Gå til innhold

Jeg kan noe som ikke du kan!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant tråd, sug lut! :-)

Jeg lærte noe veldig fascinerende for noen uker siden. Uansett hvor i naturen man ser (jeg har iallfall begynt å se det overalt) finner man det gylne snitt!

Fortsetter under...

Skrevet

USA og statlig adopsjon av barn - det er dyrest å adoptere hvite barn, latinamerikanske barn ligger midt på treet, mens sorte barn er billigst.

Anonymous poster hash: 5118d...b63

Uff!!!

Anonymous poster hash: 1e4a5...af0

Skrevet

Om man får i seg grunnstoffet Tellurium får man ekstremt dårlig ånde som varer i månedsvis.

Anonymous poster hash: d673c...c52

Skrevet

Ordet defenstrering kommer av at en jesuitt ble kastet ut av et vindu i et slitt i Praha, altså han ble defenstrert. Dette lærte jeg i en forelesning på NTNU, og var faktisk det eneste jeg husker fra den forelesningstimen.

Det omtrent eneste jeg husker fra en omvisning med guide i Praha med skoleklassen er at der og der ble den og den kastet ut av vinduet. Virker som defenstrering var poppis i Praha.

Anonymous poster hash: 8d086...2b3

Skrevet

Haren bæsjer bæsjen sin to ganger. Først bæsjer den en svart, flytende sak som den spiser igjen og så kommer den lille brune kula. Dette gjør den fordi den ikke klarer å ta opp alle næringstoffene i maten i første omgang :)

Skrevet

Sibirske vinterhvite dverghamstere har pels på føttene. De er praktisk talt født med tøfler :)

Annonse

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Mulig dette er allmenn kunnskap, men for meg var det nytt. Jeg hører jo "de gamle" snakker om at de datt og brakk lårhalsen.

Men de detter visst ikke og brekker lårhalsen. Men lårhalsen brekker, derfor detter de........

?

Anonymous poster hash: 859ab...d97

Det er bare tull iallfall

Artig tråd!  Dette med at lårhalsen brekker først har jeg også hørt, for mange år siden.  Men det stemmer nok ikke.  De aller fleste lårhalsbrudd skjer som følge av fall.  At det en og annen gang kan skje at lårhalsen brekker "av seg selv" som følge av sykdom / benskjørhet kan muligens hende, men det er i alle fall ikke vanlig.

Skrevet

At antal kromosomer ikke har noe som helst med intelligens å gjøre. Den arten som har flest er faktisk en bregne (ormtunge) med 1140 par.

Antal kromosomer går på hvor gammel arten er, og hvor lenge den har utviklet seg :)

Er det noen som tror at antall kromosomer har noe med intelligens å gjøre?!?!

Anonymous poster hash: 2e672...ebb

Skrevet

Har hørt en gang at sauer ikke kan rygge, så om de går inn i et hjørne er de låst. Aner ikke om det stemmer..

Skrevet

Banan regnes som et bær

Anonymous poster hash: c943d...dd9

Skrevet

Har hørt en gang at sauer ikke kan rygge, så om de går inn i et hjørne er de låst. Aner ikke om det stemmer..

Dette stemmer ikke, nei.

Har du aldri sett to sauer eller værer som rygger bakover, for så å stupe mot hverandre å stange?

Anonymous poster hash: 974f5...8eb

Skrevet

Dette stemmer ikke, nei.

Har du aldri sett to sauer eller værer som rygger bakover, for så å stupe mot hverandre å stange?

Sauer stange? Nei, det har jeg aldri sett...

Skrevet

Hester kan sove stående fordi de har evnen til å låse kneleddene slik at de ikke faller. Hvis de er i flokk er det alltid en som er våken og holder vakt mens de andre sover. Hvis de sover stående hviler de nesten alltid et bakbein, men hvis den hviler et frambein er den halt på det beinet.

Anonymous poster hash: 85000...eba

Annonse

Skrevet

Om man får i seg grunnstoffet Tellurium får man ekstremt dårlig ånde som varer i månedsvis.

Man får ekstremt dårlig lukt av hele kroppen om man får i seg Tellurium

Anonymous poster hash: 5bc0b...193

Skrevet

At antal kromosomer ikke har noe som helst med intelligens å gjøre. Den arten som har flest er faktisk en bregne (ormtunge) med 1140 par.

Antal kromosomer går på hvor gammel arten er, og hvor lenge den har utviklet seg :)[/quote

Har ikke alle samme antall kromosomer? Altså, unntatt de med Downsog andre syndr om som jeg ikke kommer på nå. ]

Er det noen som tror at antall kromosomer har noe med intelligens å gjøre?!?!

Anonymous poster hash: 2e672...ebb

Anonymous poster hash: c9599...222

Skrevet

Haha, men de kan jo snu seg! :P

Anonymous poster hash: 1e4a5...af0

Skrevet

Det er moro å lære. Selv når det er bare bittelitt kunnskap om noe helt sært i forhold til min egen hverdag. Så herved utfordrer jeg folket til å lære bort litt, sånn på Trivial Pursuit-nivå, som antakelig ikke alle vet, uansett tema - Kurdistan, hamstere, antikke klokker, håndarbeid, kjemi eller biler, kom med det!

Og Skjotta, siden du var inspirasjonen, fortell meg noe mer om kuer!

Tror jeg har brukt opp ku -kunnskapen min ;-)

Dvs, kuer er veldig atletiske og kan fint hoppe over gjerdet, løpe nedover e39 og ta 2 runder i rundkjøringa før fetteren min får starta traktoren og brummet avsted for å hente dem. Kvigejakt er like morro hver vår ;-)

Skrevet

Dette stemmer ikke, nei.

Sauer stange? Nei, det har jeg aldri sett...

Ikke? De gjør det, altså.

Kanskje ikke så brutalt som værene, men dog...

Skrevet

Faller en sau i et vann kan den drukne ved at den tar inn vann analt. 

Dette med antall kromosomer og utvikling - er de med Downs syndrom mer utviklet enn andre mennesker da eller? 

Skrevet

Man får ekstremt dårlig lukt av hele kroppen om man får i seg Tellurium

Anonymous poster hash: 5bc0b...193

Jaha?! Hvorfor og hvordan skjer det, da? Og hvordan får man egentlig i seg tellurium (som for øvrig høres ut som et tulleord), sånn at jeg vet hvordan jeg kan unngå det!

Anonymous poster hash: 0159c...101

Skrevet

Faller en sau i et vann kan den drukne ved at den tar inn vann analt.

Dette med antall kromosomer og utvikling - er de med Downs syndrom mer utviklet enn andre mennesker da eller?

Jeg kan ingenting om downs, så det kan jeg ikke svare på. Men jeg vet at poteten har to kromosomer mer enn mennesker, så antall har ikke så mye betydning :D

Skrevet

Dette stemmer ikke, nei.

Spurte mannen min som er vokst opp på gård og han sier at det stemmer at sauene ikke går bakover. De kan om de blir tvunget, men om de setter seg fast mellom to stener så står de der til de dør.

Skrevet

Om man får i seg grunnstoffet Tellurium får man ekstremt dårlig ånde som varer i månedsvis. Anonymous poster hash: d673c...c52

Man får ekstremt dårlig lukt av hele kroppen om man får i seg TelluriumAnonymous poster hash: 5bc0b...193

Jaha?! Hvorfor og hvordan skjer det, da? Og hvordan får man egentlig i seg tellurium (som for øvrig høres ut som et tulleord), sånn at jeg vet hvordan jeg kan unngå det!Anonymous poster hash: 0159c...101

Tellurium (mulig det heter Tellur på norsk) metaboliseres til et stoff som heter dimetyltellurid, som lukter sterkt (virkelig sterkt!) av hvitløk, og gir den verste hvitløksånden noensinne.

Det er ekstremt sjeldent, så ingen fare for å få det i seg ved et uhell. ;)

Skrevet

Når man forsyner seg fra et "etasjefat" skal man alltid begynne nederst og jobbe seg oppover. Å begynne på midten eller på toppen regnes som etikettebrudd :)

Skrevet

Mulig dette er allmenn kunnskap, men for meg var det nytt. Jeg hører jo "de gamle" snakker om at de datt og brakk lårhalsen. 

Men de detter visst ikke og brekker lårhalsen. Men lårhalsen brekker, derfor detter de........

?

Anonymous poster hash: 859ab...d97

Det kan gå begge veier akkurat dette.

Hvis lårhalsen brekker før et fall så er de i så fall veldig beinskjør på forhånd og så belaster beinet på en måte det ikke lenger er i stand til å tåle, og derfor brekker.

Men jeg tror fremdeles de fleste brekker lårhalsen pga fall. Eller egentlig er det en kombinasjon, de brekker lårhalsen fordi de er beinskjøre og ikke tåler fallet.

Lårhalsbrudd er faktisk en av eldres store dødsårsaker pga komplikasjoner som kan oppstå med blodpropp osv. i etterkant.

Men visste dere at noen av spesielle årsaker må fjerne mye av lårbenet (ofte ca halvparten) og likevel greier å gå? Fascinerende hvordan kroppen kan tilpasse seg og kompensere :)

Sug Lut - fantastisk tråd!! :D

Anonymous poster hash: ee935...d15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...