Gå til innhold

hvor mye penger bør man ha oppspart til prøverør?

Anbefalte innlegg

Vet man får igjen penger av helfo, men vi må legge ut for det vi får igjen. Så hvor mye trengs ca for 3 forsøk? Hvor mye hadde dere? Sparte dere ekstra tilfelle dere ikke fikk det til i deg offentlige, altså til private forsøk?

Anonymous poster hash: bb9ef...4a9

Fortsetter under...

Hei du :-) Det er veldig vanskelig å si. Det kommer helt an på hvor mye medisiner du skal bruke. Disse koster flesk, så det kan utgjøre ganske store forskjeller på om du trenger liter eller mye. Jeg f.eks har gått på nesespray (Synarela, som nedregulerer), fulle doser med Menopur og Purgon under stimuleringen, og Lutinus og hcg-støtte etter innsett. Jeg kommer derfor lett opp i mellom 15 og 20 000 kroner på et ferskforsøk. Stort mer enn det TROR jeg ikke man kommer opp i på ett forsøk. 

Lykke til :-) 

Vi hadde en del penger på sparekontoen nok til å kunne tatt det privat også, men tok offentlig prøverør og vi betalte rundt 16.000 kr, det gikk på første forsøk så da var det ikke noe å sende inn kvitteringer for og få tilbake.

Anonymous poster hash: 8dc2d...34f

Hvis dere er i det offentlige, så koster det i prinsippet ikke mer enn 19 500 for 3 forsøk. Pluss egenandeler til ultralyd. Du får refundert medisinutgifter over 15 000. Men dette kan ta tid, og du må jo legge ut for medisiner, så å ha iallefall 25 000 som du kan legge ut i en fei er lurt. Jeg brukte ca 10 000 pr forsøk.

Velger dere det private, er prisene pr forsøk rundt 28 000 kr, med medisiner i tillegg.

Hvis dere er i det offentlige, så koster det i prinsippet ikke mer enn 19 500 for 3 forsøk. Pluss egenandeler til ultralyd. Du får refundert medisinutgifter over 15 000. Men dette kan ta tid, og du må jo legge ut for medisiner, så å ha iallefall 25 000 som du kan legge ut i en fei er lurt. Jeg brukte ca 10 000 pr forsøk.

Velger dere det private, er prisene pr forsøk rundt 28 000 kr, med medisiner i tillegg.

Ok så ca 25 Tusen per forsøk da, altså ca 75 Tusen en 3 forsøk. Også får vi igjen alt over 15 Tusen per forsøk:-)

Annonse

Vi har hatt et forsøk i det private og har betalt 36 000 kr ink medisiner. 25 000 for forsøket, 2000 for oppstartssmtale og resten i medisiner. Hvis vi må ha flere forsøk får vi igjen for det som er over 15 000. I tillegg måtte vi ha betalt noen tusen for frys dersom det hadde vært aktuelt.

Jeg har ikke helt greie på det offentlige, men det er vel 1 500 kr i egenandel per forsøk og så 15 000 i medisiner til sammen? Sånn at du må ut med ca 20 000 for alle tre forsøkene. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før du får igjen, men jeg tviler på du trenger å ta alle tre forsøkene før du begynner å få igjen... Du sender inn til helfo når du passerer 15 000 og så får du vel fortløpende utbetalt. Du kommer vel langt om du sparer opp 20 - 30 000 og tror i hvert fall ikke du trenger å spare opp 75 000 nei...

Ok så ca 25 Tusen per forsøk da, altså ca 75 Tusen en 3 forsøk. Også får vi igjen alt over 15 Tusen per forsøk:-)

Nei du får igjen alt du bruker på medisiner utover 15 000 kr, uavhengig av antall forsøk. Tre forsøk i det offentlige koster altså maks 19500 som det står over her. Medisiner til forsøk i det private koster også maks 15 000 kr. Det gjelder altså ikke per forsøk, men totalt :)

Det stemmer ikke. Du får refundert for medisiner for 3 forsøk pr barn. Om du begynner i det offentlige, og fortsetter med 3 forsøk i det private uten å ha fått barn, må du betale alt selv. Om du begynner i det private får du også refundert medisinutgifter for 3 forsøk pr barn, men må du ha flere forsøk er det full egenbetaling.

Så disse 15 000 i egenandel for medisiner, er totalt? Ikke for hvert forsøk?

Hvis det stemmer blir jeg glad. Jeg har hele tiden trodd jeg minst måtte ha 60 000kr i det offentlige jeg. Fordi jeg må regne med å betale rundt 20 000 per forsøk, hvorav jeg får igjen ca 5000kr for hvert forsøk. :-)

Så disse 15 000 i egenandel for medisiner, er totalt? Ikke for hvert forsøk?

Hvis det stemmer blir jeg glad. Jeg har hele tiden trodd jeg minst måtte ha 60 000kr i det offentlige jeg. Fordi jeg må regne med å betale rundt 20 000 per forsøk, hvorav jeg får igjen ca 5000kr for hvert forsøk. :-)Anonymous poster hash: bb9ef...4a9

Totalt for 3 forsøk inkl eventuelle fryseforsøk. Men du må som sagt legge ut for medisiner. Da jeg fikk refundert fra Helfo tok det ca 1 mnd før pengene var på konto første gang.

Ja, beklager det ble uklart. Ikke uavhengig av antall forsøk, men inntil 3 forsøk. Men altså ikke 15 000 per forsøk, men totalt for de tre. Så det koster 19500 for tre prøverørforsøk i det offentlige.

Hvordan er det med oss som har hatt 3 inseminasjoner og brukt ca 4000 før vi nå er over på ivf? Vil de pengene telle med i egenandelen, eller starter vi på null? Begge deler offentlig, på riksen.

Noen som vet?

Annonse

Hvordan er det med oss som har hatt 3 inseminasjoner og brukt ca 4000 før vi nå er over på ivf? Vil de pengene telle med i egenandelen, eller starter vi på null? Begge deler offentlig, på riksen.

Noen som vet?

Tror de teller med i egenandelen, men be om bekreftelse på forsøk. Jeg fikk ikke noen bekreftelse på aih, og glemte å spørre om det, så bi startet på 0 ved ivf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...