Gå til innhold

Dere store husmoremner, hjelp meg?

Anbefalte innlegg

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Gleder meg sikkert bare frem til jeg står der og faktisk må gjøre alt... Har heldigvis noen jeg skal kommandere rundt til å gjøre alt det kjedelige. Tips er tatt med og husket i hodet - rotete kjøkken (rotete alt) er det verste jeg vet. Vi får se om det blir noen neste gang (med mindre jeg får en kokk og hjelpere).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom du ikke er så dreven, så ville jeg stekt kalkunen i forvegen, og om du steker hel så skal du regne 500 gram pr pers. Og da må du nok steke to. For en ti kilos kalkun går ikke ovnen.  Server kald kalkun med waldorf, grønnsalat og godt brød? 

LAG LISTER! 

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Tåka har tatt meg -- jeg pleier å bruke ananas i waldorfen, men glemte det på julaften og merket ikke forskjell hehe:) men da vet du det!

Skrevet

Helstekt kalkun er kjempelett, og her kommer en Idiotsikker oppskrift.

Sett ovnen på 225 grader

Krydre kalkunen med santa Maria kyllingkrydder ( bruk mye)

Stikk noen kladder med meierismør under skinnet rundt om kring. Legg litt smør på toppen av kalkunen.

Ha vann i langpanna, og sett denne under resten du steker kalkunen på.

Sett inn kalkunen, og skru ned til 65 grader.

La stå i 22- 24 timer. Ikke rør!

Når den er ferdig skrur du opp igjen til 225 til skinnet er brunt og sprøtt. Husk å la hvile i minst 30 min ;)

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg vil ikke steke hel kalkun, det må bli filet. Innbiller meg at det blir best, enklest og er minst grisete å holde på med. Jeg har en unormalt stor ovn, hvis ikke har jeg en far som bor ganske nærme, så jeg Innbiller meg at det går. Kan man smøre kyllingkrydder på filet også? Ellers takk for flere tips!

Nå skal jeg google litt om hva folk vil drikke til kalkun, men jeg tar gjerne mot tips der også!

Skrevet

Jeg vil ikke steke hel kalkun, det må bli filet. Innbiller meg at det blir best, enklest og er minst grisete å holde på med. Jeg har en unormalt stor ovn, hvis ikke har jeg en far som bor ganske nærme, så jeg Innbiller meg at det går. Kan man smøre kyllingkrydder på filet også? Ellers takk for flere tips!

Nå skal jeg google litt om hva folk vil drikke til kalkun, men jeg tar gjerne mot tips der også!

Ikke bruk kyllingkrydder det smaker msg. Salt, pepper og paprika gjør susen. Stek filetene i stekeposer så er du garantert at de holder seg saftige. Smør dem med smør, og krydre. Jeg bruker aldri så høy temp som 225 når jeg steker kjøtt, men det varierer fra ovn til ovn. Ned med temp og litt mer tid gir vanligvis et saftigere resultat. 

Til kalkun kjører du hvitvin.

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Ikke bruk kyllingkrydder det smaker msg. Salt, pepper og paprika gjør susen. Stek filetene i stekeposer så er du garantert at de holder seg saftige. Smør dem med smør, og krydre. Jeg bruker aldri så høy temp som 225 når jeg steker kjøtt, men det varierer fra ovn til ovn. Ned med temp og litt mer tid gir vanligvis et saftigere resultat.

Hm, ok, kontrainformasjon, hvem stoler jeg på? Litt skeptisk til paprikakrydder også, men jeg har aldri spist kalkun så jeg får stole på de drevne. Stekeposer høres lurt ut. Hvor langt ned i tid og hvor lenge snakker vi? Skulle helst fått unnagjort all matlaging på 6 timer (da med brownies og waldorf dagen før).

Noen spesiell hvitvin å anbefale?

Skrevet

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/mat-og-drikke/kombinasjoner-med-mat/lyst-kj%C3%B8tt/kalkun

Å steke kalkunen tar ikke for lang tid, bruker du vamluft steker du alt på en gang. Når jeg gjør klar kalkun bruker jeg mest salt og pepper og bare litt paprika for fargen sin skyld. Kyllingkrydder har også et sting av karri om du liker det. Det er hvitt kjøtt og du kan krydre med hva du vil. Jamie Oliver bruker mye sitron eller appelsin i sine oppskrifter. 

lar du waldorfen stå fra dagen før så blir den kornete på en måte, du vet hvordan gammel krem er. Den er finest om den er frisk. Den tar heller ikke lang tid å lage. Du rører sammen krem, majones og sitron, skreller epler og kutter i biter og har i, Så har du i selleri, druer, ananas og valnøtter. Det er ganske lett. http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/waldorfsalat (jeg liker ikke den med kål)

Men 6 timer er jo god tid? Lag langtidshevet foccahia om du skal ha det, http://trinesmatblogg.no/2011/06/21/eltefri-foccacia/ Da setter du deigen dagen før og steker samme dag. Kjempe lett, Og den oppskriften der er god.

Pass på at du harmonerer krydderne du bruker i maten, sånn at de samme smakene går igjen i brød, kjøtt og saus om du skal ha det, evt at du bruker smaker som komplementerer hverandre. Feks er appelsinsaus godt til kalkun. Og krydrer du med salt og pepper så kan du gjøre hva som helt til. Da er det ikke noe som er feil. Rosmarin er godt til kylling så det kan du godt bruke på foccahia. 

Skal du lage saus lager du en fløtesaus basert på stekeskjen fra kalkunen. Denne samler du opp etter steking. Den enkle måten er å bruke toro pose, og bytte ut vann med sjy. Den vanskelige måten er å lage meljevning og krydre og spe med sjy. Pose smaker helt fint. 

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg lager det jeg blir anbefalt, skal uansett ikke spise kalkun. Takk, takk, takk for tips. Da lager jeg waldorf samme dag. Må se om jeg finner noe som funker som toro, men ellers har jeg fått til før. Hva er appelsinsaus? Smakte en appelsindressing for litt siden, kanskje jeg skal lage det også. Hmm.

Skrevet (endret)

Helt enig, lavere temperatur, desto saftigere kjøtt.

Jeg synes det er godt å bruke litt solbærgele i fløtesausen til kalkun, da får den både sødme og syre som passer godt sammen med kalkun.

Bobler funker finfint til kalkun. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Champagne er min yndlingsdrikk og ikke min alene, den.funkler med Diamantens blikk som vann av edelstene<3

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Soya er også notert! Og det får bli både med og uten bobler. Skal lete etter solbærgele i morgen. Kan nesten ikke gå galt nå. Steketermometer trengs også da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...