Gå til innhold

Dere store husmoremner, hjelp meg?

Anbefalte innlegg

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som gikk av meg da jeg sa ja, men det kommer rett over 20 stykker på nyttårsmiddag i år. Og nå begynner det å nærme seg og jeg har litt panikk. Hvordan i all verden skal jeg, som er så lite rutinert på kjøkkenet, klare å lage mat til så mange mennesker? Jeg er på nippet til å bestille sushi og gjøre det enkelt, men jeg har hjelpende hender på kjøkkenet og vil aller helst få det til (med mindre det er helt uoverkommelig?)

Jeg skal lage to retter: kalkun og en vegetargreie, men den siste retten er til få mennesker så det går greit. Men hvor mye skal jeg beregne per person? Tenker å lage kalkunfilet, fått for meg at det er enklest. Eller?

Hvor mye bør jeg beregne per person? Hvordan bør potetene tilberedes? Hvor mye poteter per person? Hvor mye saus? Hva bør jeg ha av tilbehør? Hvor mye Waldorfsalat? Og hva i all verden lager jeg til dessert?

Og sist: hvor lang tid trenger jeg på alt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

180-200 g kjøtt pr.pers (hvis du ikke skal ha forrett, sleng på litt ekstra)

3 (passe str) poteter pr.pers, sleng 5-6 ekstra etter opptelling så har du litt ekstra til storspiserne 

Bruk gjerne mandel eller franske småpoteter som du ovnsbaker med havsalt, olivenolje og rosmarin

Brun kalkunfiletene (husk salt og pepper) og langtidsstek dem i ovnen på kjernetemp el litt høyere, bruk da steketermometer.

Saus til kalkun

-finhakket løk svisses sammen med litt knust einebær

-ha over stekesjy fra kalkunen

-ha oppi solbærgele eller solbærsaft om du ikke har

- kyllingkraft og fløte

-Jevnes med god gammeldags smør/mel-jevning eller maizenna 

- Smak til med salt, pepper, mer solbær. For syre sitronsaft eller klementinsaft

- bruk kraften fra kalkunfiletene når de er ferdige som en siste piff.

Har du oppskrift på waldorf? Den kan uansett lages dagen i forveien!

Ville også hatt litt grønnsaker i tillegg til (eller kun det) waldorf. Jeg synes waldorf er best til kald kalkun. 

Skrevet

Dessert

- Sjokoladefondant med mørk rom, chili og appelsin

- Panna cotta med bringebær

- Tynne pannekaker med nugatti, banan, is og varm salt-karamellsaus over

- Is med lune skogsbær

Skrevet

Dessert

- Is med lune skogsbær

Har du oppskrift på den fondanten? Nam!!
Skrevet

Dessert

- Is med lune skogsbær

Har du oppskrift på den fondanten? Nam!!

hvilken som helst oppskrift med en dæsj rom, litt finhakket chili, revet appelsinskal(nå i disse juletider av en klementin, ellers nok med 1/2 appelsin) og litt saft ;) 

Smak på røra om du ønsker mer rom og chili 

Skrevet

For å ikke sitere meg sjøl....

Husk at chilien kommer fram etter en stund, om du synes det mangler litt. Gi den litt tid ;)

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet (endret)

Du er super, frk Nilsen! Jeg har ikke oppskrift på noe, vi spiser til vanlig ikke kjøtt her i huset, så jeg kan ikke si at jeg er så veldig rutinert. Hva er kjernetemperatur for noe? Tenkte å kjøpe sånne digre kalkunfileter, jeg har sett at de selger det tidligere. Bør jeg ha noe annet enn salt og pepper i formen? Bør jeg ovnsteke grønnsaker? Hvilke grønnsaker anbefaler du?

Har selvfølgelig ikke oppskrift på waldorf, så jeg tar imot med åpne armer hvis du har en å dele! Dagen i forveien høres betryggende ut, da blir det en mindre ting å tenke på. Hvor mye saus trenger jeg, vet du det? Og er det mulig med potetmos? Jeg har i grunnen bare en ovn, og selv om den er stor, trenger jeg sikkert all plassen til kalkunen, tror du ikke? Eventuelt kan jeg få lagd potetene hos faren min. Og hvor mye solbærgele snakker vi?

Is med lune bjørnebær høres ganske trygt ut, noe sier meg at det er minst jobb?

Og ja, jeg bør kanskje ha forrett. Hva kan jeg lage?

Tusen takk!

Endret av Siklerotte
Skrevet

Straks leggetid her og noen enheter med vin så du får flere oppskrifter i morgen ;)

Potetmos er knall om du ikke skal ovnssteke dem :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg vet ikke helt om waldorf bør lages en dag før? Det er epler i den og de blir jo brune?

Hadde waldorf til julaften (jeg spiser skinke) og den er rask å lage;

Eple i biter

Druer i biter

Kål i biter

Hakkede walnøtter

Kremfløte og majones

Smakes til med sitron og sukker

(Mange bruker også stangselleri oppi)

Blir best om den får stå en liten halvtime før servering.

Skulle du være i beit for kraft til saus, så er det kjekt å ha noen poser Toro brun saus uten løk. Bytt ut væske (5 dl tilsammen med 2 dl fløte og 3 dl melk). Når sausen er varm, men før den koker ha i 2 skiver brunost. Blir knallgod fløtesaus!

Et annet godt tilbehør er glaserte gulrøtter;

Skrell gulrøtter og hakk i skiver

Ha i kjele sammen med noen gode klatter smør og en spiseskje sukker

Bland 1 terning hønsebuljong med 5 dl varmt vann og hell til det dekker gulrøttene.

Kok til ønsket konsistens på gulrøttene og ta disse ut med hullsleiv

La væsken redusere seg til den er nesten seig (vær varsom for veien fra seig til svart kullkaramell er svært kort - lærte det på den harde måten...)

Hell den reduserte væsken over gulrøttene og vend det godt sammen

Er så godt at man kan spise gulrøtter alene hehe :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Til forrett kan du ha kjeks, ost, druer, pepperkaker (vi testet pepperkaker og muggost - det var knall), en honning med nøtter og slikt sammen med vin.

Eller lefseruller med kremost, laks og dill, rull sammen og skjær i biter :) lett, raskt og enkelt !

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Min mor testet kalkunfilet fra prior i stekepose - legg pose på stekebrett og sett i ovn. Pose åpner seg når de er ferdige :) 3 fileter var mer enn nok til 7 voksne på 2 serveringer.

Ang dessert - har en oppskrift på brownies som aldri slår feil og blir best om den lages dagen før og står kaldt over natten. Med en god vaniljeis og bringebær til så har du en slager. Hyl ut om du vil ha oppskrift.

Nuh er det sovetid :)

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg vet ikke helt om waldorf bør lages en dag før? Det er epler i den og de blir jo brune?

Hadde waldorf til julaften (jeg spiser skinke) og den er rask å lage;

Eple i biter

Druer i biter

Kål i biter

Hakkede walnøtter

Kremfløte og majones

Smakes til med sitron og sukker

(Mange bruker også stangselleri oppi)

Blir best om den får stå en liten halvtime før servering.

Skulle du være i beit for kraft til saus, så er det kjekt å ha noen poser Toro brun saus uten løk. Bytt ut væske (5 dl tilsammen med 2 dl fløte og 3 dl melk). Når sausen er varm, men før den koker ha i 2 skiver brunost. Blir knallgod fløtesaus!

Et annet godt tilbehør er glaserte gulrøtter;

Skrell gulrøtter og hakk i skiver

Ha i kjele sammen med noen gode klatter smør og en spiseskje sukker

Bland 1 terning hønsebuljong med 5 dl varmt vann og hell til det dekker gulrøttene.

Kok til ønsket konsistens på gulrøttene og ta disse ut med hullsleiv

La væsken redusere seg til den er nesten seig (vær varsom for veien fra seig til svart kullkaramell er svært kort - lærte det på den harde måten...)

Hell den reduserte væsken over gulrøttene og vend det godt sammen

Er så godt at man kan spise gulrøtter alene hehe :)

Ok, nei, kanskje det er helt håpløst? Hadde nemlig en nyttårsaften hvor mannen min måtte håndpiske fordi vispen (eller hva det heter) kortsluttet helt plutselig. Det tok sin tid, for å si det sånn. Satser på at det ikke skjer igjen. Men kål? Er det seriøst godt? Hvor mye trenger jeg til rundt 25 personer? Må kjøp en bøtte som jeg kan servere i.

Tror ikke jeg får tak i Toro her, og brunost er jeg usikker på, men de har sikkert noe lignende. Tror jeg kjøper som nødløsning! Gulrøttene må jeg faktisk prøve å lage først, det kommer til å gå galt hvis jeg ikke har forhåndstestet. Mange gode tips, det gleder meg!

Jeg nekter folk å få ost og kjeks til forrett når jeg ikke kan spise det - totalt uaktuelt. Ingen skal kose seg mer enn meg. Men det høres jo veldig godt ut, så kanskje...

Takk til deg også, visste jeg kunne spørre her inne! :D Nå har jeg plutselig masse tro på meg selv og mine evner på kjøkkenet.

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Og jeg vil ha oppskrift på absolutt alt! Ser for meg brownies, is og varme bær nå!

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Gulrøttene er min favoritt - det er så utrolig godt:)

Jeg ville gått for 2 kålhoder (du snitter opp i strimler og deler), 6 epler, 1 eske druer, 2 bokser valnøtter (jeg liker mye nøtter i). Ha 2 bokser kremfløte og en eske majones (2 poser oppi) og ta i litt etter liit. Det du ikke bruker blir til kakao med krem :)

Lefseruller funker bra som forrett - du kan også ha kremost, spekrskinke og fikengele på. Evt aioli, et par foccaccia (har lett innertier oppskrift på den også), litt skinke, litt manchego og vips et tapasbord!

Se opp for skriveleifer her- skriver med 2 hånd på iPad fordi junior bare måtte ha nattmat..

Og såklart du fikser det her!! Dette går bra!

Skrevet

Når du ikke er så vant til å lage mat og heller ikke til å ha selskap, ville jeg gjort noe enkelt for meg selv. Siden du har bestemt deg for kalkun (et greit valg), så ville jeg justert forventningene på forrett og desser.

Iskrem med varme bjørnebær er et trygt valg til dessert, ikke mye som kan gå galt der. Server med en skvett eggelikør på til de voksne. 

Til forrett ville jeg valgt noe som kan serveres kaldt. Ser lefseruller anbefales. Ellers så er pepperkaker med en muggost og fikengele eller noe annet søtt godt. 

Kjernetemperatur er den temperaturen kjøttet skal ha når det er ferdig stekt. Til kalkun er 70-72 grader passe. Hvis du har anledning til å langtidssteke kan du sette ovnen på disse 72 gradene, da vil kjøttet aldri bli for mye stekt og altså ikke tørt. Waldorfsalaten kan helt fint lages dagen før, eplene blir ikke brune av den grunn. Jeg savner syren i Helles oppskrift, jeg har gjerne litt sitronsaft oppi. 

Skrevet

Ellers har jeg fått en morsom amerikansk grateng som favoritt, den serveres til Thanksgiving. Anbefales! Til ditt selskap bør den nok tredobles. Kan fint lages ferdig dagen før og bare varmes opp rett før den skal spises. 

Søtpotetgrateng:
1 kg søtpoteter
1 pk Philadelphia-ost, romtemperert
1/2 dl brunt sukker
1/4 ts kanel
1/2 pk Crüsli blå frokostblanding
litt smør
Skrell søtpotetene og kok dem møre. Hell av vannet og bland med osten. Tilsett sukker og kanel og ha mosen i en smurt ildfast form. Fordel frokostblandingen oppå og høvle noen skiver med smør over. Stekes i ovnen på 180 grader i ca 35 minutter. Kanskje litt mindre, min ble litt for mørk på toppen...

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Gulrøttene er min favoritt - det er så utrolig godt:)

Jeg ville gått for 2 kålhoder (du snitter opp i strimler og deler), 6 epler, 1 eske druer, 2 bokser valnøtter (jeg liker mye nøtter i). Ha 2 bokser kremfløte og en eske majones (2 poser oppi) og ta i litt etter liit. Det du ikke bruker blir til kakao med krem :)

Lefseruller funker bra som forrett - du kan også ha kremost, spekrskinke og fikengele på. Evt aioli, et par foccaccia (har lett innertier oppskrift på den også), litt skinke, litt manchego og vips et tapasbord!

Se opp for skriveleifer her- skriver med 2 hånd på iPad fordi junior bare måtte ha nattmat..

Og såklart du fikser det her!! Dette går bra!

Oppskrift ønskes på alt! :D

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Ellers har jeg fått en morsom amerikansk grateng som favoritt, den serveres til Thanksgiving. Anbefales! Til ditt selskap bør den nok tredobles. Kan fint lages ferdig dagen før og bare varmes opp rett før den skal spises.

Søtpotetgrateng:

1 kg søtpoteter

1 pk Philadelphia-ost, romtemperert

1/2 dl brunt sukker

1/4 ts kanel

1/2 pk Crüsli blå frokostblanding

litt smør

Skrell søtpotetene og kok dem møre. Hell av vannet og bland med osten. Tilsett sukker og kanel og ha mosen i en smurt ildfast form. Fordel frokostblandingen oppå og høvle noen skiver med smør over. Stekes i ovnen på 180 grader i ca 35 minutter. Kanskje litt mindre, min ble litt for mørk på toppen...

Tusen takk! Hvor lenge må fileten stå hvis den skal langtidssteke? Det høres jo tryggest ut å gå for den metoden. Denne gratengen ser spennende ut! Har allerede skrevet søtpoteter på handlelisten og lurte på hva jeg skulle finne på med disse. Det blir ikke rart med frokostblandingen? Alltid litt skeptisk til søte ting til middag - men denne kan jo være veldig bra. Marshmallowsalat anbefales nemlig ikke.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Liiik - skrev jeg ikke sitronsaft? Hehe her går det unna:) jeg pleier å smake til med sitronsaft og sukker etter at alt er blandet. Her går det kun på en dæsj her og en splæsj der, så litt vanskelig å si noe om mål.

Til foccaccia bruker jeg: 1 kilo mel, 1 liter lunket vann, 1 pakke gjær og 20 gram salt. Løs opp gjær i vann, hell vann sammen med mel og salt og kjør maskin til du har fått en glatt og jevn røre/løs deig (til foccaccia skal deig ikke være fast). Heves til dobbel størrelse og så helles ut på en stekeplate. Ringle over olivenolje, godt med havsalt og rosmarin og stekes på 250 grader i 25 min (til gyllen overflate)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Brownies ja:

250 går smør (vanlig meierismør er best)

250 går mørk sjokolade (helst 70% kakaoinnhold)

5 dl sukker

5 store egg

3 dl mel

2 ts bakepulver

2 ss bakekakao

100 gr pecannøtter (jeg pleier å sløyfe disse pga allergier)

Smelt smøret i en kjele, ta kjelen av platen og tilsett opphakket sjokolade. La sjokoladen smelte i det varme smøret og rør jevnt

Pisk egg og sukker til eggedosis (la det piske en god stund ), hell i sjokoladesmøret og rør jevnt på lav hastighet, bland i det tørre (pass på at det ikke er klumpen i miksen- du kan sikte, men du må ikke), bland godt, men rør minst mulig for å få det jevnt.

Helles i en bakepapirkledd panne (ca 20x30 cm) og stek kaken midt i ovnen på 150 grader i 55-60 minutter. Ta kaken ut etter 1 time selv om du syns den ikke ser gjennomstekt ut. La den avkjøles i panna og dekk den med plast og la den stå over natten kjølig. Da får alt satt seg og den smaker himmelsk!

En god vaniljeis og litt bær (gjerne varme) og du får en digg dessert :)

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Brownies ja:

250 går smør (vanlig meierismør er best)

250 går mørk sjokolade (helst 70% kakaoinnhold)

5 dl sukker

5 store egg

3 dl mel

2 ts bakepulver

2 ss bakekakao

100 gr pecannøtter (jeg pleier å sløyfe disse pga allergier)

Smelt smøret i en kjele, ta kjelen av platen og tilsett opphakket sjokolade. La sjokoladen smelte i det varme smøret og rør jevnt

Pisk egg og sukker til eggedosis (la det piske en god stund ), hell i sjokoladesmøret og rør jevnt på lav hastighet, bland i det tørre (pass på at det ikke er klumpen i miksen- du kan sikte, men du må ikke), bland godt, men rør minst mulig for å få det jevnt.

Helles i en bakepapirkledd panne (ca 20x30 cm) og stek kaken midt i ovnen på 150 grader i 55-60 minutter. Ta kaken ut etter 1 time selv om du syns den ikke ser gjennomstekt ut. La den avkjøles i panna og dekk den med plast og la den stå over natten kjølig. Da får alt satt seg og den smaker himmelsk!

En god vaniljeis og litt bær (gjerne varme) og du får en digg dessert :)

Hvor mange sånne må jeg lage til 25 personer, tror du? Jeg vil ikke sitte igjen med mange rester - etter nyttår er det fullt sukkerstopp og da kan jeg ikke ha slikt i huset. :P Høres jo ikke så veldig vanskelig ut, gleder meg til å prøve! Blir den skikkelig seig?

Nå er planene ganske så klare! Skal lage så mye at jeg nesten må begynne nå. Er vaniljeis best?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Den blir seig og superdigg- en sånn kake det er særs passende å ete rett fra formen ikledd pysj foran tv:)

Det burde holde med en kake til 25 med mindre du har noen som spiser mye. Den er mektig og du deler den opp i forkant i passe biter. Men for stor panne gjør at røra blir for mye utsmurt og det kan bli brent. Så bare sjekk at det du har ikke er for stort :)

Jeg bruker vaniljeis ja - det passer så godt til. Varme bjørnebær eller bringebær er knall.

Du kan ta et bringebær og sette oppå hver bit og stikke en tannpirker gjennom for feste. Så kan du ta en liten sikt og drysse litt melis over - det ser staselig ut:)

Jeg sitter i bil og skriver på mobilen så det kan være rare fartsdumpord innimellom her :)

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Herlig! Finnes nok av de som spiser mye, så jeg får se om jeg ikke slenger oppi et egg ekstra eller noe. Nå gleder jeg meg til å prøve! :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg bruker denne kaka når jeg ikke kommer på noe annet til avslutninger i bhg og på juletrefest - det blir ganske mye kake :) og med is og bær blir det jo mektigere.

Så bra du gleder deg - da er det så mye mer moro å kokkelere! Forøvrig kan jeg anbefale å ha ipoden med favorittmusikken på øra mens du holder på - da koser man seg ekstra! Og jo har du en oppvaskkum med 2 kummer, så fyll 1 med varmt vann og zalo. Da kan du slenge møkkete ting oppi det mens du holder på og vips er kjøkkenet mye bedre underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...