Gå til innhold

Melkintoleranse eller laktoseintoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste mnd har jeg fått utrolig vondt i magen noen timer etter jeg har spist mat som inneholder mye melk/fløte. Som grøt.

Er det en forskjell på disse intoleransene, eller er det samme sak?

Anonymous poster hash: 3af72...d81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeproteinintoleranse.

Laktoseintolerase - du tåler ikke melkesukkeret fordi kroppen ikke greier å spalte melkesukkeret. Kan tåle en del lagrede oster siden melkesukkeret i disse ofte er nedbrutt allerede. Kan også drikke laktoseredusert melk.

Ved melkeproteinintoleranse så greier ikke kroppen å bryte ned proteinene i melken, da må man som regel holde seg unna alt som er av melkeprodukter.

Anonymous poster hash: e2de1...601
Skrevet

Ok, takk! Da regner jeg med det er laktoseintoleranse siden jeg tåler et glass med melk. Au!

Skrevet

Såvidt jeg vet finnes det melkeproteinallergi og laktoseintoleranse. Hvis du kun blir dårlig ved oppvarmet melk som i grøt, kakao, fløtegratinerte poteter ol så har du mest trolig ingen av delene. Når melk varmes opp endres ulike deler i melken, både melkeprotein og melkesukker (laktose) endrer seg kjemisk og det kan være du reagerer dette. Tror ikke det finnes så mye fakta om dette men jeg har vært plaget med det samme selv, kald melk kan jeg drikke så mye jeg vil av uten å reagere i det hele tatt. Jeg tåler varm melk når jeg er flink til å spise mat som inneholder fordøyelsesenzymer ( ananas, kiwi) og at jeg holder låsninger i bekken og korsrygg i sjakk.

Anonymous poster hash: ee9fa...24c

Skrevet

Det er lett å finne ut ved å prøve seg frem. Kutt ut all melk fra kostholdet en periode, se om det blir bedring. Så kan du innføre laktosefritt, ser om det fortsatt er bra. Hvis det ikke er det, tåler du sannsynligvis ikke melkeprotein. Hvis det går bra, prøver du med vanlig kost igjen. Kommer problemene da, er det laktoseintoleranse. I så fall er det individuelt hva du tåler, så du kan prøve deg frem.

Anbefaler også nettsiden utenmelk.no .

Anonymous poster hash: 3a348...13a

Skrevet

Såvidt jeg vet finnes det melkeproteinallergi og laktoseintoleranse. Hvis du kun blir dårlig ved oppvarmet melk som i grøt, kakao, fløtegratinerte poteter ol så har du mest trolig ingen av delene. Når melk varmes opp endres ulike deler i melken, både melkeprotein og melkesukker (laktose) endrer seg kjemisk og det kan være du reagerer dette. Tror ikke det finnes så mye fakta om dette men jeg har vært plaget med det samme selv, kald melk kan jeg drikke så mye jeg vil av uten å reagere i det hele tatt. Jeg tåler varm melk når jeg er flink til å spise mat som inneholder fordøyelsesenzymer ( ananas, kiwi) og at jeg holder låsninger i bekken og korsrygg i sjakk.

Anonymous poster hash: ee9fa...24c

Dette må jeg teste ut. Har tidligere reagert hvis jeg har drukket kald sjokomelk, men denne har vel også vært gjennom en varmeprosess. Kan ikke spise f.eks ananas eller Kiwi, grunnet allergi. Kan kanskje ha noe med det å gjøre også, siden det ikke er så veldig mange mnd siden jeg sluttet p spise denne type frukt?

Skrevet

Det er lett å finne ut ved å prøve seg frem. Kutt ut all melk fra kostholdet en periode, se om det blir bedring. Så kan du innføre laktosefritt, ser om det fortsatt er bra. Hvis det ikke er det, tåler du sannsynligvis ikke melkeprotein. Hvis det går bra, prøver du med vanlig kost igjen. Kommer problemene da, er det laktoseintoleranse. I så fall er det individuelt hva du tåler, så du kan prøve deg frem.

Anbefaler også nettsiden utenmelk.no .

Anonymous poster hash: 3a348...13a

Ja, jeg kommer til å måtte prøve meg litt fram. Har kuttet ut diverse ting fra kostholdet som kanskje innvirker på dette. Håper det blir bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...