Gå til innhold

klinikk hausken og "lang" reisevei. erfaringer? hvor mange ganger måtte du inn til klinikken?

Anbefalte innlegg

Hvor mange ganger på et forsøk måtte du reise inn til klinikken for ultralyd, egguttak, innsett, kontroller å alt det der som hører med.?

Jeg vurderer klinikken, men bor nær Oslo så må reise dit med fly. Lurer derfor på om jeg kanskje bør velge en annen klinikk nærmere hvis jeg må inn dit over 3 ganger, da det blir dyrt med fly og overnatting.

Samtidig, hørt at denne klinikken skal være en av de beste så vanskelig å bestemme seg;)

Hvor mange ganger måtte du innom klinikken for et forsøk? Noen med erfaring på dette med å reise langt for å benytte seg av prøverør?

Anonymous poster hash: acfbf...f0b

Fortsetter under...

Jeg anbefaler Hausken på mitt varmeste for det er så utrolig hyggelige folk der og man føler seg så godt tatt imot. Vi har akkurat hatt vårt første forsøk der og jeg testet positivt i går.

Først var vi inne på oppstartssamtale. Da ble det tatt spermanalyse, GU, skrevet ut resept og gitt sprøyteveiledning så her må dere møte begge to.

Deretter skal man egentlig ikke inn før på UL en uke etter sprøytestart for å telle egg. For min del klusset syklusen seg til sånn at mensen kom ikke for fullt når den egentlig skulle (noe som selvfølgelig aldri har skjedd før) og vi var usikker om jeg kunne starte opp. Jeg var derfor inne på en sjekk for å måle livmorslimhinne og fant at jeg måtte vente til mensen tok seg opp før jeg fikk begynne på sprøytene.

Så var jeg inne og telte egg på UL.

Deretter var det uttak fire dager senere og så innsett fire dager etter det.

Jeg ble litt dårlig noen dager etter innsett og var oppe på en sjekk. Var lett overstimulert så gikk over av seg selv, men var greit å få sjekket siden jeg fikk feber (som egentlig bare skyldtes at jeg selvfølgelig også fikk en forkjølelse).

Nå har jeg testet positivt og skal ringe etter nyttår, men er usikker på hva de gjør da. Jeg tror ikke de tar blodprøve, men får nok tilbud om tidlig UL.

Så du MÅ inn fire ganger - oppstart, eggtelling, uttak, innsett. Mannen trenger ikke være med på telling og innsett.

Men jeg tror nok du kan høre med de om de samarbeider med noen i Oslo så du bare kan ta UL der, f.eks telling. Jeg ville bare ringt de og hørt. I Bergen ligger de forresten plassert 5 min fra flyplassen så det er jo praktisk.

Vi står i kø i det offentlige og da har vi valgt Haugesund foran Haukeland etter anbefaling om at de er de beste på Vestlandet. Det er jo ikke så langt unna Bergen sånn i luftavstand, men vi ville nok fått like lang reisevei som om du skulle fly Oslo - Bergen. Selv om jeg synes forsøket var slitsomt og jeg var mye dårlig og hadde smerter, så prioriterer vi det når vi får beskjed om at Haugesund har høyere kompetanse. (Nå håper vi jo at spiren sitter så vi slipper det da)

Men som sagt- ring de når de åpner over nyttår og hør hvordan de gjør det praktisk med de som bor langt unna. Lykke til! :)

Tusen takk for svar:-)

Vet du eller noen andre om Bergen er like bra som Haugesund? Hvor holder hausken selv til? Men takk for at du nevner Bergen, egentlig mer praktisk å reise dit da det ligger nærmere flyplassen.

Småen100, hvor lenge fikk du sykemelding da ettersom det gikk fire dager fra innsett til tilbakeføring av egg? Jeg kan nesten ikke reise frem og tilbake, må da bli i Bergen i hvertfall 5 dager:-) skal høre med de om de har noen gode gynekologer de samarbeids med i Oslo.

Hvor lang tid tok med fra et tok kontakt med klinikken til du startet første forsøk?

Mange spørsmål her nå. Tusen takk for det flotte svaret jeg fikk

Hi

Anonymous poster hash: c27ea...8fc

Jeg anbefaler Hausken på mitt varmeste for det er så utrolig hyggelige folk der og man føler seg så godt tatt imot. Vi har akkurat hatt vårt første forsøk der og jeg testet positivt i går.

Først var vi inne på oppstartssamtale. Da ble det tatt spermanalyse, GU, skrevet ut resept og gitt sprøyteveiledning så her må dere møte begge to.

Deretter skal man egentlig ikke inn før på UL en uke etter sprøytestart for å telle egg. For min del klusset syklusen seg til sånn at mensen kom ikke for fullt når den egentlig skulle (noe som selvfølgelig aldri har skjedd før) og vi var usikker om jeg kunne starte opp. Jeg var derfor inne på en sjekk for å måle livmorslimhinne og fant at jeg måtte vente til mensen tok seg opp før jeg fikk begynne på sprøytene.

Så var jeg inne og telte egg på UL.

Deretter var det uttak fire dager senere og så innsett fire dager etter det.

Jeg ble litt dårlig noen dager etter innsett og var oppe på en sjekk. Var lett overstimulert så gikk over av seg selv, men var greit å få sjekket siden jeg fikk feber (som egentlig bare skyldtes at jeg selvfølgelig også fikk en forkjølelse).

Nå har jeg testet positivt og skal ringe etter nyttår, men er usikker på hva de gjør da. Jeg tror ikke de tar blodprøve, men får nok tilbud om tidlig UL.

Så du MÅ inn fire ganger - oppstart, eggtelling, uttak, innsett. Mannen trenger ikke være med på telling og innsett.

Men jeg tror nok du kan høre med de om de samarbeider med noen i Oslo så du bare kan ta UL der, f.eks telling. Jeg ville bare ringt de og hørt. I Bergen ligger de forresten plassert 5 min fra flyplassen så det er jo praktisk.

Vi står i kø i det offentlige og da har vi valgt Haugesund foran Haukeland etter anbefaling om at de er de beste på Vestlandet. Det er jo ikke så langt unna Bergen sånn i luftavstand, men vi ville nok fått like lang reisevei som om du skulle fly Oslo - Bergen. Selv om jeg synes forsøket var slitsomt og jeg var mye dårlig og hadde smerter, så prioriterer vi det når vi får beskjed om at Haugesund har høyere kompetanse. (Nå håper vi jo at spiren sitter så vi slipper det da)

Men som sagt- ring de når de åpner over nyttår og hør hvordan de gjør det praktisk med de som bor langt unna. Lykke til! :)

Alle spørsmålene på det siste innlegget mitt var til deg:-) Beklager ble litt mange, men svar Det du orker evt:-)

I det offentlige settes ofte eggene inn to dager etter uttak. Kan jeg spørre hvorfor de satte inn egget 4 dager etter uttak? Vet det kan øke sjansene iom at de da får fulgt med på eggene i flere dager ift om de utvikler seg riktig. Ikke meningen å kuppe tråden, ble bare så nysgjerrig. Vi bor i Oslo og har bestemt oss for Hausken om det ikke skulle gå i det Offentlige.

anbefaler Hausken på det sterkeste!! :) dog, vi var på den i Haugesund, og ps. de har flyplass der også ;) vi hadde bare 2 og 1/2 time reisetid, så ikke så lang sånn sett. vi var der på forsamtalen, uttak og innsett, så 3 gang for 1 forsøk, men det var alt vi trengte for er gravid 15+2 med den lille :)

folk reiser fra andre land for å få behandling på Hausken, fra bl.a. England, så gode, det er de :)

Annonse

anbefaler Hausken på det sterkeste!! :) dog, vi var på den i Haugesund, og ps. de har flyplass der også ;) vi hadde bare 2 og 1/2 time reisetid, så ikke så lang sånn sett. vi var der på forsamtalen, uttak og innsett, så 3 gang for 1 forsøk, men det var alt vi trengte for er gravid 15+2 med den lille :)

folk reiser fra andre land for å få behandling på Hausken, fra bl.a. England, så gode, det er de :)

Tusen takk for svar :-) jeg har hørt mest om den i Haugesund, men Bergen er sikkert bra den også. Gratulerer så mye. Hører om så mange som lykkes raskt der og er så fornøyd så blir mer og mer sikker :-) hvor lang tid tok det fra dere ringte inn til dere startet med forsøket? Hvor lenge er det vanlig å gå på medisiner?

Hehe da skal ikke vi klage;) bor 20 min fra Gardermoen, å derfra er det vell bare 1t til Haugesund:) så sånn sett er det ikke noe problem. Fikk dere noen på frys? Syntes jeg leser at det ikke er så mange som får på frys på den klinikken

Igjen, gratulerer så mye:-)

I det offentlige settes ofte eggene inn to dager etter uttak. Kan jeg spørre hvorfor de satte inn egget 4 dager etter uttak? Vet det kan øke sjansene iom at de da får fulgt med på eggene i flere dager ift om de utvikler seg riktig. Ikke meningen å kuppe tråden, ble bare så nysgjerrig. Vi bor i Oslo og har bestemt oss for Hausken om det ikke skulle gå i det Offentlige.

Ville bare si, spør i vei:-) ikke tenk på det med å kuppe tråden, bare hyggelig om andre deltar og spør også:-) vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men det kan sikkert de litt mer erfarne svare deg på:)

Klinikken i Bergen er helt nyåpnet. Det er to gynekologer på Hausken, Arne og Jon. (Jon Hausken). De bytter på å være i Haugesund og Bergen. Jeg hadde mest med Jon å gjøre for hadde oppstartssamtale og UL med han, men det var Arne som gjorde både uttaket og innsettet mitt. De er veldig flinke begge to, så det er nok litt det samme. Det er en sykepleier fast i Bergen så vidt jeg skjønte, og andre som også veksler. Jeg vet ikke om det er fordi de er i oppstartsfasen i Bergen at de gjør det sånn nå, kanskje de ansetter flere etterhvert..? Men alle er såååå hyggelige og du føler alltid at de vet hvem du er når du ringer.

Du får begynne på første mens etter oppstartssamtalen. Og jeg fikk samtale ca to uker etter jeg tok kontakt første gang.

Jeg hadde uttak på en torsdag og innsett på en mandag så jeg trengte jo bare sykemelding fredagen egentlig, men jeg var i dårlig form pga overstimulering så jeg ble sykemeldt fra dagen før uttak og ut hele uken etter. I utgp var det vanlig at man bare brukte egenmelding, men jeg ba da om sykemelding for hele perioden siden det trakk sånn ut og det var ikke noe problem.

I brosjyren jeg fikk fra Hausken står at at de tilbakefører egget alt fra 2 - 5 dager etter befruktning. Jeg vet ikke hva som avgjør, for min del var det jo helg imellom så vet ikke om det bare var tilfeldig. Jeg er kjempeglad for at vi ventet til dag 4 for alle mine fem egg delte seg og så like ut inntil dag 3. På dag fire var bare ett helt perfekt og jeg fikk ingen på frys heller. Så er glad gullegget ble plukket frem for nå er jeg jo gravid :)

Cilie- hvordan var det med deg - hvilken dag hadde du tilbakeføring?

fikk time til samtale 2 dager etter vi ringte :) ringte en tirsdag og fikk time på torsdag. vi hadde tydeligvis sjebnen på vår side da vi kom, for de bruker å starte opp med sprøyter på syklusdag 2 og ved all flaks i verden så var vi der på syklusdag 2, så startet opp med sprøytene samme dag som samtalen :)
hvis man har "kort regime" så går man på sprøyter i ca. 10 dager, dersom man har "langt regime" så må man ta en spraykur først, men dette er avhengig av kroppen din.

vi hadde uttak på en mandag og innsett på onsdag Småen100 :) hadde da 1 4-delt og 1 5-delt :)

vi fikk 6 befruktet egg, men kun 2 som delte seg perfekt, så da ble begge satt inn for det er ikke noe vits i å fryse kun ett befruktet egg. så vi har ingen på frys, men vi vil helst ha fersk forsøk, så det går bra for vår del :)

har dere barn fra før av "anonym", eller er det første? prøvd lenge?

fikk time til samtale 2 dager etter vi ringte :) ringte en tirsdag og fikk time på torsdag. vi hadde tydeligvis sjebnen på vår side da vi kom, for de bruker å starte opp med sprøyter på syklusdag 2 og ved all flaks i verden så var vi der på syklusdag 2, så startet opp med sprøytene samme dag som samtalen :)

hvis man har "kort regime" så går man på sprøyter i ca. 10 dager, dersom man har "langt regime" så må man ta en spraykur først, men dette er avhengig av kroppen din.

vi hadde uttak på en mandag og innsett på onsdag Småen100 :) hadde da 1 4-delt og 1 5-delt :)

vi fikk 6 befruktet egg, men kun 2 som delte seg perfekt, så da ble begge satt inn for det er ikke noe vits i å fryse kun ett befruktet egg. så vi har ingen på frys, men vi vil helst ha fersk forsøk, så det går bra for vår del :)

Første barnet her, mannen som har dårlige varer så derfor vi må ha prøverør.en tung prosess, men har begynt å "forsone" meg litt med det. Men tungt å tenke på om vi ikke klarer det med prøverør, det er jo siste løsningen. Men, vi har alderen på vår side. Er 25 år:-)

Satte du inn to egg? Kunne du velge hvor mange egg du ville sette inn? Altså om du ville ha et eller to?

Godt å ha så mange flotte damer her inne, som kan svare på alle disse rare spørsmålene fra oss uerfarne; p

Hi

Har du vært gravid tidligere? Var dette første forsøket deres, eller hadde du hatt offentlige forsøk først?:-) Gratulerer. Håper vi lykkes på første også, har bare råd til ett privat forsøk nå, så får vi gå over i det offentlige igjen. Når feriepengene kommer kan vi evt starte på privat forsøk nr 2. Men da starter vi også i det offentlige så vi får kanskje prøve det først :-)

vi svarer alle samme stort sett på alt vi kan svare på, mesteparten blir erfaringer og fakta :) satt inne med en million spørsmål selv når vi startet :)

vi ønsket å sette inn 2, da å eventuelt få tvillinger ikke er noe vi ser mørkt på, og så økte det sjansene våre for at det ble hvertfall 1, i stedet for et eventuelt negativt forsøk :) bra var jo det også, for det er 1 liten en inni magen nå :) i og med at kun 2 egg delte seg perfekt, så ville også de på Hausken sette inn begge, siden det er liten vits å fryse ned kun 1 egg.

har vært gravid en gang før, men vi mistet i uke 5 :( og nå er vi gravide på 1. forsøk med IVF/ICSI :) vi valgte å gå rett til det private uten det offentlige først, for vi var til utredning hos det offentlige, fikk fortalt hva som kunne var "problemet", fortalt at det på dette tidspunkt var umulig å få barn i de nærmeste årene. så flyttet vi, og jeg skulle tilfeldigvis til privat gynekolog her for noe annet og fortalte det vi ble fortalt når det med barn kom opp, og ble fortalt at det vi hadde hørt var bare "pisspreik" og at vi hadde kastet bort 1 og 1/2 år på å høre på det den lege hadde sagt. og 1 uke senere var vi på Hausken og vips så sitter jeg her gravid, 15+3 i dag <3 så har veldig lite til overs for det offentlige når det kommer til IVF....

men dette er selvsagt vår erfaring :) det finnes selvsagt flinke leger i det offentlige også, men vi traff på en av de værste tydeligvis!! men når du tar ting privat, så betaler du de for den servicen du vil ha, og de lever av ryktene de får på seg, og er ofte sånn sett mye bedre på service enn det offentlige, hvor alle går alikevel, fordi vi betaler skatt og kun betaler en liten egenandel. de trenger ikke å leve av gode rykter fordi "alle" må gå til de uansett

ønsker dere masse lykke til og holder fingrene krysset :)

Annonse

vi svarer alle samme stort sett på alt vi kan svare på, mesteparten blir erfaringer og fakta :) satt inne med en million spørsmål selv når vi startet :)vi ønsket å sette inn 2, da å eventuelt få tvillinger ikke er noe vi ser mørkt på, og så økte det sjansene våre for at det ble hvertfall 1, i stedet for et eventuelt negativt forsøk :) bra var jo det også, for det er 1 liten en inni magen nå :) i og med at kun 2 egg delte seg perfekt, så ville også de på Hausken sette inn begge, siden det er liten vits å fryse ned kun 1 egg.har vært gravid en gang før, men vi mistet i uke 5 :( og nå er vi gravide på 1. forsøk med IVF/ICSI :) vi valgte å gå rett til det private uten det offentlige først, for vi var til utredning hos det offentlige, fikk fortalt hva som kunne var "problemet", fortalt at det på dette tidspunkt var umulig å få barn i de nærmeste årene. så flyttet vi, og jeg skulle tilfeldigvis til privat gynekolog her for noe annet og fortalte det vi ble fortalt når det med barn kom opp, og ble fortalt at det vi hadde hørt var bare "pisspreik" og at vi hadde kastet bort 1 og 1/2 år på å høre på det den lege hadde sagt. og 1 uke senere var vi på Hausken og vips så sitter jeg her gravid, 15+3 i dag <3 så har veldig lite til overs for det offentlige når det kommer til IVF....men dette er selvsagt vår erfaring :) det finnes selvsagt flinke leger i det offentlige også, men vi traff på en av de værste tydeligvis!! men når du tar ting privat, så betaler du de for den servicen du vil ha, og de lever av ryktene de får på seg, og er ofte sånn sett mye bedre på service enn det offentlige, hvor alle går alikevel, fordi vi betaler skatt og kun betaler en liten egenandel. de trenger ikke å leve av gode rykter fordi "alle" må gå til de uansettønsker dere masse lykke til og holder fingrene krysset :)

For en fantastisk historie. Tenk så heldig dere er, som lykkes på første forsøk. Hvilken lykke :-)

Hvilken diagnose fikk du som gjorde at dere måtte ta prøverør? Vet du om man kan velge om man vil sette inn ett eller to egg, uavhengig av hvor mange egg de får ut

Veldig flott at dere tar dere tid til å svare. Vet liksom ikke hvem andre mann skal spørre når man sitter å undrer seg over alt midt i julen; p

Hvis vi lykkes spiller ikke pengene noen rolle. Som du sier, man får hva man betaler:-) jeg tror også servicen er helt annerledes privat enn offentlig. Merker det godt under utredningen av barneløsheten. Vi startet offentlig, men gikk raskt over til det private. Det offentlige gjør ikke mer enn nødvendig, og mye viktig kan unnlates å undersøkes fordi det offentlige tenker penger og økonomi. Privat der betaler du dyrt, men du får også en grundig utredning. Jeg føler det private er mer ute å hjelpe

Blir mer og mer sikker på å gå privat i mellomtiden kjenner jeg. Jeg klarer ikke vente 6 måneder før vi får begynt i det offentlige. Barneløsheten sliter sånn på meg. Jeg må starte så raskt som mulig kjenner jeg.

:-) takk for svar igjen. Glad jeg fant dere flotte damene her inne.

Jeg har hatt forsøk på hausken. Dessverre ble jeg ikke gravid, skal ha nytt forsøk i januar. 

Men han endret på medisinene mine for nytt forsøk nå og håper det skal gjøre susen. Hausken folkene er gode rett og slett. Og Jon er vanvittig dyktig. Har fra før  IVF barn, og de ble laget offentlig. Var veldig fornøyd med det og:)

Anonymous poster hash: 7bf71...165

Hei :) en stund siden jeg har vært inne på disse sidene nå, men nå lurer vi på å sette i gang med fryseforsøk, så er her igjen. Første jenta vår er en Hausken baby :-)

Vi orket ikke stå i kø i det offentlige og valgte derfor og gå rett til Hausken. Utrolig søte og flinke folk som jobber der. Vi var utrolig fornøyd. Var på klinikken for forsamtale, uttak og innsett. Resten av ultralydene i mellom der hadde vi hos en samarbeidende gynekolog i Bergen. Jeg hadde to ultralyder. På første var ikke eggene store nok, så medisindosen ble økt. på neste ultralyd var de klare ;-)

(Dette var før de åpnet egen klinikk i Bergen da).

Har forresten vært på den klinikken i Bergen. De hadde åpen dag så vi var og kikket ;-) lyse fine nye lokaler som ligner veldig på de i Haugesund. Og legene jobber både i Haugesund og Bergen så tror ikke det skal ha så mye å si hvilken av de to avdelingene du evt velger.

Jeg ville i alle fall bare si at jeg på det varmeste kan anbefale klinikk Hausken. De er kjempeflinke og oppfølgingen er super. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...