Gå til innhold

Tidlig gravid og alkohol nå i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Venter mens i romjula, men om den ikke kommer og jeg er gravid, så vil det ikke være noe farlig med festligheter i romjula? Vil gjerne være med på festlighetene, er vel bare 20% sjanse for å være gravid? Er sikkert ikke det. Men ja, er vel "farligere" når barnet er koblet til navlestrengen?

Anonymous poster hash: eb241...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller verste er det du inntar de tre første månedene, så jeg hadde ligger unna alkohol om jeg var deg.

Anonymous poster hash: 261eb...a8d

Skrevet

Om det er under 14 dager siden eggløsning har egget evt ikke festet seg ennå så om du skulle nyte alkohol nå og det viser seg at du er gravid vil dette ikke ha innvirkning på fosteret. 

Anonymous poster hash: 3bd80...696
Skrevet

Det gjør ingenting. Skjønner virkelig ikke dette hysteriet her inne om å unngå alkohol før man en gang vet om egget er festet?! Det er jo ikke direkte kontakt de første ukene.

God jul 🎅

Skrevet

Jeg levde som normalt frem til mensen var 4-5 dager forsinket. Da tok jeg test. Med andre ord, jeg drakk alkohol mens jeg ventet på mensen. Folk må gjøre som de vil!

Skrevet

Jeg levde som normalt frem til mensen var 4-5 dager forsinket. Da tok jeg test. Med andre ord, jeg drakk alkohol mens jeg ventet på mensen. Folk må gjøre som de vil!

Ja, og det er det mange som har gjort før deg også. Noen hor det bra med, andre ikke. Jeg, personlig, skjønner ikke at det er SÅ nødvendig med denne alkoholen at man er villig til å ta risikoen, spesielt ikke hvis man er prøver. Det er tross alt ikke bare en selv det går ut over. Men for all del. Folk må gjerne ta sjansen på å og barna sine alkoholskader for min del. Jeg har sett på nært hold hva det kan føre til og vil ikke ta sjansen.

Skrevet

Fosteret deler ikke blod med mor på det tidspunktet, så det går helt fint. De som er prøvene i flere år, skal de liksom legge all moro på hylla de da? Kos deg du og den dagen testen er positiv er det en selvfølge å holde seg unna. God jul

Skrevet

Det kan hindre egget i å feste seg, så jeg hadde ikke gjort det.

Anonymous poster hash: 31435...71c

Skrevet

Ja, og det er det mange som har gjort før deg også. Noen hor det bra med, andre ikke. Jeg, personlig, skjønner ikke at det er SÅ nødvendig med denne alkoholen at man er villig til å ta risikoen, spesielt ikke hvis man er prøver. Det er tross alt ikke bare en selv det går ut over. Men for all del. Folk må gjerne ta sjansen på å og barna sine alkoholskader for min del. Jeg har sett på nært hold hva det kan føre til og vil ikke ta sjansen.

Som sagt, det er opp til hver enkelt. De fleste er kjent med risikoen, men de aller fleste lever vel bortimot normalt frem til de får positiv test. Hvert fall av dem jeg vet om. Som person er jeg ikke av den hysteriske typen, ei heller på det området. Og min personlige erfaring er at det har gått bra med mine to små:)

Skrevet

Som nevnt over, hvis det er mindre enn 14 dager siden eggløsning så er det ikke noen fare. Jeg ville kost meg med god samvittighet inntil du faktisk er forsinket ihvertfall:)

Anonymous poster hash: 4d828...07f

Skrevet

Nei. Det gjør ikke det.

Anonymous poster hash: 0b5b6...e5f

Skrevet

Fosteret deler ikke blod med mor på det tidspunktet, så det går helt fint. De som er prøvene i flere år, skal de liksom legge all moro på hylla de da? Kos deg du og den dagen testen er positiv er det en selvfølge å holde seg unna. God jul

hvorfor er det slik i Norge at moro for voksne mennesker automatisk innebærer fylla? Jeg har vært avholds hele livet og har da hatt mye moro for det.

Anonymous poster hash: 4d25a...fff

Skrevet

hvorfor er det slik i Norge at moro for voksne mennesker automatisk innebærer fylla? Jeg har vært avholds hele livet og har da hatt mye moro for det.

Jeg drikker kanskje to glass vin i året, så jeg drikker ikke mye. Men for noen er det feks viktig å drikke noen glass vin til julematen. Ingen grunn til at du ikke skal gjøre det selv om du prøver å bli gravid. Det er hysteri. Har jobbet på gyn og gynekologene der drakk og til teste var positiv.

Skrevet

Det handler ikke nødvendigvis om at man MÅ ha alkohol vel, men at det er "forventet" dersom en vanligvis tar seg et glass eller to, eller til og med flere i godt lag. Av den grunn har jeg i dag sittet og fuktet leppene med rødvin, 7 uker på vei..

Skrevet

Men jeg er sikker på at du ikke har hatt like mye moro som oss som drikker alkohol ;)

Anonymous poster hash: 478b9...377

Skrevet

Dersom du drikker alkohol og det viser seg at du er gravid, og det seinare viser seg å vere noko gale med barnet. Då vil du aldri tilgi deg sjølv. Nettopp pga denne alkoholen du inntar denne jula.

At nokon seier venninna mi gjorde det og det gikk fint. Da e ikkje forskning. Dessuten veit dei ikkje om det er riktig heller. Alkohol tidlig i svangerskapet er eksempelvis mykje omtalt i forhold til psykisk helse seinare i livet.

Dei fleste syns ikkje det er nødvendig å ta sjansen. Trur og det er stor forskjell på unge og voksnare prøvarar.

Det er uansett opp til deg

Anonymous poster hash: 66608...01d

Skrevet

Mye hysteriske folk her... Lev normalt til testen viser positivt du! 

Skrevet

Men jeg er sikker på at du ikke har hatt like mye moro som oss som drikker alkohol ;)

Anonymous poster hash: 478b9...377

Jepp, jeg slapp hangover, spying og fylleangst. Sånn type moro kan man like greit slippe

Skrevet

Du som er avholds, man får som regel ikke fylleangst, hangover og oppkast så lenge man drikker med måte:)

Det er ikke sånn at man enten er avholds eller drita full, de fleste klarer å passe på seg selv.

Anonymous poster hash: 4d828...07f

Skrevet

Kilde?

Anonymous poster hash: 1f7bd...e57

Skrevet

Første gang jeg prøvde å bli gravid, satt spira på første forsøk - trodde aldri jeg skulle ha sånn flaks og var på fest den dagen jeg ventet mens uten å tenke mer over det. Da jeg skjønte at jeg var gravid og kom eg til lege, var det det første jeg spurte om. Han beroliget meg med at mor og barn ikke deler blod de første ukene, og at det var helt ufarlig. Min sønn er i dag 6 år, vakker og smart og 100 % frisk :)

Anonymous poster hash: 1f7bd...e57
Skrevet

Selv om embryoet ikke deler blod med moren før navlestrengen er utviklet får det næring fra mor. Når mor drikker går ikke alkoholen bare i blodet, men i alt. Embryoet kan skades av alkoholen før navlestrengen er utviklet, men ofte endre det jo da bare med en SA som man ikke egentlig vet årsaken til.

Anonymous poster hash: f87f7...816

Skrevet (endret)

Selv om embryoet ikke deler blod med moren før navlestrengen er utviklet får det næring fra mor. Når mor drikker går ikke alkoholen bare i blodet, men i alt. Embryoet kan skades av alkoholen før navlestrengen er utviklet, men ofte endre det jo da bare med en SA som man ikke egentlig vet årsaken til.

Det visste jeg ikke...

Hadde en ma og jeg hadde tidenes fest i dagene rundt forventet mens (ja, dumt men jeg planla ikke graviditet)

Men egentlig veldig dumt å snakke om det her inne som det er mange gravide 😔

Jeg tror at det er verst etter at foster og mor deler blod

Endret av Mrs Smith
Skrevet

Det visste jeg ikke...

Hadde en ma og jeg hadde tidenes fest i dagene rundt forventet mens (ja, dumt men jeg planla ikke graviditet)

Nei det får ikke næring av mor, men av plommesekken. Hvor trodde du næringa kom fra? Svever den rundt liksom ?

Skrevet

Det visste jeg ikke...

Nei det får ikke næring av mor, men av plommesekken. Hvor trodde du næringa kom fra? Svever den rundt liksom ?

Takk for et hyggelig svar, kjære deg 😘

Tenkte på alkoholen jeg, som går i blodbanen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...