Gå til innhold

Et litt hysterisk mamma innlegg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har småbarn, fra 1 år og oppover.... Får de forsyne seg fritt med julegodter etter middagen? Det står jo ofte mye fremme. Skåler med kaker, sjokolade og marsipan osv.

Ungen min kommer praktisk talt til å gå amok... Jeg unner jo henne snop, men hun kommer til å få vondt i magen er jeg redd :(

Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: d2e89...a82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av mine får gå amok i godteriskålen nei ;)

De kan selvsagt få sin del, men tviler på at de har vett til å stoppe i tide. Så må nok begrense dem litt, for de er bare 2 og 4 år.

Skrevet

Ingen, verken liten eller stor, får gå "amok". Dessverre er det ikke så lett å si fra til voksne.....

Anonymous poster hash: f8eee...75c
Skrevet

Det er bare det at vi skal på besøk. Ungen min er eneste ungen der. Jeg kan vel ikke be vertskapet om å "gjemme" snopet så lenge ungen er våken.!? Jeg kan si nei til ungen, men da blir det hyling og skriking og dårlig stemning for de andre gjestene :(

Hi

Skrevet

ja. er mange hystriske mødre som ikke lar ungen smake på noe før de er godt over 2

Anonymous poster hash: a5e82...161
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er klart du kan spørre pent om de kan sette bort godteskåla når barnet er oppe.  Du kan kanskje ikke forlange at de skal gjøre det, men de bør absolutt høre på deg.  Her i huset står ikke godtskåla framme hele tiden, selv ikke i jula.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, de må begrense seg selvom det er jul.

Skrevet

Hvor gammel er hun da? Synes i grunnen at barn kan lære seg at de ikke får mer når foreldrene sier det. Men det kommer litt an på alderen.

Og her kommer vi til noe som ble nevnt over her - at det er hysterisk å ikke la barna smake før de er over 2. Vi lot ikke eldstemann smake før han var 2, ikke fordi vi tror det er farlig (hvem tror vel det??), men fordi vi slapp dette dilemmaet. Han visste ikke hva han gikk glipp av og spurte dermed ikke etter det før han var stor nok til at vi kunne forklare ham at det er nok etter så og så mye. Og vi slapp å måtte be folk gjemme godteskåla når vi skulle på besøk (noe jeg uansett ikke ville ha bedt om).

Minstejenta på 1 1/2 har smakt mye pga storebror, og det er mye mer styr med henne, siden det ikke er så lett å godta at hun ikke får, og hun har jo så lyst på siden hun vet hvor godt det er :)

Anonymous poster hash: 8acf6...18b

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

De får spise hva de vil, jeg aner ikke hva som eventuelt settes frem, men jeg er rimelig sikker på at den ene knapt rører og at den andre er vill en liten stund før det sier stopp av seg selv.

Skrevet

Vi har verken kaker, sjokolade eller annet godteri stående fremme i julen.... Ikke fordi vi tror barna kommer til å gå amok, men fordi vi ikke ser hensikten med å sette fram fullt av slike ting. Det eneste vi har stående fremme er en skål med klementiner, epler og pærer. Der må gjerne ungene gå amok. Familien vår er egentlig ikke noen store søtmonser, så kaker og godteri får ofte stå i fred uansett.

Anonymous poster hash: 854bd...6a0

Anonymous poster hash: 854bd...6a0

Skrevet

De får spise det de vil på julaften, men de spiser ikke så mye snop at det er noe problem.

Anonymous poster hash: 4294f...294

Skrevet

Han får spise så mye han vil. Men han er såpass stor nå at ha vet at han får vondt i magen om han spiser så for mye, så det unngår han ;)

Anonymous poster hash: 42549...820

Skrevet

Dersom barnet ikke klarer å begrense seg, er det helt greit å spørre om dere f.ex. kan sette skålene "opp i høyden" eller om det går greit å sette de inn på kjøkkenet til etter middagen.

Jeg har blitt spurt om det, og syntes det var et ryddig og forståelig spørsmål, jeg,

Anonymous poster hash: ec532...b2d

Skrevet

Jeg har avklart med de vi skal feire jul sammen med at godteriet settes frem etter middagen. Så lenge det ikke kommer frem før det, så trenger vi ikke å begrense sønnen vår, han får ganske fort nok når han har mat i bunn. Hadde han vært sånn som meg da jeg var liten derimot, så måtte vi nok satt det vekk igjen etter en stund.

Jeg synes det er greit å snakke sammen om sånt, for det er liksom en forutsetning for at vi skal få en hyggelig julefeiring alle sammen, uten skrikende unge enten fordi han ikke får mer eller fordi han har vondt i magen av å ha spist bare godteri og ikke mat.

Selvsagt prøver vi å lære han at det kan stå fremme og at det er nok når vi sier det, men siden han er så liten enda, så er vi ikke helt i mål med det, og akkurat på julaften så er fokuset på å ha det hyggelig og ikke først og fremst på å drive oppdragelse.

Anonymous poster hash: c80a1...acb
Skrevet

Hører ikke barna dine på nei eller nå er det nok?

Litt sent å lære de det nå men det burde du lære dem. ;-)

Anonymous poster hash: bae69...fa1

Skrevet

Setter vekk alt av nøtter, utenom det er det fritt frem:) 

Anonymous poster hash: 2ab4c...e4a
Skrevet

Fritt frem nå, men hun er flink til å begrense seg selv. Nå har hun fått starte dagen med godis, spiste en halv liten sjokolade før hun spurte etter frokost i steden.

Når hun var yngre og det stod fremme sa vi ifra hvis hun tok for mye. Hun smakte veldig lite godteri før fylte to (enebarn).

Anonymous poster hash: 4efa9...730

Skrevet

min får alltid det, men hun er ikke så vill etter godter, så det er ikke mye hun tar uansett.

Skrevet

Hvordan vet du at det er for sent, når jeg ikke har sagt hvor gammel ungen er?

Hi

Skrevet

Her står alt fremme, og noe annet er uaktuelt. Får smake en twist i ny og ne i løpet av dagen, og er 22 mndr.  Sier jeg nei, så skjønner han det, uten at det blir ramaskrik i fjerde grad. :)

Skrevet

Jeg skal ha en skål med smågodterier på bordet under pakkeåpningen. De får spise hva de vil, det bruker og begrense seg selv her. Dessuten regner jeg med at det er alle gavene som er det mest spennende idag :) se det an og dersom hun går amok kan du fint be vertskapet sette godsakene bort. Vil tro de fleste har forståelse for dette.

Skrevet

Mine er 1 og 4 og får fri tilgang. Det er en dag i året, og jeg ønsker ikke sutrete barn fordi det gode står utilgjengelig.

Da syns jeg det er viktigere at de lærer seg å ta en og en og spiser opp før de tar ny. Det begrenser seg uansett litt selv hvor mye de rekker mellom alle pakkene:)

Skrevet

Hvordan vet du at det er for sent, når jeg ikke har sagt hvor gammel ungen er?

Hi

Ja hvis du klarer å lære ungen din betydningen av nei på ca ti timer (før julegodiset kommer på bordet) så har du vel ikke noe problem og denne tråden er overflødig???

Skrevet

Unger er forskjellige, noen lager mer drama enn andre(ja jeg har erfaring, har 6 barn hvor alle har fått samme oppdragelse, noen aksepterer nei lettere enn andre). Hvis godteriet hadde stått fremme, hadde jeg latt de spise. Når de er så små, ville jeg nok bare pent satt skålene litt til side. Det er vel familie?? De burde jo skjønne det;) 

Skrevet

Det var faktisk ikke så ille når gutten var 1-2, for gutten visste egentlig ikke hva snop var, og hadde begrenset interesse for å raide svigermors salongbord for snop og kaker. Også var det lett å passe på han siden vi bare har ett barn, så jeg hadde nokså full oversikt over hva han fikk i seg, når jegførst hadde avklart med de andre voksne at de ikke skal pushe mat i munnen på den lille. Skulle han prøve å spose noe han ikke skulle ha, flyttet jeg han bort og sa at dette skulle han ikke spise. Gjentas så ofte som nødvendig.

I 2-3 års alderen var det mer krevende, jeg hadde ikke alltid full oversikt over hvor han var og hva han fant på, og da måtte vi i perioder sette godteskålene høyt nok til at han ikke rakk frem. Og forklare til han at nå har han fått nok, og nei, det blir ikke mer sjokolade i dag, men kanskje i morgen.

Nå er han større, utfordringen er å få han til å kjenne selv når han har fått nok. Jobber med saken.

Anonymous poster hash: 50e40...ba5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...