Bananahammock Skrevet 22. desember 2013 #1 Skrevet 22. desember 2013 Har aldri laget kalkun før, men har nå kjøpt fugl på 6,5 kg og tenkte å gi det et forsøk. Men jeg trenger hjelp! Vil dere dele deres beste oppskrift, tips og triks?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #2 Skrevet 22. desember 2013 Langtidssteking!! Perfekt resultat hver gang. Fyller fuglen med frukt, gnir inn med smør og setter i termometeret og inn i stekepose. Setter ovnen på 60 grader og skrur heller litt opp timen før den skal være ferdig. La den stå lenge, gjerne over natta. Lager saus av kraften. Tin kalkunene kaldt, dette tar gjerne to døgn. Hasselback poteter er godt til Anonymous poster hash: d5b61...d9c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #3 Skrevet 22. desember 2013 Noen som har farse i?er det godt?noe i tillegg? Anonymous poster hash: fe924...b16
Bananahammock Skrevet 22. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2013 Langtidssteking!! Perfekt resultat hver gang. Fyller fuglen med frukt, gnir inn med smør og setter i termometeret og inn i stekepose. Setter ovnen på 60 grader og skrur heller litt opp timen før den skal være ferdig. La den stå lenge, gjerne over natta. Lager saus av kraften. Tin kalkunene kaldt, dette tar gjerne to døgn. Hasselback poteter er godt til Anonymous poster hash: d5b61...d9c Steke fuglen over natta? Blir den ikke fryktelig tørr? Jeg leste et sted på nett at man skal beregne 30 min per halvkilo, men stemmer det virkelig at den kan stekes på 180 grader i nesten 7 timer??
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #5 Skrevet 22. desember 2013 Har laget etter Jamie Olivers oppskrift og det blir veldig godt. En del styr og fuzz, men resultatet blir saftig kalkun med nydelig smak Beste kalkunen jeg har smakt! Har ikke oppskriften her, men hvis du søker på "Jamie's family christmas" og turkey, så finner du det kanskje (programmet het det). Anbefales! Anonymous poster hash: ec39e...5da
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2013 #6 Skrevet 22. desember 2013 Om du langtidssteker kan du ikke ha varmere ovn enn kjernetemperaturen i kjøttet skal være når kjøttet er ferdig. Skal du steke på 180 grader tar det drøye 3 timer å få en 6,5 kg kalkun ferdig. Anonymous poster hash: ec180...57c
soleia Skrevet 22. desember 2013 #7 Skrevet 22. desember 2013 (endret) Langtidssteking!! Perfekt resultat hver gang. Fyller fuglen med frukt, gnir inn med smør og setter i termometeret og inn i stekepose. Setter ovnen på 60 grader og skrur heller litt opp timen før den skal være ferdig. La den stå lenge, gjerne over natta. Lager saus av kraften. Tin kalkunene kaldt, dette tar gjerne to døgn. Hasselback poteter er godt til Anonymous poster hash: d5b61...d9c Steke fuglen over natta? Blir den ikke fryktelig tørr? Jeg leste et sted på nett at man skal beregne 30 min per halvkilo, men stemmer det virkelig at den kan stekes på 180 grader i nesten 7 timer?? Det blir nok tørt, ja. Meiner det er 30 min pr kilo på 180 grader. Ved langtidssteiking steiker ein på låg temperatur, og overstig gjerne ikkje det som skal vere kjernetemperaturen når fuglen er ferdig. Laga denne stuffingen ved sida av då eg serverte kalkun sist, og den fekk skryt; http://www.mineoppskrifter.no/sopp-og-bacon-stuffing-til-kalkun/ (Laga forresten dobbel porsjon stuffing til 8 personar) Inni fuglen hadde eg eplebitar, svisker og litt nøtter. Er godt med litt fruktig smak til kalkun, og eg synes sausen vert god med eplesmak i krafta. Endret 22. desember 2013 av soleia
Bananahammock Skrevet 22. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 22. desember 2013 matprat.no ? google? Har jo selvfølgelig googlet, men det er ikke det samme som å ha noen å snakke med eller stille oppfølgningsspørsmål til, også er det jo så kjekt å ha alle meningene samlet på ett sted 👍
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 22. desember 2013 #10 Skrevet 22. desember 2013 langtidssteking av kalkun er absolutt å anbefale :-) få i en stor stekepose (rema har) og ha kalkunen med termometer inni. stek over natten og utover dagen å du vil få en utrolig saftig fugl med en nydelig kraft å lage saus av. men for å få til saftig fugl er nesten stekepose et must! lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå