Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #101 Skrevet 23. desember 2013 Nei! Tukler ikke med kroppen og naturen unødig. Da er det bedre å være barnløs eller adoptere! (Vi var barnløse en god stund og var i gang med adopsjonsprosess da jeg ble gravid). Det går helt fint å være barnløs! Anonymous poster hash: 31a9b...4cb
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #102 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige generGreit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg..Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres.Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehe kanskje likeså greit at du har tatt det valget du har tatt Så snill og god du er! Takk for det! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Jeg forstår hva du prøver å si, hadde vel de samme tankene når jeg var ung ; "dårlige gener" og "tulkling med naturen". Må si jeg møtte meg selv kraftig i døra der gitt....Det du må forstå er at det du sier kan oppleves som et angrep på de som har benyttet IVF og barna deres, og derfor blir de provosert. Det er sagt her at man må ha prøvd å være ufrivillig barnløs for fullt ut å forstå, dette er nok riktig Jeg ER ufrivillig barnløs - JEG har valgt å ikke benytte IVF. Men jeg forstår tydeligvis ikke fullt ut uansett, fordi jeg ikke er enig og derfor tar et annet valg? Dere er ikke bedre en meg! Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 At det er ditt valg respekterer jeg, men at du synes at ivf-barn er annenrangs barn med dårlige gener kan du holde for deg selv.. Anonymous poster hash: 558ca...61b
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #103 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 "Dårlige gener"? Hva er det for noe uvitende tull?! Jeg kjenner flere par som har fått barn via ivf og de barna har ikke "dårlige gener" for å si det slik! Jeg blir provosert av ignorante holdninger som dine.Det vet du jo ikke - det er en grunn til at man ikke blir gravid. Tror du aldri det er nettopp fordi naturen ordner det slik? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hehehe, naturen ordner det slik altså...da har du ikke forstått mye. Naturen griper ikke inn i skjebnen til hvert enkelt par som om den var en person som bestemte hva som var bra og ikke. Naturlig seleksjon sker over flere hundrede år, og ikke direkte på enkeltindividet. Det er ikke påvist at infertile par overfører dårligere gener til sine etterkommere enn andre som får barn via naturmetoden. Det er i de fleste tilfeller kjente årsaker til infertilitet, noen ganger nedarvede sykdommer, andre ganger ervervede tilstander. Dette er ikke måten å selekte egenskaper på. De fleste jeg kjenner som har måttet benytte seg av IVF er høyt utdannede par som er meget ressurssterke. Anonymous poster hash: 444b8...84e Som ventet til de ble 40 før de begynte å prøve?Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Nei. De var i starten av 30-årene. Om det var høy alder som resulterte i redusert fertilitet så faller vel argumentet om "dårlige gener" bort. Anonymous poster hash: 444b8...84e
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #104 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige generGreit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg..Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres.Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 De har vel sine teorier, men din teori holder iallefall ikke mål. For du har overhodet ikke skjønt prinsippet bak naturlig seleksjon. Det nytter ikke å diskutere med slike som deg, fordi du tyr til enkleste løsning og ikke evner å imøtekomme motdebattanten. Anonymous poster hash: 444b8...84e
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #105 Skrevet 23. desember 2013 Herlighet for en rar tråd.. Det var tydeligvis helt feil tråd for meg å klikke meg inn i her jeg sitter og venter på å teste etter mitt første ivf forsøk. Vi ønsker oss barn mer enn alt i hele verden og jeg kommer til å gå gjennom dette igjen og igjen og igjen til det går. Jeg forstår at folk har ulike meninger rundt dette, men jeg tror virkelig ikke man vet hva man egentlig mener før man står i det selv og ønsket om barn er størst i verden. Så utrooolig provoserende å lese at folk mener man overfører dårlige gener ved å benytte ivf! Dette er det da forsket grundig på siden det første prøverørsbarnet ble født for over 30 år siden og det er aldri funnet NOE som tyder på økt misdannelser hos ivf barn vs naturlig unnfangede barn. Folk må gjerne ha meninger, men akkurat der finnes det fakta så da er det vel ikke noe å krangle om. Nei dette ble litt sterk lesing for meg her jeg sitter fullproppet med hormoner og ber om at det beste i verden skal skje meg. Jeg har fulgt så mange fantastisk flotte jenter inne på assistert forumet som opplever ting som mange av dere som har svart her ikke kan forestille dere! De jentene der inne er så tøffe at jeg har aldri sett på makan og de fortjener ikke å lese mye av det som stod i denne tråden. Anonymous poster hash: 4b710...ec6
Hjertefru Skrevet 23. desember 2013 #106 Skrevet 23. desember 2013 (endret) Herlighet for en rar tråd.. Det var tydeligvis helt feil tråd for meg å klikke meg inn i her jeg sitter og venter på å teste etter mitt første ivf forsøk. Vi ønsker oss barn mer enn alt i hele verden og jeg kommer til å gå gjennom dette igjen og igjen og igjen til det går. Jeg forstår at folk har ulike meninger rundt dette, men jeg tror virkelig ikke man vet hva man egentlig mener før man står i det selv og ønsket om barn er størst i verden. Så utrooolig provoserende å lese at folk mener man overfører dårlige gener ved å benytte ivf! Dette er det da forsket grundig på siden det første prøverørsbarnet ble født for over 30 år siden og det er aldri funnet NOE som tyder på økt misdannelser hos ivf barn vs naturlig unnfangede barn. Folk må gjerne ha meninger, men akkurat der finnes det fakta så da er det vel ikke noe å krangle om. Nei dette ble litt sterk lesing for meg her jeg sitter fullproppet med hormoner og ber om at det beste i verden skal skje meg. Jeg har fulgt så mange fantastisk flotte jenter inne på assistert forumet som opplever ting som mange av dere som har svart her ikke kan forestille dere! De jentene der inne er så tøffe at jeg har aldri sett på makan og de fortjener ikke å lese mye av det som stod i denne tråden. Anonymous poster hash: 4b710...ec6 Klem til deg , håper du lykkes. Merkelig tråd ja, det er slike holdninger som flagges her som gjør at det at tvillingene mine er unnfanget vha ivf ikke er det første jeg sier til folk jeg treffer...skulle ikke tro vi lever i 2013...:/ Endret 23. desember 2013 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #107 Skrevet 23. desember 2013 Herlighet for en rar tråd.. Det var tydeligvis helt feil tråd for meg å klikke meg inn i her jeg sitter og venter på å teste etter mitt første ivf forsøk. Vi ønsker oss barn mer enn alt i hele verden og jeg kommer til å gå gjennom dette igjen og igjen og igjen til det går. Jeg forstår at folk har ulike meninger rundt dette, men jeg tror virkelig ikke man vet hva man egentlig mener før man står i det selv og ønsket om barn er størst i verden. Så utrooolig provoserende å lese at folk mener man overfører dårlige gener ved å benytte ivf! Dette er det da forsket grundig på siden det første prøverørsbarnet ble født for over 30 år siden og det er aldri funnet NOE som tyder på økt misdannelser hos ivf barn vs naturlig unnfangede barn. Folk må gjerne ha meninger, men akkurat der finnes det fakta så da er det vel ikke noe å krangle om. Nei dette ble litt sterk lesing for meg her jeg sitter fullproppet med hormoner og ber om at det beste i verden skal skje meg. Jeg har fulgt så mange fantastisk flotte jenter inne på assistert forumet som opplever ting som mange av dere som har svart her ikke kan forestille dere! De jentene der inne er så tøffe at jeg har aldri sett på makan og de fortjener ikke å lese mye av det som stod i denne tråden. Anonymous poster hash: 4b710...ec6 Klem til deg , håper du lykkes. Merkelig tråd ja, det er slike holdninger som flagges her som gjør at det at tvillingene mine er unnfanget vha ivf ikke er det første jeg sier til folk jeg treffer...skulle ikke tro vi lever i 2013...:/Jeg syntes ikke at barna dine er annenrangs mennesker - men jeg synes det er merkelig at du ikke evner å forstå at ikke alle vil ha barn på den måten. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2013 #108 Skrevet 23. desember 2013 Jeg ville selvfølgelig gått for IVF. Anonymous poster hash: 98796...190
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #109 Skrevet 24. desember 2013 Retten til å ha sine meninger hevdes igjen og igjen i denne tråden, men er det relevant når meningene er basert på manglende kunnskap og ufundert synsing? Selvfølgelig har folk rett til å gjøre sine egne valg i forhold til hvorvidt de selv benytter seg av assistert befrukning, men å presentere sine vrangforestilliger som fakta er en helt annen ting. Jeg er glad for at mine fordommer ikke kom i veien for å benytte meg av assistert befrukning. Jeg var redd til å begynne med, leste mengder av medisinske artikler. Fant ut at selv om det er en marginal overrepresentasjon av noen veldig få misdannelser etter IVF er allikevel forekomsten av sykdommer og misdannelser hos barn som er unnfanget med medisinsk hjelp så godt som den samme som hos "naturlig" unnfangede barn. De store hormondosene som den håpefulle mor utsettes for øker ikke kreftfarer eller lignende. Assistert befrukning har for oss vært en enorm gave. Vi fikk barnet som vi nesten ikke turte å håpe på. Og alle som kaller dette galt, umoralsk eller unaturlig har tar i min, ikke så ydmyke mening, fullstendig feil. Anonymous poster hash: 105a7...935
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #110 Skrevet 24. desember 2013 Denne samtalen hadde faktisk jeg og mannen før vi sluttet med prevensjon, og vi var helt enige begge to. Ingen av oss tør å "tukle" med naturen, får vi ikke barn på naturlig vis er det kanskje ikke meningen våre gener skal forenes? Jeg hadde rett og slett ikke turt, om vi tvang frem noe som naturen ikke ville, hva ville vi da skape? Det hadde blitt et svangerskap i angst, ville barnet være friskt, ville det gå bra, om barnet er frisk ved fødselen ville det bære med seg noe genetisk som gir sykdom senere i livet osv osv osv. Vi bestemte oss for at om vi ikke hadde fått barn i løpet av 1-2 år så ville vi tilpasse oss det og knytte til oss barn på andre måter og skape vår egen familie på annet vis. Først og fremst ville vi bli besøkshjem, også ville vi vurdere om vi skulle bli fosterforeldre til en barn som trenger et hjem her i Norge eller om vi ville adoptere fra utlandet. Vi ser begge på adopsjon som en fullverdig måte å bli foreldre på. Vi ble gravide da, men det ble et tøft svangerskap og en enda tøffere fødsel, så vi vurderte faktisk å adoptere en søster eller bror til det barnet vi hadde fått (men så ble jeg gravid og naturen tok den avgjørelsen for oss). Så svaret er nei, jeg ville ikke gått for prøverør, men jeg ville heller ikke forlatt mannen min. Anonymous poster hash: c1970...799 Men hvis naturen gir deg eller mannen eller et av barna deres kreft eller en annen alvorlig sykdom, hva gjør du da? Vil jo ikke tukle med naturen og få avansert medisinsk behandling? For "what's meant to be is meant to be"? Eller? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du er forresten også svært uvitende om hva som faktisk skjer ved IVF. Her er det snakk om å smelte sammen en perfekt sæd- og eggcelle. Det er MINST like stor sjanse for "genetiske defekter" ved naturlig unnfangelse. Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Du synes det er det samme å skape et nytt liv som å redde et liv? Du ser ingen forskjell der? Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Hva er forskjell på et liv og et liv? Anonymous poster hash: fbfa5...cf5 Tilbake til naturmetoden. Hvis man har klart å lage et barn på naturlig vis, er det da greit å drepe et menneske? Fordi et liv er et liv? Nei, vet du hva, det er stor forskjell på å skape liv og å ta liv! (jeg er ikke imot verken prøverør eller abort, men for min egen del ville bare det første vært aktuelt.) Anonymous poster hash: 9b81e...fe8
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #111 Skrevet 24. desember 2013 Herlighet for en rar tråd.. Det var tydeligvis helt feil tråd for meg å klikke meg inn i her jeg sitter og venter på å teste etter mitt første ivf forsøk. Vi ønsker oss barn mer enn alt i hele verden og jeg kommer til å gå gjennom dette igjen og igjen og igjen til det går. Jeg forstår at folk har ulike meninger rundt dette, men jeg tror virkelig ikke man vet hva man egentlig mener før man står i det selv og ønsket om barn er størst i verden. Så utrooolig provoserende å lese at folk mener man overfører dårlige gener ved å benytte ivf! Dette er det da forsket grundig på siden det første prøverørsbarnet ble født for over 30 år siden og det er aldri funnet NOE som tyder på økt misdannelser hos ivf barn vs naturlig unnfangede barn. Folk må gjerne ha meninger, men akkurat der finnes det fakta så da er det vel ikke noe å krangle om. Nei dette ble litt sterk lesing for meg her jeg sitter fullproppet med hormoner og ber om at det beste i verden skal skje meg. Jeg har fulgt så mange fantastisk flotte jenter inne på assistert forumet som opplever ting som mange av dere som har svart her ikke kan forestille dere! De jentene der inne er så tøffe at jeg har aldri sett på makan og de fortjener ikke å lese mye av det som stod i denne tråden. Anonymous poster hash: 4b710...ec6 Klem til deg , håper du lykkes. Merkelig tråd ja, det er slike holdninger som flagges her som gjør at det at tvillingene mine er unnfanget vha ivf ikke er det første jeg sier til folk jeg treffer...skulle ikke tro vi lever i 2013...:/Jeg syntes ikke at barna dine er annenrangs mennesker - men jeg synes det er merkelig at du ikke evner å forstå at ikke alle vil ha barn på den måten. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Jeg bare lurer på om du kan sitere hvor i de to innleggene her det står at vi ikke "evner å forstå at ikke alle vil ha barn på den måten". Jeg kan ikke se at det går frem av disse innleggene, og jeg håper virkelig ikke det kan leses ut av mitt innlegg for jeg mener da selvfølgelig og 100% at folk skal få lage / la være å lage barn akkurat på den måten de vil. Det jeg imidlertid påpeker er at folks oppfatning / fordommer om at man overfører dårlige gener ved ivf går i strid med medisinsk forskning. Hvis man likevel vil mene noe annet må man bare gjøre det for min del. Hvis noen mener at 2+ 2 er 5 så for all del men det, men da må man godta at folk prøver å dele sin kunnnskap og fortelle at de fleste andre mener det blir 4. Men da må jeg også få lov til å føle at det er litt provoserende at folk mener det ikke er meningen at jeg skal få barn og at jeg burde akseptere det fordi eggene mine ikke klarer å smelte sammen med en sædcelle og feste seg i livmoren fordi veien fra eggstokk til livmor er stengt. At andre mener dette om seg selv er selvsagt helt i orden for meg.. Dessuten: hva vet man egentlig om hvilke gener man overfører ved naturlig unnfangelse? Når kroppen har eggløsning er det helt tilfeldig hvilket egg som har modnet frem først. Det er faktisk ikke sånn at kroppen velger det beste egget. Det egget jeh har satt inn er valgt ut spesifikt fordi det er er egg av topp kvalitet. En bioingeniør har fulgt med på hvordan de befruktede eggene mine har delt seg i flere dager før ett ble plukket ut og rangert med karakter A i et system fra A til D og satt inn. Hvis det likevel skulle være noe galt med det vil kroppen min kvitte seg med det på samme måte som ved naturlig unnfangelse. Jeg ville bare komme med litt info i et forsøk på å oppklare de misforståelsene som råder rundt ivf. Det er ikke et forsøk på å få folk til å mene det ene eller det andre. Anonymous poster hash: 4b710...ec6
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #112 Skrevet 24. desember 2013 Ville ikke gjort det. Tror det hadde blitt litt for mye for meg, psykisk sett. Men hadde heller ikke gått fra gubben. Anonymous poster hash: 19367...c0b
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #113 Skrevet 24. desember 2013 Herlighet for en rar tråd.. Det var tydeligvis helt feil tråd for meg å klikke meg inn i her jeg sitter og venter på å teste etter mitt første ivf forsøk. Vi ønsker oss barn mer enn alt i hele verden og jeg kommer til å gå gjennom dette igjen og igjen og igjen til det går. Jeg forstår at folk har ulike meninger rundt dette, men jeg tror virkelig ikke man vet hva man egentlig mener før man står i det selv og ønsket om barn er størst i verden. Så utrooolig provoserende å lese at folk mener man overfører dårlige gener ved å benytte ivf! Dette er det da forsket grundig på siden det første prøverørsbarnet ble født for over 30 år siden og det er aldri funnet NOE som tyder på økt misdannelser hos ivf barn vs naturlig unnfangede barn. Folk må gjerne ha meninger, men akkurat der finnes det fakta så da er det vel ikke noe å krangle om. Nei dette ble litt sterk lesing for meg her jeg sitter fullproppet med hormoner og ber om at det beste i verden skal skje meg. Jeg har fulgt så mange fantastisk flotte jenter inne på assistert forumet som opplever ting som mange av dere som har svart her ikke kan forestille dere! De jentene der inne er så tøffe at jeg har aldri sett på makan og de fortjener ikke å lese mye av det som stod i denne tråden. Anonymous poster hash: 4b710...ec6 Klem til deg , håper du lykkes. Merkelig tråd ja, det er slike holdninger som flagges her som gjør at det at tvillingene mine er unnfanget vha ivf ikke er det første jeg sier til folk jeg treffer...skulle ikke tro vi lever i 2013...:/Jeg syntes ikke at barna dine er annenrangs mennesker - men jeg synes det er merkelig at du ikke evner å forstå at ikke alle vil ha barn på den måten. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Jeg tror at hun forstår ditt valg i seg selv, men jeg tror at hun, som jeg, har vansker med å forstå begrunnelsen din. Den er rett og slett litt "enkel". Anonymous poster hash: 444b8...84e
FrkKværner Skrevet 24. desember 2013 #114 Skrevet 24. desember 2013 Nei. Jeg mener man bør respektere at det er en grunn til at man ikke blir gravide sammen på egenhånd. Teknologi og etikk går ikke alltid hånd i hånd. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du kan neppe ha vært i en slik situasjon selv heller, da hadde du neppe svart så uintelligent! Greit nok at prøverør ikke er noe for alle, den forstår jeg. Og det vet tydeligvis du? Vet ikke hvem som er mest uintelligent jeg - vi som forblir barnløse, eller de som tvangsviderefører dårlige gener?Uansett var spørsmålet hva JEG ville valgt, så det bestemmer jeg iallfall selv og trenger ikke å få dritt fordi ivf ikke er et alternativ for meg!Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Tvangsvidereføre dårlige gener? Hva snakker du om. Vet du hvorfor noen par ikke klarer å få barn på egenhånd? Endomitrose, dårlige sædceller som følge av en operasjon f.eks. Tror du at en operasjon av testiklene hos en gutt i barndommen, videreføres til et evt prøverørsbarn? Trenger da ikke være genetikk som er grunnen. Uforklarlige barneløse hvor det ikke er noe galt med mor eller far, hvordan får du dette til å bli dårlige generGreit at ditt valg ikke er å gå igjennom prøverør, men du får det nesten til å høres ut som om det bare er apekatter som blir født via prøverør (ettersom de har fått såkalte dårlige gener). PS: du får ikke dritt fordi du velger å ikke benytte deg av prøverør, det gir jeg0katta i. Du får dritt fordi du ikke vet hva du snakker om, stor forskjell Jeg skjønner at dette er et ikketema for deg, og at det er håpløst å ha en diskusjon med noen som er så aggressive. Nå kan du heldigvis ikke tvinge meg til ivf, så da er det greit. Men du bør faktisk respektere de som har et annet syn en deg, det kan jo hende de ønsker seg barn akkurat like mye som deg..Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Dette handler da ikke om ditt valg. Men du kommer med påstander blant annet om dette med dårlige gener, da reagerer jeg. Jeg bryr meg ikke om ditt valg, men vit hva du snakker om når du kommer med slike påstander. Tror helt ærlig at du er ute etter å provosere her, godt jobbet.Så fordi jeg ikke er enig med deg, så vet jeg ikke hva jeg snakker om? Flott hersketeknikk!Hva tror DU er grunnen til såkalt uforklarlig barnløshet da? Jeg tror det er en grunn - og det må JEG ( og mange med meg få lov til uten å bli latterliggjort! ) Det er ingen leger som kan forklare det heller, så min tro er like mye verdt som alle andres.Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 De har vel sine teorier, men din teori holder iallefall ikke mål. For du har overhodet ikke skjønt prinsippet bak naturlig seleksjon. Det nytter ikke å diskutere med slike som deg, fordi du tyr til enkleste løsning og ikke evner å imøtekomme motdebattanten. Anonymous poster hash: 444b8...84e Takk :-) godt noen har skjønt det :-)
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #115 Skrevet 24. desember 2013 Nei! Tukler ikke med kroppen og naturen unødig. Da er det bedre å være barnløs eller adoptere! (Vi var barnløse en god stund og var i gang med adopsjonsprosess da jeg ble gravid). Det går helt fint å være barnløs! Anonymous poster hash: 31a9b...4cb For deg går det fint å være barneløs. Slik er det ikke for alle andre. For deg var det bedre å adoptere, andre ønsker biologiske barn :-) god jul Anonymous poster hash: 2a952...e5b
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #116 Skrevet 24. desember 2013 Herlighet for en rar tråd.. Det var tydeligvis helt feil tråd for meg å klikke meg inn i her jeg sitter og venter på å teste etter mitt første ivf forsøk. Vi ønsker oss barn mer enn alt i hele verden og jeg kommer til å gå gjennom dette igjen og igjen og igjen til det går. Jeg forstår at folk har ulike meninger rundt dette, men jeg tror virkelig ikke man vet hva man egentlig mener før man står i det selv og ønsket om barn er størst i verden. Så utrooolig provoserende å lese at folk mener man overfører dårlige gener ved å benytte ivf! Dette er det da forsket grundig på siden det første prøverørsbarnet ble født for over 30 år siden og det er aldri funnet NOE som tyder på økt misdannelser hos ivf barn vs naturlig unnfangede barn. Folk må gjerne ha meninger, men akkurat der finnes det fakta så da er det vel ikke noe å krangle om. Nei dette ble litt sterk lesing for meg her jeg sitter fullproppet med hormoner og ber om at det beste i verden skal skje meg. Jeg har fulgt så mange fantastisk flotte jenter inne på assistert forumet som opplever ting som mange av dere som har svart her ikke kan forestille dere! De jentene der inne er så tøffe at jeg har aldri sett på makan og de fortjener ikke å lese mye av det som stod i denne tråden. Anonymous poster hash: 4b710...ec6 Klem til deg , håper du lykkes. Merkelig tråd ja, det er slike holdninger som flagges her som gjør at det at tvillingene mine er unnfanget vha ivf ikke er det første jeg sier til folk jeg treffer...skulle ikke tro vi lever i 2013...:/Jeg syntes ikke at barna dine er annenrangs mennesker - men jeg synes det er merkelig at du ikke evner å forstå at ikke alle vil ha barn på den måten. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8 Jeg bare lurer på om du kan sitere hvor i de to innleggene her det står at vi ikke "evner å forstå at ikke alle vil ha barn på den måten". Jeg kan ikke se at det går frem av disse innleggene, og jeg håper virkelig ikke det kan leses ut av mitt innlegg for jeg mener da selvfølgelig og 100% at folk skal få lage / la være å lage barn akkurat på den måten de vil. Det jeg imidlertid påpeker er at folks oppfatning / fordommer om at man overfører dårlige gener ved ivf går i strid med medisinsk forskning. Hvis man likevel vil mene noe annet må man bare gjøre det for min del. Hvis noen mener at 2+ 2 er 5 så for all del men det, men da må man godta at folk prøver å dele sin kunnnskap og fortelle at de fleste andre mener det blir 4. Men da må jeg også få lov til å føle at det er litt provoserende at folk mener det ikke er meningen at jeg skal få barn og at jeg burde akseptere det fordi eggene mine ikke klarer å smelte sammen med en sædcelle og feste seg i livmoren fordi veien fra eggstokk til livmor er stengt. At andre mener dette om seg selv er selvsagt helt i orden for meg.. Dessuten: hva vet man egentlig om hvilke gener man overfører ved naturlig unnfangelse? Når kroppen har eggløsning er det helt tilfeldig hvilket egg som har modnet frem først. Det er faktisk ikke sånn at kroppen velger det beste egget. Det egget jeh har satt inn er valgt ut spesifikt fordi det er er egg av topp kvalitet. En bioingeniør har fulgt med på hvordan de befruktede eggene mine har delt seg i flere dager før ett ble plukket ut og rangert med karakter A i et system fra A til D og satt inn. Hvis det likevel skulle være noe galt med det vil kroppen min kvitte seg med det på samme måte som ved naturlig unnfangelse. Jeg ville bare komme med litt info i et forsøk på å oppklare de misforståelsene som råder rundt ivf. Det er ikke et forsøk på å få folk til å mene det ene eller det andre. Anonymous poster hash: 4b710...ec6 For meg handler det om det etiske - og jeg blir bare mer sikker i min sak når du snakker om hvordan eggene dine er rangert! Du må gjerne bli provosert, jeg mener at ingen bør tukle slik med naturen selv om det kommer et egoistisk ønske ut av det som vet det er vanskelig å avstå fra. Du provoserer meg vel så mye når du mener du har all rett og gjør rett ved å benytte deg av IVF. Anonymous poster hash: 9e48f...9a8
Tante_Esel Skrevet 24. desember 2013 #117 Skrevet 24. desember 2013 TIL HI: Har mannen til venninden din INGEN svømmere? Hvis han har noe, så er det en androlog i Oslo som har gode tilbakemedlinger. Han er ekspert på mannen og mannens befruktningsevne. Han heter Dr. Purvis, og holder til i lokalene til det gamle rikshospitalet. Kanskje ikke venninden din trenger å tenke i IVF-baner i det hele tatt, men heller se om det er noe de kan gjøre med mannens fruktbarhet...
Liv & Røre Skrevet 24. desember 2013 #118 Skrevet 24. desember 2013 Beholdt mannen og forsøkt prøverør. Hvis ikke det hadde gått ville jeg vurdert adopsjon.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #119 Skrevet 24. desember 2013 Prøverør selvsagt. Har selv vært gjennom det. Anonymous poster hash: b285d...fd9
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #120 Skrevet 24. desember 2013 TIL HI: Har mannen til venninden din INGEN svømmere? Hvis han har noe, så er det en androlog i Oslo som har gode tilbakemedlinger. Han er ekspert på mannen og mannens befruktningsevne. Han heter Dr. Purvis, og holder til i lokalene til det gamle rikshospitalet. Kanskje ikke venninden din trenger å tenke i IVF-baner i det hele tatt, men heller se om det er noe de kan gjøre med mannens fruktbarhet... Hei. Takk for tipset:) hennes mann har vært i Oslo, men det ble dessverre dårligere etterpå. Så de vurderer å sende papirene til prøverør, men hun ønsker litt ventetid først. Mannen hennes har svømmere, men de er få og svømmer dårlig Tusen takk for tipset uansett. Klem til deg Hi Anonymous poster hash: 2a952...e5b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2013 #121 Skrevet 25. desember 2013 Dette var på mange måter en lite hyggelig tråd.. Jeg er helt for at folk har egne valg og tar egne avgjørelser. De bør vel være basert på vitenskap og ikke fordommer. De fleste som ikke kan få barn hadde sikkert valgt IVF, jeg hadde i allefall gjort det. Det er ingen stor tukling med naturen, men litt drahjelp. Virker som mange mener noe annet. Jeg er enig med de som har nevnt, om en vil ta imot hjelp hvis en har sykdom. Tar du imot cellegift ved sykdom? Det er på en måte tukling med naturen? Bevares, folk må få lov å velge bort IVF, men ikke beskriv det som noe annet enn det det er!! Og for dere som mener at alt skal være naturlig, ellers så er det ikke meningen: Jeg fikk to barn på naturlig vis, men begge døde da de var noen mnd grunnet genfeil... Hvorfor skjedde dette??? Tror dere virkelig naturen er så barmhjertig, at hvis en bare unnfanger naturlig så er alt i orden??? Anonymous poster hash: d1d85...3a6
Tired mama Skrevet 25. desember 2013 #122 Skrevet 25. desember 2013 Om dette var mannen i mitt liv (noe han sikkert hadde vært siden jeg hadde valgt å få barn med han), så hadde jeg helt klart gått for prøverør, ja!
mammadrøm Skrevet 26. desember 2013 #123 Skrevet 26. desember 2013 Oj, for en trist tråd preget av mye uvitenhet om assistert befruktning... Valget om å benytte seg av assistert befruktning eller ikke er nok umulig å svare på for de som ikke har vært i den situasjonen selv. Jeg sa alltid før at om jeg ikke kunne få barn ville jeg adoptere, nettopp fordi det allerede finnes så mange barn i verden som trenger et hjem. Men nå som jeg selv står i den situasjonen at vi trenger hjelp til å få barn, er jeg villig til å gå gjennom ild og vann for å få et svært etterlengtet biologisk barn. Det å være ufrivillig barnløs er en stor sorg og kanskje en av de virkelig store livskrisene mennesker kan oppleve. Hos oss er det dårlig sædkvalitet som er årsaken til vår barnløshet, og vi har nå vært gjennom to innsett med bruk av icsimetoden. Her velges det altså ut de beste sædcellene som så injiseres i eggene. Om eggene fester seg eller ikke er kun opp til biologien. Jeg er evig takknemlig for at jeg lever i 2013 og kan få drahjelp til å bli gravid. Det er tøft både fysisk og psykisk å gå igjennom assistert befruktning, og jeg har full respekt for de som velger å gå andre veier enn dette. Jeg skulle ønske andre kunne vise raushet og ha respekt for oss som velger assistert befruktning, det er nemlig mange tøffe tak og krever sin kvinne<3
Hjertefru Skrevet 26. desember 2013 #124 Skrevet 26. desember 2013 Oj, for en trist tråd preget av mye uvitenhet om assistert befruktning... Valget om å benytte seg av assistert befruktning eller ikke er nok umulig å svare på for de som ikke har vært i den situasjonen selv. Jeg sa alltid før at om jeg ikke kunne få barn ville jeg adoptere, nettopp fordi det allerede finnes så mange barn i verden som trenger et hjem. Men nå som jeg selv står i den situasjonen at vi trenger hjelp til å få barn, er jeg villig til å gå gjennom ild og vann for å få et svært etterlengtet biologisk barn. Det å være ufrivillig barnløs er en stor sorg og kanskje en av de virkelig store livskrisene mennesker kan oppleve. Hos oss er det dårlig sædkvalitet som er årsaken til vår barnløshet, og vi har nå vært gjennom to innsett med bruk av icsimetoden. Her velges det altså ut de beste sædcellene som så injiseres i eggene. Om eggene fester seg eller ikke er kun opp til biologien. Jeg er evig takknemlig for at jeg lever i 2013 og kan få drahjelp til å bli gravid. Det er tøft både fysisk og psykisk å gå igjennom assistert befruktning, og jeg har full respekt for de som velger å gå andre veier enn dette. Jeg skulle ønske andre kunne vise raushet og ha respekt for oss som velger assistert befruktning, det er nemlig mange tøffe tak og krever sin kvinne<3Enig i det du skriver, særlig det med livskrise. Jeg jobber med eldre, og har hatt flere eldre kvinner som pasienter som med tårer i øynene har fortalt meg om barneønsker som aldri ble oppfylt. Sorgen har fulgt dem helt til graven. Så, godt vi lever i 2013 og ting kan gjøres for denne gruppa. Før var barnløshet i tillegg beheftet med skam Fortsatt god jul og lykke til alle dere som er i gang med ivf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå