Gå til innhold

hvordan gjør dere det med åpning av julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel helt vanlig å kun åpne gaver fra de man faktisk er sammen med på julekvelden? Utrolig sært å ta med gaver fra andre, det vil jeg faktisk si at er uhøflig (men vet at mange er uenig med meg). Og til HI; jeg ville tatt med gavene som er fra menneskene dere skal være sammen med. Resten av gavene ville jeg tatt etter middag 1. juledag (hvis dere skal være hjemme).

Seriøst? Har aldri hørt om en slik "regel"... Er det virkelig vanlig?

Jeg har heller aldri hørt om noen som mener dette. Hva er da vitsen med gaver om man ikke kan ta de med på julaften?

vitsen med gaver er vel å glede mottakeren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi feirer engelsk jul, der alle gaver åpnes juledag, klokka 6 am!!!

Vi har erfaring fra dette fra England, men har feiret julaften i Norge før, men da har barna vært så stup trøtte, og det blir bare kaos.

På julemorgen har vi god tid, vi leser lappene og koser oss. Vi voksne drikker kaffe og te, mens barna åpner gaver og spiser julekaker. Dette funker så bra at vi velger å feire slik også når vi skal feire jul i Norge.

Når vi har hatt julaften feiring så har det vært sammen med mine foreldre, mine søsken, og flere andre barn. Helt vanvittig kaos. Flaut når noen spør om barna likte gaven, greide joiker følge med på hvem som fikk hva fra hvem. Har vært helt crazye tilstander, og alle ungene pakker opp og pakker opp, og allikevel har det vart til sent på kveld.

Forstår vertskapet litt, det kan bli nok pakkeåpning, og lite fokus på hverandre.

Anonymous poster hash: 38b2f...1a9

Skrevet

Det er vel helt vanlig å kun åpne gaver fra de man faktisk er sammen med på julekvelden? Utrolig sært å ta med gaver fra andre, det vil jeg faktisk si at er uhøflig (men vet at mange er uenig med meg). Og til HI; jeg ville tatt med gavene som er fra menneskene dere skal være sammen med. Resten av gavene ville jeg tatt etter middag 1. juledag (hvis dere skal være hjemme).

Hva? Er det rart? Man skal jaggu høre mye før ørene faller av

Anonymous poster hash: a3fae...5d0

Skrevet

Jeg hadde ikke akkurat vært humør til å åpne pakker å være i julesteming klokken 6 om morgenen :S

Her tar vi selvsagt alle julegaver med oss uansett hvor mange vi blir på julaften.

Det er en selvfølge at alle gaver fra venner og bekjente også er med på julaften.

Er åpnes en og en gave,å alle ser hva som er i gaven før vi går videre til neste.

Vi tar ikke de voksne sine gaver til slutt,men tar de innimellom barna sine gaver.

Jeg syns det er en kjempe fin løsning!

Eneste jeg syns er litt dumt er at pakkene blir åpnet så sent pga besteforeldrene nekter å ta hensyn til at vi når har to 2åringer i familien.

Er litt sent å begynne å åpne gaver klokken 7 når det er den tiden de til vanlig legges.

Har ingen problemer med at de små er lengre oppe den dagen,men det er begrenset hvor lenge de holder ut før de blir sur og grinete,å bare må legges.

Anonymous poster hash: c479c...914
Skrevet

Seriøst? Har aldri hørt om en slik "regel"... Er det virkelig vanlig?

Jeg har heller aldri hørt om noen som mener dette. Hva er da vitsen med gaver om man ikke kan ta de med på julaften?

vitsen med gaver er vel å glede mottakeren?

Glad blir man vel uansett :)

Men unektelig sært å kun kunne åpne pakker fra de man er sammen med. Du sier at det er helt vanlig. Hvor vanlig er det opplegget?

Skrevet

Ja, du er litt vanskelig. Med 13 personer til stede, blir det gjerne mye gaver. Personlig foretrekker jeg en rolig gaveutdeling der en og en gave deles ut. Det blir vel bortimot umulig dersom 13 stykker skal ha med alle gavene... Anonymous poster hash: 4e198...745

Umulig?

Vi er på det meste 10 voksne og 7 barn og åpner en og en gave.

Det er både koselig og fult gjennomførbart. Tid tar det og vi kunne trengt 2 juletrær å legge alt under. Men nå er ikke julaften dagen en skal stresse heller.

Skrevet

Slik måtte vi gjøre deg hos svigers i fjor, jeg syns det var rart, men vi hadde julefeiring med min familie hjemme hos oss lillejulaften der ungene fikk åpne alle gavene fra min side. Var kjempekoselig! Men svigersjul er et kaos....

Skrevet

Vi er gjerne 16 stykker, derav halvparten barn. Ungene får gjerne endel gaver fra venner, de åpnes på morgenen. Jeg syns det er fint å praktisere å åpne gaver fra de vi feirer med, tar noen timer og åpne en og en det også. Syns det er hyggelig å få tid til andre ting på julaften og enn bare å åpne gaver

Anonymous poster hash: 1cd48...2c0

Skrevet

Personlig synes jeg det er grusomt når vi er hos svogeren og de ørten pakkene deres skal åpnes én og én. De blir bare aldri ferdig, barna blir trøtt, mister oversikten og interressen underveis. Har skrekkminner om Jul der minstemannen deres begyne å gråte halvveis under åpningen fordi han var rett og slett overveldet av gavemengden. Nå blir det enda mer stress fordi barnet vårt får mye mindre, i fjor ble han ferdig med sine gaver og de andre holdte på i minst 2 timer til. Vår 4 åringe var trøtt og ikke skjønte hvorfor han ikke fikk lekt med fetterne som var begravd i gavepapir. Det rare er jeg er også oppvokst med at man åpner alle gavene én og én, men vi pleide å ha færre gaver så det tok ikke så lang tid. Men hos de synes jeg bare det blir for mye, og jeg mister lysten til å være der. Dessuten blir man ferdig for sent for de minste.

Er forøvrig fra Nord Amerika, og der åpner vi gavene om morgenen 25. Jeg merker en stor forskjell på stressnivået mellom å åpne etter middag 24. eller etter frokost den 25! Vi har nettopp åpnet gavene våres, hurra for pysjamas julefest!

Anonymous poster hash: de2b7...f55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...