 'øl' er gått via 'ol' fra 'alu' som er den gamle indoeuropeisk stammen pga omlyd? Og ale er det engelske ordet fra samme stammen? Noen norsklærere her som har dette klart for seg?

Dette om at øl er en fornorskning av Ale lest jeg nettopp på en bok om ølbryggeri som jeg ga til mannen min. Den heter "Ølbrygging" av Thomas Horne og Colin Eick ( side 12). :)

Ølbrygging var forresten kvinnearbeid og bryggerier har eksistert så langt som 4000 år f.Kr.

Og enda en liten interessant ting: Ordet "barsel" kommer av "barnsøl" som er ølet som ble brygget og drukket for å markere det nyfødt barnet (står i boken da).

Skrevet

Jeg er faktisk en svamp når det gjelder unyttig vitenskap! haha... skulle ønske jeg var like flink når det gjelder å lese til min sykdomslære eksamen. 

Skrevet

Muldyret, som er blanding av hest og esel, er sterilt.

Anonymous poster hash: 3582c...6c6

Jepp, og i den blandinga er faren esel og moren hest. Hvis derimot faren er hest og moren esel heter det ikke muldyr, men mulesel. Men det er like sterilt.

Og grunnen til at de er steril er at hest og esel har ulik antall kromosomer, således er muldyr og mulesel såkalte hybrider. Krysser man derimot en hund med en ulv (som begge har likt antall kromosomer) får man en bastard som er forplantningsdyktig...

Anonymous poster hash: bbc7b...a35

Skrevet

Det lengste ordet jeg kan er: eksterritorialrettsforhandlingsdelegasjonssekretær.

Det er en pil ved bensinpumpa på dashbordet som viser hvilken side bensinlokket er på.

(De fleste modeller)

Hester kan ikke spy

En grei huskeregel er at asiatiske bilmerker har tanklokket på venstre side, europeiske på høyre. :)

Anonymous poster hash: f48b4...4e1

Feil. Vi har en Renault (fransk) og en Volkswagen (tysk). Begge europeiske, med andre ord. 

Renaulten har tanklokket på venstre side, VW på høyre. Vanskelig å huske når man kjører begge bilene mye :) 

Anonymous poster hash: 70b3d...da7

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg har alltid syntes at historien til kvinnelig hysteria og behandlingen for dette (hysterektomi) var småmorsom, men nå fant jeg en artikkel som tok for seg det og mer til, så jeg paster heller inn linken med oppfordring om fornøyelig lesing ;)

http://www.forskning.no/artikler/2012/oktober/336856

Gjest Sekretøsa
Skrevet

I antikkens Hellas kunne man fri til en kvinne ved å kaste et eple til henne, hvis hun tok det i mot betydde det ja

Ingenting rimer på pølse

Og her kommer min tørre mann "hvis du putter pølsa i fryseren så rimer det på den..."

Skrevet

I antikkens Hellas kunne man fri til en kvinne ved å kaste et eple til henne, hvis hun tok det i mot betydde det ja

Ingenting rimer på pølse

Og her kommer min tørre mann "hvis du putter pølsa i fryseren så rimer det på den..."

Hils ham og si at ordet pølse har opphav i betydningen "å svulme" og det samme opphav som bule, pule og pung. ;)

Skrevet

Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu, eller Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatahu, er en 305 meter høy ås på Ny-Zealand. Den befinner seg nær Porangahu, sør for Waipukurau i sørlige Hawke's Bay på Nordøya. Stedsnavnet forkortes ofte Taumata av de lokale av praktiske årsaker. Navnet betyr «Bakketoppen hvor Tamatea, kjent som 'landslukeren', mannen med store knær, steg ned fra, klatret opp på, og slukte fjell, mens han spilte nesefløyte for sin elskede.»

Nå lurer jeg veldig på om nesen din vokser ;)?

Sverger :-) rett fra Wiki :-)

Skrevet

Mammaen og pappaen til Rapunzel er ikke død. Ikke mammaen og pappaen i Prinsessen og froskem heller... Samt maaaange andre

Anonymous poster hash: bd8e3...7ba

Torneroses foreldre lever da også i beste velgående ?? ;)

Men mamman til Bambi døde i hvert fall... Jeg måtte slutte å lese midt i et kapittel i kveld, fordi jeg ikke kunne ta samtalen om døden (med en veldig sart liten 6-åring ) etter leggetid..

Skrevet

Det lengste ordet jeg kan er: eksterritorialrettsforhandlingsdelegasjonssekretær.

Det er en pil ved bensinpumpa på dashbordet som viser hvilken side bensinlokket er på.

(De fleste modeller)

Hester kan ikke spy

En grei huskeregel er at asiatiske bilmerker har tanklokket på venstre side, europeiske på høyre. :)

Vel, jeg kjørte en periode to ulike biler av samme merke, men de hadde tanklokket på forskjellig side. Europeisk.

Anonymous poster hash: d716b...799

Skrevet

(De fleste modeller)

Hester kan ikke spy

Vel, jeg kjørte en periode to ulike biler av samme merke, men de hadde tanklokket på forskjellig side. Europeisk.

De bilene som har en knapp for å åpne tanklokket nede ved døren på venstre side, har tanklokket på venstre side....

Anonymous poster hash: bf7bb...f6c

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Det dør flere mennesker grunnet eselrelaterte ulykker enn av flykræsj hvert år.

Sauen dør hvis den havner med hele kroppen i vannet, fordi den ikke har lukkemuskel og dermed får vann inn i tarmene.

Skrevet

Det dør flere mennesker grunnet eselrelaterte ulykker enn av flykræsj hvert år.

Sauen dør hvis den havner med hele kroppen i vannet, fordi den ikke har lukkemuskel og dermed får vann inn i tarmene.

Sauen dør hvis den blir liggende på ryggen også. 

Og om en søye har tvillinger får ikke den ene spise uten at den andre får. Hvis den ene vil roper hun på den andre også, og så får de mat ;)

Skrevet

Har hørt en gang at sauer ikke kan rygge, så om de går inn i et hjørne er de låst. Aner ikke om det stemmer..

Ja, det stemmer! Men de kan svinge, så et hjørne er ikke nok til å låse dem fast.

En gang vi var på tur i fjellet hørte vi ynkelig breking som kom fra NEDE i myra. Åpen torvmyr, ingen sau å se. Skummelt! Men så oppdaget vi en liten bekk som gikk i en smal, dyp grøft langs myra, og som var nesten helt overgrodd av lyng i partier. Og nede under lyngen sto det en sau og to lam, på rekke. Dønn fast! De hadde fulgt bekken til grøfta plutselig ble for smal til at de kom videre. De klarte ikke å snu heller, så der sto de! Fordi de ikke kunne rygge. Vi måtte løfte dem opp. Føttene var fri, de hadde ikke satt seg fast i gjørma. De var tydelig litt utmattet, og hadde nok stått der i ei god stund.

Det er også omtrent umulig å få ei ku til å rygge.

Anonymous poster hash: 6c880...03c

Skrevet

(De fleste modeller)

Hester kan ikke spy

De bilene som har en knapp for å åpne tanklokket nede ved døren på venstre side, har tanklokket på venstre side....

Anonymous poster hash: bf7bb...f6c

Det har ikke vi.. Har åpning ved døren på venstre side, men tanklokket er på høyre ;)

Skrevet

Unge honningbier har grå hår! Gamle honningbier er svarte og blanke, fordi de har slitt av "pelsen".

Søte små lodne "gråtassene" som svirrer forvirret rundt i kuben, nyklekkede og ikke helt funnet sin plass i verden enda. :kgbaby: Får heldigvis hjelp av litt eldre storesøstre. 

Mens de gamle karrieredame-biene suser til og fra, supereffektive og blankpolerte. Om enn noe mer fillete i vingene...

Anonymous poster hash: 6c880...03c
Skrevet

(De fleste modeller)

Hester kan ikke spy

En grei huskeregel er at asiatiske bilmerker har tanklokket på venstre side, europeiske på høyre. :)Anonymous poster hash: f48b4...4e1

Vel, jeg kjørte en periode to ulike biler av samme merke, men de hadde tanklokket på forskjellig side. Europeisk.Anonymous poster hash: d716b...799

De bilene som har en knapp for å åpne tanklokket nede ved døren på venstre side, har tanklokket på venstre side....Anonymous poster hash: bf7bb...f6c
Vi har knappen fremme på venstre side, det har vel kanskje de fleste som har en knapp for å åpne bensinlokket, og bensinlokket vårt er på venstre side. Jeg har svensk bil

Det har ikke vi.. Har åpning ved døren på venstre side, men tanklokket er på høyre ;)

Anonymous poster hash: 24e5a...c0d

Skrevet

Ølbrygging var forresten kvinnearbeid og bryggerier har eksistert så langt som 4000 år f.Kr.

Og enda en liten interessant ting: Ordet "barsel" kommer av "barnsøl" som er ølet som ble brygget og drukket for å markere det nyfødt barnet (står i boken da).

Høres ut som bra julegave, den boken der! Tipper kjæresten ville likt den, kanskje jeg må kjøpe den til bursdagen hans :)

Skrevet

(De fleste modeller)

Hester kan ikke spy

Så hvorfor har min Audi tanklokket på venstre side da?

Anonymous poster hash: 23d29...f89

Skrevet

Torsken er en skravlebøtte og plaprer i vei under vann, men den mest taletrengte av dem alle (og da utelukker vi hvaler og delfiner) er brosmen - den brøler og lager lange meget aggressive brøl. Silda lager mer plystrelyder. Hver fiskeart har sin egen lyd som den bruker i forskjellige situasjoner. 

Et forsøk viste at en fisk kan huske i opptil 3 år at det ikke er så smart å gå på en sluk.

Det er ganske enkelt å trene fisk, de er både smartere og har bedre hukommelse enn man gir dem kred for. 

Man har funnet ut at fisk kjenner hverandre igjen, og foretrekker selskapet til gamle kjente (torsk, laks) fremfor nye bekjentskaper. 

To rovfisker av ulik art kan inngå samarbeid for å fange et bytte. De velger da å ikke angripe hverandre, men jobber systematisk sammen for at begge skal få nyte et bytte. Også her snakk om arter som finnes i norske farvann. 

Skrevet

Koalabjørner har to sett med stemmebånd. Blekkspruter som lever i kaldt vann har blått blod. Slanger har to sett med organer, men det er bare ett sett som funker. Meitemarker har 10 hjerter og er tvekjønnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...